ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းက အနိမ့္ အျမင့္မ်ား
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး ဒီေရသည္ ၁၉၄၈၊ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႕ေနာက္ပုိင္းမွစ၍ နိမ့္ျမင့္၊ ဆင္းတက္ ျပင္းထန္ခဲ့သည္။ ယင္း သို႕ ႏုိင္ငံေရးေရွ႕တိုးေနာက္ဆုတ္ျဖစ္မႈသည္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားပေယာဂမပါဘဲ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားကုိယ္တုိင္လုပ္ေဆာင္မႈ မ်ား ေၾကာင့္သာျဖစ္ေၾကာင္း ျမင္ေတြ႕ ၾကရသည္။
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရွိ ႏုိင္ငံ သားတို႕၏ ကုိယ့္ေျမ၊ ကုိယ့္ေရေပၚ ၌ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ စိတ္တူ၊ ကုိယ္တူ ေဆာင္ရြက္ၾကရာ ဝယ္ အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးသေဘာတရားမ်ားပါလာသည့္အခါ သေဘာထားကြဲလြဲမႈ၊ ျငင္းရ၊ ခုံရမႈမ်ားရွိသည္မွာသဘာ ဝ ျဖစ္ပါ၏။
သို႕ႏွင့္ ျပႆနာေပါင္း မ်ားစြာႏွင့္ ၁ဝ ႏွစ္တာကာလ ကုန္ ဆုံးသြားခဲ့သည္။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္၊ ေအာက္ တုိဘာလ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သမိုင္း တြင္ တပ္မေတာ္ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဦး ေဆာင္ေသာ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ တပ္ဖြဲ႕ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။
၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္၌ အိမ္ ေစာင့္အစိုးရက ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးၿပီး ဧၿပီလ ၄ ရက္ေန႕ ၌ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဦးႏု ကုိ ျပန္လည္ေပးအပ္ခဲ့သည္။၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂ ရက္ေန႕၌ ေနာင္ျမန္မာႏုိင္ငံသ မုိင္းတြင္ အမည္းစက္အျဖစ္ မွတ္တမ္း တင္ရ မည့္ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ျဖစ္ ပြားခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္က ႏုိင္ငံ အာဏာကို သိမ္းယူကာ အႏုိင္ က်င့္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါ၏။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ထိ ၂၆ ႏွစ္တုိင္တိုင္ အာဏာ ရွင္ႏွင့္ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ကာလႀကီး ျဖစ္ သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အ ဆင္းရဲဆံုး LDC ႏုိင္ငံဘဝ ေရာက္ သြားခဲ့ရသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္၌ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတစ္ျပည္လံုး ရွိ ျပည္သူမ်ားက ဆႏၵျပ၍ တစ္ပါတီအာဏာရွင္ ျပဳတ္က်ခဲ့ၿပီး စစ္တပ္က အာဏာ ျပန္သိမ္းခဲ့သည့္ျဖစ္ရပ္ ႀကံဳၾကရ ျပန္သည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁ဝ အထိ တပ္မေတာ္မွ ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့ သည့္စနစ္ေအာက္တြင္ ျမန္မာ ျပည္သည္ ၂၂ ႏွစ္ ေနရခဲ့ရျပန္၏။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္၌ ျပည္သူ႕ဆႏၵႏွင့္ အညီ အရပ္သားတျဖစ္လဲ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ား အမ်ားစုပါဝင္သည့္ အစိုးရ သစ္ တက္လာခဲ့သည္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းမႈမွ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ၄၉ ႏွစ္ကာလမွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသည္ ကမၻာႏွင့္ လံုးဝအဆက္ျပတ္ေန ခဲ့ရေသာ ကာလတစ္ခုဟု ဆိုရေပမည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္တပ္ အာဏာ သိမ္းမႈေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ထြက္ခြာသြား ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ခ်စ္ သည့္ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားသည္ ႏွစ္ ၅ဝ ခန္႕ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း သူတို႕ခမ်ာ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ ျပန္မလာႏုိင္ဘဲ တုိင္းတစ္ပါးမ်ား၌ ပင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ၾကရသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာသိမ္းမႈ
၁၉၈၈ ခုႏွစ္၌ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အာဏာအသိမ္းခံရသည့္အခါ ေက်ာင္းသား လူငယ္အမ်ားစုထဲမွ အခ်ဳိ႕သည္ ေထာင္မ်ား ထဲသို႕ ေရာက္၊ အခ်ဳိ႕ေျမေအာက္သုိ႕ ေရာက္ သြားခဲ့ၾကသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာ အသိမ္း ခံရမႈသည္ ၂၂ ႏွစ္ခန္႕သာ ၾကာေသး၍ ေျမ ေအာက္ေရာက္သြားသူ ေက်ာင္းသားမ်ား သည္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ တိုင္းတစ္ပါး၌ ပညာ သင္ခြင့္ ရခဲ့ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေတာထဲ၌ သူ ပုန္ေက်ာင္းသားအျဖစ္ ေသကုန္သည္။ အခ်ဳိ႕ ႏုိင္ငံတကာတကၠသုိလ္မ်ား၌ တက္ ေရာက္ပညာသင္ခြင့္ ရခဲ့ၾက သည္။စစ္တပ္မွ ဒုတိယအႀကိမ္ အာ ဏာသိမ္းၿပီး ႏွစ္ ၂ဝ ခန္႕ အၾကာ၌ ၁ဝ တန္းေက်ာင္းသားဘဝႏွင့္ ေျမ ေအာက္ေရာက္သြား သူ ေက်ာင္း သားမ်ားသည္ အသက္ ၃၅ မွ ၄ဝ ၾကားအရြယ္သို႕ ေရာက္လာၾက သည္။
၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ ငံတြင္ အရပ္သားတျဖစ္လဲ စစ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ားက ျမန္မာႏုိင္ ငံကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို စိတ္ ျဖစ္ ေပၚ လာၾကသည္။ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို မိမိတို႕ကုိယ္တုိင္ ပိတ္ဆို႕ထားမႈမ်ား ေျဖေလွ်ာ့ၿပီး ႏုိင္ ငံတကာကို တံခါး ဖြင့္ေပးလိုက္ သည္။ ႏုိင္ငံတကာသုိ႕ ေရာက္ရွိ ေနေသာ ပညာတတ္လူငယ္မ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ ျပန္လာၿပီး ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရး တည္ေဆာက္မႈ၌ ကူညီၾကပါရန္ ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ ေထာင္ထဲေရာက္ေနသူ ႏုိင္ ငံေရး ႏွင့္ ႏီွးႏြယ္ေနသူမ်ား ျပန္ လႊတ္ေပး ခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရအတြက္ ထုိလူငယ္၊ ပညာတတ္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ ငံေရးစိတ္ဓာတ္ရွိသူ လူငယ္အမ်ား အျပားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရအ တြက္ အင္အားတစ္ရပ္ ျဖစ္ေစခဲ့ သည္။
ထုိလူငယ္အမ်ားစုထဲ၌ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ကာလ အတြင္း ကမၻာေပၚရွိ ႏုိင္ငံေပါင္း ၈၆ ႏုိင္ငံ၌ အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီ မိုကရက္တစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ၁၁၅ ခုကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာေလ့လာခဲ့ ျခင္းျဖင့္ ေဂ်ာ့ေမဆန္- George Masonတကၠသိုလ္မွ ပါရဂူ- Ph.Dဘြဲ႕ရရွိလာသူ မင္းေဇာ္ဦးကို ေတြ႕ ရွိခဲ့သည္။
သူသည္ Georgetownတကၠသိုလ္မွ အမ်ဳိးသား လံုၿခံဳမႈ ဆုိင္ရာ မဟာဝိဇၨာ- M.A ႏွင့္ George Masonတကၠသုိလ္မွ ပဋိ ပကၡ သံုးသပ္ေျဖရွင္းမႈ မဟာသိပၸံ- M.Sမ်ား ရရွိထားသူ ျဖစ္သည့္ အျပင္ လက္ရွိ၌ အေမရိကန္အ ေျခစုိက္ Democracy International Inc ၏ အာဖဂန္နစၥတန္ ႏုိင္ငံဆိုင္ရာ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ ခုိင္ခံ့ရင့္မာေရး စီမံခ်က္တြင္ ဒုတိ ယအႀကီးအကဲ Deputy Chief of Party အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာျပည္ကဲ့သို႕ ပဋိ ပကၡမ်ဳိးစံုရွိေသာ ႏုိင္ငံ၊ စည္းစနစ္ က်န သမမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ ပြဲႏွင့္ ကင္းေဝးခဲ့သည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြက္ မင္းေဇာ္ဦးသည္သီးျခား ရွာေဖြေလ့လာခဲ့သူပမာ ျဖစ္ေန သည္။ သူေလ့လာခဲ့သည့္ ပညာ ရပ္ႏွင့္ သူလက္ေတြ႕ လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္အတြက္ လံုးဝကိုက္ညီ ေနသည္မွာ ျငင္းဖြယ္ရာ မရွိသည့္ သူ ျဖစ္ေန သည္ကုိ သိရပါမည္။
မင္းေဇာ္ဦး ျမန္မာျပည္ သုိ႕ ေရာက္ရွိၿပီး မၾကာလွေသာ ကာလ၌ သူ႕ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ ေဟာ ေျပာမႈမ်ား၊ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း မ်ား မၾကာခဏ ထြက္ေပၚလာခဲ့ သည္။ ၂ဝ၁၂ ခု ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႕၌မူ ျမန္မာႏုိင္ငံကုန္ သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ ငန္းရွင္မ်ား အသင္းခ်ဳပ္-UMFCCI ၌ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးက ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ဒီမုိကရက္တစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မဟာဗ်ဴဟာ- Democratization Strategy ခါင္းစဥ္ႏွင့္ ေဟာေျပာခဲ့သည္။
ဤေဆာင္းပါးသည္ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး၏ ေဟာေျပာ မႈ၊ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္းမ်ားမွ စာ ဖတ္ပရိသတ္အမ်ားစုတစ္စု တစ္ ေပါင္း တည္း တစ္ေနရာတည္း၌ေတြ႕ရွိ၊ ဖတ္႐ႈႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေဖာ္ျပမႈမ်ားသည္ အက်ဥ္းအႏွစ္ခ်ဳပ္ ျဖစ္ပါ သည္ ။ ျပည့္ျပည့္စံုစံု သိလိုသူမ်ားအတြက္ ႀကိဳတင္ေတာင္းပန္အပ္ပါ၏။
UMFCCI ေဟာေျပာပြဲ ကုိ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးက ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံ ေခါင္း ေဆာင္ F.W.deklerk ၏ ေျပာစ ကားႏွင့္ စတင္ သည္။ႏုိင္ငံက ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ ပါ။ ဒီမိုကေရစီက ဆက္ျဖစ္သြား မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ အင္အားေကာင္း တဲ့၊ က်န္းမာေရးေကာင္းတဲ့၊ ခိုင္ခံ့ တဲ့ ဒီမိုကေရစီေတာ့ မဟုတ္ေသး ဘူး။ ႏုိင္ငံကုိ ၁၈ ႏွစ္ၾကာ ဒီမိုက ေရစီ စတင္ခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံတကာစံျပဳ ၿပီး ၾကည့္ရတဲ့ ဒီလုိႏုိင္ငံ မွာေတာင္ ဒီမိုကေရစီစစ္မွန္တဲ့၊ ခုိင္ခံ့တဲ့ ဒီမို ကေရစီဆိုတာ မရွိေသးပါဘူးဟု စကားႏွင့္ ညႊန္းဆို၏။
အာဏာရွင္စနစ္ အျမစ္တြယ္မႈ
သူက ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးဆိုျခင္း၏အစ၌ အာ ဏာရွင္စနစ္ Autocracy ရွိမည္။ အာဏာရွင္စနစ္သည္ အေဆာက္ အအံုတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္ မွာ အာဏာရွင္စနစ္သည္ အေပၚ ပုိင္းေခါင္းေဆာင္မ်ား၌သာ ရွိသည္ မဟုတ္။ ေအာက္ေျခ၌ပါ အျမစ္ တြယ္ေနသည္။ လူမႈေရး၊ စီးပြား ေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ အစိုးရအေဆာက္ အအံုကုိ ယႏၲရားတစ္ခုလံုး ယင္း အာဏာရွင္စနစ္က အျမစ္တြယ္ ေနသည္။
