ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔သည္ ဆံပင္ကို အျမတ္တႏုိးထားၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိး ထံုးဖြဲ႕ေလ့ ရွိသည္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အစဥ္အလာတြင္ အသက္အရြယ္ကို လုိက္၍ ဆံပင္ထံုးဖြဲ႕ ပံုကြဲျပားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ဆံပင္ထံုးဖြဲ႕မႈကို သိရွိသင့္သည္။
ျမန္မာ့႐ိုးရာ အစဥ္အလာတြင္ ေမြးဖြား ၿပီးေနာက္ ခုနစ္ရက္ လည္ေသာကေလး ကို ေခါင္းေဆး၍ ကတံုးတံုးေပးသည္။ ထုိကေလးကို ကာလ အတန္ၾကာမွ် ကတံုးႏွင့္ပင္ ထားရွိၿပီးေသာ္ ေခါင္းထိပ္ တည့္တည့္တြင္ ဦးစြန္းဖုတ္ ထားေပးရသည္။ ဦးစြန္းဖုတ္ ေနရာမွလြဲ၍ က်န္ဦးေခါင္း ပတ္လည္တြင္ ဆံပင္ကိုရိတ္ ထားသည္။ ဦးစြန္းဖုတ္မွ ဆံပင္မ်ားကိုသာ ႏွစ္လက္မခန္႔ အရွည္ခံ၍ အေရွ႕သို႔ ၿဖီးခ်ေပးရ၏။ အခ်ဳိ႕ကေလးမ်ားကို ႏွစ္ႏွစ္သား၊ သံုးႏွစ္သား အရြယ္၌ နားပန္းဆံ ထားေပးသည္။
အသက္ေလးႏွစ္ အရြယ္မွ ၁ဝ ႏွစ္ အရြယ္အတြင္း ေယာက်္ားေလးမ်ားႏွင့္ မိန္းကေလးမ်ားသည္ ၾကက္ေတာင္စည္းႏွင့္ ဆံရစ္ဝုိင္းထား၏။ ဆံပင္မ်ား အေတာ္ ရွည္လာေသာ္ ေသွ်ာင္ထံုးႏွင့္ ထားၾကသည္။ မိန္းကေလးမ်ားသည္ ၁ဝ ႏွစ္မွစ၍ ၁၆ ႏွစ္-၁၈ ႏွစ္ခန္႔အရြယ္ သို႔ေရာက္ေသာ္ နဖူးေရွ႕မွ ဆံရစ္မ်ားကို ရွိၿမဲတုိင္းထား၍ က်န္ဆံရစ္ဝုိင္းမွ ဆံပင္ မ်ားကို အရွည္ခံသည္။ နားရြက္စြန္း ႏွင့္ တညီတည္း ျဖစ္လာေအာင္ ညိႇေပးသည္။ ယင္းကို ဆံေတာက္ ဟုေခၚသည္။ အခ်ဳိ႕ေဒသတို႔တြင္ ဆံေတာ္ကို ဆံေလးတိုဟု ေခၚၾကသည္။ အလယ္မွာမူ ေရွ႕နည္းတူပင္ ျမင္းခြာဆံထံုး ထံုးသည္။ ဆံေတာ္မွာ ႐ိုး႐ိုးဆံေတာက္ႏွင့္ ၿမိဳ႕မဆံေတာက္ဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။
အသက္ ၁၈ ႏွစ္ခန္႔ေရာက္လွ်င္ ဆံေတာက္မွ ဆံပင္မ်ားကို အရွည္ခံ၏။ ယင္းကို အုပ္လံုး သြင္းသည္ဟုေခၚသည္။ ဆံပင္မ်ား အတန္ငယ္ရွည္လာေသာ္ တစ္ေခါင္းလံုးရွိ ဆံပင္ကိုအေပၚ သို႔ပင့္တင္ၿပီး တစ္ပတ္လွ်ဳိ ဆံထံုးထံုးသည္။ အသက္ ၁၈ ႏွစ္မွ ၃ဝ ေက်ာ္သည္ အထိ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ အလွဴအတန္း ပြဲထုိင္မ်ား၌ ဆံထံုးကို ထံုးၾကသည္။ ယင္းဆံထံုးမွာ ဘီးဆံပတ္ ဆံထံုးျဖစ္သည္။
ထုိမွတစ္ဖန္ ဆံထံုးမွတစ္ဆင့္ ဘီးအငယ္ေလးမ်ားႏွင့္ ဆံထံုး ခံတစ္ခုကို ျမႇဳပ္ခံ၍ ဆံတုတို႔ျဖင့္ ရစ္ပတ္ကာ ထံုးရေသာ ဆံထံုးတစ္မ်ဳိး ေခတ္စားလာသည္။ ၁၉၂၆ ခုႏွစ္မွစၿပီး ဆံထံုးႀကီးမ်ားသည္ တစ္စႏွင့္တစ္စ ႀကီးထြားလာၿပီး ဒုတိယ ကမၻာစစ္ႀကီး မျဖစ္ပြားမီ ႏွစ္အနည္းငယ္ ကမွစ၍ ဆံထံုးျမင့္ျမင့္ထံုးေသာ ဓေလ့သည္ တျဖည္းျဖည္း တိမ္ေကာသြား သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ယခုတြင္ ျမင္ေတြ႕ရေသာ ဆံထံုးကဲ့သုိ႔ မနိမ့္မျမင့္ မႀကီးမငယ္ လံုးလံုးကေလး ထံုးလာသည္။ ဆံၿမိတ္ကိုလည္း အရွည္၊ အတို၊ အကြင္းဟူ၍ အမ်ဳိးမ်ဳိး ထြင္ၾကသည္။ ပြဲလမ္းမသြားသည့္အခါ ေနာက္တြဲထံုး ဘီးေက်ာ္ပတ္ႏွင့္သာ ေနၾကသည္။
ဆံထံုးဟူေသာ အေလ့သည္ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္ကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈအစ တေကာင္းေခတ္က သတိုး နဂါးႏုိင္မင္း၏ မိဖုရားႀကီးသည္ ရာေပး၍ အုပ္ေထာင္ေပး လုပ္ခ်ဳပ္ ခ်စ္သူ႔အ႐ိုး ဆံထုိး လုပ္ဟူ၍ စကားဝွက္ခဲ့ရာ ယင္းကို ေထာက္႐ႈ၍ ထုိေခတ္က ဆံထံုးထံုးျခင္း၊ ဆံထံုး၌ ဆံထိုး၊ ဆံညႇပ္မ်ားတပ္ဆင္ျခင္းရွိသည
အင္းဝေခတ္တြင္လည္း ဆံထံုးကို ဆက္လက္ ထံုးဖြဲ႕ၾကေလသည္။ အင္းဝေခတ္မွာပင္ ဗ်ာပါဆံခ်ေသာ အေလ့ေပၚလာသည္။ ဗ်ာပါဆံမွာ ဆံထံုး အၾကားမွ နားရြက္ႏွစ္ဖက္အစြန္း ေနာက္သို႔ခ်ထားေသာ ဆံပင္မ်ားျဖစ္သည္။ အမရပူရ- ကုန္းေဘာင္- မႏၲေလး ေခတ္တုိင္ေအာင္ ဗ်ာပါဆံခ်ေသာ အေလ့ရွိသည္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ ဆံထံုးထံုးပံုမွာ ခုနစ္မ်ဳိးရွိၿပီး ပုပံုထံုးဟူေသာ ဆံထံုး တစ္မ်ဳိးေခတ္စား လာျပန္သည္။ စတင္ ထံုးဖြဲ႕သူမွာ ေရႊဘိုမင္း၏ အေနာက္နန္း မိဖုရား မျမကေလး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ မျမကေလးသည္ စိတ္မခ်မ္းေျမ့ ျဖစ္သျဖင့္ ဆံပင္ကို ေနာက္ဘက္၌ တစ္ပတ္ လွ်ဳိေလ်ာ့ေလ်ာ့ထံုး၍ ဆံၿမိတ္ဖားလ်ား ခ်လ်က္ထြက္လာသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ထံုးဖြဲဲ႕သည္ကို အတုယူ၍ ေနာင္ကာလ မ်ား၌ထံုးၾကသည္။ မႏၲေလးေခတ္တြင္ ဗ်ာပါဆံႏွင့္ ဆံထံုးမ်ား ေခတ္စားလာ၏။ ဘီးဆံပတ္ ဆံထံုးႀကီးမ်ားကို မႏၲေလး ေခတ္တြင္ စတင္ ေတြ႕ရွိရေပသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံကို ၿဗိတိသွ်တို႔ သိမ္းယူၿပီး ေနာက္တြင္ ျမန္မာတို႔၏ အစဥ္အလာ ဆံပင္ထံုးဖြဲ႕နည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးသည္ တစ္စႏွင့္ တစ္စ ေမွးမွိန္ လာခဲ့သည္။ ၾကာကြက္ဆံ ရစ္ဝိုင္း ဆံေတာက္ စသည္တို႔ ေမွးမွိန္ လာခ့ဲသည္။ ၾကာကြက္ဆံရစ္ဝုိင္း ဆံေတာက္စသည္ တို႔ကို ေက်းလက္ေတာရြာ၌ သာေတြ႕ျမင္ႏိုင္ၿပီး ဆံထံုးကိုမူ မဂၤလာ အခမ္းအနားမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ကိုေဖာ္ထုတ္ထားေသာ ပြဲလမ္းသဘင္ မ်ား၌သာ ေတြ႕ျမင္ရေလေတာ့သည္။
ယခု မ်က္ေမွာက္ ေခတ္တြင္မူ ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ အေနာက္တိုင္း ယဥ္ေက်းမႈကို အတုယူကာ ျမန္မာတို႔ အျမတ္တႏိုးထားေသာ ဆံပင္ကိုပင္ အေၾကေကာက္၊ အေျဖာင့္တြန္႔၊ ကုပ္ဝဲ စသည္ျဖင့္ ပံုစံ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ျပဳလုပ္ေန႐ံု မွ်မကဘဲ မိမိပင္ကုိ ဆံပင္ေရာင္ အနက္ ေရာင္ကိုပင္ အေရာင္မ်ဳိးစံု ဆိုးၾကၿပီး ေနထိုင္လာၾကသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ ေခတ္ေရွ႕ ေျပးသည္ဆိုသည္မွာ ေကာင္းမြန္ေသာ္ လည္း အတုယူ မမွားဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ေပသည္။ ေရွးျမန္မာ မင္းမ်ားလက္ထက္ ကတည္းက အျမတ္တႏိုး ထားခဲ့ေသာ ျမန္မာဆံထံုးသည္ ယခုေခတ္တြင္ ေပ်ာက္ကြယ္ မသြားေစခ်င္ပါ။ မိန္းမ တို႔ဘုန္း ဆံထံုးဟူေသာ ျမန္မာစကားပံုအား ျမန္မာမေလးမ်ား ထိန္းသိမ္းၾကပါဟု တိုက္တြန္းရင္းျဖင့္ ေရးသားတင္ျပ လိုက္ရပါသည္။
Written by စကား၀ါ
http://www.myawady.com.mm/

No comments:
Post a Comment