Monday, February 4, 2013

ေဆးေလာက က်င့္၀တ္ (medical ethics)


by Kyaw Zin Win on Monday, February 4, 2013 at 3:03pm ·
(Patient Autonomy)

ေခတ္အဆက္ဆက္ ေဆးပညာကို စြန့္ဦး တီထြင္ ျဖန့္ေ၀ ေပးခဲ့ၾကေသာ သမား ဟူးရား ၾကီးမ်ား၊ မိမိအား ေဆးပညာ သင္ၾကားေပးခဲ့ေသာ သင္ဆရာ၊ ျမင္ဆရာ၊ ၾကားဆရာ မ်ားအား ဤစာျဖင့္ ပထမဦးစြာ ဂါရ၀ျပဳ ကန္ေတာ့ပါ၏။

ေဆးေလာက က်င့္၀တ္ အေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္ နားလည္သေလာက္ ေရးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမွားမ်ား ပါပါက၊ စိတ္သေဘာထားခ်င္း မတိုက္ဆိုင္သည္မ်ား ပါပါကလည္း ေ၀ဖန္ ေထာက္ျပၾကပါရန္ ဖိတ္ေခၚအပ္ပါသည္။ ေဆးေလာက နယ္ပယ္မွ လူမ်ားေရာ၊ ေဆးေလာကႏွင့္ စိမ္းေနသည့္ လူမ်ားအတြက္ပါ ဖတ္ရႈရ လြယ္ကူေစရန္ အတတ္နိုင္ဆံုး ၾကိဳးစား ေရးသား သြားပါမည္။






အမွန္စင္စစ္ ေဆးေလာက က်င့္၀တ္ (medical ethics) ဆိုသည္မွာ အထူးအေထြ မဟုတ္။ လူ့အခြင့္အေရး (Human Rights) ႏွင့္ လူအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈ အေပၚ အေျခခံထားေသာ သေဘာတရား ပင္ျဖစ္သည္။ ဆရာ၀န္ႏွင့္ လူနာမ်ား အၾကား လူ့စည္း၊ ဘီလူးစည္း ခြဲျခားထားေသာ သေဘာသာ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအေၾကာင္း ေရးသားရာတြင္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ား အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ နိုင္ငံ၏ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မ်ားကို စံျပဳ ေရးသားပါမည္။ ထိုစံႏႈန္းမ်ားကုိ စာအုပ္ၾကီးအတိုင္း တရားေသ ဆုပ္ကိုင္၍ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ က်င့္သံုးရမည္ဟု မဆိုလိုေပ။ စံအျဖစ္ သတ္မွတ္ရန္သာ တင္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။ စင္စစ္မွာ ေဆးေလာက က်င့္၀တ္ ဟူသည္ လူ့အခြင့္အေရးအေပၚတြင္ အေျခခံသျဖင့္ လူ့အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ မရေသာ နိုင္ငံမ်ားတြင္ ျပည့္ျပည့္၀၀ က်င့္သံုးနိုင္ရန္ မလြယ္ေပ။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဆရာ၀န္မ်ားပင္လွ်င္ လူ့အခြင့္အေရး၊ ဆရာ၀န္ အခြင့္အေရး ျပည့္ျပည္.၀၀ မရေသးေပ။ ထားေတာ့။

ေဆးေလာက က်င့္၀တ္၏ အေရးၾကီးဆံုး ေထာက္တိုင္ၾကီးမွာ patient autonomy ပင္ ျဖစ္သည္။ patient autonomy ၏ သေဘာတရားမွာ လူနာအား မိမိ ကိုယ္ခႏၶာအတြက္ ေဆးကုသမႈ ခံယူရာတြင္ လူနာျဖစ္သူ ကသာလွ်င္ အဓိက အဆံုးအျဖတ္ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ တနည္း လူနာျဖစ္သူ၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မပါပဲ ဆရာ၀န္သည္ ခြဲစိတ္မႈ ျပဳလုပ္ပိုင္ခြင့္ မရိွ၊ မည္သည့္ စမ္းသပ္ စစ္ေဆးမႈမွ် လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရိွေပ။

ဆိုၾကပါစို့။ သင္၏ ခႏၶာကိုယ္ကို သင့္အိမ္ဟု သေဘာထား ၾကည့္ပါ။ သင္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရဘဲ၊ မည္သူမွ က်ဴးေက်ာ္ ၀င္ေရာက္ခြင့္ မရိွေပ။ မည္သူမွ် သင္၏ အိမ္ကို ျပဳျပင္ခြင့္ မရိွေပ။ ယုတ္စြအဆံုး ေခ်ာင္းေျမာင္း ၾကည့္ရႈခြင့္ပင္ မရိွေပ။ ထို့အတူပင္ လူနာ ခြင့္ျပဳခ်က္မရပဲ ဆရာ၀န္သည္ ခြဲစိတ္ခြင့္ မရိွ၊ ကုသခြင့္ မရိွ၊ ေသြးစစ္ဆီးစစ္ခြင့္ပင္ မရိွ၊ အီးစီဂ်ီပင္ ဆြဲပိုင္ခြင့္ မရိွေပ။
မိမိကုိယ္ကို မိမိပိုင္သည္။ အျခားလူ (ဆရာ၀န္) က မိမိ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရပဲ မည္သည့္ အရာမွ် လုပ္ပိုင္ခြင့္ မရိွ။ ဤသည္ပင္လွ်င္ ေဆးေလာက က်င့္၀တ္၏ အေျခခံအက်ဆံုး အေၾကာင္းတရားပင္ ျဖစ္သည္။

လူနာအတြက္ အက်ိဳးရိွမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လူနာခြင့္မျပဳလွ်င္ ကုသခြင့္ မရိွေပ။ ဆိုၾကပါစို့။ သင့္အိမ္သည္ ေဆးမသုတ္သည္မွာ ၾကာလွျပီ ျဖစ္သျဖင့္ ေဆးအသစ္ သုတ္ရာတြင္ မည္သည့္ ေဆးအေရာင္ သုတ္မည္ကို သင္သာလွ်င္ ဆံုးျဖတ္ရေပမည္။ ေဆးမသစ္ မသုတ္ပဲ ထားလိုကလည္း ထားနိုင္သည္။ ေဆးသုတ္သမားသည္ ေစတနာ ဗရပြျဖင့္ သင့္အိမ္ကို သင္၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရပဲ လာေရာက္ သုတ္ေပးပိုင္ခြင့္ မရိွ။ ထို့အတူပင္ လူနာအတြက္ အက်ိဳးရိွမည့္ ေဆးကုသမႈတို့ကိုလည္း လူနာ မလိုလားပါက ျငင္းပယ္ပိုင္ခြင့္ ရိွသည္။ ထို့ေၾကာင့္ patient autonomy သည္ beneficence (လူနာအတြက္ အက်ိဳးရိွမည္ကို ျပဳလုပ္ျခင္း) ကို လႊမ္းမိုးနိုင္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ အက်ိဳးရိွမည္ပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း လူနာ ခြင့္မျပဳလွ်င္ မည္သည့္အရာမွ် မလုပ္ရ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ဆရာ၀န္သည္ Patient autonomy ကို လူနာ၏ အျပဳအမူသည္ အျခား ပုဂၢိဳလ္(မ်ား) ကို ထိခိုက္မည့္ အေနအထားတြင္ ခ်ိဳးေဖါက္နိုင္သည္။ ဥပမာ- လူနာတြင္ HIV, TB, ကာလသားေရာဂါ စသည့္ ေရာဂါမ်ားေတြ.ရလွ်င္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအတိုင္း အထက္သို့ သတင္းပို့ျခင္း၊ ေရာဂါ ကူးစက္နိုင္ေျခ ရိွေသာသူမ်ားအား အသိေပးရန္ ၾကိဳးစားျခင္းတို့ကို ျပဳလုပ္ရေပမည္။ ထိုသို့ ျပဳလုပ္ရာတြင္လည္း လူနာ၏ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ အခ်က္အလက္မ်ားအား မလိုအပ္ပဲ အျပင္သို့ ေပါက္ၾကားေစရန္ မျပဳလုပ္ရေပ။

