(၂၀၁၂ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လထုတ္ ျမန္မာသစ္ မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားေသာ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္)
နိဒါန္း
စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလရဲ႕
အဆိုး၀ါးဆံုးသြင္ျပင္လကၡဏာတရပ္ ဟာ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ရည္မွန္းခ်က္မ်ားနဲ႕
မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ေရးဆြဲမွဳေတြကို
စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလမွာတုန္းကထက္
ပိုျပီးခက္ခဲနက္နဲေစတဲ့
မေရရာမေသခ်ာမွဳမ်ား
(uncertainties)
နဲ႕
ရွဳပ္ေထြးမွဳမ်ား (complexities)
ေရာျပြန္းေနေသာ
လံုျခံဳေရး၀န္းက်င္ (security
environment) ျဖစ္ေၾကာင္း
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ပညာရွင္မ်ားက ေဖာ္ထုတ္ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံမ်ားအၾကားမွာ
စစ္အင္အားသံုး က်ဴးေက်ာ္မွဳေတြက
ေလ်ာ့နည္းသြားေပမယ့္
လက္နက္အင္အားျပိဳင္ဆိုင္ တိုးခ်ဲ႕တပ္ဆင္မွဳေတြက
ရပ္တန္႕သြားျခင္း မရွိပါဘူး။
ေျမပိုင္နက္၊ ေရပိုင္နက္၊
ေ၀ဟင္ပိုင္နက္ဆိုင္ရာ
အျငင္းပြားမွဳေတြ၊
စစ္အင္အားျပိဳင္ဆိုင္မွဳေတြနဲ႕
ေခတ္မွီလက္နက္မ်ား
တိုးခ်ဲ႕တပ္ဆင္မွဳေတြက
ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမူ၀ါဒေတြမွာ
ထိပ္ဆံုးကေန ေနရာယူထားဆဲပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္ရာဇ၀တ္မွဳေတြျ ဖစ္တဲ့
အၾကမ္းဖက္မွဳ (terrorism)၊
မူးယစ္ေဆး၀ါးထုတ္လုပ္
ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားမွဳ (illicit
drug production and trade)၊
လူကုန္ကူးမွဳ (human
trafficking) နဲ႕
လက္နက္ကုန္ကူးမွဳ (arms
trafficking) ျပႆနာေတြကလဲ
ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို
ျခိမ္းေခ်ာက္လ်က္ရွိပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးမတည္ျငိမ္မွဳ
(political
instability)၊
ျပည္တြင္းစစ္ (civil
wars)၊
လူဦးေရအဆမတန္တိုးပြားမွဳ၊
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ (poverty
reduction)၊
အဂတိလိုက္စားမွဳ (corruption)
နဲ႕
ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး
အားနည္းမွဳ (lack
of good governance) စတဲ့
ျပႆနာေတြကလဲ တိုင္းျပည္အမ်ားစုရဲ႕
ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း
(state
and society) ကို
တိုက္ရိုက္ ျခိမ္းေခ်ာက္လ်က္ရွိပါတယ္။
ဒီစာတမ္းမွာ
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို
တိုက္ရိုက္ျဖစ္ေစ၊ သြယ္၀ိုက္ျဖစ္ေစ
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားနဲ႕
စိန္ေခၚမွဳမ်ား (threats
and challenges) မ်ားကို
ႏိုင္ငံတကာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားမွာ
အသံုးျပဳေလ့ရွိတဲ့ hierarchical
security approach နဲ႕
ေလ့လာသံုးသပ္ျပီး၊
ဒီလိုစိန္ေခၚမွဳမ်ားကို
ေျဖရွင္းရာမွာ အေထာက္အကူျဖစ္ေစမယ့္
ျမန္မာ့အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာကို အၾကံျပဳေရးသားတင္ျပမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
(National
Security) ဆိုရာ၀ယ္
John
Schlesser ဆိုသူက
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ
အစိုးရတရပ္အေနနဲ႕ ျပည္သူလူထုကို
၀န္ေဆာင္မွဳေပးရမယ့္
ပထမဦးဆံုးနဲ႕ အေရးၾကီးဆံုး
ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မွဳျဖစ္တယ္လို႕
သတ္မွတ္ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတဲ့
သေဘာတရားကို က်ဥ္းေျမာင္းေသာ
ရွဳေထာင့္နဲ႕ က်ယ္ျပန္႕ေသာ
ရွဳေထာင့္ႏွစ္မ်ိဳးနဲ႕
ရွဳျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလ တေလွ်ာက္မွာ
ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
က်ဥ္းေျမာင္းေသာရွဳေထာင့္ကို
အသံုးျပဳခဲ့ၾကျပီး၊
စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလ
မွာေတာ့ က်ယ္ျပန္႕ေသာ
ရွဳေထာင့္ကို အသံုးမ်ားလာပါတယ္။
က်ဥ္းေျမာင္းေသာ
ရွဳေထာင့္အရ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕
လံုျခံဳေရးကို ျပည္တြင္း၊
ျပည္ပ ထိပါး ျခိမ္းေခ်ာက္ခံရျခင္းမွ
ကင္းေ၀းေစရန္ စစ္တပ္၊ ရဲ၊
ေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ
ကာကြယ္ေပးျခင္းနဲ႕ ဆက္စပ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ Edmonds
ဆိုသူက
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို
ျပည္တြင္း (သို႕မဟုတ္)
ျပည္ပျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားကို
ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ
လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ခ်မွတ္ေရးဆြဲျခင္း၊
ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ျခင္းႏွ င့္
အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း
အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုတာ
coercion
(ဥပမာ-
The use of force) နဲ႕
intrusion
(ဥပမာ-
The use of secret intelligence) ပါ၀ါမ်ားနဲ႕
ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ကမၻာ့ကုလသမဂၢရဲ႕
အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး ဆိုတာ
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ
ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕
တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမွဳ ရရွိေအာင္
ေဆာင္ရြက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ျပီး၊
ဒီလိုေဆာင္ရြက္ရာမွာ
အင္အားသံုးေျဖရွင္းမွဳနဲ႕
တျခား power
instruments မ်ားကို
မွ်တေအာင္ ခ်ိန္ဆဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။
က်ယ္ျပန္႕ေသာရွဳေထာင့္အရ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို
အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾကရာမွာ
လံုျခံဳေရးရာနဲ႕ ဆက္စပ္ေနတဲ့
ႏိုင္ငံသားခံယူခြင့္
(citizenship)၊
စီးပြားေရးရာလံုျခံဳေရး
(economic
security)၊
ပတ္၀န္းက်င္လံုျခံဳေရး
(environmental
security)၊
လူသားလံုျခံဳေရး (human
security) စတာေတြကိုပါ
ထည့္သြင္းေဖာ္ျပၾကပါတယ္။
Stephen
Krasner က
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး ဆိုရာမွာ
မူလရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္တဲ့
ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး ကိစၥေတြ
တင္မကပဲ၊ စီးပြားေရးလံုျခံဳေရး
စတဲ့ တန္ဖိုးေတြပါ
ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ေၾကာင္း၊
ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳ
ေနာက္က်ေႏွးေကြးေနတဲ့
ႏိုင္ငံေတြ မွာေတာ့
စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး ဟာ
ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
ရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္သင့္ ေၾကာင္း
ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕ေသာ
ဖြံ႕ျဖိဳးျပီး ႏိုင္ငံၾကီးေတြမွာေတာ့
တဦးခ်င္းလံုျခံဳေရး၊
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္လံုျခံဳေရးနဲ႕
လူသားလံုျခံဳေရးေတြနဲ႕
ဆက္စပ္တဲ့ ေျမဆီလႊာေျခာက္ခန္းမွဳ၊
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ျပဳန္းတီးမွဳ၊
အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားမွ
ေရၾကီးမွဳ၊ ကမၻာၾကီးပူေႏြးလာမွဳ၊
တန္းတူညီမွ်ျခင္း မရွိမွဳ၊
ပညာေရးအဆင့္အတန္း၊ ကူးစက္ေရာဂါမ်ား
စတာေတြကိုပါ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ာ း
ေရးဆြဲရာမွာ ထည့္သြင္း
ေဖာ္ျပၾကပါတယ္။
၂၁
ရာစုကာလ၊ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ာ းကို
ေလ့လာသူပညာရွင္မ်ားကေတာ့
ႏိုင္ငံအမ်ားစုရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမွာ
ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္
ပဓာနက်ေသာ အေျခခံ အခ်က္ေလးခ်က္
ရွိေၾကာင္း ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီအခ်က္ေလးခ်က္ကေတာ့
အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး (Safety)၊
ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္
(autonomy)၊
အမ်ိဳးသား ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး
(Development)
နဲ႕
အုပ္စိုးမွဳ (rule)
တို႕ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ အႏၱရာယ္ကင္းရွင္းေရး
ဆိုရာမွာ တိုက္ခိုက္ခံရမွဳမွ
