(၁)
ၿမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီရဲ႕ ေနာက္ဆံုးဥကၠ႒ၿဖစ္ခဲ့သူ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ ေၿပာခဲ့ဘူးတဲ့စကားကို မွတ္မိႀကပါလိမ့္မယ္။
" ဒီ အေၿခခံ ဥပေဒႀကီးကို ခ်က္ခ်င္းဖ်က္ပစ္လု႔ိ မရပါဘူး။ အႏုပညာရွင္ေတ၊ြ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြ၊ ၿပည္သူေတြ န႔ဲ
ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ က်င္းပခဲ့ၿပီး ေရးဆြဲခဲ့တာပါ" လို႔ ဆိုတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူက ႏိုင္ငံေရးသမားအားလံုးကို ေလသံေအးေအးနဲ႔
ခပ္ေထ့ေထ့ ရိ ေနတာၿဖစ္တယ္။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေၿပာခ်င္တာက
" ၁၉၇၄ အေၿခခံဥပေဒဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ မဆလ ေတြခ်ည္းဆဲြခဲ့တာမဟုတ္ဘူး။ အႏုပညာရွင္ေတြနဲ႔ တိုင္းရင္းသားေတြလည္း
သေဘာတူေထာက္ခံပါဝင္ခဲ့တယ္ မဟုတ္လား " လို႔ ေၿပာေနၿခင္းၿဖစ္တယ္။
ဒီကေန႔ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မဲ့သူေတြ သတိထားမိဖို႔အတြက္ ၿပန္ေၿပာၿပတာပါ။
ပါလီမန္တြင္းမွာ ဝင္ေရာက္စကားေၿပာမယ္။ စစ္အုပ္စုက ခံု (၁၀၀) ယူထားရာ ကေန (၇၅) ခံု ကို ဖြင့္ေပးလိုက္တယ္။
၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ အႏိုင္ရရင္ မဆိုးဘူး--- စေသာ စေသာ အဆိုၿပဳခဲ့သူမ်ား ကိုယ္ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့သလို မလုပ္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္ေတာ့
၂၀၀၈ အေၿခခံဥပေဒကို ေထာက္ခံခဲ့သူေတြအၿဖစ္ သမိုင္းတရားခံၿဖစ္မွာအမွန္ပါပဲ။
ၿပည္တြင္းၿပည္ပ အတိုက္အခံအမ်ားစုက ဒီအေၿခခံဥပေဒကိုလက္မခံသလို စစ္အုပ္စုကလည္း နယ္စပ္ေဒသေတြမွာ ၿပည္တြင္းစစ္ကိုၿမွင့္မဲ့
အရိပ္အေယာင္ေတြ၊ လႈပ္ရွားမႈေတြ ေၿပာင္ေၿပာင္တင္းတင္း လုပ္ၿပေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တခ်ိဳ႕ ဦးေဆာင္ပါဝင္တဲ့
အဖြဲ႔ေတြကလည္း " ဒုတိယပင္လံုညီလာခံေခၚမယ္၊ ၿပည္တြင္းစစ္မီးေတာက္ေလာင္မႈကို တားဆီးရမယ္" ဆိုတဲ့ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ေတြကို
ခ်မွတ္ၿပင္ဆင္လႈပ္ရွားေနႀကတယ္။ ဖက္ဒရယ္ၿပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ကို ၿမင္ခ်င္ပါတယ္ဆိုတဲ့သူေတြ မေကာင္းဆိုးဝါးစစ္အစိုးရဆီမွာ
ကိုယ္ရဲ႕ကံႀကမၼာကို ေအာက္ေႀကးနဲ႔ထိုးႀကမွာလား။ ကိုယ္လို ဖိႏွိပ္ခံေနရတဲ့ဘဝတူ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔အတူေသြးစည္းညီညြတ္ႀကမလား။
ေလးေလးနက္နက္စဥ္းစားေစလိုပါတယ္။
(၂)
ရွင္သန္တက္ႀကြေနေသာ အင္အားစုမ်ား ( Active Forces ) လို႔ေခၚတဲ့ ညႊန္႔ေပါင္းအင္အားစုတရပ္ကို "မက္ဒက္ဂက္စကာ" ႏိုင္ငံမွာ
ဖြဲ႔စည္းခဲ့ႀကဘူးတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္အစိုးရရဲ႕ ဖိႏွိပ္မႈကို ၿပန္လည္အန္တုဖို႔အတြက္ အမ်ိဳးသားေရးေဆြးေႏြးပြဲ ( National Forum) မွာ
ဆံုဆည္းႀကတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္အစိုးရေရးဆြဲထားတဲ့ အေၿခခံဥပေဒကို ဥေပကၡာၿပဳ ၿငင္းဆိုလိုက္ၿပီး အေၿခခံဥပေဒသစ္ကို
ကိုယ္တိုင္ေရးဆြဲလိုက္ႀကတယ္။ မက္ဒက္ဂက္စကာ အစိုးရ အတြက္ ဖိအားေတြက တရစပ္ေရာက္လာခဲ့တယ္။
လူထုဆႏၵခံယူပြဲေတြၿပန္လုပ္ရတယ္။ အေၿခခံဥပေဒသစ္ ကို ၿပန္ေရးဆြဲေပးရတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲအသစ္က်င္းပေပးခဲ့ရတယ္။
(၃)
စစ္ေအးတိုက္ပဲြ ရဲ႕ ေနာက္ဆုံးႏွစ္မ်ား ( ၁၉၈၉-၉၁) မွာ ၿဖစ္ပြားခ့တဲ ့ဲ အေၿခအေနေတြ၊ အေနအထားေတြအတိုင္းၿဖစ္ပ်က္ဖို႔ ဆိုတာကေတာ့
လံုးဝမလြယ္ပါဘူး။ ၂၀၁၀ ဆိုတာ စစ္ေအးတိုက္ပြဲအသစ္တခုအတြက္ ၿပန္လည္ၿပင္ဆင္ေနႀကခ်ိန္၊ သမိုင္းဘီးက တပတ္လည္ေနခ်ိန္
ၿဖစ္တယ္။ ဒါေပမ့ဲ မက္ဂါဒက္စကာလႈပ္ရွားမႈမွာ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြရိွတယ္။
ရွင္သန္တက္ႀကြေနေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ( Active Forces ) လို႔ေခၚတဲ့ အတုိက္အခံ ညႊန္႔ေပါင္းအဖြဲ႔ န႔ဲ ၿပည္သူေတြ
ဆံုဆည္းခဲ့ႀကတဲ့ အမ်ိဳးသားေရးေဆြးေႏြးပြဲ ဖိုရမ္ ေတြ ရဲ႕ အရွိန္ၿမင့္သြားတဲ့ ႀကံစည္မႈေတြၿဖစ္တယ္။
" လူထုဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚၿပသတဲ့အခါတိုင္း စစ္အာဏာရွင္ေတြဟာ အႀကမ္းဖက္ၿဖိဳခေဲြ လ့ရိွတယ္။
ေသြးထြက္သံယုိမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ရမယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔သိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔မွာ ၿပန္လွန္တိုက္ခိုက္ႏိုင္မဲ့ တၿခားနည္းလမ္းမရိွဘူး။
ဒီအခ်ိန္ဟာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အခြင့္ေကာင္းပဲ။ လူထုအားနဲ႔ပဲ ၿပန္လည္ရင္ဆိုင္ရမယ္။" လို႔
မက္ဒက္ဂက္စကာ အမ်ိဳးသားေရး လႈပ္ရွားသူေတြက ယံုႀကည္ခဲ့ႀကတယ္။
ဒီတပတ္ လြတ္လပ္တဲ့အသံ အဂၤ ါေန႔ညပိုင္းအစီအစဥ္မွာ " မက္ဂက္ဒက္စကာ ဆိုရွယ္လစ္အာဏာရွင္ကို ၿပဳတ္က်ေစတဲ့
လူထုလႈပ္ရွားမႈအေႀကာင္း" ကို ေဆြးေႏြးတင္ၿပထားပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔မွာ ေရြးခ်ယ္စရာမရိွ ပါ
အာဖရိကတိုက္ရဲ႕အေရွ႕ေတာင္ဘက္ အင္ဒီယန္းပင္လယ္ထဲမွာ တည္ရိွတဲ့ မက္ဒက္ဂက္စ္စကာႏိုင္ငံဟာ အာရွ၊ အာဖရိက ႏြယ္ဖြားေတြ
ေနထိုင္ရာကြ်န္းႏိုင္ငံတခုၿဖစ္ၿပီး၊ ေလာကတခုကိုထြက္ေၿပးမဲ့ နိဗၺာန္ဘံုအၿဖစ္ေခၚဆိုေလ့ရိွႀကပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႔ဘဝေတြကေတာ့ ဆိုသလိုမဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။
"၁၉၆၀ ခုႏွစ္ မွာ ၿပင္သစ္ႏိုင္ငံဆီက လြတ္လပ္ေရးရခဲ့တယ္ လို႔ ဆိုေပမဲ့ တခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးစုေတြက ၿပင္သစ္နဲ႔ နီးနီးကပ္ကပ္
ေနခဲ့ႀကပါတယ္။ စီးပြားေရးအရ လံုးဝလြတ္လပ္မႈမရိွပဲ ၿပင္သစ္ကုမၼဏီေတြသာ အက်ိဳးအၿမတ္ဆက္လက္ခံစားပိုင္ခြင့္ရိွေနတာေႀကာင့္
မက္လာဂက္ဆီ အမ်ားစုကမေက်နပ္ခဲ့ႀကပါဘူး။ ဆယ္စုႏွစ္တခုလံုး လူမႈေရးမၿငိမ္သက္မႈေတြေႀကာင့္ တိုင္းၿပည္စီးပြားေရး
လည္ပတ္မႈေတြဟာလည္း ခက္ခဲသထက္ခက္ခဲလာခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ ေက်ာင္းသားေတြဦးေဆာင္တဲ့
အေထြေထြသပိတ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး အစိုးရယႏၵရားတခုလံုးကို ရပ္ဆိုင္းပစ္လိုက္တယ္။
အစိုးရကလည္း ပစ္ခပ္ၿဖိဳခဲြခ့ဲတာေႀကာင့္ ေက်ာင္းသား တဒါဇင္ေက်ာ္ေသဆုးံခ့ဲၿပီး အမ်ားအၿပားဒဏ္ရာရခ့ဲတယ္။
ႏိုင္ငံရဲ႕သမၼတဟာ အေရးေပၚအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေႀကၿငာလိုက္ၿပီး ပါလီမန္ကို ဖ်က္သိမ္းပစ္လိုက္ေတာ့တယ္"
တိုင္းၿပည္တြင္းမွာ မေက်နပ္မႈေႀကာင့္ေပါက္ကဲြေတာက္ေလာင္ေနတ့ဲ လူထုအုံႀကမြ ႈေတြကို တားဆီးႏိုင္စြမ္းမရိွေတာ့ပါဘူး။ မက္ဒက္ကက္စတာ
သမၼတဟာ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ "ဂေရဘယ္ ရမ္မန္နန္႔ဆိုရာ" ဆီကို အာဏာလႊဲအပ္လိုက္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ သူကလည္း စီးပြားေရးအႀကပ္အတည္းေတြကို မေၿဖရွင္းႏိုင္ခဲ့သလို၊ လူထုရဲ႕မေက်နပ္မႈေတြကလည္း ေဒါသတႀကီးစီးဆင္း
ေနခဲ့ပါတယ္။ လုပ္ႀကံသတ္ၿဖတ္မႈေတြ၊ စစ္အာဏာသိမ္းမႈေတြ၊ အၿငင္းပြားဘယြ ္ေရြးေကာက္ပဲြေတြန႔ဲ တိုင္းၿပည္တခုလုံး ဖရိုဖရဲၿဖစ္ေနခ့ဲပါတယ္။
" ၁၉၇၂-၇၅ တေလွ်ာက္လံုးမွာ လူထုဟာ စစ္မွန္ တဲ့ ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ ႀကိဳးစားခဲ့ႀကေပမဲ့၊ ၿပင္သစ္ နဲ႔ ရုရွားမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့
လူမႈစံနစ္ေၿပာင္းလဲတည္ေဆာက္ေရး ေတာ္လွန္ေရးေတြလိုမ်ိဳး ၿဖစ္မလာခဲ့ဘူး။ လက္ေရြးစင္ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကသာ
အာဏာလႊဲေၿပာင္းသိမ္းယူေနတဲ့ အေနအထားမွာပဲရိွေနခဲ့တယ္"
၁၉၇၅ မွာေတာ့ အေၿခခံႏိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရးအေဆာက္အဦ အားနည္းတဲ့ မက္ဒက္ဂက္စကာ ႏိုင္ငံကို Didier Ratsiraka က
စစ္အာဏာသိမ္းယူခဲ့ၿပီး သိပၸံနည္းက်တဲ့ဆိုရွယ္လစ္စံနစ္ ကို က်င့္သံုးမယ္ လို႔ေႀကြးေႀကာ္ခဲ့ပါတယ္။
သူ႔ရဲ႕ အနီေရာင္စာအုပ္ညႊန္ႀကားခ်က္အရ၊ ဆင္းရဲသားေတြအတြက္အက်ိဳးေက်းဇူးတကယ္ရႏိုင္မဲ့ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈေတြကို စီစဥ္ညႊန္ႀကား
ခဲ့ပါတယ္။ "ဆင္ၿဖဴ" စက္မႈလုပ္ငန္းေတြကို ၿပည္နယ္အသီးသီးမွာ တည္ေဆာက္တယ္။ ပုဂၢလိကပိုင္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကိုၿပည္သူပိုင္
သိမ္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေၿခခံစားသံုးကုန္ေတြ ၿပတ္ေတာက္မႈေတြ စတင္ရင္ဆိုင္လာခဲ့ရပါၿပီ။
" စစ္အာဏာရွင္အသီးသီးလက္ေအာက္မွာ ပစ္ခပ္ေခ်မႈန္းမႈကို ၿမင္ခဲ့ဘူးတဲ့လူထုဟာ သူတို႔ရဲ႕မေက်နပ္မႈေတြကို ဝုန္းကနဲေပါက္ကြဲပစ္ဖုိ႔အထိ
ကိုေတာ့ တြန္႔ဆုတ္ေနခဲ့ႀကေသးတယ္။ဒါေပမဲ့ တခုခုလုပ္မွရေတာ့မယ္ ဆိုတာ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္ေတြေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးစိတ္ဝင္စားတဲ့သူေတြေရာ
ႏွစ္ဘက္လံုးကသိေနႀကတယ္။ ၁၉၇၉ မွာ တိုင္းၿပည္က ခြ်တ္ၿခံဳက်လာၿပီေလ။ စစ္ေခါင္းေဆာင္ "ရက္စီရက္ကာ" ကလည္း
ဒီအေၿခအေနတိုင္းဆက္သြားရင္ သူကိုယ္တိုင္ အႏၱရာယ္ဆိုးေတြနဲ႔ရင္ဆိုင္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ေနခဲ့တယ္။
အိုင္အမ္အက္ဖ္၊ ကမၻာ့ဘဏ္ အပါအဝင္ အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စု နဲ႔ ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြဆီက ေငြေႀကးေထာက္ပံ့မႈရေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္"
၁၄ ႏွစ္လံုးလံုး အာဏာကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ခဲ့တဲ့ မက္ဒက္ဂက္စကာ စစ္ေခါင္းေဆာင္အတြက္စီးပြားေရးဆုတ္ၿပတ္မႈေတြ
ရင္ဆိုင္ေနရစဥ္မွာ သူ႔ရဲ႕အဓိက လက္တဲြေဖၚ ဆိုဗီယက္ၿပည္ေထာင္စုဟာၿပိဳက်လုဆဆဲ ဲအေၿခအေနကိုေရာက္ရိွေနခ့ဲပါတယ္။
ေႀကြးမွီၿပႆနာကို ဆြဲထုတ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အစိုးရလက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားတဲ့ ဆိုရွယ္လစ္စံနစ္ကို စြန္႔လႊတ္ဖို႔ကိုလည္း အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက
ဖိအားလာခ့ဲပါတယ္။ " လူထုဆႏၵကို ထုတ္ေဖၚၿပသတ့ဲအခါတိုင္း စစ္အာဏာရွင္ေတြဟာ အႀကမ္းဖက္ၿဖိဳခဲေြ လ့ရိွတယ္။
ေသြးထြက္သံယုိမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ရမယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔သိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔မွာ ၿပန္လွန္တိုက္ခိုက္ႏိုင္မဲ့
တၿခားနည္းလမ္းမရိွဘူး။ ဒီအခ်ိန္ဟာ က်ေနာ္တို႔အတြက္ အခြင့္ေကာင္းပဲ။ လူထုအားနဲ႔ပဲ ၿပန္လည္ရင္ဆိုင္ရမယ္။"
ဒါေႀကာင့္လည္း ၁၉၉၁ မွာ "အန္တာနာနာရီဗိုၿမိဳ႕"မွာ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ "အယ္လ္ဘတ္ ဇက္ဖီ" က အစိုးရဝန္ထမ္း ရွစ္ေသာင္းေက်ာ္ကို
ဦးေဆာင္ၿပီး စတင္သပိတ္ေမွာက္လိုက္ႀကပါတယ္။ ႀသဂတ္စ္လမွာေတာ့ ၿပည္သူ ေလးသိန္းေက်ာ္ဟာ ၿမိဳ႕ေတာ္ရဲ႕ဗဟိုဆီကို ခ်ီတက္လိုက္ႀကပါၿပီး
မက္ဒက္ဂက္စကာရဲ႕ ဘဏ္လုပ္ငန္း၊ ကုန္သြယ္မႈ နဲ႔ အစိုးရယႏၵရားေတြဟာ ရုတ္တရက္ရပ္ဆိုင္းေအာင္ ဖိအားေပးလိုက္ႀကပါေတာ့တယ္။
" ေမွ်ာ္လင့္ထားသလိုပဲ ဆိုရွယ္လစ္အစုိးရက ပစ္ခပ္ၿဖိဳခြဲခဲ့တာေပါ့ဗ်ာ။ ဆႏၵၿပသူ အေယာက္(၃၀)ေက်ာ္ေသြးေၿမက်
ေသဆံုးခဲ့ရတယ္။ ဒီလို ပစ္ခပ္ၿဖိဳခြဲမႈေတြႀကံဳလာရင္ က်ေနာ္တို႔လႈပ္ရွားမႈ မေသဆံုးသြားေအာင္ အတုိက္အခံေခါင္းေဆာင္ေတြက
ႀကိဳတင္စီစဥ္ခ့ဲႀကတယ္။အတိုက္အခံအဖဲြ႕ (၁၆) ဖ႔ဲြ ပူးေပါင္းပါဝင္ထားတ့ ဲ " ရွင္သန္ေနတ့ဲအင္အားစုမ်ား" ညႊန္႔ေပါင္းအဖ႔ဲြကို
ဖြဲ႔စည္းလိုက္ၿပီး ၿပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေခၚတယ္။ "အယ္ဘတ္ဇက္ဖီ" က ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အၿဖစ္ေႀကၿငာ လိုက္တယ္။
အာဏာရွင္ "ရက္စီရက္ကာ" က သူ႔ရဲ႕ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကိုအေၿပာင္းအလဲလုပ္ၿပီး လူထုကိုေခြ်းသိပ္ဖို႔ႀကိဳးစားေသးတယ္။ မရေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကလည္း
မက္ဒက္ဂက္စကာရဲ႕အစိုးရအဖြဲ႔ၿဖစ္တယ္ ဆိုၿပီး ႏိုင္ငံတကာသံရံုးေတြကို စာပို႔လိုက္တယ္။ ၿပင္သစ္သံရံုးနဲ႔အေမရိကန္သံရံုးကလည္း
အစိုးရႏွစ္ရပ္လံုးကို ညွိႏိႈင္းေဆြးေႏြးႀကဖို႔အေႀကာင္းၿပန္ခဲ့တယ္"
ေသာတရွင္မ်ားခင္ဗ်ား
အတိုက္အခံေတြရဲ႕ ၿမန္ဆန္အရွိန္ၿပင္းတဲ့ဖိအားေတြေႀကာင့္ "ရက္စီရက္ကာ" အစိုးရဟာ အမ်ိဳးသားၿပန္လည္သင့္ၿမတ္ေရးအတြက္
ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးခ့ဲရၿပီး ပါႏိုရားမားသေဘာတူညီမႈကိုလက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ရပါတယ္။ ဒီသေဘာတူညီခ်က္အရ "ရက္စီရက္ကာ" ကို
သမၼတအၿဖစ္ဆက္လက္ ထားရိွေပမဲ့ သမၼတပါဝါအားလံုးကို ရုတ္သိမ္းခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာညီလာခံမွ
အေၿခခံဥပေဒသစ္ ကို ေရးဆြဲခဲ့ၿပီး ေနာက္တႏွစ္မွာေတာ့ ပါတီစံုေရြးေကာက္ပြဲကိုက်င္းပခဲ့ပါတယ္။
"ရက္စီရက္ကာ" ရဲ႕ လက္ကိုင္ဒုတ္ေတြနဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္အင္အားစုေတြႀကားမွာ ရုန္းရင္းဆန္ခပ္တခ်ိဳ႕ၿဖစ္ပြားခဲ့ေပမဲ့
ဒီမိုကရက္တစ္အင္အားစုေခါင္းေဆာင္ "အယ္ဘတ္ ဇက္ဖီ" ဟာေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရခဲ့ပါတယ္။
ေသာတရွင္တို႔လည္း အာဏာရွင္ေတြကို ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးစကားဝိုင္းဆီေရာက္ရိွေစမဲ့ လူထုအင္အားေတြဖန္တီးႏိုင္ႀကပါေစ။
မွတ္ခ်က္ ။ ။ မက္ဒက္ဂက္စကာႏုိင္ငံအေႀကာင္းကို " လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီလိႈင္းမ်ား ၿပီးသည့္ေနာက္" စီးရီးမွာ ဆက္လက္
ေရးသားသြားပါမယ္။ ၁၉၉၃ မွာ ဆိုရွစ္လစ္အစိုးရၿပဳတ္က်သြားေပမဲ့ အသြင္ကူးေၿပာင္းမႈကာလေတမြ ွာ အခက္အခဲမ်ိဳးစုံေတြ
ကိုရင္ဆိုင္ခဲ့ႀကရပါတယ္။__
နိဳင္ငံေရးမုန္တိုင္းႀကီးလာေတာ့မည္
တိုင္းၿပည္ကိုကယ္တင္မဲ့ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံႀကီးလာေတာ့မည္။
ပထမပင္လံုညီလာခံသည္ နယ္ခ်ဲ႔ လက္ေအာက္မွလြတ္ေၿမာက္ေစခဲ့သည္။
ယခုလာမည့္ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံႀကီးသည္ စစ္အာဏာရွင္ေအာက္မွလြတ္ေၿမာက္ေစေတာ့မည္။
NLD ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား တိုင္းၿပည္ကိုအေၿမွာ္အၿမင္ႀကီးမားစြာဦးေဆာင္လိုက္ၿပီ ။
ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားရဲ့ အေၿမွာ္အၿမင္ႀကီးမွဳ ၊ ရဲရင့္ၿပတ္သားမွဳ ၊
မွန္ကန္ေသာဦးေဆာင္မွဳကိုရိုေသေလးစားစြၿဖင့္အေလးၿပဳလိုက္ပါသည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဦးေဆာင္ေသာပထမ ပင္လံုညီလာခံ၏ ရလဒ္မွာ အမ်ဳိးသားမ်ားၿပန္လည္သင့္ၿမတ္ခဲ့ၾကၿပီး ဒီစုစည္းမွဳအင္အားနဲ႔
နယ္ခ််ဲ႔လက္ေအာက္မွလြတ္ေၿမာက္ေစခဲ့တယ္။ယခုလာမဲ့ဒုတိယပင္လံုညီလာခံႀကီးေအာင္ၿမင္စြာက်င္းပနိဳင္ခဲ့မယ္ဆိုယင္
အမ်ိဳးသားၿပန္လည္သင့္ၿမတ္ေရးကိုရရိွေစၿပီး တိုင္းၿပည္ရဲ့အဓိကၿပႆနာမ်ားကိုလဲေအာင္ၿမင္စြာေၿဖရွင္းေပးနိဳင္မွာမလြဲပါ။
ဒါ့အၿပင္ဒီညီလာခံႀကီးမွေပၚထြက္လာေသာစုစည္းမွဳအင္အားေၾကာင့္ ၿပည္သူမ်ားစစ္အာဏာရွင္လက္ေအာက္မွလြတ္ေၿမာက္ၾကေတာ့မွာ
ဧကန္အမွန္မလြဲပါ ။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုအခ်ိန္မွာ ေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားရဲ့အေၿမွာ္အၿမင္ႀကီမားၿပီး မွန္ကန္တိက်စြာဦိးေဆာင္မွဳေအာက္မွာ
တေသြမတိမ္းလိုက္နာစုစည္းၾကဖို႔အထူးလိုအပ္ေနၿပိီၿဖစ္ေၾကာင္းက်ေနာ္တိုက္တြန္းအပ္ပါတယ္။
ဒီဒုတိယပင္လံုညီလာခံၾကီးဟာ တခ်ိဳ႔ပုဂၢိဳလ္မ်ားေတာင္းဆိုေနၾကေသာ စင္ၿပိဳင္အစိုးရ ၊ ၾကားၿဖတ္အစိုးရ ထက္အဆေပါင္းမ်ားစြာ
အင္အားၾကီးလွပါတယ္။ သမိုင္းစဥ္အရလဲမွန္ကန္တိက်ပါတယ္။ တိုင္းၿပည္မွာႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၿဖစ္ပြားခဲ့ ၊ၿဖစ္ပြားဆဲ ၿဖစ္ေသာ
ၿပည္တြင္းစစ္ နွင့္ တၿခားခက္ခဲနက္နဲေသာၿပႆနာမ်ားကိုေၿဖရွင္းနိဳင္တဲ့ တခုတည္းေသာအေၿဖဘဲၿဖစ္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြေ၀ ဒြိဟၿဖစ္ေနၾကတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးယင္ ဘယ္လိုဆက္လုပ္ၾကမလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းကို
အေၿမွာ္အၿမင္ၾကီးမားေသာေခါင္းေဆာင္မ်ားက ဘာဆက္လုပ္ရမလဲဆိုတာကို ေၿဖၾကားမီးေမာင္းထိုးၿပလိုက္ၿပီး
ၿဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဒုတိယ ပင္လုံညီလာခံၾကိီးေအာင္ၿမင္ၿဖစ္ေၿမာက္ဖို႔အတကြ ္ ၿပည္သူအားလုံး ၿပည္တြင္း ၿပည္ပ မက်န္
၀ိုင္း၀န္းပါ၀င္လုပ္ေဆာင္ၾကရမွာကလြဲလို႔တၿခားနည္းလမ္းမရိွေတာ့ပါ ။
NLD ေခါင္းေဆာင္မ်ားနွင့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားဟာ ဒုတိယပင္လံုညီလာခံအဆင့္ကို ၾကံဳသလို ၊
ထင္သလို အလြယ္တကူ စဥ္းစားၿပီး လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၿခင္း မဟုတ္ပါ ။ စနစ္တက် စီစဥ္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
နိဳင္ငံေရးကို တဆင့္ခ်င္း အဆင့္ဆင့္ သြားခဲ့ၾကၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္ ။
၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း သူတို႔ရဲ့အဆင့္ဆင့္လုပ္ေဆာင္လာမွဳကို ၿပန္ၾကည့္ယင္ထင္ရွားစြာေတြ႔ၿမင္ပါလိမ့္မယ္ ။
နိဂိဂုံးုံး
ဒီဒုတိယပင္လံုညီလာခံ သည္သာ စစ္အာဏာရွင္ ကိုထိုးနွက္နိဳင္ေသာ တခုတည္းေသာ လက္နက္ ၿဖစ္တယ္။
စစ္အာဏာရွင္က္ို တုန္လွဳပ္ေစေသာ တခုတည္းေသာ အေၿဖၿဖစ္တယ္။
မၾကာခင္မွာ နံပါတ္ ၅ အဆင့္ ရိွေသာ နိုင္ငံေရးမုန္တိုင္းၾကီးသည္ ေနၿပည္ေတာ္သို႔ ေရြ႔ေရြ႔ နဲ႔ ေရြ႔လွ်ားတိုက္ခတ္ေတာ့မည္ၿဖစ္ေၾကာင္း
အသိေပးအေၾကာင္းၾကားလိုက္ပါတယ္။
ဒုတုတုတိယိယိယပင္လ္လ္လုံညုံညုံညီလီလီလာခံႀံႀံႀကီးီးီးမုခုခုခ်ေအာင္ၿ္ၿ္ၿမင္ရ္ရ္ရမည္
ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားကိုရိုေသေလးစားစြာၿဖင့္
သန္း၀င္း
( ၈၈ မ်ိဳးဆက္ေက်ာင္းသား )
China campaigning against international probe of possible war crimes in Burma
By Colum Lynch
Washington Post Staff Writer
Monday, October 25, 2010; 6:28 PM
Monday, October 25, 2010; 6:28 PM
The Chinese government has launched a high-octane diplomatic campaign during the past two months aimed at thwarting the Obama administration's plan to back an international probe into possible war crimes by Burma's military rulers.
The Chinese effort - which includes high-level lobbying of top U.N. officials and European and Asian governments - has taken the steam out of the U.S. initiative, which was designed to raise the political costs to Burma's military junta for failing to open its Nov. 7 elections to the country's political opposition.
A senior U.S. official was pessimistic about the current prospects for securing international support for a war crimes probe and made it clear that Washington had no immediate plans to introduce a proposal to establish one. "We have been and continue to consult with others," said the official, who requested anonymity because the source was not authorized to speak publicly on the matter. "It's on the list of things that are good ideas that we want to discuss and explore."
Liu Yutong, a spokesman for the Chinese mission at the United Nations, did not respond to a request for comment.
"There is a pattern of gross and systematic violation of human rights which has been in place for many years and still continues," the U.N. special rapporteur for human rights in Burma, Tomas Ojea Quintana, wrote in a March report, saying such crimes could amount to war crimes or crimes against humanity. "There is an indication that those human rights violations are the result of a state policy."
The United States outlined its plan to support Quintana's appeal for a war crimes inquiry against senior Burmese officials, including Burma's top military ruler Than Shwe, in August interviews with Foreign Policy magazine and The Washington Post. The decision reflected frustration that U.S. officials' effort to engage the regime had failed to produce democratic reforms or the release of political prisoners, including Nobel laureate Aung San Suu Kyi, who serves under house detention.
At the time, a senior U.S. official said the United States anticipated the effort could take years, comparing it to the decades-long struggle to hold Khmer Rouge leaders accountable for mass killings in Cambodia in the 1970s. The most likely method for pursuing the creation of a commission of inquiry is through the passage of resolutions at the U.N. General Assembly's human rights committee, which is now in session, or the U.N. Human Rights Council, which will convene early next year.
Washington could also appeal to U.N. Secretary General Ban Ki-moon to do it under his own authority - although Ban, who is seeking reelection, is unlikely to pursue the proposal without broader support for it in the Security Council.
But the United States has pursued a highly cautious diplomatic strategy, merely sounding out top U.N. officials and potential allies about their willingness to support the prosecution of top Burmese officials, but not offering a clear plan on how to do it, these officials said. So far, Washington has garnered little public support for the initiative from Asian and European governments or the U.N. leadership.
China, meanwhile, has forcefully urged European and Asian countries and the U.N. leadership to oppose the measure on the grounds that it could undermine Burma's fragile political transition, according to diplomats and human rights advocates. Just days after the United States signaled support for the war crimes commission, China's U.N. ambassador, Li Baodong, paid a confidential visit to Ban's chief of staff, Vijay Nambiar, to make his opposition clear: The U.S. proposal, he said, was dangerous and counterproductive, and should not be allowed to proceed, three U.N.-based sources familiar with the exchange told The Post.
"What we are seeing is the Chinese practicing American-style diplomacy and the Americans practicing Asian-style diplomacy," said Tom Malinowski, the Washington-based director of advocacy for Human Rights Watch. "The Chinese are making it clear what they want, and they are using all the leverage at their disposal to get what they want. And the Americans are operating in this hyper-consensual, subtle, indirect way that we associate with Chinese diplomacy."
Malinowski said the problem is less about Chinese or Russian opposition, which was to be expected, so much as a failure of U.S. leadership. "One should recognize why the Chinese are against this: They recognize it would be a consequential measure," he said. "If you allow Chinese opposition to deter you, then what you are saying is that you are only going to take steps on Burma that are inconsequential."
In the first major test of the U.S. strategy, the annual debate on human rights at the General Assembly, the Obama administration was the only country that explicitly called for consideration of a commission of inquiry - although Britain, the Czech Republic and Slovakia signaled support for holding human rights violators accountable for crimes.
"After carefully considering the issues, the U.S. believes that a properly structured international commission of inquiry that would examine allegations of serious violations of international law could provide an opportunity for achieving our shared objectives of advancing human rights there," said Rick Barton, the U.S. ambassador to the U.N. Economic and Social Council, told members of the General Assembly's Third Committee, which deals with human rights.
In contrast, China, Russia, Singapore and other members of the Association of Southeast Asian Nations voiced firm opposition to the proposal. A report by Ban to the General Assembly on Burma's human rights record made no reference to the controversial proposal.
The senior U.S. official said it was unlikely that the General Assembly's human rights committee would address war crimes in a resolution drafted by the European Union that will be considered next month. "We don't run the resolution in the General Assembly. So that's not our call. My sense is there is not much momentum right now in the General Assembly to add this new element to the resolution. But the dynamics could change over time."
No comments:
Post a Comment