မည္သူမဆိုလြတ္လပ့္စြာကူယူႏိုင္သည္။
(Move to ...)
မည္သူမဆိုလြတ္လပ့္စြာကူးယူႏွိင္သည္။
Members of the Burmese community protest outside the Toronto Star office
Fear, loathing and lies in Rakhine state
This is racism, not Buddhism
Shedding light on Myanmar’s sectarian strife
▼
ဆရာမတင္ တပည့္မခံခ်င္ျကသူမ်ား
03 May 2013 ပါေမာကၡေရွြရိုး James Scott ေယးတကၠသိုလ္ (James Scott ကိုယ္တိုင္ ဗမာလို ေရးသားသည္။) အပိုင္း ၁
ကြ်န္ေတာ္ဒီေန့ေဟာေျပာမွာက အေရွ့ေတာင္အာရွမွာရွိတဲ့ ေတာင္ေပၚေဒသေတြရဲ့
အေျကာင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေဒသေတြဟာ အရမ္းက်ယ္ျပန့္ပါတယ္။ ဗီယက္နမ္ကေန
ကေမၻာဒီးယားေျမာက္ပိုင္း၊ လာအိုနိုင္ငံအားလံုး၊ ယိုးဒယားေျမာက္ပိုင္းနဲ့
ျမန္မာနိုင္ငံေျမာက္ပိုင္း၊ အိနၵိယအေရွ့ေျမာက္ပိုင္း၊
တရုတ္ျပည္အေနာက္ေတာ...င္ပိုင္း ယူနန္၊ ေကြက်ိုးနဲ့ကြမ္းရွီးျပည္နယ္ေတြ
အဲဒါေတြအားလံုး ဒီေဒသျကီးမွာ ပါျကတယ္။ အဲဒီေဒသျကီးဟာ စတုရန္းကီလိုမီတာ
၂သန္း၅သိန္း က်ယ္ဝန္းပါတယ္။ အဲဒီမွာ လူဉီးေရ သန္း၁ဝဝေလာက္ ေနထိုင္ျကပါတယ္။
အဲဒီေဒသကို ဇိုးမီးယား Zomia လို့ နာမည္ေပးျကည့္ရေအာင္။ အဲဒီနာမည္ကို
ကြ်န္ေတာ္ေပးတာ မဟုတ္ဘူး။ ပါေမာကၡ Leach ဆီက ဌားသံုးထားတာပါ။ အဲဒီ
ဇိုးမီးယားေဒသဟာ နိုင္ငံ ၈နိုင္ငံရဲ့ နယ္စပ္ေဒသအျဖစ္နဲ့ တည္ရွိပါတယ္။
ခင္ဗ်ားတို့ သတိထားမိျကမလားေတာ့ မသိဘူး။ ဇိုးမီးယားရဲ့သေဘာက
နယ္နိမိတ္အပိုင္းအျခားေတြ (boundary) ေတြါကို ဂရုမစိုက္ပါဘူး။ ၁၉
ရာစုနွစ္အထိ အဲဒီနယ္နိမိတ္ (boundary) ေတြ မရွိျကေသးပါဘူး။ အဲဒီမွာေနတဲ့
ေတာင္ေပၚသားေတြကလည္း ဒီနယ္နိမိတ္ (boundary) ေတြကို ဂရုမစိုက္ပါဘူး။
အဲဒီေတာ့ ဒီေတာင္ေပၚသားေတြလိုပဲ ကြ်န္ေတာ္တို့ နယ္နိမိတ္ေတြကို ခဏေလာက္
ေမ့ထားလိုက္ျကရေအာင္။ ဒီ ဇိုးမီးယားရဲ့ သေဘာတရားဟာ ရွင္းပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ တျခားတဘက္မွာ အျငင္းပြားစရာေတြလည္း ရွိေနျပန္တယ္။ ဇိုးမီးယားဟာ
ကမၻာေပၚမွာ အစိုးရေတြရဲ့ အုပ္ခ်ုပ္ေရး သိပ္မေရာက္ေသးတဲ့ အျကီးဆံုးေနရာ ၁ခု
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို့ရဲ့ ေန့ရက္ေတြဟာ မျကာခင္
ကုန္ဆံုးေတာ့မွာပါ။ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ ၁၅ဝဝေလာက္ကို ျပန္ျကည့္ရင္
ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ လူမ်ားစုျကီးဟာ ဒီလိုပဲ အုပ္ခ်ုပ္သူ မရွိဘဲ ေနခဲ့ျကတာကို
ေတြ့ရပါလိမ့္မယ္။ အခုအခ်ိန္အထိ ယိုးဒယားနဲ့
ဗီယက္နမ္ေျမျပန့္သားေတြဟာ အဲဒီေတာင္ေပၚသားေတြကို သူတို့ရဲ့
သက္ရွိထင္ရွားရွိေနေသးတဲ့ ဘိုးေဘးဘီဘင္ေတြအျဖစ္ ျမင္ျကပါတယ္။
ေတာင္ေပၚေဒသကို သြားတာဟာ ကိုယ့္လူမ်ိုးေတြ အတိတ္က ဘယ္လိုေနခဲ့ျကတယ္ဆိုတာကို
သြားျပီး ေလ့လာတာနဲ့ ပံုစံတူပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့
အဲဒီလို မျမင္ပါဘူး။ အဲဒီလူေတြဟာ အဲဒီေတာင္ေပၚမွာ အျမဲတမ္းေနလာျကတဲ့ လူေတြ
မဟုတ္ျကပါဘူး။ ပိုျပီး တိတိက်က်ေျပာရရင္ သူတို့ကို ေျမျပန့္လြင္ျပင္ေတြကေန
ထြက္ေျပးသြားျကတဲ့ လူေတြအျဖစ္ ျမင္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေမးခ်င္တာက သူတို့ဘာလို့ ဒီလို ထြက္ေျပးျကတာလဲ။ တကယ္ေတာ့ သူတို့ဟာ ေျမျပန့္က အုပ္ခ်ုပ္သူေတြကို ေျကာက္လို့ ထြက္ေျပးျကရတာပါ။ သူတို့ ထြက္ေျပးရတဲ့ အေျကာင္းရင္း ၃ခု ရွိတယ္။ ၁။ စစ္မတိုက္ခ်င္လို့ ၂။ စစ္ကေန ထြက္ေျပးခ်င္လို့၊ ျပီးေတာ့ ၃။ အုပ္ခ်ုပ္သူေတြအတြက္ အလုပ္မလုပ္ေပးခ်င္လို့ ဆိုတဲ့ အေျကာင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
မ်ားေသာအားျဖင့္ သူတို့ဟာ ဟန္ဗဟို အစိုးရကေန ထြက္ေျပးျကတယ္။ သူတို့ရဲ့
ဘဝေနပံုထိုင္ပံုေတြ ဘာထူးျခားမႈရွိသလဲဆိုေတာ့ သူတို့ဟာ လိုအပ္ခ်က္အရ
မဟုတ္ဘဲ သူတို့ရဲ့ ကိုယ္ပိုင္ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ့ ဒီလိုေနဖို့ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ျကတာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမဆံုး ေျပာခ်င္တာက သူတို့ဟာ တျခားကလာတဲ့
အုပ္ခ်ုပ္သူေတြကို ေရွာင္ရွားခဲ့ျကတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက သူတို့ရဲ့
လူ့အဖြဲ့အစည္းအတြင္းမွာပဲ အစိုးရအုပ္ခ်ုပ္ေရးထူေထာင္တာကိုလည္း
ေရွာင္ရွားခဲ့ျကတယ္။ သူတို့ေနခဲ့တဲ့ေနရာေတြက ေတာင္ေပၚအေဝးျကီးမွာရွိလို့ ေျမျပန့္က အစိုးရအုပ္ခ်ုပ္သူေတြအေနနဲ့ ေရာက္ေအာင္သြားဖို့ ခက္လွပါတယ္။
တခါ ေတာင္ေပၚသားေတြ ေရွြ့ေျပာင္းေတာင္ယာ လုပ္ျကတယ္။ သူတို့ရဲ့
စိုက္ခငါ္းေတြကို ခဏခဏ ေျပာင္းျကတယ္။ ရြာေတြကို ခဏခဏ ေရွြ့ျကတယ္။
ဒါ့ေျကာင့္ အုပ္ခ်ုပ္သူေတြ အခြန္လိုက္ေတာင္းဖို့ ခက္သြားတယ္။ သူတို့