လူနာဟူသည္ အသိဥာဏ္ ရိွေသာ လူသားျဖစ္သည္။ မိမိ ဘ၀၏ ကံၾကမၼာကို မိမိဘာသာ ဆံုးျဖတ္ နိုင္သည္။ ဆိုၾကပါစို့။ မဲဆႏၵေပးရာတြင္ မဲေပးပိုင္ခြင့္ ရိွသူ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သာ အတည္ျဖစ္သည္။ မည္သူမွ် ျခိမ္းေျခာက္၍လည္းေကာင္း၊ ေငြေပးစည္းရံုး၍ ေသာ္လည္းေကာင္း အတင္းအက်ပ္ မဲေပးခိုင္းျခင္း မျပဳလုပ္ရေပ။ သူမဲေပးလိုက္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္သည္ မေကာင္းေသာသူ၊ အရည္အခ်င္း မရိွေသာသူ ျဖစ္နိုင္ေပသည္။  ထိုကိုယ္စားလွယ္၏ ေကာင္းေမြ၊ ဆိုးေမြကို မဲေပးလိုက္ေသာသူ ခံစားရေပမည္။ ထို့အတူပင္ လူနာသည္ သူေရြးခ်ယ္လိုက္ေသာ ေဆးကုသမႈ၏ ေကာင္းေမြ၊ ဆိုးေမြကို သူသာလွ်င္ ခံစားရေပမည္။ မွားယြင္း၍လည္း ဆံုးျဖတ္နိုင္ေပသည္။ မွားယြင္းေနမွန္း သိလ်က္ ဆရာ၀န္သည္ ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေလးစားရေပမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ လူနာ၏ ခႏၶာကိုယ္ကို လူနာပင္ ပိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဆရာ၀န္၏ တာ၀န္မွာ ေရာဂါအေၾကာင္း၊ ေဆးကုသမႈနည္းလမ္းမ်ား အေၾကာင္း၊ တတ္နိုင္သမွ် ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေျပာဆို ရွင္းျပ၍ လူနာေရြးခ်ယ္ေသာ ေဆးကုသမႈ နည္းလမ္းျဖင့္ ကုသ ေပးရန္သာ ျဖစ္သည္။


အျဖဴေရာင္မုသား (white lie)

သူတို့ (အေနာက္နိုင္ငံမ်ား)၏ စံႏႈန္းတြင္ အျဖဴေရာင္ မုသား ဆိုသည္ကို လံုး၀ လက္မခံေပ။ ဆရာ၀န္သည္ ေဆးကုသမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သည့္ အေၾကာင္းႏွင့္မွ် လိမ္ညာ ေျပာဆိုမႈကို မျပဳလုပ္ရေပ။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ နာမည္ၾကီး စစ္တကၠသိုလ္ ျဖစ္ေသာ (west point) တကၠသိုလ္တြင္ ေက်ာင္းသား ဗိုလ္ေလာင္းမ်ားအတြက္ အေရးၾကီးဆံုးေသာ တားျမစ္ခ်က္ ႏွစ္ရပ္မွာ (၁) မည္သည့္အခါမွ လိမ္ညာ ေျပာဆိုျခင္း မျပဳရ။ (၂) သူတစ္ပါး ပစၥည္း ခိုး၀ွက္ျခင္း မျပဳရ ဟူ၍ပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုျပစ္ခ်က္မ်ား က်ဴးလြန္မိပါက စစ္ခံုရံုးကဲ့သို့ ေက်ာင္းတြင္ ခံုရံုးဖြဲ. စစ္ေဆးကာ အျပစ္ထင္ရွားပါက တကၠသိုလ္တြင္ အၾကီးမားဆံုး အျပစ္ျဖစ္ေသာ ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပယ္ျခင္းကို ခံရသည္ဟု မွတ္သားဖူးပါသည္။ ထားေတာ့။

အျဖဴေရာင္ မုသားဆိုသည္မွာ တစ္စံုတစ္ေယာက္၏ အက်ိဳးအလို့ငွာ လိမ္ညာမည့္သူက လိမ္ေျပာလိုက္ျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ေဆးေလာက နယ္ပယ္တြင္ မည္သို့မွ် ျပန္ေကာင္းလာနိုင္ေခ် မရိွေသာ လူနာကို စိတ္ဓါတ္က်မည္ စိုးသျဖင့္ ” ေကာင္းသြားမွာပါ။ စိတ္ခ်” ” ကၽြန္ေတာ္ ဒီေရာဂါမ်ိဳးကုလာတာ ရာေထာင္ခ်ီေနျပီ။ ဘာမွ စိတ္မပူနဲ့” ဟု ေျပာျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ထိုသို့ ေျပာျခင္းမ်ိဳးသည္ လူနာကို သတင္းအခ်က္အလက္ မွားယြင္းစြာ ေပးျခင္းျဖင့္ Patient autonomy ကို ခ်ိဳးေဖါက္ရာ ေရာက္ေပသည္။ သတင္း အခ်က္အလက္ မွန္ကန္စြာ မရရိွသျဖင့္ လူနာသည္ မိမိ ကိုယ္ပိုင္ဘ၀၏ ကံၾကမၼာကို မိမိဘာသာ ဆံုးျဖတ္နိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။

အရြယ္ေရာက္ျပီးသူတိုင္းသည္ ေလာကဓံကို အထိုက္အေလ်ာက္ ခံစားဖူးမည္ဟု ယူဆရသျဖင့္ မိမိ က်န္းမာေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သတင္းဆိုးမ်ားကို ခံနိုင္ရည္ ရိွျပီး ျဖစ္သည္ဟု ယူဆနိုင္ေပသည္။ ဥပမာ လူနာထံတြင္ ကင္ဆာေရာဂါ အစရိွေသာ ေရာဂါဆိုးမ်ား ျဖစ္ပြားေနပါကလည္း လူနာကိုပင္ ပထမဦးစြာ အသိေပးရေပမည္။ လူနာမွတဆင့္ လူနာ အသိေပးလိုသူမ်ားကိုသာ အသိေပးရေပမည္။ လူနာ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရပဲ လူနာရွင္ မိသားစု အပါအ၀င္ မည္သူ့ကိုမွ်  ေရာဂါအေၾကာင္း အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အသိမေပးရေပ။

သတင္းဆိုးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ စိတ္က်ေရာဂါ ရပါကလည္း ဆရာ၀န္က ကုသေပးရမည္သာ ျဖစ္သည္။ စိတ္ဓါတ္က်မည္ စိုးသျဖင့္ လူနာအား အမွန္အတိုင္း အသိမေပးပဲ ထားျခင္း မျပဳရေပ။ ထိုအေျခအေနတြင္ ေျပာဆိုေသာ အျဖဴေရာင္မုသားသည္ လူနာအား အမွန္တကယ္ အကိ်ဳးရိွေစ၍ေလာ။ ဆရာ၀န္အား အက်ိဳးရိွေစ၍ေလာ။ အေတြးပြား စရာပင္။ ေစတနာေၾကာင့္ မေျပာျခင္းေလာ။ သတၱိေၾကာင္ျခင္းေၾကာင့္ မေျပာျခင္းေလာ။ အျငင္းပြား စရာပင္။

ျမန္မာျပည္၌ ထိုကဲ့သို့ေသာ အေျခအေနမိ်ဳးတြင္ ၾကည့္ေကာင္းေအာင္ ေျပာဆို လိုက္ရသည္မ်ား ရိွေပသည္။ ေနရာတကာ စာအုပ္ၾကီးအတိုင္း ျပဳလုပ္၍ မရသည္မ်ား ရိွေပသည္။ သတင္းဆိုးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ လူနာရွင္မ်ားက ” လူနာကို အသိမေပးပါနဲ့ ဆရာရယ္။ အဲဒီစိတ္နဲ့ လံုးပါးပါးသြားမွာ စိုးလို့ပါ” ဟူ၍ ေျပာတတ္ၾကသည္။ လူနာရွင္ တုိ့ကသာလွ်င္ ေဆးကုသမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဆံုးအျဖတ္ ေပးၾကသည္။ သူတို့ ေျပာဆိုၾကေသာ လက္သံုးစကားမွာ ” ဆရာ ေကာင္းသလိုသာ ၾကည့္လုပ္လိုက္ပါ” ဟူ၍ပင္ ျဖစ္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆရာ၀န္ အၾကံေပးေသာ ေဆးကုသမႈကိုသာ ေရြးခ်ယ္ၾကေပသည္။ ရွင္းျပျပန္လွ်င္လည္း တစ္ခ်ိဳ့ ေသခ်ာ နားေထာင္ခ်င္မွ ေထာင္သည္။ ဆရာ၀န္ ေပးေသာ ေဆးကို တစ္ခ်ိဳ့ ေသာက္ခ်င္မွ ေသာက္သည္။ ဆရာ၀န္ ေရွာင္ရန္ ေျပာေသာ အစားအစာမ်ားကိုလည္း မၾကာခဏ စားသည္။ လုပ္ရ ကိုင္ရ ခက္ခဲေပသည္။

အေနာက္နုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ မိသားစု သံေယာဇဥ္ အေႏွာင္အဖြဲ. ပိုမ်ားသည္။ အခ်ိဳ့ သက္ၾကီးပုဂၢိဳလ္ လူနာမ်ားဆိုလွ်င္ ကေလးတစ္ေယာက္ ကဲ့သို့ပင္ ဆက္ဆံ အလိုလိုက္ခံရသည္။ အသိအကၽြမ္းမ်ား သတင္းလာေမးလွ်င္ ” အဘိုး၊ သားကို မွတ္မိလား၊ သမီးကို မွတ္မိလား” ဟု ေမးတတ္ၾကသည္။ အမွန္စင္စစ္ လူနာတြင္ သူငယ္ျပန္ ေရာဂါ မရိွလွ်င္၊ ဦးေႏွာက္ကို ထိခိုက္ျခင္း မရိွေသးလွ်င္ ေကာင္းစြာ သိကၽြမ္းခဲ့သူမ်ားကို မွတ္မိနိုင္ေပလိမ့္မည္။ ထို့အတူပင္ ေဆးကုသမႈဆိုင္ရာ အဆံုးအျဖတ္မ်ားကိုလည္း လူနာကိုယ္တိုင္ ျပဳလုပ္နုိင္ေပလိမ့္ဦးမည္။

အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ ေဆးကုသမႈ ကုန္က်စရိတ္ကို အစိုးရက တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း က်ခံေပးျခင္းမ်ိဳး ရိွေသာ္လည္း ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ေတာ့ လူနာ (သို့) လူနာရွင္မ်ားကသာ က်ခံရေပသည္။ (အစိုးရ ေဆးရံုမ်ားတြင္ ေဆးရံုအသံုးျပဳခ၊ ဆရာ၀န္ စမ္းသပ္ခ စသည္ မေပးရေသာ္လည္း ေဆး၀ါးပစၥည္းမ်ားကို မ်ားေသာအားျဖင့္ မိမိဘာသာ ၀ယ္ရေပမည္။) မဖ်ားမနာခင္က ရွာေဖြစုေဆာင္းထားသူ လူနာမ်ားအဖို့ ခံသာေသာ္လည္း စုမိေဆာင္းမိ မရိွေသာ လူနာမ်ားမွာ လူနာရွင္ (သို့) ေဆြမ်ိဳး မိတ္သဂၤဟ မ်ားမွ ေထာက္ပံ့၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေဆးရံုမွ ဆရာ၀န္မ်ားက အလွဴခံ ရရိွထားေသာ ေဆး၀ါးပစၥည္းမ်ားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း ရွာၾကံ၍ ေဆးကုသမႈ ခံယူၾကရေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ေငြေၾကး ေထာက္ပံ့ထားေသာ လူနာရွင္မ်ားက ေဆးကုသမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဓိက အဆံုးအျဖတ္ ေပးေနၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

ကၽြန္ေတာ့္ အယူအဆမွာ လူနာမ်ားက မိမိတို့၏ ဘ၀တြင္ အေရးၾကီးေသာ ေဆးကုသမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဆံုးအျဖတ္ကို လူနာမ်ားကိုယ္တိုင္ ခ်မွတ္ နိုင္သည့္ အေလ့အထ ရေအာင္ တျဖည္းျဖည္း ေလ့က်င့္ ေပးသင့္ေပသည္။ လူထုတြင္ က်န္းမာေရး ဗဟုသုတမ်ား၊ အေထြေထြ အသိပညာမ်ား တိုးပြားလာသည္ ႏွင့္အမွ် ထို့အေလ့အထ ရင့္သန္လာမည္ဟု ယူဆရေပသည္။ ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရားသည္ပင္ ” မိမိ ကိုယ္ကိုသာ ကိုးကြယ္ရာ” ဟူ၍ ဆိုထားသည္ မဟုတ္ပါေလာ။

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it
CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

No comments: