Thursday, January 26, 2012

အာဆီယံ စီးပြားေရး အသုိက္အ၀ိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ့ပညာေရး


ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အာဏာရယူလာကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး လူမႈေရး စီးပြားေရး နယ္ပယ္မွာ ေတာ္ေတာ္ ေျပာင္းလဲလာတာေတြ႔ရပါတယ္။
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးရဲ႕ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ ဓားမိုး အုပ္ခ်ဳပ္ေနစဥ္ ကာလအတြင္းမွာ ေဒသတြင္းႏွင့္ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးေတြ ေျပာင္းလဲကုန္ပါတယ္။ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုအကုန္မွာ တရုတ္က ကမၻာ့အင္အားႀကီး ႏိုင္ငံအျဖစ္ကို ေရာက္ရွိလာပါတယ္။ အာဆီယံ ေဒသတြင္းက ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕ေတြဟာလည္း ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး နယ္ပယ္ေတြမွာ ကမၻာ့ေရစီးေၾကာင္းထဲမွာ ေမ်ာေနၾကပါၿပီ။
လာမယ့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အာဆီယံ ေဒသစီးပြားေရး အသိုက္အ၀ိုင္းအတြက္ ျပင္ဆင္လာၾကတာကို ေတြ႔ေနရပါတယ္။ Asean Economic Community ျဖစ္ေပၚလာမယ္ဆိုရင္ အကန္႔အသတ္ ေလ်ာ့က်လာမယ့္ ျပည္၀င္ခြင့္ေတြေၾကာင့္ လုပ္သားအင္အားစု ေျပာင္းေရြ႕မႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာမွာျဖစ္ပါတယ္။
လုပ္သားအင္အား ေျပာင္းေရြ႕မႈေတြနဲ႔အတူ မိမိႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ လုပ္သားေတြ အေနနဲ႔လည္း အလုပ္အကိုင္ရရွိေရး နယ္ပယ္မွာ စိတ္ေခၚမႈေတြ ျဖစ္ေပၚလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို စိန္ေခၚမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္တဲ့၊ မေလးရွား၊ ဗီယက္နာမ္၊ ထိုင္းႏိုင္ငံေတြမွာ ပညာေရးအခန္းက႑ကို ျပင္ဆင္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
ဆီမီယို အဖြဲ႔ (Asian Ministers of Education Organisation - Seameo) ဟာ အာရွေဒသမွာ ပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္ ေတြမွာ တိုးတက္မႈေတြ ရရွိလာေအာင္ သင္တန္းႏွင့္ အသိပညာဆိုင္ရာေတြကို ပ႔ံပိုးေပးေနတဲ့ အဖြဲ႔ျဖစ္ပါတယ္။ အာရွေဒသတြင္းမွာ ဆီမီယိုဌာနေတြဖြင့္ထားတာ ၁၉ ခုရွိပါတယ္။
ထိုင္းပညာေရးဌာန အတြင္း၀န္ Sasithara Pichaichannarong က လာမယ့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အာဆီယံ စီးပြားေရးအသိုက္အ၀ိုင္း ႏွင့္ကိုက္ညီမယ့္ ျပင္ဆင္မႈေတြ မရွိေသးဘူးလို႔ The Nation သတင္းစာႀကီးနဲ႔ ေတြ႔ဆုံစဥ္မွာ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။
ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ့ ပညာေရးစနစ္ကို Asean Economic Commnity ႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ ျပဳျပင္သြားမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ အာဆီယံ ေဒသတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ဆီမီယို ဌာနေတြ အေနနဲ႔လည္း ဘာေတြလုပ္ခဲ့တယ္ ဆိုတာထက္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ေဒသတြင္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြ ျဖစ္မယ့္ ပညာေရး ကိစၥကို အေလးေပးသင့္ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။