စိုက္တဲ့ အသီးအနွံက ေျမျကီးေအာက္မွာ သီးတယ္။ ဥပမာ အာလူး၊
ပီေလာပီနံလိုဟာမ်ိုး။ အဲဒီသီးနွံေတြဟာ ရင့္မွည့္ျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာလည္း
မရိတ္သိမ္းေသးဘဲ ပစ္ထားလို့ရတယ္။ ေတာင္ေပၚသားေတြ ဒီလိုနဲ့ အနၱရာယ္ကေန
အခ်ိန္မေရြး ေရွာင္တိမ္းနိုင္တယ္။ လိုအပ္ရင္လည္း ေတာထဲမွာ အမဲလိုက္၊
သစ္သီးသစ္ဉေတြ ခူးစားျပီး အသက္ဆက္ရွင္ နိုင္ျကတယ္။
ဇိုးမီးယားဆိုတာ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ ၂ဝဝဝ အတြင္းမွာ လူေတြ သူတို့ကို
အုပ္ခ်ုပ္မယ့္သူေတြဆီကေန ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ျပီး လာေရာက္ေနထိုင္ခဲ့ျကတဲ့
ေနရာအရပ္၁ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတိမ္းေရွာင္လာျကတဲ့ထဲက
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အစပိုင္းတုန္းက ေျမျပန့္မွာေနခဲ့ျကတဲ့ လူေတြျဖစ္ပါတယ္။
သူတို့ရဲ့ ပံုျပင္ဇာတ္လမ္းေတြထဲမွာ သူတို့ေရွြ့ေျပာင္းလာခဲ့ျကတဲ့
သမိုင္းကို ေတြ့နိုင္ပါတယ္။ သူတို့ရဲ့ ပံုျပင္ေတြအရဆိုရင္
ဒီေတာင္ေပၚသားေတြဟာ အရင္တုန္းက ေျမျပန့္မွာ ေနခဲ့ျကတယ္။ သူတို့ကို
အုပ္ခ်ုပ္တဲ့ ဘုရင္ရွိတယ္။ သူတို့မွာ စာေပ အေရးအသားလည္း ရွိတယ္ဆိုတာ
သိနိုင္ပါတယ္။ ေအဒီ ၁၄ဝဝ အထိေတာ့ အဲဒီမွတ္တမ္းေတြကို
ရွာဖို့မလြယ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေအဒီ ၁၄ဝဝ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အဲဒီ
အေထာက္အထားေတြဟာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိလာပါတယ္။ Ming
မင္းေခတ္နဲ့ Qing ခ်င္းေခတ္ေတြမွာ စစ္မက္ထူေျပာတယ္။ အတိုက္ခံရတဲ့ Hmong
မႈန္း လူမ်ိုးေတြ Mien ျမန္ လူမ်ိုးေတြနဲ့ တျခားလူမ်ိုးေတြဟာ ေတာင္ေပၚကို
တက္ေျပးျကတယ္။ သူတို့ဟာ ၁၉ ရာစု အလယ္ပိုင္းမွာ Taikping ထိုက္ဖင္
အေရးေတာ္ပံုရယ္၊ Yunan ယူနန္ နဲ့ Guizhou ေကြ့က်ိုး ျပည္နယ္ေတြမွာ
ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ Miao ေျမာင္ သူပုန္နဲ့ Penthay ပန္းေသး သူပုန္ရန္ေျကာင့္
ထပ္ျပီး ေျပးရျပန္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ ေတြ့ရတဲ့ အေစာဆံုး
အေျခခ်သီးနွံစိုက္ပ်ိုးေရးနဲ့ ပတ္သက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္
၈ဝဝဝ ထက္ မေစာပါဘူး။ အေျခခ်စိုက္ပ်ိုးေရးက လူေတြနဲ့ စားစရာေတြကို
တစ္ေနရာထဲမွာ စုေပးတယ္။ အဲဒီလိုနဲ့ အုပ္ခ်ုပ္မႈစနစ္
ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီျမို့ျပနိုင္ငံေတြဟာ ေျမျပင္ေပၚမွာ အစက္အေျပာက္
ကေလးေတြသာသာ ရွိတာပါ။ အဲဒီျမို့ျပနိုင္ငံေတြရဲ့ ျသဇာအာဏာဟာ သူတို့ရဲ့
ပတ္ဝန္းက်င္ ကီလိုမီတာ ၂ဝဝ ေလာက္ အတြင္းမွာပဲ ရွိပါတယ္။ အဲဒါထက္ မပိုပါဘူး။
အဲဒီနယ္ပယ္ရဲ့ အျပင္ဘက္မွာရွိတဲ့ လူေတြနဲ့ ထုတ္ကုန္ပစၥည္းေတြကို
ထိန္းခ်ုပ္လို့ မရနိုင္ပါဘူး။ သူတို့ဟာ အရမ္းကို ဟိုဟိုဒီဒီ
ျပန့္ျကဲေနပါတယ္။ အဲဒီေနရာေတြကို သြားျပီး ထိန္းခ်ုပ္မယ္ဆိုရင္လည္း
အက်ိုးအျမတ္ မရနိုင္ပါဘူး။ ျမို့ျပနိုင္ငံေတြဟာ ဒီအျပင္ဘက္ေနရာေတြကေန
အခြန္အတုပ္ေတြ မရျကပါဘူး။ ေရာမ၊ တရုတ္နဲ့ ေမာရိယ (အိနၵိယ၊
Chandragupta) အေစာပိုင္း အင္ပိုင္ယာေတြက အဲဒီအျပင္ဘက္ပိုင္း ေနရာေတြကို
လူရိုင္းေတြေနတဲ့ေနရာလို့ ေခၚျကပါတယ္။ တိုင္းျပည္ေတြရဲ့
နယ္နိမိတ္ဟာ အျမဲတမ္းလူရိုင္းေတြနဲ့ နယ္နိမိတ္အစပါပဲ။ လူရိုင္းေတြနဲ့
အုပ္ခ်ုပ္မႈရွိတဲ့ တိုင္းျပည္ေတြရဲ့ ဆက္ဆံေရးက ၂မ်ိုးပဲ ရွိတယ္။
ပထမ အမ်ိုးအစားကေတာ့ ကုန္သြယ္ေရးပဲ ျဖစ္တယ္။ အေစာပိုင္း တိုင္းျပည္ေတြဟာ
ေတာင္ေပၚက ထုတ္ကုန္ေတြကို ကိုယ္တိုင္စားသံုးဖို့ေရာ တျခားတိုင္းျပည္ေတြနဲ့
ကုန္သြယ္ဖို့ပါ လိုအပ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္အျပင္ဘက္က လူေတြကို တိုင္းျပည္ေတြက
မအုပ္ခ်ုပ္နိုင္တဲ့အတြက္ သူတို့က အဲဒီအျပင္ဘက္က လူေတြကို လြတ္လပ္တဲ့
လူမ်ိုးေတြအျဖစ္နဲ့ ကုန္သြယ္ေရး လုပ္ျကရတယ္။ သူတို့ရဲ့ ကုန္သြယ္ေရးနဲ့
မွ်ားရတယ္။ ဒုတိယအမ်ိုးအစားကေတာ့ ကြ်န္ျပုတာ။ အေစာပိုင္း
နိုင္ငံေတြမွာ လူဉီးေရ မမ်ားေသးဘူး။ ေအဒီ ၁၇ဝဝ မွာ အေရွ့ေတာင္အာရွရဲ့
လူဉီးေရက တစ္ စတုရန္းကီလိုမီတာမွာ လူငါးေယာက္ပဲ ေနတယ္။ ဒါေပမယ့္
အနီးအနားမွာရွိတဲ့ တရုတ္ျပည္မွာ တစ္စတုရန္းကီလိုမီတာမွာ လူဉီးေရ ၃၅ ေယာက္
ရွိတယ္။ အဲဒီကာလမွာ ကြ်န္ေတြဟာ ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးမွာ အေရးအပါဆံုးနဲ့
တန္ဖိုးအရွိဆံုး ကုန္ပစၥည္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ မေလးနိုင္ငံေတြဟာ
ေက်းကြ်န္ရွာေဖြ ဖမ္းဆီးျပီး ကြ်န္ကုန္ကူးတဲ့ အလုပ္ေတြေပၚမွာ
အေျချပုခဲ့ျကပါတယ္။ စစ္ပြဲေတြ တိုက္ျကတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကလည္း လူေတြကို
ကြ်န္အျဖစ္ ဖမ္းျပီး ေခၚသြားဖို့ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ နယ္ေျမလိုခ်င္လို့
မဟုတ္ပါဘူး။ ျပီးေတာ့ အဲဒီဖမ္းထားတဲ့ လူေတြကို စစ္နိုင္တဲ့ တိုင္းျပည္ရဲ့
အလယ္ပိုင္းကို ေျပာင္းေရွြ့ ေနရာခ်ထားပါတယ္။
အဲဒီ့နိုင္ငံအျပင္ဘက္က လူေတြကို အုပ္ခ်ုပ္သူေတြက ထိန္းခ်ုပ္လို့ မရပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီလူေတြကို သြားဖမ္းျပီး နိုင္ငံရဲ့ အလယ္ပိုင္းကို ေခၚလာခဲ့လို့
ရပါတယ္။ အဲဒီနိုင္ငံေတြအားလံုး ေက်းကြ်န္ေတြ ရဖို့ နည္းလမ္း ၂ လမ္း
သံုးျကတယ္။ ကိုယ္တိုင္သြားဖမ္းရင္ဖမ္း၊ မဖမ္းရင္လည္း
အေရာင္းအဝယ္လုပ္ျပီး ရွာခ်င္လည္း ရွာျကတယ္။ ဉပမာ မနၱေလးနဲ့ အင္းဝမွာေနတဲ့
လူဉီးေရ အမ်ားစုဟာ တျခားကေန ေရွြ့ေျပာင္းခံရတဲ့ လူေတြနဲ့ သူတို့ရဲ့
မ်ိုးဆက္ေတြလို့ ေျပာျကပါတယ္။ ေရွ့လဆက္ဖတ္ပါ။
ပါေမာကၡေရွြရိုး ေခၚ James Scott ဟာ ေယးတကၠသိုလ္က နိုင္ငံေရးသိပၸံ နဲ့
မနုႆေဗဒSterling ပါေမာကၡျဖစ္သလို လယ္ယာသိသင္ဌာနရဲ့ ဒါရိုက္တာလည္း ျဖစ္တယ္။
ပါေမာကၡေရွြရိုးဟာ ဗမာျပည္ကို အျကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရာက္ဖူးသလို သူ့ရဲ့ The
Moral Economy of the Peasant: Rebellion and Subsistence in Southeast
Asia ဆိုတဲ့ စာအုပ္ဟာ ဗမာျပည္က ဆရာစံေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံု၊ ၁၉၃၀
ကမၻာ့စီးပြားပ်က္ကပ္က အေရွ့ေတာင္အာရွက လယ္သမားေတြရဲ့ လူမႈဘဝေတြကို
ဘယ္လိုဂယက္ရိုက္ခတ္ခဲ့သလဲဆိုတာနဲ့ ပတ္သက္ျပီး အေရွ့ေတာင္အာရွအေျကာင္း
ေလ့လာတဲ့ ေက်ာင္းသားတိုင္း မဖတ္မေနရ ဖတ္ရတဲ့ စာအုပ္ျဖစ္တယ္။ သူ့ရဲ့ Weapons
of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance, The Art of Not Being
Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia စတဲ့
စာအုပ္ေတြဟာ တကမၻာလံုးက Anarchist မင္းမဲ့ဝါဒီေတြရဲ့ သမိုင္းကို
စိတ္ဝင္စားသူေတြ ဖတ္ရႈမွီျငမ္းျကရတဲ့ စာအုပ္ေတြျဖစ္တယ္။ အခု
ေဆာင္းပါးကို ပါေမာကၡေရွြရိုးကိုယ္တိုင္ ဗမာလိုေရးထားတာပါ။ ေခတ္ေမာင္းကို
ပထမဆံုး ေဖာ္ျပခြင့္ေပးတဲ့ အတြက္ ပါေမာကၡေရွြရိုးကို ေခတ္ေမာင္းက
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment
ေပးလာေသာ ေကာ့မင္း (Comment) မ်ားကို စီစစ္ၿပီးမွျပန္တင္ေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေက်းဇူတင္ပါတယ္
ဘေလာ့ဂါ