- Category: ေဆာင္းပါး
တစ္ေလာက
ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ရဲ႕ မ်က္ႏွာဖံုးမွာ “ဒီမိုကေရစီ အကယ္ဒမီ” ဆိုၿပီး
ေတြ႔လိုက္ရတယ္။ အလိုေလးဗ်ာ ဒီမိုကေရစီ ေစ်းေပါလိုက္တာ။ ဒီလိုနဲ႔
“ဒီမိုကေရစီ မယ္လိုဒီ” “ဒီမိုကေရစီ ဆိုၾကမယ္ ေပ်ာ္ၾက မယ္” “ဒီမိုကေရစီ
ရင္တြင္းျဖစ္” “ဒီမိုကေရစီ ရင္ခံုသံ” `ဒီမိုကေရစီ ကာရာအိုေက´ `ဒီမိုကေရစီ
ႏိုက္ကလပ္´ `ဒီမိုကေရစီ ေဖ်ာ္ေျဖပြဲ´ `ဒီမိုကေရစီ ၀မ္းမင္း႐ႈိး´
ဘယ္ေလာက္ဟန္က်လိုက္သလဲ။
ဘာေၾကာင့္
အကယ္ဒမီ ဒီမိုကေရစီျဖစ္ရတာလဲဆိုတာ ဖတ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အကယ္ဒမီရသြားတဲ့
မင္းသား ေလးက ဒီမိုကေရစီလို႔ ေျပာလိုက္လို႔တဲ့ေလ။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ
ဒီေခတ္မွာ လူတိုင္းေျပာခြင့္ရွိတာပဲ။ အထူး အဆန္းမွမဟုတ္တာ။
ဒီမိုကေရစီအေၾကာင္း မင္းသားကေျပာလို႔ မ်က္ႏွာဖံုးကိုတင္လိုက္တာဆိုရင္ေတာ့
အဲဒီၤ ဂ်ာနယ္ရဲ႕ အယ္ဒီတာေတြကို အျပစ္တင္ခ်င္တယ္။ မီဒီယာေလာကမွာကလည္း
ေက်ာင္းမွာ စာစီစာကံုးေတာင္ မေရးတတ္လို႔ ဆရာအဆူခံရသူက
ေက်ာင္းၿပီးၿပီဆိုေတာ့ ဂ်ာနယ္မွာ သတင္းေထာက္၀င္လုပ္၊ တစ္ႏွစ္ေလာက္ ရွိရင္
အယ္ဒီတာျဖစ္၊ ၂ ႏွစ္ေလာက္ေနရင္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ျဖစ္၊ စတိုင္နဲ႔ မလိုင္နဲ႔
အနွစ္မဲ့ေတာမွာ ၾကက္ဆူပင္ ေတြ မင္းမူေနၾကတာဆိုေတာ့ ေျပာရတာ ေမာလွတယ္။
၂၀၁၂
ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၇ ရက္ေန႔ကက်င္းပသြားတဲ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပဥၥမေန႔ အစည္းအေ၀းမွာ
ေရႊျပည္သာ မဲဆႏၵနယ္က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးက
`ႏိုင္ငံေတာ္၏စတုတၳမ႑ိဳင္ျဖစ္ေသာ မီဒီယာက႑မွ ဂ်ာနယ္ေလာကတြင္ တစ္ဖက္သတ္
ဘက္လိုက္၍ ေရးသားေသာ အေရးအသားမ်ား ျပည္သူ႔ေရွ႕ေမွာက္မွ ေပ်ာက္ကြယ္သြားေရး၊
ျပည္သူ႔လိုအင္ဆႏၵ အမွန္အမွားကို သမာသမတ္က်က် သိကၡာရွိရွိ မွ်တစြာ ေရးသား
ထုတ္ေ၀ေသာ တိုင္းက်ဳိးျပည္ျပဳဂာ်နယ္မ်ား ထြက္ေပၚလာေရး´ ဆိုၿပီး
အဆိုတင္သြင္းလာတာကိုေတြ႔ရပါတယ္။
ေျပာတဲ့သူေတြကလည္း
အဆင့္အတန္းရွိရွိေျပာ၊ ေရးတဲ့သူေတြကလည္း အဆင့္အတန္းရွိရွိေရး၊ ထည့္သူေတြ
ကလည္း အဆင့္အတန္းရွိတာကိုမွထည့္၊ ဖတ္သူေတြကလည္း အဆင့္အတန္းရွိတာေတြပဲဖတ္ရင္
ဒီျပႆနာ ကင္းသြားမယ္ထင္ပါတယ္။ ျပည္သူက အဆံုးအျဖတ္ေပးသြားပါလိမ့္မယ္။
ျပည္သူလက္ခံေအာင္ အတင္းအဓမၼ လုပ္ယူလို႔ မရပါဘူး။
ျပည္သူလက္မခံတဲ့အရာမွန္သမွ် တစ္ေန႔က်ဆံုးသြားရတတ္ပါတယ္။ အခ်ိန္က
အဆံုးအျဖတ္ေပးပါလိမ့္မယ္။
လူ႕သေဘာက
ရွားမွတန္ဖိုးထားတတ္တာ။ ေပါလာရင္ သိပ္ၿပီး တန္ဖိုးရွိတယ္လို
မထင္ခ်င္ေတာ့ဘူး။ ဒီမိုကေရစီကို ခပ္ဟဟေတာင္မေအာ္ရဲတဲ့ေခတ္ကေန ၁၉၈၈
ေနာက္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီေတြျဖစ္လာတယ္။ ဘာမွန္းညာမွန္းမသိ ဒီမိုကေရစီၾကတယ္။
မွတ္မိ ေသးတယ္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အေရးအခင္းမွာ ယခင္နာမည္ေက်ာ္
မင္းသားပ်က္တစ္ေယာက္က ဂ်စ္ကားတစ္စီးေပၚ သူ႔သားနဲ႔ အေပါင္းအေဖာ္ေတြေခၚတင္၊
ေခါင္းေတြမွာ အနီစေတြပတ္ၿပီး သႀကၤန္္ေရပက္ခံထြက္သလိုထြက္လာတာ။
ပါးစပ္ေတြကလည္း ဒီမိုကေရစီခ်င္း မိုးမႊန္ေအာင္ ေအာ္လိုက္၊ ပါလာတဲ့
အရက္ပုလင္းေတြကို ေမာ့လိုက္နဲ႔ ျမင္မေကာင္းေအာင္ျဖစ္လာလို႔ သံဃာေတာ္ေတြ
ေနာက္ကလိုက္တားရတာ။
တစ္ေလာကလည္း
Facebook ေပၚကို မျမင္ရက္စရာ ျမင္ကြင္းတစ္ခုတက္လာတယ္။ သူ႔ကိုယ္သူ စာေရး
ဆရာ၊ ဒါ႐ိုက္တာ၊ သ႐ုပ္ေဆာင္၊ ထုတ္ေ၀သူအျဖစ္ အမည္ခံထားတဲ့
မင္းသားေပါက္တစ္ေယာက္ အရက္ေတြ မူးၿပီး ကားလမ္းမအလယ္ေခါင္တည့္တည့္ထိုင္ေနတာ။
ဒါအဆန္းမဟုတ္ေသးဘူးဗ်။ ေနာက္ပိုင္း ေအာက္ပိုင္း ဗလာ ပုဆိုးခၽြတ္နဲ႔
လမ္းမေပၚေလွ်ာက္ေအာ္ေနတာ ဘယ္လိုမွ မျမင္ရက္စရာပါ။ ဒါကို
ဒီမိုကေရစီေခၚပါသလား။
အဲဒီ
အရွက္မရွိတဲ့ သရက္စိေလးက ယခင္ ကြယ္လြန္သြားရွာၿပီျဖစ္တဲ့
မင္းသားႀကီး၀င္းဦးကိုအားက်ၿပီး သူ႔လို အကုန္လိုက္လုပ္၊ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးေတာင္
သဲ့သဲ့လိုက္ထား၊ ႐ုပ္ရွင္ေတာင္ မင္းသားႀကီး၀င္းဦးရဲ႕ မႈန္ေရႊရည္ကို
အားက်ၿပီး ဇာတ္သဘင္ကားလိုက္႐ိုက္၊ ေနာက္ဆံုး မင္းသားႀကီးလို ပြဲခြင္ထဲမွာ
အျပဴးသား (မ်က္လံုး) နဲ႔ ေသျပ၊ အဲဒါကို အကယ္ဒမီေတြ တစ္ေထာႀကီးရမယ္ထင္ၿပီး
မွန္းထားပံုရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္
အဲဒီဇာတ္ကားမွာ တကယ္ေတာ္တဲ့ အႏုပညာဖန္တီးရွင္ ျမန္မာ့ဆိုင္းဆရာေလးက
အကယ္ဒမီရသြားၿပီး မွန္းခ်က္နဲ႔ ႏွမ္းထြက္ မကိုက္တာနဲ႔ သရက္စိေလးလည္း
အရွက္မရွိစြာနဲ႔ လမ္းမေပၚမွာ ေပါက္ကြဲေနပံုရပါတယ္။ လမ္းမေပၚမွာ ပုဆိုး
ခၽြတ္ၿပီး မူးရမ္းတာ ဒီမိုကေရစီလား သံသယပြားစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီလက္ထက္ကစၿပီး
ဆိုရွယ္လစ္တစ္ေခတ္လံုးကေန နအဖအစိုးရလက္ထက္တိုင္ေအာင္
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပံုေတြ ကြယ္ေပ်ာက္လာတယ္။
အျခားအာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြဆိုတာကေတာ့ ေျပာဖြယ္ရာမရွိ မသိေတာ့ပါဘူး။
ယေန႔ေခတ္ လူငယ္ေတြကို “အာဇာနည္” ဆိုတာ သိသလားေမးရင္ ေကာင္း ေကာင္းသိတယ္လို႔
ေျပာလိမ့္မယ္။ အထင္မႀကီးလိုက္ပါနဲ႔ သူတို႔သိတာက “R ဇာနည္” ဆိုတဲ့
အဆိုေတာ္ကုိပါ။
ေက်ာင္းေတြမွာ
အာဇာနည္ေန႔ဆိုၿပီး မလုပ္ခဲ့တာ၊ အာဇာနည္ေန႔မွာ ေဟာေျပာပြဲေတြမလုပ္တာ၊
အာဇာနည္ေန႔ မွာ လြမ္းသူ႔ပန္းေခြေတြ ေက်ာင္းအလိုက္သြားၿပီးဂုဏ္မျပဳၾကရတာ၊
အာဇာနည္ေန႔မွာ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြ လုပ္ႀကံခံရတဲ့အခ်ိန္မွာ ဥၾသေတြဆြဲၿပီး
သတိေပးတာ၊ အာဇာနည္ေန႔မွာ ေမလွၿမိဳင္ရဲ႕ “မွတ္မိေသးေတာ့တယ္ သတၱိေသြးေတြ…”
ဆိုတဲ့ သီခ်င္းသံေတြမၾကားရေတာ့တာ၊ အာဇာနည္ေန႔မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕
ရဲရင့္ျပတ္ သားတဲ့အသံနဲ႔ မိန္႔ခြန္းကို တစ္ႏိုင္ငံလံုး မၾကားခဲ့ရတာ
ဘယ္ေလာက္ၾကာသြားၿပီလဲ။ ဒါေၾကာင့္ “အာဇာနည္” မသိ “R ဇာနည္” ပဲသိတဲ့
ဒီေခတ္လူငယ္ေတြကို အျပစ္တင္ရင္ အျပစ္တင္တဲ့သူသာ မွာပါလိမ့္မယ္။
မၾကာေသးမီက
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပံုသာမက သူ႔သမီးျဖစ္တဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕
ပံုေတြကိုပါ ေနရာအႏွံ႔ေတြ႔လာရတယ္။ ဂ်ာနယ္ေတြမွာလည္း မ်က္ႏွာဖံုးေပၚမွာမွ
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပံုမပါရင္ ဂ်ာနယ္ မဟုတ္သလိုျဖစ္လာတယ္။ ဒီႏွစ္
ျပကၡဒိန္မင္းသမီးေတြလည္း ညည္းၾကတယ္။ သူတုိ႔ဒီႏွစ္၀င္ေငြမရွိေတာ့ဘူး တဲ့။
အရင္ကဆိုရင္ ႏွစ္မကုန္မီ ျပကၡဒိန္မ်က္ႏွာဖံုးအတြက္ ဓာတ္ပံုဆရာေတြ
အၿပိဳင္အဆိုင္လာၿပီး စာခ်ဳပ္လို႔ ၀င္ေငြေကာင္းသတဲ့။ ဒီႏွစ္ေတာ့
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕မ်က္ႏွာဖံုးပါ ျပကၡဒိန္ေတြကို ဘယ္လိုမွ မေက်ာ္ႏိုင္
ဘူးဆိုတာသိလို႔ စီးပြားေရးသမားေတြလည္း လက္ေရွာင္ေနၾကတယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းပံုနဲ႔
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပံုေတြကို wall poster ေတြအရြယ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးထုတ္ၾကတယ္။
တစ္ပံု ၃၀၀ က်ပ္၊ ႏွစ္ပံု ၅၀၀ က်ပ္ဆိုၿပီး ကားေတြအေပၚ၊ ကားဂိတ္ေတြမွာ
လက္ေပြ႔လိုက္ေရာင္းၾကတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဘတ္စ္ကားတိုင္းေပၚမွာ
ယခင္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးေတြရဲ႕ ေနရာမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္နဲ႔သူ႔သမီးပံုေတြက
ေနရာယူလာတယ္။ ဓာတ္ပံုအထူးျပဳလုပ္ခ်က္ေတြနဲ႔ အေဖနဲ႔သမီးဆိုၿပီး အသက္ ၃၀
ေက်ာ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ခံုေပၚ အခန္႔သားထိုင္ေနတာကို အသက္ ၆၀ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က
ထိုင္ကန္ေတာ့ေနတာေတြ လုပ္ျပတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္
ဂ်ပန္ဓားကိုင္ေျမွာက္ထားတဲ့ပံုမွာ “ေအာင္ဆန္းသို႔မဟုတ္ အ႐ိုင္း” ဆိုၿပီး
စာတန္းထိုးလိုက္ေတာ့ ကားေပၚမွာ ကေလးတစ္ေယာက္က သူ႔အေမကို “ေမေမ အဲဒါ
ဆာမူ႐ိုင္းလားဟင္” ဆိုၿပီး ေမးသံကိုၾကားလိုက္ ရတာ ရင္နာလိုက္တာ။
ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ
လူေတြက ရွားမွသာ တန္ဖိုးရွိတယ္လို႔ ထင္တတ္ၾကတာ။ ခုေတာ့ ေပါေအာင္ လုပ္ခြင့္
ေပးလိုက္ေတာ့ ေနရာအႏွံ႔ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ ေၾကာ္ျငာေပးလိုက္သလိုျဖစ္သြားတာ
တစ္ဖက္ကၾကည့္ရင္ေတာ့ ေကာင္း ပါတယ္။ ယခင္ အရွိတရားကို မသိရာကေန၊
အသိတရားေတြရလာတာေတာ့ အျမတ္ေပၚပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပလပ္စတစ္အုပ္ထားတဲ့
အဲဒီပံုေတြဟာ ခုဆိုရင္ လမ္းေဘးအမႈိက္ပံုထဲအထိ ေရာက္လာတာဟာ တန္ဖိုးရွိမွန္း
မသိေသးတဲ့ အသိတရားတစ္ခုလို႔ပဲ ျမင္ရပါလိမ့္မယ္။
ျမန္မာေတြက
ေသြးဆူတတ္တဲ့လူမ်ဳိးဆိုေတာ့ ဒီလိုပဲ “ေယာ ယိမ္းလိုက္ ဘသားယိမ္းလိုက္”
“အေရးေပၚလိုက္ ေၾကြးေၾကာ္လိုက္” လုပ္တတ္ၾကတာေၾကာင့္
အႏွစ္သာရမဲ့ေနတဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြကို အဆင့္အတန္းရွိစြာ မျပဳျပင္
မတည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့တာပဲ ၀မ္းနည္းမိပါတယ္။ တကယ္ဆိုရင္
အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြအေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီအေၾကာင္း၊ ျပည္သူ႔နီတိ
အေၾကာင္းေတြကို ေကာင္းစြာသင္ၾကား ေလ့က်င့္ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေပးျခင္း
ခံခဲ့ရရင္ ဒီလိုျဖစ္မယ္မထင္ပါဘူး။
ဒီေနရာမွာ
ဖဆပလ ပမာဏျပင္ဆင္မႈညီလာခံမိန္႔ခြန္းအေနနဲ႔ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၁၉
ရက္ေန႔တုန္းက ဂ်ဴဗလီ ေဟာညီလာခံႀကီးမွာ (ဒီေခတ္လူငယ္ေတြ ဂ်ဴဗလီေဟာဆိုတဲ့
သမိုင္း၀င္ေနရာကိုလည္း သိမယ္မထင္ဘူး။ သိရေအာင္ကလည္း ရွိမွမရွိေတာ့တာ)
ေျပာၾကားသြားတဲ့ မိန္႔ခြန္းကို ေကာက္ႏုတ္ျပလိုပါတယ္။
“အစိုးရဆိုတဲ့
အာဏာဟာ အင္မတန္ အဖိုးတန္အသံုး၀င္တယ္။ အဲဒီအာဏာကိုလည္း ပစၥည္းအင္အား
ေကာင္းတဲ့သူေတြ အခ်င္းခ်င္းလုၾကတယ္။ ရရင္လည္း လက္မလႊတ္ခ်င္ဘူး။
တိုင္းသူျပည္သားေတြဆိုတာက ေတာ့ အဲဒီထဲမွာ တုတ္လုပ္ၿပီး အ႐ိုက္ခံရမယ့္
အခါက်မွ ပါရတာပဲ။ ဒီလိုအာဏာလုၾကတဲ့အခါ ဒီမိုကေရစီဆိုၿပီး ျပည္သူ႔ဆႏၵ၊
ျပည္သူ႔အာဏာလို႔ ေၾကြးေၾကာ္ ဟစ္ေအာ္ၿပီး ညာတဲ့စနစ္ေတြလည္းရွိတယ္။ လူေတြက
တိုင္းသူ ျပည္သားေတြက အစုိးရ အာဏာအပ္လိုက္တုန္းက က်ဳပ္တို႔အတြက္
ေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပးပါဆိုၿပီး အာဏာ အပ္လိုက္တာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ဳပ္တို႔ကို
ခင္ဗ်ားတို႔က အုပ္စိုးတဲ့အတြက္ ႏွိပ္ကြပ္အုပ္ခ်ဳပ္ပါဆိုတဲ့ အခ်က္သာ
ျဖစ္ေနတာပဲ။ လူေတြက တင္ေျမွာက္ၿပီး လူေတြရဲ႕အက်ဳိးကိုလုပ္တဲ့ လူေတြရဲ႕
အစိုးရသာလွ်င္ ဒီမိုကေရစီျဖစ္ ႏိုင္မယ္။ အျခားဟာေတြ
ဒီမိုကေရစီမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ အတုေတြသာျဖစ္တယ္”
“ဒီမိုကေရစီတိုင္း ဒီမိုကေရစီတာမဟုတ္ဘူး။ ဒီမိုကေရစီေခတ္စားလာတဲ့အခါမို႔ ေရာေယာင္ၿပီး အသံဖမ္းေျပာ ၾကတာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ”
“တကယ့္
ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားအရ ျပည္သူေတြရဲ႕အက်ဳိးအတြက္ ျပည္သူေတြက
တင္ေျမွာက္တဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ အစိုးရျဖစ္႐ံုနဲ႔ မၿပီးေသးဘူး။ အဲဒီအစိုးရဟာ
ျပည္သူေတြရဲ႕ လက္ငင္းစီၤးပြားေရး အဆင့္အတန္းကို
အခြင့္အေရးတန္းတူရႏိုင္တဲ့အေျခအထိ ျမွင့္တင္ႏိုင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးမွ
တကယ့္ ဒီမိုကေရစီအထိ တက္လွမ္းႏိုင္မယ္”
ဒါေတြကို
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက
ေျပာၿပီးသားေတြ။ ဒါေတြ ရွိမွန္း ဘယ္သူသိသလဲ။ သိႏိုင္ေအင္
ဘယ္သူေတြလုပ္ေပးၾကသလဲ။ ေက်ာင္းေတြမွာ သမိုင္းသင္ေနတဲ့ ဆရာေတြ အခ်ိန္ရရင္
ရသလို ထည့္ေျပာေပးၾကသလား။ အဲဒီဆရာေတြကေရာ ဒီလိုေတြေျပာခဲ့ဆိုခဲ့မွန္း
သိၾကပါသလား။
ခုခ်ိန္မွာ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသာ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနဦးမယ္ဆိုရင္ သူ႔ေခတ္က
“လြတ္လပ္ေရး” လို႔ တစ္စာစာ ေအာ္ၿပီး ေျပာသြားတဲ့ေနရာေတြမွာ “ဒီမိုကေရစီ”
ဆိုတာကို အစားထုိးၿပီး ဒီလိုေျပာမယ္ထင္ပါတယ္။
“အဲဒီေတာ့ကာ
ခင္ဗ်ားတို႔ဟာ ဒီမိုကေရစီကို လိုခ်င္ရင္၊ ဒီမိုကေရစီ ရႏိုင္ေလာက္တဲ့
စည္းကမ္းကို ရွိၾကပါ။ ဒီမိုကေရစီကို လိုခ်င္လို႔ရွိရင္ ဒီမိုကေရစီကို
ရႏိုင္တဲ့ ညီၫြတ္မႈကို ထိန္းသိမ္းထားပါ။ ဒီမိုကေရစီကို လိုခ်င္ရင္
ဒီမိုကေရစီကို ရႏိုင္တဲ့ ထူေထာင္မႈကို လုပ္ၾကပါ။ အဲဒီလို လုပ္ၿပီးတဲ့ေနာက္
ေရွ႕ကို ဒီမိုကေရစီ အရသာကို ခံစား စံစားခ်င္တယ္ဆိုရင္ အလုပ္ လုပ္ၾကဖို႔၊
စည္းကမ္းရွိၾကဖို႔ ယခုကတည္းက ခင္ဗ်ားတို႔ကိုယ္ကို အက်င့္ဆိုး ေတြ၊
အက်င့္ေဟာင္းေတြ၊ ေစာက္က်င့္ေတြကို ျပင္ၾကဖို႔လိုၿပီဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္
ကေန႔ေျပာခဲ့ခ်င္တယ္” (၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၃ ရက္ေန႔တြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမ၌
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေနာက္ဆံုးေျပာၾကားခဲ့သည့္ မိန္႔ခြန္းတြင္ “လြတ္လပ္ေရး”
စာလံုးမ်ားေနရာ၌ “ဒီမိုကေရစီ” ဆိုသည့္စာလံုးမ်ားကို
အစားသြင္းၾကည့္ျခင္းျဖစ္ပါသည္)
All
the ills of democracy can be cured by more democracy. လို႔
အေမရိကန္ႏိုင္ငံေရးသမား တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ Al Smith (1873-1944)
ကေျပာသြားဖူးပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီမရွိရင္ ပိုၿပီးရွိေအာင္ လုပ္ျခင္းနဲ႔သာ
ကုစားႏိုင္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ မသိရင္ သိေအာင္ပိုၿပီး လုပ္ၾကရပါလိမ့္မယ္။
သိေအာင္ဆိုတာက လည္း မသိ သိေအာင္၊ သိထားမွျဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ ေစတနာအရင္းခံနဲ႔
မသင္ သင္ေအာင္လုပ္ၾကရပါလိမ့္မယ္။
“သိသြားရင္..”
ဆိုတာက သံသယျဖစ္ပါတယ္။ သိေအာင္လုပ္ေပးဖို႔ သေဘာထားမႀကီးရင္၊ မသိ
သိေအာင္လုပ္ တဲ့အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္နဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ရင္
ထိန္းမႏိုင္သိမ္းမရ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံ ရဲ႕ သင္ခန္းစာေတြ
အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီဆိုတာ
လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အခြင့္အေရး၊ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ လြတ္လပ္မႈ (individual right and
liberties) ကိုသာမဟုတ္ဘဲ လူတစ္စုရဲ႕ လြတ္လပ္မႈ၊ လူတစ္စုရဲ႕
အခြင့္အေရးကိုလည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕အက်ဳိးနဲ႔ မဆန္႔က်င္သမွ်
ေလးစားရတယ္ဆိုတာကို သင္ျပထားဖို႔လိုတယ္။
လူတစ္စု
သို႔မဟုတ္ လူနည္းစုဆိုတဲ့သူေတြရဲ႕ ဘာသာေရးကိုးကြယ္မႈ၊
ႏိုင္ငံေရးေဆာင္ရြက္မႈ၊ ပညာသင္ၾကားမႈ၊ စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္မႈစတဲ့
ကိစၥရပ္ေတြမွာ တိုင္းျပည္ရဲ႕အက်ဳိးကိုလည္း မထိခိုက္ဘူး၊ အေျခခံဥပေဒနဲ႔
အျခား ျပဌာန္းထားတဲ့ ဥပေဒေတြကိုလည္း မဆန္႔က်င္ဘူးဆိုရင္ လြတ္လပ္မႈနဲ႔
အခြင့္အေရးေတြကို ေလးစားၿပီး ေပးထားရမယ္။ ဒါမွသာ လူနည္းစုအေပၚမွာ
အင္အားမ်ားတဲ့သူေတြ (State) က မတရားသျဖင့္ ဥပေဒလက္လြတ္
ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ေနတယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြ ကင္းမွာျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီစစ္မွန္စြာ
က်င့္သံုး တဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ လူနည္းစုက ေတာ္လွန္ျခင္း၊ ပုန္ကန္ျခင္း၊
ရန္သူနဲ႔ ပူးေပါင္းႀကံစည္ျခင္းစတဲ့ တိုင္းျပည္အေပၚ အႏၱရာယ္ရွိေအာင္
မလုပ္ဘူးဆိုတာ ဒီမိုကေရအရသာကို အျပည့္အ၀ ခံစားေနၾကရလို႔သာျဖစ္တယ္။
ဒီမိုကေရစီမွာ
“သေဘာထားႀကီးျခင္း” ဆိုတာ အရမ္းအေရးႀကီးတယ္။ သေဘာထားႀကီးမွ
အေျမာ္အျမင္ႀကီး ႏိုင္တယ္။ မွ်တတဲ့စိတ္ထားႏိုင္တယ္။ လိုက္ေလ်ာမႈေတြ
လုပ္ႏိုင္တယ္။ ဥေပကၡာလည္း ျပဳႏိုင္တယ္။ ဒါဆိုရင္ ဥပေဒနဲ႔ မဆန္႔က်င္သမွ်
လြတ္လပ္စြာေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသား ထုတ္ေဖာ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ
စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ
ပညာသင္ၾကားခြင့္ေတြရရွိမွာျဖစ္တယ္။ သေဘာထားႀကီးရင္ အခဲ မေၾက၊
ရန္ၫွဳိးဖြဲ႔တာမ်ဳိးေတြ ကလဲ့စားေခ်တာမ်ဳိးေတြ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့။
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ
စည္းကမ္းမရွိရင္၊ စည္းကမ္းမလိုက္နာႏိုင္ရင္၊ စည္းကမ္းကို မေလးစားရင္
မယဥ္ေက်း ဘူး (Un-Civic) ဆိုၿပီးသတ္မွတ္တယ္။ လူမႈေရးဆန္႔က်င္တယ္
(Anti-Social) ဆိုၿပီး ႏွာေခါင္း႐ႈံ႕တယ္။ လူအမ်ားစုရဲ႕ဆႏၵကို
နားမလည္သူဆိုၿပီး အထင္အျမင္ေသးၾကတယ္။
အဲဒီလို
သတ္မွတ္ျခင္းမခံခ်င္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီအတိုင္း၊ စည္းကမ္းအတိုင္း
လိုက္နာက်င့္သံုးေနထိုင္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကတယ္။ ေစာင့္ထိန္းၾက တယ္။
ေၾကာက္လို႔ထက္ ရွက္လို႔လိုက္နာတဲ့ ပတ္၀န္းက်င္တစ္ခုျဖစ္ေအာင္
အေျခခ်ထားတာေၾကာင့္ ဘယ္သူမွ ရွက္ၿပီး မဟုတ္တာမလုပ္မိေအာင္ ထိန္းသိမ္းၾကတယ္။
ရွက္တတ္ေအာင္ ငယ္စဥ္ကတည္းက သင္ေပးႏိုင္တဲ့ မိဘေတြ၊ ဆရာေတြ၊ ပညာေတြ၊
အစိုးရကေတြ လိုေနၿပီထင္ပါတယ္။
လုပ္ခ်င္တာကို
လြတ္လပ္စြာ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ခြင့္ရွိတာကို ဒီမိုကေရစီလို႔ ထင္ထားရင္ေတာ့
အထင္မွားေနၿပီ ထင္တယ္။ အဲဒီလို ဒီမိုကေရစီကို မလိုခ်င္ၾကပါနဲ႔ဗ်ာ။
တင္ညြန္႔
No comments:
Post a Comment