အာစီယံ ေဒသတြင္းမွာ စီးပြားေရးအသိုက္အ၀ိုင္းႏွင့္အတူ ပညာေရးဆိုင္ရာ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ ေတြလည္း ေပၚေပါက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Asean University Network (AUN) အာဆီယံ တကၠသိုလ္မ်ား ကြန္ယက္ကို ဖြဲ႔စည္းၿပီးအျပန္အလွန္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကို လုပ္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ေက်ာင္းသား အျပန္အလွန္ ဖလွယ္ေရးေတြကို လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ေဆာ္ၾသလာတာကို ၾကည့္ရင္ ေဒသတြင္းမွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ အတြက္ ပညာေရးစနစ္ကို ျပဳျပင္လာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
Asean China Youth Caring and Sharing Programme အာဆီယံ၊ တရုတ္ လူငယ္ဖလွယ္ေရး အစီအစဥ္ကို ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ က်င္းပၿပီး အာဆီႏိုင္ငံေတြက ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တရုတ္ ေက်ာင္းသားေတြ အျပန္အလွန္ လဲလွယ္မႈေတြ ျပဳလုပ္ၾကေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။ အာဆီယံနဲ႔ တရုတ္ႏိုင္ငံၾကား ေက်ာင္းသား အျပန္အလွန္ လွဲလွယ္မႈမွာ ဦးေရတသိန္းထိ ပါ၀င္လာဖို႔ရည္မွန္းထားၾကပါတယ္။ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အနာဂတ္ကို ရင္ဆိုင္ဖို႔ နည္းပညာ တခုတည္းမဟုတ္ဘဲ လူသားအခ်င္းခ်င္းၾကား နားလည္မႈေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္မယ့္ ကမၻာ့လူ႔မွႈ အသိုက္အၿမဳံလို႔ေတာင္ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။
ထိုင္းႏိုင္ငံက ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ အတြက္ တကၠသိုလ္ေတြကလည္း အျခားႏိုင္ငံတခုက ပညာေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈေတြလုပ္ ႏုိင္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ့ “ဆရာမ်ား သမဂၢ” ကလည္း သီးျခားစီမံကိန္းေတြနဲ႔ AEC ကိုရင္ဆိုင္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနပါတယ္။ ထိုင္းနိုင္ငံရဲ့ အစြန္အဖ်ားမွာ တည္ရွိတဲ့ မဲေဆာက္ အထက္တန္းေက်ာင္းဆိုရင္ အာရွ၊ လက္တင္အေမရိက၊ ဥေရာပႏွင့္ ေျမာက္အေမရိက ေက်ာင္းေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသား အျပန္အလွန္ ဖလွယ္ေရးကို စတင္ေနပါၿပီ။
ႏိုင္ငံတခုရဲ့ ပညာေရးအဆင့္အတန္းကို သိခ်င္ရင္ အဲဒီႏိုင္ငံက ႏိုင္ငံေတာ္ဘ႑ာေငြ ခြဲေ၀သုံးစြဲမႈမွာ ပညာေရးအတြက္ ဘယ္အထိ သုံးထားတာကို ၾကည့္ရင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံက ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကို အျမင့္ဆုံးသုံးၿပီး လာမယ့္အနာဂါတ္ အတြက္ျပင္ဆင္ေနတာပါ။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းမွာ ေက်ာင္းဆရာမ်ား သမဂၢဖြဲ႔စည္းခြင္းကုိ တင္ျပရာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံပညာေရး ဒု၀န္ႀကီးက မလိုအပ္ဘူးလို႔ ျပန္လည္ေျဖၾကားခဲ့တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။
အခုတေလာ ႏိုင္ငံေရးေတြနဲ႔ အၿပိဳင္ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ ေပၚထြက္လာတာက ေခတ္မမွီေတာ့တဲ့ ျမန္မာ့ညာေရး စနစ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ ေဆာ္ၾသလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ အစိုးရႏွင့္ တတ္သိပညာရွင္ေတြ ထပ္တူက်တဲ့ အျမင္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာ့ပညာေရး စနစ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲ မလဲဆိုတဲ့အခ်က္က စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ ခြဲေ၀မႈမွာ စစ္တပ္အသုံးစရိတ္က အျမင့္ဆုံး သုံးလာတာတဲ့ အတြက္ ျမန္မာဟာ စီးပြားေရးႏွင့္ ပညာေရးမွာ ဆိုမာလီႏွင့္ အာဖဂန္နစၥတန္ေတြနဲ႔ တန္းတူအဆင့္ ေရာက္သြားပါတယ္။