ထုိသုိ႕ အျမစ္တြယ္ေန ေသာ အာဏာရွင္စနစ္ကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲျခင္းဆုိသည္မွာ ႐ုတ္ ျခည္းျဖစ္လာသည့္ လွ်ပ္ တစ္ျပက္ ျဖစ္ ရပ္ေလးတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ ထုိမွ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရး Democratizationဆိုသည့္ ျဖစ္စဥ္ေပၚလာ၏။ ထုိ႕ေနာက္ ခုိင္ မာေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ခု အုတ္ျမစ္ခ်ႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းလဲေရးသည္ထိပ္ပုိင္းသာ ရွိသည္။ ေအာက္ေျခ အျမစ္ခိုင္ေနေသာ စနစ္ႀကီးတစ္ခု လံုး က်န္ေနေသး၏။ မဲဆႏၵေပး ျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရွိၿပီး အ ေပၚအာဏာခြဲေဝးေရး ဆိုသည့္ အေပၚယံ ပါးပါးေလး ျဖစ္႐ံုႏွင့္ စနစ္ မေျပာင္း။ အျမစ္မွစ၍ ေျပာင္းရ မည္။ ႏွစ္နားညီႀတိဂံပံု၏ ထိပ္ ပုိင္းအခြၽန္ေလးေနရာ သာ ေျပာင္း ေသးသည္။ သူက အေပၚမွစ၍ ေအာက္ေျခေရာက္သည္အထိ ျပန္ လည္တည္ေဆာက္ရမည္။ သုိ႕မွ အျမစ္တြယ္မည္၊ ခိုင္ခံ့မည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ေမးခြန္း
ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးတို႕ ငယ္ရြယ္စဥ္ကာလ ေက်ာင္းသား လူငယ္အရြယ္မွစ၍ အတိုက္အခံ လုပ္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ ၂ဝ ရွိၿပီ။ သူ တို႕ အခ်ိန္ျပည့္ေတြးေတာ စဥ္းစားေနသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဒီမုိကေရစီ အကူးအေျပာင္းကို မည္သုိ႕ ကူးေျပာင္းမည္နည္းဆို သည့္ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္း သည့္ပံုစံမ်ားထဲ၌ ႏုိင္ငံျခားက ဝင္ ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္းျဖင့္ ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲသြားျခင္း၊ ဥပမာ- ၁၉၄ဝ ေနာက္ပုိင္း ဒုတိယကမၻာ စစ္အၿပီး၌ မဟာမိတ္မ်ားစစ္ႏုိင္၍ စစ္႐ႈံးႏုိင္ငံမ်ား ဒီမိုကေရစီႏုိင္ ငံ ျဖစ္ျခင္း၊ ေနာက္တစ္နည္းကား အေမရိကန္ႏုိင္ငံက ဝင္တိုက္ကာ ဒီမိုကေရစီ ထူေထာင္သည့္ အီရတ္ ကဲ့သုိ႕ ႏုိင္ငံ၊ ပနာမား ကဲ့သုိ႕ႏိုင္ငံ စသည္မ်ား ျဖစ္၏။
ဒီမိုကေရစီျဖစ္ ေစမည့္ ေနာက္အကူးအေျပာင္း တစ္ခုမွာ ႏုိင္ငံေရး ေျဖေလွ်ာ့တံခါး ဖြင့္ေပးျခင္း စသည့္ အျပဳအမူ ျဖစ္ သည္။
ႏုိင္ငံေရး တံခါးဖြင့္လိုက္ ၍ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သြားျခင္း မ်ဳိးကို ဆိုလိုပါ၏။
ႏုိင္ငံေရးတံခါးဖြင့္ျခင္း သံုးမ်ဳိး
ႏုိင္ငံေရးတံခါး ဖြင့္ပံုဖြင့္ နည္းသံုးမ်ဳိး ရွိ၏။
ပထမတစ္မ်ဳိးကား ယ ခင္စနစ္က အာဏာရွိသူမ်ားကုိယ္ တိုင္က တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး-Elite Driven Transition။ ဥပမာ- ထုိင္ ဝမ္ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားကုိယ္တိုင္က ဖြင့္နည္း၊ စပိန္၌ ေခါင္းေဆာင္မ်ား က တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး။
ဒုတိယတစ္မ်ဳိးကား အကန္႕အသတ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါ ဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး၊ ဥပ မာ- ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား ဖြဲ႕စည္းခြင့္ ေပး သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ခြင့္ ေပးသည္။ သုိ႕ေသာ္ အာဏာရခြင့္ မေပး၊ အကန္႕အသတ္ႏွင့္ ထား ထားသည္။
ဥပမာ- ပီ႐ူး၌ ၁၉၅၆၊ ႏုိက္ကြာရာဂြါ၌ ၁၉၉ဝ။
တတိယတစ္မ်ဳိးကား ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကုိ အနည္း ငယ္ သည္းခံလိုက္ျခင္း၊ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္တန္သည္ သည္းခံသည္။ ပမာ အားျဖင့္ လူထုလႈပ္ရွားမႈကို ခြင့္ေပးျခင္းျဖင့္ ေနာက္ဆံုး လႈပ္ ရွားမႈက ႀကီးမားလာ၍ အစုိးရက မထိန္းႏိုင္ျဖစ္ ကာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲ မႈ ျဖစ္သြားျခင္းမ်ဳိး။
ဥပမာ- ဖိလစ္ပုိင္ႏုိင္ငံ၊ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံ။
ႏုိင္ငံေရးတံခါးဖြင့္ပံု ဖြင့္ နည္း၊ သံုးမ်ဳိးလံုး က်င့္သံုးသည့္ ႏိုင္ ငံမ်ားလည္း ရွိသည္။
ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ၌ ႏုိင္ငံေရးတံခါး ဖြင့္ ျခင္းသည္ အလြန္အေရးပါသည္။
တံခါးဖြင့္မႈအေပၚ ႏုိင္ငံ ေရးအင္အားစုမ်ားက မည္သုိ႕ မည္ပံု ကစားသြားျခင္းက ပုိအေရး ႀကီးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ
အထက္ပါ အခ်က္မ်ား ကို အေျခခံ၍ ျမန္မာျပည္၏ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ သံုးသပ္ၾကည့္ သည့္အခါ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး က ျမန္မာျပည္၌ ျဖစ္ေပၚေနမႈ မ်ားသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ- Transition ဟု သူမထင္ေသး။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲေရးအဆင့္၏ အနိမ့္ဆံုး သည္ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ စံျပဳရ မည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးခ်ယ္ ခံရသူမ်ားသည္ လူထုဆႏၵႏွင့္ ကုိက္ ညီရမည္။ အဓိကမွာ ေရြး ေကာက္ပြဲသည္ လြတ္လပ္၍ မွ်တ မႈျဖစ္ဖို႕ လိုသည္။
ယခုလက္ရွိအေနအထား သည္ Liberalization အဆင့္သာ ရွိေသးသည္။ ယခုအဆင့္ကို တံခါး ဖြင့္ေပးသည့္သူမ်ားမွာ ယခင္က ဦးေဆာင္ခဲ့သူမ်ားျဖစ္၍ Elite Dreiven Transition အမ်ဳိးအစား ထဲ ျမန္မာႏုိင္ငံက ပါသြားသည္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ လာသည္။ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ ၌ ဝင္ခြင့္ရသည္။ ေျမေအာက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ေျမေပၚေရာက္ လာသည္။ ဆႏၵျပခြင့္ ရွိလာသည္။ ဒုတိယတံခါးဖြင့္နည္း ျဖစ္သည္။ အကန္႕အသတ္ လႈပ္ရွားခြင့္ ရွိလာ သည္။ တတိယတံခါးဖြင့္နည္းျဖစ္ သည့္ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကုိ သည္းခံလာသည္။
တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းသည္ ေျပာင္း လဲမႈအတြက္ အတုအေယာင္လား
ဤေနရာ၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ပညာရွင္မ်ားက Liberalization သည္ အတုအေယာင္သာ ျဖစ္ သည္။ ယခင္အေျပာင္းအလဲမွ ႏုိင္ ငံေရး အခြင့္ေကာင္းယူ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ပုိတိုးတက္၊ လူထုအံုၾ<ြကမႈျဖစ္၊ သို႕ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အေျပာင္းအလဲ Regime Change ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းလဲ ျဖစ္သည့္ အယူအဆ ျဖစ္သည္။
ထုိေနရာ၌ ေဒါက္တာ မင္းေဇာ္ဦးတို႕က စဥ္းစားသည္။ ထုိကဲ့သုိ႕ အစုိးရ အေျပာင္းအလဲ သည္ ဒီမိုကေရစီ ရင့္မာႏုိင္သည္ လား။ ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္၏။ ၁၉၅၅ မွ ၁၉၁ဝ ခုႏွစ္အတြင္း ဒီ မိုကေရစီ ၁၁၅ ခုကုိ ႏုိင္ငံ ၈၆ ႏုိင္ငံ၌ ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ မည္မွ် ေလာက္ ႏုိင္ငံအေရအတြက္ ဒီမို ကေရစီ ရင့္မာခဲ့သနည္း။ ထုိအခါ ဒီမိုကေရစီ ရင့္ မာခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံ ၁၅ ႏုိင္ငံသာ ရွိ သည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္။ ထုိ ၁၅ ႏုိင္ငံထဲမွ Regche Change အစိုးရ လဲက် သည့္ အေျပာင္းအလဲက ၄ ႏုိင္ငံ သာ ရွိ၏။ ထုိႏုိင္ငံမ်ားကလည္း ဒီ မိုကေရစီ ရင့္သန္မႈ အာမမခံႏုိင္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ တံခါးဖြင့္ ျခင္း Liberalization ျဖင့္ ဒီမိုက ေရစီ ရင့္သန္ႏုိင္မႈ ကုိ ေတြးၾကည့္ ၾကသည္။ ထုိမွ်ေလာက္ Liberalization လုပ္႐ံုမွ်ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ရင့္မာမႈအဆင့္ကုိ ေရာက္မလာႏုိင္ ကုိ ေတြ႕ရျပန္ သည္။
Liberalization သည္ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သြားေကာင္း ျဖစ္သြားမည္။ ဒီမုိကေရစီအတြက္ အာမ မခံႏုိင္။
ဒီမိုကေရစီ ရင့္သန္မႈအတြက္ အေျဖရွာ
၁။ ယခင္အစိုးရသည္ မည္သည့္အစိုးရမ်ဳိးနည္း။
၂။ လူမႈဘဝ အဆင့္ အတန္း မည္မွ်ျမင့္သနည္း။
၃။ ဂုိဏ္းဂဏျပႆနာ မည္မွ်ရွိပါသနည္း။
၄။ လူအခြင့္အေရး ခ်ဳိး ေဖာက္မႈ၊ တိုင္းရင္းသားမို႕၊ လူ နည္းစု။ ဘာသာေရးအရ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈမ်ဳိး။
၅။ ျပည္တြင္းလက္နက္ ကုိင္ တိုက္ခုိက္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ရန္။
စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၌ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး မလုပ္ႏုိင္ပါက စစ္တပ္က ႏုိင္ငံ ေရးနယ္မွ ထြက္ရန္မလြယ္။
ႏုိင္ငံေရးနယ္၌ စစ္တပ္ ရွိေနျခင္းသည္ ယင္းသုိ႕ ျပည္တြင္း လံုၿခံဳမႈမရွိသည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ဟု ဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနသည္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ျပႆ နာအားလံုးႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီ မ ေအာင္ျမင္ ရမည့္ ျပႆနာအားလံုး ျမန္မာျပည္၌ ရွိေနျခင္း ျဖစ္သည္။
မည္သည့္အာဏာရွင္မ်ဳိးနည္း
တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စ နစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ၊ စစ္အာဏာ ရွင္စနစ္ စသျဖင့္ ရွိသည္။
တစ္အာဏာရွင္စနစ္၌ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ စစ္တပ္က လံုးဝ တိုက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အာဏာ ရွင္စနစ္ႏွင့္ စစ္ႏွင့္အရပ္တြဲ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ သည့္စနစ္ စသျဖင့္ ျဖစ္ သည္။ ယင္းစနစ္မ်ဳိးက အင္ဒိုနီး ရွားႏုိင္ငံ က်င့္သံုးေသာစနစ္ ျဖစ္ သည္။ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္၊ စစ္ တပ္အာဏာရွင္၊ ကြန္ျမဴနစ္ အာ ဏာရွင္စနစ္မ်ားထဲ၌ Transition ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္လာသည့္ အခါ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္က ျပဳျပင္
ေျပာင္းလဲမႈ၌ အခြင့္အေရးအေကာင္း ဆံုး၊ Chance အရွိဆံုး၊ အျခားပံုစံ မ်ားထက္ ၄.၅% ပိုသည္။ စစ္ တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ သည့္ႏုိင္ငံ မ်ားကမူ ဒီမိုကေရစီ မေအာင္ျမင္ဖို႕၊ ဒီမိုက ေရစီရင့္မာမႈ မေအာင္ျမင္ဖို႕ ႏွစ္ ဆပုိၿပီးေဝးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ စစ္တပ္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေနျခင္းက ပင္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ျမင္ဖို႕ အျခားႏုိင္ငံမ်ားထက္ ႏွစ္ဆပိုအား နည္းေနသည္။စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၌ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သည့္အခါ ၅ဝ% က အာဏာ ျပန္သိမ္းခဲ့သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ျမန္ မာႏုိင္ငံအေနႏွင့္ Transition ျဖစ္ လာခဲ့ပါလွ်င္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ မည္က ၅ဝ% ေသခ်ာေနသည္ ဆို၏။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
စိုးမင္းဦး
Democratzation Strategy in Myanmar ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ Dr Min Zaw Oo UMFCCI တြင္ ေဟာ ေျပာခဲ့သည္မ်ားကို မွီျငမ္းေရး သားပါသည္။
စုိးမင္းဦး ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး ဒီေရသည္ ၁၉၄၈၊ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႕ေနာက္ပုိင္းမွစ၍ နိမ့္ျမင့္၊ ဆင္းတက္ ျပင္းထန္ခဲ့သည္။ ယင္း သို႕ ႏုိင္ငံေရးေရွ႕တိုးေနာက္ဆုတ္ျဖစ္မႈသည္ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားပေယာဂမပါဘဲ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားကုိယ္တုိင္လုပ္ေဆာင္မႈ မ်ား ေၾကာင့္သာျဖစ္ေၾကာင္း ျမင္ေတြ႕ ၾကရသည္။
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံရွိ ႏုိင္ငံ သားတို႕၏ ကုိယ့္ေျမ၊ ကုိယ့္ေရေပၚ ၌ ကုိယ့္ႏုိင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ စိတ္တူ၊ ကုိယ္တူ ေဆာင္ရြက္ၾကရာ ဝယ္ အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးသေဘာတရားမ်ားပါလာသည့္အခါ သေဘာထားကြဲလြဲမႈ၊ ျငင္းရ၊ ခုံရမႈမ်ားရွိသည္မွာသဘာ ဝ ျဖစ္ပါ၏။
သို႕ႏွင့္ ျပႆနာေပါင္း မ်ားစြာႏွင့္ ၁ဝ ႏွစ္တာကာလ ကုန္ ဆုံးသြားခဲ့သည္။
၁၉၅၈ ခုႏွစ္၊ ေအာက္ တုိဘာလ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သမိုင္း တြင္ တပ္မေတာ္ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဦး ေဆာင္ေသာ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ တပ္ဖြဲ႕ ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။
၁၉၆ဝ ျပည့္ႏွစ္၌ အိမ္ ေစာင့္အစိုးရက ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေပးၿပီး ဧၿပီလ ၄ ရက္ေန႕ ၌ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ ဦးႏု ကုိ ျပန္လည္ေပးအပ္ခဲ့သည္။၁၉၆၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂ ရက္ေန႕၌ ေနာင္ျမန္မာႏုိင္ငံသ မုိင္းတြင္ အမည္းစက္အျဖစ္ မွတ္တမ္း တင္ရ မည့္ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ျဖစ္ ပြားခဲ့သည္။ တပ္မေတာ္က ႏုိင္ငံ အာဏာကို သိမ္းယူကာ အႏုိင္ က်င့္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါ၏။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ထိ ၂၆ ႏွစ္တုိင္တိုင္ အာဏာ ရွင္ႏွင့္ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ကာလႀကီး ျဖစ္ သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အ ဆင္းရဲဆံုး LDC ႏုိင္ငံဘဝ ေရာက္ သြားခဲ့ရသည္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္၌ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတစ္ျပည္လံုး ရွိ ျပည္သူမ်ားက ဆႏၵျပ၍ တစ္ပါတီအာဏာရွင္ ျပဳတ္က်ခဲ့ၿပီး စစ္တပ္က အာဏာ ျပန္သိမ္းခဲ့သည့္ျဖစ္ရပ္ ႀကံဳၾကရ ျပန္သည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁ဝ အထိ တပ္မေတာ္မွ ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့ သည့္စနစ္ေအာက္တြင္ ျမန္မာ ျပည္သည္ ၂၂ ႏွစ္ ေနရခဲ့ရျပန္၏။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္၌ ျပည္သူ႕ဆႏၵႏွင့္ အညီ အရပ္သားတျဖစ္လဲ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ား အမ်ားစုပါဝင္သည့္ အစိုးရ သစ္ တက္လာခဲ့သည္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ အာဏာသိမ္းမႈမွ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ၄၉ ႏွစ္ကာလမွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသည္ ကမၻာႏွင့္ လံုးဝအဆက္ျပတ္ေန ခဲ့ရေသာ ကာလတစ္ခုဟု ဆိုရေပမည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ စစ္တပ္ အာဏာ သိမ္းမႈေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ထြက္ခြာသြား ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ခ်စ္ သည့္ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားသည္ ႏွစ္ ၅ဝ ခန္႕ ၾကာခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း သူတို႕ခမ်ာ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ ျပန္မလာႏုိင္ဘဲ တုိင္းတစ္ပါးမ်ား၌ ပင္ ကြယ္လြန္ခဲ့ၾကရသည္။
ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာသိမ္းမႈ
၁၉၈၈ ခုႏွစ္၌ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အာဏာအသိမ္းခံရသည့္အခါ ေက်ာင္းသား လူငယ္အမ်ားစုထဲမွ အခ်ဳိ႕သည္ ေထာင္မ်ား ထဲသို႕ ေရာက္၊ အခ်ဳိ႕ေျမေအာက္သုိ႕ ေရာက္ သြားခဲ့ၾကသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ အာဏာ အသိမ္း ခံရမႈသည္ ၂၂ ႏွစ္ခန္႕သာ ၾကာေသး၍ ေျမ ေအာက္ေရာက္သြားသူ ေက်ာင္းသားမ်ား သည္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ တိုင္းတစ္ပါး၌ ပညာ သင္ခြင့္ ရခဲ့ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေတာထဲ၌ သူ ပုန္ေက်ာင္းသားအျဖစ္ ေသကုန္သည္။ အခ်ဳိ႕ ႏုိင္ငံတကာတကၠသုိလ္မ်ား၌ တက္ ေရာက္ပညာသင္ခြင့္ ရခဲ့ၾက သည္။စစ္တပ္မွ ဒုတိယအႀကိမ္ အာ ဏာသိမ္းၿပီး ႏွစ္ ၂ဝ ခန္႕ အၾကာ၌ ၁ဝ တန္းေက်ာင္းသားဘဝႏွင့္ ေျမ ေအာက္ေရာက္သြား သူ ေက်ာင္း သားမ်ားသည္ အသက္ ၃၅ မွ ၄ဝ ၾကားအရြယ္သို႕ ေရာက္လာၾက သည္။
၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ ငံတြင္ အရပ္သားတျဖစ္လဲ စစ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းမ်ားက ျမန္မာႏုိင္ ငံကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို စိတ္ ျဖစ္ ေပၚ လာၾကသည္။ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို မိမိတို႕ကုိယ္တုိင္ ပိတ္ဆို႕ထားမႈမ်ား ေျဖေလွ်ာ့ၿပီး ႏုိင္ ငံတကာကို တံခါး ဖြင့္ေပးလိုက္ သည္။ ႏုိင္ငံတကာသုိ႕ ေရာက္ရွိ ေနေသာ ပညာတတ္လူငယ္မ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ ျပန္လာၿပီး ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရး တည္ေဆာက္မႈ၌ ကူညီၾကပါရန္ ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ ေထာင္ထဲေရာက္ေနသူ ႏုိင္ ငံေရး ႏွင့္ ႏီွးႏြယ္ေနသူမ်ား ျပန္ လႊတ္ေပး ခဲ့သည္။
ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရအတြက္ ထုိလူငယ္၊ ပညာတတ္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ ငံေရးစိတ္ဓာတ္ရွိသူ လူငယ္အမ်ား အျပားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရအ တြက္ အင္အားတစ္ရပ္ ျဖစ္ေစခဲ့ သည္။
ထုိလူငယ္အမ်ားစုထဲ၌ ၁၉၅၅ ခုႏွစ္မွ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္ကာလ အတြင္း ကမၻာေပၚရွိ ႏုိင္ငံေပါင္း ၈၆ ႏုိင္ငံ၌ အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီ မိုကရက္တစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ၁၁၅ ခုကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာေလ့လာခဲ့ ျခင္းျဖင့္ ေဂ်ာ့ေမဆန္- George Masonတကၠသိုလ္မွ ပါရဂူ- Ph.Dဘြဲ႕ရရွိလာသူ မင္းေဇာ္ဦးကို ေတြ႕ ရွိခဲ့သည္။
သူသည္ Georgetownတကၠသိုလ္မွ အမ်ဳိးသား လံုၿခံဳမႈ ဆုိင္ရာ မဟာဝိဇၨာ- M.A ႏွင့္ George Masonတကၠသုိလ္မွ ပဋိ ပကၡ သံုးသပ္ေျဖရွင္းမႈ မဟာသိပၸံ- M.Sမ်ား ရရွိထားသူ ျဖစ္သည့္ အျပင္ လက္ရွိ၌ အေမရိကန္အ ေျခစုိက္ Democracy International Inc ၏ အာဖဂန္နစၥတန္ ႏုိင္ငံဆိုင္ရာ ေရြးေကာက္ပြဲစနစ္ ခုိင္ခံ့ရင့္မာေရး စီမံခ်က္တြင္ ဒုတိ ယအႀကီးအကဲ Deputy Chief of Party အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာျပည္ကဲ့သို႕ ပဋိ ပကၡမ်ဳိးစံုရွိေသာ ႏုိင္ငံ၊ စည္းစနစ္ က်န သမမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ ပြဲႏွင့္ ကင္းေဝးခဲ့သည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အတြက္ မင္းေဇာ္ဦးသည္သီးျခား ရွာေဖြေလ့လာခဲ့သူပမာ ျဖစ္ေန သည္။ သူေလ့လာခဲ့သည့္ ပညာ ရပ္ႏွင့္ သူလက္ေတြ႕ လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားသည္ ျမန္မာျပည္အတြက္ လံုးဝကိုက္ညီ ေနသည္မွာ ျငင္းဖြယ္ရာ မရွိသည့္ သူ ျဖစ္ေန သည္ကုိ သိရပါမည္။
မင္းေဇာ္ဦး ျမန္မာျပည္ သုိ႕ ေရာက္ရွိၿပီး မၾကာလွေသာ ကာလ၌ သူ႕ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ ေဟာ ေျပာမႈမ်ား၊ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္း မ်ား မၾကာခဏ ထြက္ေပၚလာခဲ့ သည္။ ၂ဝ၁၂ ခု ဒီဇင္ဘာလ ၁ ရက္ေန႕၌မူ ျမန္မာႏုိင္ငံကုန္ သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ ငန္းရွင္မ်ား အသင္းခ်ဳပ္-UMFCCI ၌ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးက ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ဒီမုိကရက္တစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မဟာဗ်ဴဟာ- Democratization Strategy ခါင္းစဥ္ႏွင့္ ေဟာေျပာခဲ့သည္။
ဤေဆာင္းပါးသည္ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး၏ ေဟာေျပာ မႈ၊ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခန္းမ်ားမွ စာ ဖတ္ပရိသတ္အမ်ားစုတစ္စု တစ္ ေပါင္း တည္း တစ္ေနရာတည္း၌ေတြ႕ရွိ၊ ဖတ္႐ႈႏုိင္ရန္ ရည္ရြယ္ရင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေဖာ္ျပမႈမ်ားသည္ အက်ဥ္းအႏွစ္ခ်ဳပ္ ျဖစ္ပါ သည္ ။ ျပည့္ျပည့္စံုစံု သိလိုသူမ်ားအတြက္ ႀကိဳတင္ေတာင္းပန္အပ္ပါ၏။
UMFCCI ေဟာေျပာပြဲ ကုိ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးက ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံ ေခါင္း ေဆာင္ F.W.deklerk ၏ ေျပာစ ကားႏွင့္ စတင္ သည္။ႏုိင္ငံက ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံ ပါ။ ဒီမိုကေရစီက ဆက္ျဖစ္သြား မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ အင္အားေကာင္း တဲ့၊ က်န္းမာေရးေကာင္းတဲ့၊ ခိုင္ခံ့ တဲ့ ဒီမိုကေရစီေတာ့ မဟုတ္ေသး ဘူး။ ႏုိင္ငံကုိ ၁၈ ႏွစ္ၾကာ ဒီမိုက ေရစီ စတင္ခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံတကာစံျပဳ ၿပီး ၾကည့္ရတဲ့ ဒီလုိႏုိင္ငံ မွာေတာင္ ဒီမိုကေရစီစစ္မွန္တဲ့၊ ခုိင္ခံ့တဲ့ ဒီမို ကေရစီဆိုတာ မရွိေသးပါဘူးဟု စကားႏွင့္ ညႊန္းဆို၏။
အာဏာရွင္စနစ္ အျမစ္တြယ္မႈ
သူက ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးဆိုျခင္း၏အစ၌ အာ ဏာရွင္စနစ္ Autocracy ရွိမည္။ အာဏာရွင္စနစ္သည္ အေဆာက္ အအံုတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္ မွာ အာဏာရွင္စနစ္သည္ အေပၚ ပုိင္းေခါင္းေဆာင္မ်ား၌သာ ရွိသည္ မဟုတ္။ ေအာက္ေျခ၌ပါ အျမစ္ တြယ္ေနသည္။ လူမႈေရး၊ စီးပြား ေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ အစိုးရအေဆာက္ အအံုကုိ ယႏၲရားတစ္ခုလံုး ယင္း အာဏာရွင္စနစ္က အျမစ္တြယ္ ေနသည္။
ထုိသုိ႕ အျမစ္တြယ္ေန ေသာ အာဏာရွင္စနစ္ကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲျခင္းဆုိသည္မွာ ႐ုတ္ ျခည္းျဖစ္လာသည့္ လွ်ပ္ တစ္ျပက္ ျဖစ္ ရပ္ေလးတစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။ ထုိမွ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရး Democratizationဆိုသည့္ ျဖစ္စဥ္ေပၚလာ၏။ ထုိ႕ေနာက္ ခုိင္ မာေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ခု အုတ္ျမစ္ခ်ႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းလဲေရးသည္ထိပ္ပုိင္းသာ ရွိသည္။ ေအာက္ေျခ အျမစ္ခိုင္ေနေသာ စနစ္ႀကီးတစ္ခု လံုး က်န္ေနေသး၏။ မဲဆႏၵေပး ျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရွိၿပီး အ ေပၚအာဏာခြဲေဝးေရး ဆိုသည့္ အေပၚယံ ပါးပါးေလး ျဖစ္႐ံုႏွင့္ စနစ္ မေျပာင္း။ အျမစ္မွစ၍ ေျပာင္းရ မည္။ ႏွစ္နားညီႀတိဂံပံု၏ ထိပ္ ပုိင္းအခြၽန္ေလးေနရာ သာ ေျပာင္း ေသးသည္။ သူက အေပၚမွစ၍ ေအာက္ေျခေရာက္သည္အထိ ျပန္ လည္တည္ေဆာက္ရမည္။ သုိ႕မွ အျမစ္တြယ္မည္၊ ခိုင္ခံ့မည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ေမးခြန္း
ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦးတို႕ ငယ္ရြယ္စဥ္ကာလ ေက်ာင္းသား လူငယ္အရြယ္မွစ၍ အတိုက္အခံ လုပ္ခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ ၂ဝ ရွိၿပီ။ သူ တို႕ အခ်ိန္ျပည့္ေတြးေတာ စဥ္းစားေနသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဒီမုိကေရစီ အကူးအေျပာင္းကို မည္သုိ႕ ကူးေျပာင္းမည္နည္းဆို သည့္ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္း သည့္ပံုစံမ်ားထဲ၌ ႏုိင္ငံျခားက ဝင္ ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္းျဖင့္ ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲသြားျခင္း၊ ဥပမာ- ၁၉၄ဝ ေနာက္ပုိင္း ဒုတိယကမၻာ စစ္အၿပီး၌ မဟာမိတ္မ်ားစစ္ႏုိင္၍ စစ္႐ႈံးႏုိင္ငံမ်ား ဒီမိုကေရစီႏုိင္ ငံ ျဖစ္ျခင္း၊ ေနာက္တစ္နည္းကား အေမရိကန္ႏုိင္ငံက ဝင္တိုက္ကာ ဒီမိုကေရစီ ထူေထာင္သည့္ အီရတ္ ကဲ့သုိ႕ ႏုိင္ငံ၊ ပနာမား ကဲ့သုိ႕ႏိုင္ငံ စသည္မ်ား ျဖစ္၏။
ဒီမိုကေရစီျဖစ္ ေစမည့္ ေနာက္အကူးအေျပာင္း တစ္ခုမွာ ႏုိင္ငံေရး ေျဖေလွ်ာ့တံခါး ဖြင့္ေပးျခင္း စသည့္ အျပဳအမူ ျဖစ္ သည္။
ႏုိင္ငံေရး တံခါးဖြင့္လိုက္ ၍ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သြားျခင္း မ်ဳိးကို ဆိုလိုပါ၏။
ႏုိင္ငံေရးတံခါးဖြင့္ျခင္း သံုးမ်ဳိး
ႏုိင္ငံေရးတံခါး ဖြင့္ပံုဖြင့္ နည္းသံုးမ်ဳိး ရွိ၏။
ပထမတစ္မ်ဳိးကား ယ ခင္စနစ္က အာဏာရွိသူမ်ားကုိယ္ တိုင္က တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး-Elite Driven Transition။ ဥပမာ- ထုိင္ ဝမ္ စစ္ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားကုိယ္တိုင္က ဖြင့္နည္း၊ စပိန္၌ ေခါင္းေဆာင္မ်ား က တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး။
ဒုတိယတစ္မ်ဳိးကား အကန္႕အသတ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ပါ ဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ေပးျခင္းမ်ဳိး၊ ဥပ မာ- ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား ဖြဲ႕စည္းခြင့္ ေပး သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ခြင့္ ေပးသည္။ သုိ႕ေသာ္ အာဏာရခြင့္ မေပး၊ အကန္႕အသတ္ႏွင့္ ထား ထားသည္။
ဥပမာ- ပီ႐ူး၌ ၁၉၅၆၊ ႏုိက္ကြာရာဂြါ၌ ၁၉၉ဝ။
တတိယတစ္မ်ဳိးကား ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကုိ အနည္း ငယ္ သည္းခံလိုက္ျခင္း၊ တစ္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္တန္သည္ သည္းခံသည္။ ပမာ အားျဖင့္ လူထုလႈပ္ရွားမႈကို ခြင့္ေပးျခင္းျဖင့္ ေနာက္ဆံုး လႈပ္ ရွားမႈက ႀကီးမားလာ၍ အစုိးရက မထိန္းႏိုင္ျဖစ္ ကာ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲ မႈ ျဖစ္သြားျခင္းမ်ဳိး။
ဥပမာ- ဖိလစ္ပုိင္ႏုိင္ငံ၊ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံ။
ႏုိင္ငံေရးတံခါးဖြင့္ပံု ဖြင့္ နည္း၊ သံုးမ်ဳိးလံုး က်င့္သံုးသည့္ ႏိုင္ ငံမ်ားလည္း ရွိသည္။
ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈ၌ ႏုိင္ငံေရးတံခါး ဖြင့္ ျခင္းသည္ အလြန္အေရးပါသည္။
တံခါးဖြင့္မႈအေပၚ ႏုိင္ငံ ေရးအင္အားစုမ်ားက မည္သုိ႕ မည္ပံု ကစားသြားျခင္းက ပုိအေရး ႀကီးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ
အထက္ပါ အခ်က္မ်ား ကို အေျခခံ၍ ျမန္မာျပည္၏ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ သံုးသပ္ၾကည့္ သည့္အခါ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး က ျမန္မာျပည္၌ ျဖစ္ေပၚေနမႈ မ်ားသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ- Transition ဟု သူမထင္ေသး။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျပဳျပင္ ေျပာင္း လဲေရးအဆင့္၏ အနိမ့္ဆံုး သည္ ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ စံျပဳရ မည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ေရြးခ်ယ္ ခံရသူမ်ားသည္ လူထုဆႏၵႏွင့္ ကုိက္ ညီရမည္။ အဓိကမွာ ေရြး ေကာက္ပြဲသည္ လြတ္လပ္၍ မွ်တ မႈျဖစ္ဖို႕ လိုသည္။
ယခုလက္ရွိအေနအထား သည္ Liberalization အဆင့္သာ ရွိေသးသည္။ ယခုအဆင့္ကို တံခါး ဖြင့္ေပးသည့္သူမ်ားမွာ ယခင္က ဦးေဆာင္ခဲ့သူမ်ားျဖစ္၍ Elite Dreiven Transition အမ်ဳိးအစား ထဲ ျမန္မာႏုိင္ငံက ပါသြားသည္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ လာသည္။ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ ၌ ဝင္ခြင့္ရသည္။ ေျမေအာက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ေျမေပၚေရာက္ လာသည္။ ဆႏၵျပခြင့္ ရွိလာသည္။ ဒုတိယတံခါးဖြင့္နည္း ျဖစ္သည္။ အကန္႕အသတ္ လႈပ္ရွားခြင့္ ရွိလာ သည္။ တတိယတံခါးဖြင့္နည္းျဖစ္ သည့္ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကုိ သည္းခံလာသည္။
တံခါးဖြင့္ေပးျခင္းသည္ ေျပာင္း လဲမႈအတြက္ အတုအေယာင္လား
ဤေနရာ၌ အခ်ဳိ႕ေသာ ပညာရွင္မ်ားက Liberalization သည္ အတုအေယာင္သာ ျဖစ္ သည္။ ယခင္အေျပာင္းအလဲမွ ႏုိင္ ငံေရး အခြင့္ေကာင္းယူ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ပုိတိုးတက္၊ လူထုအံုၾ<ြကမႈျဖစ္၊ သို႕ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အေျပာင္းအလဲ Regime Change ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းလဲ ျဖစ္သည့္ အယူအဆ ျဖစ္သည္။
ထုိေနရာ၌ ေဒါက္တာ မင္းေဇာ္ဦးတို႕က စဥ္းစားသည္။ ထုိကဲ့သုိ႕ အစုိးရ အေျပာင္းအလဲ သည္ ဒီမိုကေရစီ ရင့္မာႏုိင္သည္ လား။ ေမးခြန္းထုတ္ၾကည့္၏။ ၁၉၅၅ မွ ၁၉၁ဝ ခုႏွစ္အတြင္း ဒီ မိုကေရစီ ၁၁၅ ခုကုိ ႏုိင္ငံ ၈၆ ႏုိင္ငံ၌ ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ မည္မွ် ေလာက္ ႏုိင္ငံအေရအတြက္ ဒီမို ကေရစီ ရင့္မာခဲ့သနည္း။ ထုိအခါ ဒီမိုကေရစီ ရင့္ မာခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံ ၁၅ ႏုိင္ငံသာ ရွိ သည္ကို ေတြ႕ၾကရသည္။ ထုိ ၁၅ ႏုိင္ငံထဲမွ Regche Change အစိုးရ လဲက် သည့္ အေျပာင္းအလဲက ၄ ႏုိင္ငံ သာ ရွိ၏။ ထုိႏုိင္ငံမ်ားကလည္း ဒီ မိုကေရစီ ရင့္သန္မႈ အာမမခံႏုိင္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ တံခါးဖြင့္ ျခင္း Liberalization ျဖင့္ ဒီမိုက ေရစီ ရင့္သန္ႏုိင္မႈ ကုိ ေတြးၾကည့္ ၾကသည္။ ထုိမွ်ေလာက္ Liberalization လုပ္႐ံုမွ်ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ရင့္မာမႈအဆင့္ကုိ ေရာက္မလာႏုိင္ ကုိ ေတြ႕ရျပန္ သည္။
Liberalization သည္ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သြားေကာင္း ျဖစ္သြားမည္။ ဒီမုိကေရစီအတြက္ အာမ မခံႏုိင္။
ဒီမိုကေရစီ ရင့္သန္မႈအတြက္ အေျဖရွာ
၁။ ယခင္အစိုးရသည္ မည္သည့္အစိုးရမ်ဳိးနည္း။
၂။ လူမႈဘဝ အဆင့္ အတန္း မည္မွ်ျမင့္သနည္း။
၃။ ဂုိဏ္းဂဏျပႆနာ မည္မွ်ရွိပါသနည္း။
၄။ လူအခြင့္အေရး ခ်ဳိး ေဖာက္မႈ၊ တိုင္းရင္းသားမို႕၊ လူ နည္းစု။ ဘာသာေရးအရ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈမ်ဳိး။
၅။ ျပည္တြင္းလက္နက္ ကုိင္ တိုက္ခုိက္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ရန္။
စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၌ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး မလုပ္ႏုိင္ပါက စစ္တပ္က ႏုိင္ငံ ေရးနယ္မွ ထြက္ရန္မလြယ္။
ႏုိင္ငံေရးနယ္၌ စစ္တပ္ ရွိေနျခင္းသည္ ယင္းသုိ႕ ျပည္တြင္း လံုၿခံဳမႈမရွိသည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ဟု ဆိုေလ့ရွိၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနသည္ အထက္ေဖာ္ျပပါ ျပႆ နာအားလံုးႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနရသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဒီမိုကေရစီ မ ေအာင္ျမင္ ရမည့္ ျပႆနာအားလံုး ျမန္မာျပည္၌ ရွိေနျခင္း ျဖစ္သည္။
မည္သည့္အာဏာရွင္မ်ဳိးနည္း
တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စ နစ္၊ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ၊ စစ္အာဏာ ရွင္စနစ္ စသျဖင့္ ရွိသည္။
တစ္အာဏာရွင္စနစ္၌ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ စစ္တပ္က လံုးဝ တိုက္႐ိုက္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အာဏာ ရွင္စနစ္ႏွင့္ စစ္ႏွင့္အရပ္တြဲ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ သည့္စနစ္ စသျဖင့္ ျဖစ္ သည္။ ယင္းစနစ္မ်ဳိးက အင္ဒိုနီး ရွားႏုိင္ငံ က်င့္သံုးေသာစနစ္ ျဖစ္ သည္။ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္၊ စစ္ တပ္အာဏာရွင္၊ ကြန္ျမဴနစ္ အာ ဏာရွင္စနစ္မ်ားထဲ၌ Transition ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္လာသည့္ အခါ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္က ျပဳျပင္
ေျပာင္းလဲမႈ၌ အခြင့္အေရးအေကာင္း ဆံုး၊ Chance အရွိဆံုး၊ အျခားပံုစံ မ်ားထက္ ၄.၅% ပိုသည္။ စစ္ တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ သည့္ႏုိင္ငံ မ်ားကမူ ဒီမိုကေရစီ မေအာင္ျမင္ဖို႕၊ ဒီမိုက ေရစီရင့္မာမႈ မေအာင္ျမင္ဖို႕ ႏွစ္ ဆပုိၿပီးေဝးသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ စစ္တပ္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေနျခင္းက ပင္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ျမင္ဖို႕ အျခားႏုိင္ငံမ်ားထက္ ႏွစ္ဆပိုအား နည္းေနသည္။စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၌ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သည့္အခါ ၅ဝ% က အာဏာ ျပန္သိမ္းခဲ့သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ျမန္ မာႏုိင္ငံအေနႏွင့္ Transition ျဖစ္ လာခဲ့ပါလွ်င္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ မည္က ၅ဝ% ေသခ်ာေနသည္ ဆို၏။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္
စိုးမင္းဦး
Democratzation Strategy in Myanmar ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ Dr Min Zaw Oo UMFCCI တြင္ ေဟာ ေျပာခဲ့သည္မ်ားကို မွီျငမ္းေရး သားပါသည္။
No comments:
Post a Comment