ကင္းေ၀းေရး ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံသားမ်ား အေနနဲ႕ အႏၱရာယ္
ကင္းရွင္းစြာနဲ႕ မိမိတို႕ဘ၀
ကံၾကမၼာကို ကိုယ္တိုင္
ဖန္တီးႏိုင္ေရးျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို
ကာကြယ္ေပးဖို႕ တပ္မေတာ္ဆိုတာ
ရွိရပါတယ္။ ရာဇ၀တ္မွဳမ်ား
ေလ်ာ့ပါးေစဖို႕ ဥပေဒဘက္ေတာ္သား
ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ ေတြရွိရပါတယ္။
ဒုတိယအခ်က္ျဖစ္တဲ့
ေအာ္တိုေနာ္မီဆိုရာမွာ
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရဟာ ျပည္ပ
ၾသဇာလႊမ္းမိုးမွဳကင္းတဲ့
အစိုးရတရပ္ျဖစ္ရပါမယ္။
ေနာက္တခ်က္ျဖစ္တဲ့
အမ်ိဳးသားဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး
ဆိုတာက စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရး၊
ပညာေရးနဲ႕ ႏိုင္ငံေရး
တိုးတက္မွဳမ်ားကို
ဆိုလိုတာျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးတခ်က္ကေတာ့
ႏိုင္ငံအုပ္စိုးမွဳပါ။
အစိုးရတရပ္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္
အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္တဲ့
စြမ္းရည္ရွိရမွာျဖစ္ပါတယ္။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ တရား
ဥပေဒျပဳေရးအာဏာ၊
တရားစီရင္ေရးအာဏာသံုးရပ္ကို
စနစ္တက် က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္မွဳ
ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္
ေလးခ်က္ကို ၂၁ ရာစု
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာမ်ာ း
ေရးဆြဲရာမွာ ႏိုင္ငံအမ်ားစုက
ထည့္သြင္း စဥ္းစားလာၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာ
ႏိုင္ငံတကာစစ္ေရးနဲ႕
ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ စြယ္စံုက်မ္းမွ
အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာဆိုတာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕
အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးနဲ႕
ျမွင့္တင္ေရး ဆိုင္ရာ
ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားကို
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္
ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာ (state
power) ယႏၱရားမ်ားကို
စနစ္တက် ေပါင္းစပ္အသံုးျပဳရန္
ေရးဆြဲထားေသာ စီမံခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
ကမၻာေပၚမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံအားလံုးမွာ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ကိုင္စြဲထားၾကပါတယ္။
အခ်ိဳ႕ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားက implicit
strategies မ်ားျဖစ္ျပီး၊
အခ်ိဳ႕ကေတာ့ explicit
strategies မ်ား
ျဖစ္ပါတယ္။
Implicit
strategy ဆိုတာက
အျခားႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕
ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး၀န္းက်င္မွ ာ
ပတ္သက္ဆက္စပ္ပံု (ဥပမာ-
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား၊
ႏိုင္ငံေတာ္ရည္မွန္းခ်က္မ်ားမွာ
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မွဳမ်ား
စသည္)
ကို
ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ျပီး၊
သင့္ေလ်ာ္တဲ့ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို
အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါနဲ႕တေျပးညီ
ခ်မွတ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာ-
စစ္ေအးတိုက္ပြဲကာလမွာတုန္းက
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕
Implicit
strategy ဟာ
၀ါေဆာစာခ်ဳပ္အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ာ းရဲ႕
deterrence
ေပၚမွာ
ဗဟိုျပဳထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
စစ္ေအးတိုက္ပြဲလြန္ကာလေတြမွာေတာ ့
ဒီလိုဗဟိုျပဳမွဳ နည္းပါးလာပါတယ္။
Explicit
strategy ဆိုတာကေတာ့
ႏိုင္ငံတကာလံုျခံဳေရး၀န္းက်င္မွ ာ
တိုင္းျပည္ရဲ႕ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္မွီေအာင္
မည္သို႕မည္ပံု ၾကိဳးပမ္းသြားမယ္ဆိုတာကို
အမ်ားသို႕ အသိေပး ေၾကျငာ
ထားခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕အစိုးရမ်ားကေတာ့
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္
ေရးဆြဲျပီးတဲ့အခါ အမ်ားျပည္သူနဲ႕
ႏိုင္ငံတကာကို တရား၀င္
အသိေပးေၾကျုငာ ထားတတ္ၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို ေယဘုယ်အားျဖင့္
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးေကာင္စီမ်ား က
ေရးဆြဲေလ့ရွိၾကပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးေကာင္စီမ်ား ကိုေတာ့
သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕
ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမ်ားနဲ႕
အျခား အစိုးရအမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာမ်ားအရ
ဖြဲ႕စည္းတည္ေထာင္ထားၾကျပီး၊
ပါ၀င္ေလ့ရွိတဲ့ အဖြဲ႕၀င္မ်ားကေတာ့
သမၼတ၊ ဒုသမၼတ၊ ၀န္ၾကီးခ်ဳပ္၊
ဒု၀န္ၾကီးခ်ဳပ္၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ၾကီး၊
ကာကြယ္ေရး၀န္ၾကီး၊
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
သမၼတလက္ေထာက္ စတဲ့ ထိပ္တန္းႏိုင္ငံ
ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
အၾကံေပးအဖြဲ႕ကိုေတာ့
အမ်ိဳးသားေထာက္လွမ္းေရးႏွင့္
စစ္ဖက္ဆိုင္ရာ ေထာက္လွမ္းေရး
အၾကီးအကဲမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ားနဲ႕
ဖြဲ႕စည္းေလ့ရွိပါတယ္။
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
အေရးေပၚ ျပႆနာမ်ား (အျခားႏိုင္ငံမ်ားမွ
စစ္ေၾကျငာခံရျခင္း၊
အရွိန္အဟုန္ၾကီးေသာ ျပည္တြင္းစစ္
ျဖစ္ပြားလာျခင္း၊
အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္ခံရျခင္း)
စတာေတြ
ျဖစ္ပြားလာတဲ့အခါ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
ေကာင္စီက ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္
ကြပ္ကဲတာ၀န္ေပးမွဳမ်ား
ျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။
မဟာဗ်ဴဟာေရးဆြဲရာမွာ
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ
(National
Security Strategy) ကို
ကနဦး ေရးဆြဲျပီး၊ အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရး
မဟာဗ်ဴဟာ (National
Defence Strategy) နဲ႕
အမ်ိဳးသားစစ္ေရးမဟာဗ်ဴဟာ
(National
Military Strategy) မ်ားကို
ဆင့္ပြားေရးဆြဲၾကပါတယ္။
အျခား sub-strategies
မ်ားျဖစ္တဲ့
အၾကမ္းဖက္မွဳတိုက္ဖ်က္ႏွိမ္နင္း ေရးမဟာဗ်ဴဟာ
(National
Strategy for Combating Terrorism) စသည္မ်ားကိုလဲ
လိုအပ္ခ်က္နဲ႕အညီ
ထပ္မံေရးဆြဲေလ့ရွိၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာဟာ
တိုင္းႏိုင္ငံတခုအတြက္
အေရးၾကီးဆံုး မဟာဗ်ဴဟာပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ရာမွာ
မွားယြင္းမွဳ တစံုတရာျဖစ္သြားခဲ့ရင္
တိုင္းျပည္ရဲ႕ စစ္ေရး၊
ကာကြယ္ေရး၊ ျပည္ထဲေရး
လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားအားလံုးကို
သက္ေရာက္မွဳေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး
မဟာဗ်ဴဟာနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး
ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို
စဥ္ဆက္မျပတ္ ျပဳလုပ္ဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီလိုဆန္းစစ္ရာမွာ
ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တဲ့
အခ်က္မ်ားကေတာ့
- အစိုးရအဖြဲ႕အတြင္းမွ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးမဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲရန္ တာ၀န္ရွိသနည္း။ အစိုးရမဟုတ္ေသာ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရး မဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲျခင္းတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္သနည္း။
- ဥပေဒျပဳအာဏာရွိသူမ်ားမွ အသိအမွတ္ျပဳလက္ခံထားျခင္း ရွိပါသလား။
- မဟာဗ်ဴဟာမွာ အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကို ျခိမ္းေခ်ာက္ေနေသာ အခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားျခင္း ရွိပါသလား။ မည္သည့္အတိုင္းအတာအထိ ေဖာ္ျပထားသနည္း။
- မဟာဗ်ဴဟာမွာ စစ္တပ္ဖြဲ႕စည္းပံုမ်ားကို ရည္ညႊန္းထားခ်က္ ရွိပါသလား။
- မဟာဗ်ဴဟာမွာ အင္အားသံုးေျဖရွင္းျခင္းဆိုင္ရာ မူ၀ါဒမ်ား ပါရွိပါသလား။
- မဟာဗ်ဴဟာေရးဆြဲရာမွာ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ရည္ညြန္းကိုးကား စာအုပ္စာတမ္းမ်ားကို အသံုးျပဳ ခဲ့ျခင္း ရွိပါသလား။
စတာေတြပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာ့အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆို င္ရာ
စိန္ေခၚမွဳမ်ား
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕
အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ားနဲ႕
စိန္ေခၚမွဳမ်ား (threats
and challenges) မ်ားကို
ေလ့လာဆန္းစစ္ရာမွာ hierarchical
security approach ကို
အသံုးျပဳေလ့ ရွိပါတယ္။
ဒီခ်ဥ္းကပ္ဆန္းစစ္မွဳမွာ
tier
သံုးခု
ရွိပါတယ္။ ပထမ tier
မွာ
အင္အားၾကီး ႏိုင္ငံမ်ားနဲ႕
မဟာဗ်ဴဟာ ဆက္ဆံေရး (strategic
relations) မွာ
ဆက္ႏြယ္တဲ့ လံုျခံဳေရးရာ
အခ်က္အလက္ေတြ ပါ၀င္ျပီး
macro
– level security threats လို႕
သတ္မွတ္ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။
ဒုတိယ tier
မွာေတာ့
ျပည္ပျခိမ္းေခ်ာက္မွဳ
အႏၱရာယ္မ်ား (External
security threats) နဲ႕
ျပည္တြင္းျခိမ္းေခ်ာက္မွဳ
အႏၱရာယ္မ်ား (Internal
security threats) ပါ၀င္ျပီး၊
traditional
security threats ေတြကို
ရည္ညႊန္းပါတယ္။ တတိယ tier
မွာေတာ့
ႏိုင္ငံေရးျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား
(political
threats)၊
စီးပြားေရးျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား
(economic
threats)၊
လူမွဳေရး ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား
(social
threats)၊
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား
(Environmental
security threats)၊
လူသားလံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ
ျခိမ္းေခ်ာက္မွဳမ်ား (Human
security threats) စတာေတြ
ပါ၀င္ျပီး၊ non-traditional
security threats လို႕
သတ္မွတ္ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။
- Macro-level security threats
ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ
အာရွအင္အားႀကီးႏိုင္ငံႀကီးေတြ
ျဖစ္တဲ့ တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ
ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကားမွာ တည္ရွိေနတဲ့
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါတယ္။
ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား
စစ္အင္အားအသံုးျပဳေျဖရွင္းမွဳ
(The
use of force) လုပ္ရတဲ့
ပ႗ိပကၡေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရင္
အိႏၵိယသမုဒၵရာ စစ္မ်က္ႏွာမွာ
မဟာဗ်ဴဟာတန္ဖိုး (strategic
value) အျမင့္ဆံုးႏိုင္ငံတႏိုင္ငံအေနနဲ ႔
သတ္မွတ္ထားျခင္းခံရတဲ့
ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံလဲ ျဖစ္ပါတယ္။
(၂၁)
ရာစုကာလေတြမွာ
၀ါရွင္တန္က ထုတ္ျပန္တဲ့
National
Military Strategy ေတြမွာ
အာရွ-ပစိဖိတ္ေဒသရဲ႕
မဟာဗ်ဴဟာအက်ိဳးစီးပြား
(strategic
interests) တိုးျမႇင့္ေရး
ပါရွိၿပီး၊ ေတာင္အာရွနဲ႔
အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံေတြနဲ႔
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးကို
အာရံုစိုက္ေရး အခ်က္ေတြ
ပါ၀င္ပါတယ္။ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕
ေခတ္မွီဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေသာ
တပ္မေတာ္တည္ေဆာက္ရး (military
modernization) နဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ
အခ်က္ေတြကိုလဲ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
တခ်ိန္တည္းမွာပဲ
အာရွႏိုင္ငံေတြအၾကားက
ကာကြယ္ေရးညႊန္ၾကားခ်က္
(defence
guidelines) ေတြကလဲ
ျပဳျပင္တိုး ခ်ဲ႕မႈေတြ
ျဖစ္လာပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက
ေရငုပ္သေဘၤာ၊ ဖ်က္သေဘၤာ၊
ကင္းေထာက္ေလယာဥ္နဲ႔ ရဟတ္ယာဥ္အ
ေျမာက္အျမား ၀ယ္ယူဖို႔
စီမံထားပါတယ္။ ေတာင္ကိုးရီးယားနဲ႔
ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံေတြကလဲ
ေရငုပ္သေဘၤာ၀ယ္ယူဖို႔
စီမံခ်က္ေတြရွိၿပီး၊
မေလးရွားႏိုင္ငံရဲ႕ လက္နက္
တင္သြင္းမႈက ရာခိုင္ႏွဳန္းတက္လာပါတယ္။
စင္ကာပူႏိုင္ငံကလဲ ေရငုပ္
သေဘၤာႏွစ္စီး ထပ္ၿပီး၀ယ္ယူ
အင္အားျဖည့္လာပါတယ္။
ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံကလဲ
ေရငုပ္သေဘၤာ၊ ဖ်က္သေဘၤာနဲ႔
တိုက္ ေလယာဥ္ေတြ တိုးခ်ဲ႕ဖို႔
စီမံလာခဲ့ပါတယ္။
၂၀၁၀
ခုႏွစ္မွာ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕
စစ္အသံုးစရိတ္ဟာ အေမရိကန္ေဒၚလာ
၇၈ ဘီလီယံရွိၿပီး၊ လက္နက္တင္သြင္းမႈ
ကိန္းဂဏန္းေတြကို ထပ္ျဖည့္လိုက္ရင္
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၅၀
ဘီလီယံအထက္မွာရွိႏိုင္ေၾကာင္း
စစ္ေရးေလ့လာသူေတြက ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။
high
seas operations အတြက္
နယူးကလီးယား ပါ၀ါသံုး
ေလယာဥ္တင္သေဘၤာ သံုးစီးကို
၂၀၁၇ ခုႏွစ္မွာ အၿပီးတည္ေဆာက္ဖို႔
ျပဳလုပ္ထားတဲ့ စီမံခ်က္အရ
ပထမဦးဆံုး ေလယာဥ္တင္သေဘၤာကို
၂၀၁၁ ခုႏွစ္မွာ အၿပီး
တည္ေဆာက္ႏိုင္မယ္လို႔
ခန္႔မွန္းခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။
အေမရိကန္ရဲ႕ F-22
ဂ်က္တိုက္ေလယာဥ္ဒီဇိုင္းကို
ပံုစံတူယူထား တဲ့ J-20
stealth jet fighter ကို
ဇန္န၀ါရီလမွာ စမ္းသပ္ခဲ့ပါတယ္။
အင္အားႀကီးႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့
အိႏိၵယႏိုင္ငံရဲ႕ စစ္အသံုးစရိတ္ဟာလဲ
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၂ ဘီလီယံအထိရွိၿပီး၊
၃၃ ရာခိုင္ ႏွဳန္း ထပ္မံတိုးျမွင့္ဖို႔
စီမံခ်က္ရွိပါတယ္။ scorpene
submarines တည္ေဆာက္မႈမ်ား
ရွိၿပီး၊ anti-aircraft
submarine နဲ႔
စစ္လက္နက္ပစၥည္းအမ်ားအျပား
၀ယ္ယူမႈေတြ ရွိပါတယ္။
ဘိုအင္းေလေၾကာင္းကုမၸဏီအပါအ၀င္
ေလေၾကာင္းကုမၸဏီ ေတြမွာ
ဂ်က္တိုက္ေလယာဥ္ ၁၂၆ စင္း
မွာယူထားဆဲပါ။
အာရွအင္အားႀကီးႏိုင္ငံႏွစ္ႏိုင္ ငံျဖစ္တဲ့
တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယႏွစ္ႏိုင္ငံ
အၾကားက စစ္အင္အားအျပိဳင္အဆိုင္
တိုးခ်ဲ႕မႈ (arms
race) ဟာ
အာရွ-ပစိဖိတ္ေဒသမွာ
ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕
စစ္ေရးတာ၀န္ရွိသူေတြ၊
ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲေတြနဲ႔
ႏိုင္ငံေရးသမားေတြအတြက္
မလြဲမေသြ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ့္
အခ်က္အလက္ေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။
၂၁ ရာစုမွာ တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယ
ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကားမွာ
စစ္ေရးအျပိဳင္အဆိုင္
အင္အားတိုးခ်ဲ႕မႈေတြ
ႀကီးမားလာျခင္းရဲ႕ အဓိက
အေရးကေတာ့ အိႏၵိယသမုဒၵရာကို
ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အိႏိၵယ သမုဒၵရာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္
တရုတ္နဲ႔ အိႏၵိယကို two
scorpions in a bottle လို႔
စစ္မဟာဗ်ဴဟာ အသိုင္းအ၀ိုင္းက
သတ္မွတ္ထားပါတယ္။
အိႏိၵယ
ႏိုင္ငံရဲ႕ အမ်ိဳးသား
လံုျခံဳေရးရဲ႕ survival
ဟာ
အိႏၵိယ သမုဒၵရာရဲ႕ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္း
ေဒသပဲျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိ
အိႏိၵယႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး
အင္အား (economic
power) ဟာ
ေရနံတင္သြင္းမႈေပၚမွာ
မူတည္ေနပါတယ္။ လက္ရွိမွာ
ႏိုင္ငံတြင္းလိုအပ္ခ်က္ရဲ႕
၆၅ ရာခိုင္ႏွဳန္းက ပင္လယ္ေကြ႕ေဒသကေန
အိႏၵိယသမုဒၵရာကို
ျဖတ္ၿပီးတင္သြင္းရတာပါ။
၂၀၁၅ မွာဆိုရင္ ၇၅ ရာခိုင္ႏွုန္း
အထိ တင္သြင္းဖို႔ လိုအပ္လာမယ္လို႔
သတ္မွတ္ထားၾကပါတယ္။
တျပိဳင္နက္တည္းမွာပဲ
တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေရနံတင္သြင္းမွာ
ရွစ္ဆယ္ရာခိုင္ႏွဳန္းေက်ာ္ကလဲ
အိႏိၵိယ သမုဒၵရာကို တည္မွီေနတာ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာမွ
တရုတ္ႏိုင္ငံက ဆိပ္ကမ္းေတြကို
အ၀င္အထြက္ လုပ္ေနတဲ့ သေဘၤာေတြရဲ႕
ငါးဆယ္ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ဟာ
မလက္ကာ ေရလက္ၾကားကေန ျဖတ္သန္း
ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္
Malacca
Dilemma ဟာ
တရုတ္မဟာဗ်ဴဟာ ကၽြမ္းက်င္သူေတြနဲ႔
ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြအတြက္
ႀကီးမားလွတဲ့ ကိစၥတရပ္ျဖစ္ပါတယ္။
မလကာ ေရလက္ၾကားနဲ႔ အိႏၵိယသမုဒၵရာကို
အိႏိၵယနဲ႔ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက
ထိန္းခ်ဳပ္သြားႏိုင္ခဲ့ရင္
တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရး
အင္အားၿပိဳလဲသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕
အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို
ကာကြယ္ဖို႔ အတြက္ အိႏၵိယ
သမုဒၵရာကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေရးကို
စတင္စီမံလာခဲ့ၾကပါတယ္။
တရုတ္ႏိုင္ငံ
People’s
Liberation Army Navy (PLAN) ရဲ႕
ေရရွည္မဟာဗ်ဴဟာျဖစ္တဲ့
အိႏၵိယသမုဒၵရာကို ျဖန္႔က်က္
ထိန္းခ်ဳပ္ထားႏုိင္ေရးမွာ
ပုလဲသြယ္မဟာဗ်ဴဟာက အဓိကက်ပါတယ္။
ဒီဗ်ဴဟာအရ တရုတ္ျပည္မကေန
ပါရွန္းပင္လယ္ ေကြ႕အထိ SLOC
(Sea Lines of Communication) တေလွ်ာက္မွာရွိတဲ့
ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာအရ
ပူးတြဲျခင္း၊ ဆိပ္ ကမ္းတည္ေဆာက္ျခင္း
စတာေတြ ျပဳလုပ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
ဟိုင္နန္ကၽြန္းက military
facilities ေတြ
တိုးျမွင့္မႈ၊ ဗီယက္နမ္အေရွ႕ပိုင္းက
Woody
ကၽြန္းေပၚမွာ
airstrip
တိုးခ်ဲ႕မႈ၊
ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ စစ္တေကာင္းမွာ
container
shipping facility တည္ေဆာက္မႈ၊
ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ရခိုင္ေဒသမွာ
ေရနက္ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္မႈ၊
ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၊ ဂ်ီ၀ါ
ဒါဆိပ္ကမ္း စေတာေတြဟာ ဒီဗ်ဴဟာရဲ႕
အခင္းအက်င္းေတြနဲ႕ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။
တရုတ္ေရတပ္ကို
offshore
waters (Green Water) Navy Status ကေန
High
Seas (Blue Water) Navy Status အထိ
ျမွင့္တင္ရန္ ၾကိဳးပမ္းမႈေတြ
ျပဳလုပ္ခဲ့ရာကေန nuclear-powered
aircraft carrier တည္ေဆာက္ေရး
စီမံကိန္း ေတြ ေပၚထြက္လာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
ဟိုင္နန္ကၽြန္းေတာင္ပိုင္းက
Sanya
ေရတပ္စခန္းမွာ
nuclear-powered
ballistic missile submarines (SSBNs) တည္ေဆာက္မႈေတြ
ရွိေနပါတယ္။
အိႏၵိယ
ႏိုင္ငံကလဲ light
aircraft carrier တည္ေဆာက္မႈ၊
missile-armed
submarines တည္ေဆာက္မႈေတြ
ျပဳလုပ္ၿပီး three
dimensional nuclear strategic capability ကို
တိုးျမႇင့္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းလာခဲ့ပါတယ္။
ႏွစ္သံုးဆယ္ ေရငုပ္ သေဘၤာတည္ေဆာက္မႈ
စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္
ေဖာ္ၿပီး၊ project-15
B လို႔ေခၚတဲ့
စစ္သေဘၤာ တည္ေဆာက္မႈ
စီမံကိန္းေတြကိုလဲ ျပဳလုပ္ေနပါတယ္။
Land-based
naval aviation ဗ်ဴဟာကို
ထိထိေရာက္ေရာက္ အသံုးျပဳႏိုင္ဖို႔အတြက္
ႀကိဳးပမ္း ျပင္ဆင္မႈေတြ
ရွိေနပါတယ္။ စစ္အင္အား
အျပိဳင္အဆိုင္ တိုးခ်ဲ႕ရံုမက
အေရးႀကီးတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ ေဒသေတြ
ထိန္းခ်ဳပ္ေရးေတြကိုလဲ
ျပဳလုပ္ေနၾကပါ တယ္။
အိႏိၵယနဲ႔
တရုတ္ႏိုင္ငံအၾကားမွာ
စစ္ေရးပ႗ိပကၡေတြ ျဖစ္လာခဲ့ရင္
အေရးႀကီးတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ ေဒသ
သံုးခုရွိပါတယ္။ ပထမတခုက
အမ္ဒမန္ကၽြန္းစုေပၚက Port
Blair ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေဒသဟာ မလကၠာေရလက္ၾကားနဲ႔
ေရမိုင္ (၅၀၀)
အ
ကြာမွာ ရွိၿပီး၊ India’s
East Command အတြက္
အခ်က္အခ်ာအက်ဆံုး ေနရာ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတခုက တိဗက္ေဒသ
ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၀၊ ၾသဂုတ္လမွာ
Qinghai-
Tibet ရထားလမ္းကတဆင့္
တရုတ္ေလ တပ္အတြက္ အေရးႀကီးတဲ့
combat
readiness materials ေတြကို
ေနရာေရႊ႕ေျပာင္း ခ်ထားမႈေတြ
ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ တိဘက္မွာ
တရုတ္ရဲ႕ ေလတပ္အေျခစိုက္စခန္း
ေလးခုရွိရာက၊ ေအာက္တိုဘာလမွာ
ေလတပ္အေျခစိုက္စခန္းတခုကို
ထပ္မံ တည္ေဆာက္ထားခဲ့ပါတယ္။
တတိယတခုက
ျမန္မာႏိုင္ငံျဖစ္ပါတယ္။
တရုတ္နဲ႔ အိႏိၵယ-
အေနာက္အုပ္စုေတြရဲ႕
အၾကားမွာ အေရးႀကီး ဆံုးျဖစ္တဲ့
Burma
factor ဆိုတာကို
စစ္မဟာဗ်ဴဟာ ရွဳေထာင့္ကေန
မျဖစ္မေန ထည့္သြင္ းစဥ္းစားၾကပါတယ္။
အန္ဒမန္ကၽြန္းစု ေတြနဲ႔
ေရမိုင္သံုးဆယ္အကြာမွာရွိတဲ့
ကိုးကိုးကၽြန္းနဲ႔
ျမန္မာ့ပင္လယ္ေရပိုင္နက္ထဲက
ဟိုင္းႀကီးကၽြန္းေတြက အိႏိၵယ
သမုဒၵရာမွာ ျဖစ္ပြားလာႏိုင္ေခ်ရွိတဲ့
future
conflicts ေတြရဲ႕
decisive
victory ကို
အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္တဲ့
ေဒသေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီကၽြန္းေတြေပၚမွာ
တရုတ္ေရတပ္ရဲ႕ naval
facilities, radars နဲ႔
signal-intelligence
posts ေတြသာ
ရွိေနမယ္ဆိုရင္ အိႏိၵယတပ္နဲ႔
အေနာက္အုပ္စုတပ္ေတြရဲ႕
လွဳပ္ရွားမႈေတြအားလံုးကို
တရုတ္က မ်က္ေခ်မျပတ္
ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမႈေတြ
ျပဳလုပ္ေနႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
အေနာက္ႏိုင္ငံေတြအေနနဲ႕လဲ
တရုတ္ေရတပ္ကို carrier
strike force, land-based naval aviation ဗ်ဳဟာေတြနဲ႔
ထိထိေရာက္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ႏိုင္ဖို႔
ဆိုတာကလဲ ျမန္မာႏိုင္ငံ
ေလတပ္စခန္းေတြကို အေျချပဳတဲ့
air
cover မရွိမွ
ျဖစ္ႏိုင္ မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္
Burma
factor ဟာ
၂၁ ရာစု strategic
challenges ဗဟိုခ်က္မမွာ
ရိွတဲ့ အိႏိၵယသမုဒၵရာတြင္းက
strategic
rivalries ေတြရဲ႕
အေရးအႀကီးဆံုး strategic
decisive factor ျဖစ္လာပါတယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ခင္မမမ်ိဳး
(၁၆၊
၀၅၊ ၂၀၁၂)
(စာေရးသူသည္
ျဗိတိန္ႏိုင္ငံ၊ အဘာဒင္းတကၠသိုလ္၊
ဘုရင့္ေကာလိပ္မွ ေဘာဂေဗဒ
မဟာ၀ိဇၨာဘြဲ႕၊ စစ္မဟာဗ်ဴဟာေလ့လာေရး
မဟာသိပၸံဘြဲ႕၊ ႏိုင္ငံေရးသုေတသန
မဟာသုေတသနဘြဲ႕ မ်ား ရရွိထားျပီး၊
ျပည္တြင္းစစ္ႏွင့္
ႏိုင္ငံေရးပဋိပကၡမ်ား အထူးျပဳ
ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ပါရဂူဘြဲ႕
သင္တန္းသူ တဦးျဖစ္ပါသည္)
ရည္ညြန္းကိုးကား-
Barnett, Thomas P.M.
(2004) The Pentagon’s New Map: War and Peace in the Twenty-First
Century. New York: G.P. Putnam’s Sons
Chang, F. (2001)
'Chinese Energy and Asian Security; Orbis, 45 (2)
Campbell, KurtM.,
andMichael E. O’Hanlon. Hard Power: The New Politics of National
Security, New York: Basic Books
Dreyer, J. T. (2007)
'China's Power and Will: The PRC's Military Strength and Grand
Strategy', Orbis, Fall 2007
Drew, Dennis M., and
Donald M. Snow (2006) Making Twenty-First-Century Strategy: An
Introduction to Modern National Security Processes and Problems.
Maxwell Air Force Base: Air University Press
Dibb, P. (1995)
Towards a New Balance of Power in Asia, Adelphi Paper 295
Edmonds, M. (1971)
“Armed Forces and the National Security System: The meaning and
basics of compliance”, in ed. Holloway, D., European Military
Institutions, USSG, Edinburgh
Erica-Irene, A.
(1990) Freedom of the individual under Law: An analysis of Article 29
of the Universal Declaration of Human Rights, Human Rights Study
Series No.3, UN publications
Karesner, S. (1983)
“National security and Economics”, in Trout, T., Herf, J. (eds)
National Security Affairs, New Brunswick: Transaction Books
International
Military and Defense Encyclopedia (1993), pp. 2577-78. NY: Brassey’s
(US)
Lei, D. (2008)
'China Multi-Faceted Maritime Strategy', Orbis, 53 (1)
Malik, J. (1997)
'Myanmar's Role in Regional Security: Pawn or Pivot', Contemporary
Southeast Asia, 19 (1)
Muni, S. (2002)
'China's strategic engagement with the New ASEAN, an exploratory
study of China's post-cold War Political, Strategic and Economic
Relations with Myanmar, Laos, Cambodia and Vietnam, Institute of
Defence and Strategic Studies, IDSS, Monograph, No. 2, Singapore
Roy, D. (1995)
'Assessing the Asia-Pacific Power Vacuum', Survival, 37 (3)
Shambaugh, D. (2005)
'The New Strategic Triangle: US and European Relations to China's
Rise', Washington Quarterly, 28 (3)
Seekins, D. (1997)
'Burma- China Relations: Playing with Fire', Asian Survey, 37 (6)
Remark by John
Schllesser, Quoted in Fitz-Gerald, A. (2007) Developing in a
Comprehensive approach to national security, Chatham House Debate, 21
Feb 2007
No comments:
Post a Comment