ရြာအမႈ ေက်ာင္းကိုပတ္ ဆိုသလို တိုင္းျပည္ဆင္းရဲေတာ့ တိုင္းျပည္အမႈက ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြကို ပတ္လာပါတယ္။ ဘက လို႔ေခၚတဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသင္ ပညာေရးေတြ အလွ်ဳိအလွ်ဳိ ေပၚေပါက္လာပါေတာ့တယ္။ ဘုန္းႀကီးေတြလည္း မေနသာေတာ့ တိုင္းျပည္အေရးမို႔ ၀င္ပါလာရတယ္။ အသိပညာ အတတ္ပညာရွင္ေတြ ရွားပါးမႈက ေဒသတြင္းမွာ ရွက္စရာလို ျဖစ္လာပါတယ္။
အာဆီယံေဒသတြင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ေျပာင္းလဲမႈေတြကို သူ႔ႏိုင္ငံသား ပညာရွင္ေတြက ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာတမ္းေတြ၊ စတုတၳမ႑ဳိင္ႏွင့္ ပညာရွင္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္ေတြမွာ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ တင္ျပလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာပညာရွင္ေတြ ေရးသားတဲ့ ေဒသတြင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာတမ္းက မရွိသေလာက္ ရွားပါးပါတယ္။ ဒီလကၡဏာေတြက ရင္ေလးစရာ တိုင္းျပည္အနာဂါတ္ကို ျမင္မိပါတယ္။
လက္ရွိႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔ အၿပိဳင္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မလုပ္နိုင္ရင္ ျမန္မာ့လူမ်ိဳးက လူမ်ိဳးျခားေတြရဲ့ လႊမ္းမိုးခ်ယ္လွယ္မႈကို ခံေနရအုံးမွာပါ။ ႏိုင္ငံရဲ့ သဘာ၀အရင္း အျမစ္ကို ေရာင္းစားလာတာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္တာေတာင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက သဘာ၀ အရင္းအျမစ္ ပိုင္ဆိုင္မႈမွာ ကမၻာ့ ထိပ္တန္း ၀င္ေနတုန္းျဖစ္ေၾကာင္း သုေတသန စာတမ္း တခုမွာေတြ႔ရပါတယ္။
အဲဒီအရင္း အျမစ္ေတြဆိုတာ မသုံးတတ္ရင္ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳးေတြ မ်ားပါတယ္။ အရင္းအျမစ္ေတြ ေၾကာင့္ အနိဌာရုံေတြ ေပၚေပါက္ခ့ဲသလို၊ ေပၚေပါက္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္းအျမစ္ကို စနစ္တက် သုံးစြဲႏိုင္တဲ့ ပညာရွိဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။
လက္ရွိအစိုးရရဲ့ သက္တမ္းမွာ ျမန္မာက အာဆီယံ ဥကၠဌ ျဖစ္လာေတာ့မွာပါ။ တႏွစ္အတြင္း ေဒသဆိုင္ရာ အစည္းအေ၀းႏွင့္ ေဆြေႏြးမႈ ေပါင္းစုံ (၇၀၀) ေက်ာ္ကို လက္ခံက်င္းပေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒသတြင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို ေဆြးေႏြးရာမွာ ဘယ္ျမန္မာပညာရွင္ေတြက ဦးေဆာင္ၾကမလဲ ဆိုတာ ပိတ္ကားေပၚမွာ မၾကာခင္ျမင္ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဒသတြင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွာ အဆင့္အတန္းမွီ ႏိုင္ငံတခု ျဖစ္လာေရး ဘယ္လို ပညာေရးနဲ႔ ရင္ဆိုင္မလဲ၊ ရြာအမႈေက်ာင္းကိုပတ္တဲ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသင္ ပညာေရးနဲ႔ဘဲ ရင္ဆိုင္မလား၊ ေခတ္မွီ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္မလား လက္ရွိအစိုးရႏွင့္ အတိုက္အခံေတြ အေလးထား စဥ္းစားရမယ့္ အခ်ိန္ ျဖစ္တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲမိပါတယ္။
ေမာင္ရမၼာ

No comments: