နိဒါန္း
ကမၻာ့လူဦးေရရဲ႕
ငါးပံုတပံုခန္႕ဟာ
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳဒဏ္ကို
ဆိုးရြားစြာ ခံစားေနရျပီး၊
ဒီအထဲမွာ အာဖရိကနဲ႕ အာရွတိုက္မွာ
ေနထိုင္ၾကသူေတြ အမ်ားအျပားပါ၀င္ပါတယ္။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ ျပႆနာရပ္ေတြကို
အေကာင္းဆံုးေျဖရွင္းႏိုင္တာကေတာ ့
ျပည္သူလူထုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့
စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္
ရွင္သန္ထြန္းကားမွဳပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕
ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္း
ကာလေတြမွာ လြပ္လပ္ျပီး
တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကေန
တဆင့္ ပါလီမန္ထဲကို
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ
ေရာက္ရွိသြားတဲ့အခါ အျခားေသာ
စိန္ေခၚခ်က္မ်ားအျပင္
အၾကီးမားဆံုး စိန္ေခၚခ်က္တခုကို
စတင္ရင္ဆိုင္ၾကရေလ့ရွိပါတယ္။
ဒါကေတာ့ တိုင္းျပည္ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး၊
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ ေလ်ာ့နည္း
ပေပ်ာက္ေရးနဲ႕
ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးျဖစ္စဥ္တေလွ ်ာက္မွာ
ဆင္းရဲႏြမ္းပါး သူေတြကို
ဘယ္လို empowerment
လုပ္မလဲ
ဆိုတာပါပဲ။ ဒီစိန္ေခၚခ်က္ကို
ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႕အတြက္
ျပည္သူ႕လြတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ဟာ
သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊
အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႕
ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႕
အတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျပီး၊
မူ၀ါဒေရးရာ အၾကံေပးမွဳေတြ၊
အရင္းအျမစ္မ်ားအား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
အစီအစဥ္မ်ားမွာ ဦးစားေပး
အသံုးျပဳႏိုင္ေစရန္
ၾကိဳးပမ္းမွဳေတြကို ျပဳလုပ္ၾကရမွာ
ျဖစ္ပါတယ္။
ပါလီမန္၏
အခန္းက႑
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးမွ ာ
ပါလီမန္အမတ္မ်ားမွ
က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕
ပူးေပါင္းပါ၀င္ျခင္းျဖင့္
တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
မဟာဗ်ဴဟာ ေရးဆြဲခ်မွတ္ေရး၊
အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးနဲ႕
သံုးသပ္ဆန္းစစ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို
ပိုမိုထိေရာက္ေစႏိုင္ပါတယ္။
သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ားရဲ႕
တာ၀န္ခံမွဳနဲ႕ ေကာင္းမြန္ေသာ
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (accountability
and good governance) ကို
အေထာက္အကူ ျပဳေစႏိုင္ပါတယ္။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
အစီအစဥ္မ်ားအတြက္ လိုအပ္တဲ့
ဥပေဒမူၾကမ္းမ်ားကိုလဲ
ပါလီမန္ကေနတဆင့္
ေရးဆြဲျပဌာန္းေပးႏိုင္ပါတယ္။
ပါလီမန္အမတ္မ်ားအေနနဲ႕
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေအာင္ျမင္စြာ
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ဖို႕အတြက္
သက္ဆိုင္ရာမဲဆႏၵနယ္ေျမအလိုက္
တဦးခ်င္း ပူးေပါင္း ပါ၀င္ျခင္း၊
ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္မွာ အစုအဖြဲ႕
ေကာ္မတီမ်ား အသြင္ျဖင့္
ပူးေပါင္းပါ၀င္ျခင္း စတာေတြ
ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး အတြက္
ပါလီမန္အမတ္မ်ားမွ ဦးစားေပးသင့္တဲ့
အေၾကာင္းအရာေတြကေတာ့
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳတိုက္ဖ်က္ေရး ဆိုင္ရာ
national
consensus ေပၚထြက္လာေစေရး၊
က႑အသီးသီးမွာ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းတက်
လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မွဳမ်ား
တိုးျမင့္လာေစေရး၊ ပါလီမန္အား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူမ်ားအား
empowerment
လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည့္
ဖိုရမ္တခုျဖစ္လာေအာင္
ၾကိဳးပမ္းေရး၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမွဳမ်ား
ေလွ်ာ့နည္းပေပ်ာက္ေရးႏွင့္
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားတြင္
တာ၀န္ခံမွဳ၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳမ်ား
တိုးတက္လာေစရန္ ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေရး
စတာေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အခက္အခဲမ်ားႏွင့္
အားနည္းခ်က္မ်ား
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးမွ ာ
ပါလီမန္ရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ
သ႑ာန္ေတြက တိုင္းျပည္ရဲ႕
အေျခအေနေပၚမွာ မူတည္ျပီး
ကြဲျပားျခားနားပါတယ္။ အခ်ိဳ႕
ပါလီမန္ေတြက ထင္ရွားတဲ့
လွဳပ္ရွားေဆာင္ရြက္သူေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးကိ ု
အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာရယူထားတဲ့
သက္ဆိုင္ရာအစိုးရကပဲ
ေဆာင္ရြက္ျပီး၊ ပါလီမန္ရဲ႕
ပူးေပါင္းပါ၀င္ႏိုင္မွဳကို
ကန္႕သတ္ထားတဲ့ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားလဲ
ရွိပါတယ္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး အတြက္
ဘ႑ာေရးအသံုးစရိတ္
ခြဲေ၀ခ်ထားသံုးစြဲမွဳကို
ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ ၾကီးၾကပ္မွဳက
အဓိကက်ေပမယ့္ ဘတ္ဂ်က္နဲ႕
ပတ္သက္ျပီး ပါလီမန္ရဲ႕
အခန္းက႑ကို ကန္႕သတ္ထားတဲ့
ႏိုင္ငံေတြမွာက်ေတာ့ အခက္အခဲေတြ
ျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။
တိုင္းျပည္ရဲ႕
ႏိုင္ငံေရးျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲ
တိုးတက္မွဳအေျခအေနေပၚမွာ
မူတည္ျပီးေတာ့လဲ ပါလီမန္ရဲ႕
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွဳ
ေလ်ာ့နည္းတတ္ပါတယ္။
ပဋိပကၡစစ္ပြဲေတြ ရွိေနတဲ့
ႏိုင္ငံေတြမွာ ျပည္တြင္း
ျငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႕
ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမွဳ ကို
ပထမဦးစားေပး လုပ္ငန္းစဥ္အျဖစ္
လုပ္ေဆာင္ရတဲ့အတြက္
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးကိ ု
ပါလီမန္က ဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္း
မရွိတာေတြလဲ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။
ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြမွာ
ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြရဲ႕
ရွင္သန္ရပ္တည္မွဳက
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေပၚ
မူတည္ေနတတ္ပါတယ္။
ဒီလိုစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြ ထဲမွာ
ေစတနာနဲ႕ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးသူေတြ
ပါ၀င္သလို၊ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္
ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္လာတဲ့ ၀ိသမ
စီးပြားေရးသမားေတြလဲ ပါ၀င္လာတတ္
ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး၊
အလုပ္သမားမ်ားရဲ႕ ဘ၀တိုးတက္
ျမင့္မားေရး လုပ္ေဆာင္တဲ့
ပါလီမန္အမတ္ေတြနဲ႕
ပါတီေခါင္းေဆာင္ေတြအၾကား၊
၀ိသမစီးပြားေရးသမားေတြအၾကားမွာ
တင္းမာမွဳေတြ ရွိလာတတ္ပါေသးတယ္။
ေနာက္ထပ္အေရးၾကီးတဲ့
အားနည္းခ်က္တရပ္ကေတာ့
အာဖရိကနဲ႕ အာရွႏိုင္ငံေတြက
ပါလီမန္ေတြမွာ ၾကံဳေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့
အသိပညာႏွင့္ ဗဟုသုတအားနည္းမွဳ
ျပႆနာျဖစ္ပါတယ္။
ဖြံ႕ျဖိဳးျပီးႏိုင္ငံေတြက
ပါလီမန္အမတ္အမ်ားစုဟာ
ပါတီတြင္းလက္ဆင့္ကမ္း
သင္တန္းေပးမွဳေတြ၊ အဆင့္ဆင့္
ပညာေရး ေတြ၊
လႊတ္ေတာ္တြင္းႏိုင္ငံေရးအေတြ႕အၾ ကံဳေတြကို
ျဖတ္သန္းျပီးမွ ပါလီမန္ထဲ
ေရာက္လာၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
ေကာ္မတီမ်ားဖြဲ႕စည္းရာမွာလဲ
က႑အလိုက္ ကၽြမ္းက်င္သူေတြကို
ခြဲျခားတာ၀န္ေပးျပီး
ဖြဲ႕စည္းၾကပါတယ္။ လူတဦးတည္းကေန
က႑တိုင္းကို မကၽြမ္းက်င္ႏိုင္တဲ့အတြက္
ကၽြမ္းက်င္သူေတြကို
ပါလီမန္အမတ္ေတြရဲ႕
သက္ဆိုင္ရာရံုးေတြမွာ
ခန္႕အပ္ျပီး၊ တာ၀န္ခြဲေ၀ေပးထားမွဳေတြ
ရွိသလို၊ မိခင္ပါတီမွာရွိတဲ့
ကၽြမ္းက်င္ ပညာရွင္ေတြကလဲ
လိုအပ္တဲ့ resources
ေတြကို
အကူအညီေပးေလ့ ရွိပါတယ္။
တကၠသိုလ္ေတြက ပညာရွင္မ်ားနဲ႕
မူ၀ါဒေရးရာ think-tank
အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕
ကူညီပံ့ပိုးမွဳေတြကိုလဲ
ရရွိၾကပါတယ္။
သို႕ေပမယ့္
အာဖရိကနဲ႕ အာရွႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့
အေျခအေနနဲ႕ အခ်ိန္အခါေတြအရ
ပါတီတြင္း လက္ဆင့္ကမ္းပညာေပးမွဳ
မလုပ္ႏိုင္တာေတြ ရွိပါတယ္။
ပညာေရးအရ အားနည္းေပမယ့္
လူမွဳေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအေတြ႕အၾကံဳေတြအရ
ပါလီမန္အမတ္ေလာင္းအျဖစ္
မိခင္ပါတီမွ အဆိုျပဳေရြးခ်ယ္ခံခဲ့ရျပီး၊
ပါလီမန္အမတ္ ျဖစ္လာသူေတြ
ရွိပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီ
အသြင္ကူးေျပာင္းစ
တိုင္းျပည္ေတြမွာဆိုရင္
ပါလီမန္အမတ္ျဖစ္လာေပမယ့္
လႊတ္ေတာ္တြင္းႏိုင္ငံေရးရဲ႕
သေဘာသဘာ၀နဲ႕ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကိုေတာင္
နားမလည္သူေတြ အမ်ားအျပားရွိပါတယ္။
အာဖရိကႏိုင္ငံတခုကို ႏိုင္ငံတကာ
အဖြဲ႕အစည္းတရပ္က တာ၀န္ရွိသူေတြ
သြားေရာက္ခ်ိန္မွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ
ေလွ်ာ့ခ်ေရးနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့
လႊတ္ေတာ္တြင္းေကာ္မတီ တရပ္ကို
တာ၀န္ယူထားသူဟာ Human
Development Index (HDI), Human Poverty Index (HPI), Gender
Empowerment Measure (GEM) ဆိုတာေတြကိုေတာင္
ဘာမွန္းမသိေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဒါေတြဟာ
အျပစ္ျမင္စရာေတာ့ မဟုတ္ေပမယ့္၊
အားနည္းခ်က္တခုအေနနဲ႕
သတ္မွတ္ျပီး ၀ိုင္း၀န္
ပညာေပးျဖည့္ဆည္း ေပးၾကရမယ့္
အရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အခ်ိဳ႕
ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြမွာ
အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ၊
အဆင့္ျမင့္တကၠသိုလ္ပညာေရး
ဆိုတာေတြထက္ လုပ္ကိုင္လိုေသာ
ဆႏၵကသာ ပိုမိုအေရးၾကီးတယ္လို႕
ရွဳျမင္သံုးသပ္ၾကပါတယ္။
ဆႏၵက အေရးၾကီးတဲ့
ေမာင္းႏွင္အားျဖစ္ေပမယ့္
လုပ္ကိုင္စြမ္းရည္ (capacity)
မရွိရင္
ဘာမွ လုပ္ေဆာင္လို႕ မရပါဘူး။
ကေလးတေယာက္ ေရနစ္ေနတာေတြ႕ရင္
ကယ္တင္လိုေသာ ဆႏၵေတြကို
စိတ္ေကာင္း၊ ႏွလံုးေကာင္း
ရွိသူတိုင္း ခံစားၾကရေပမယ့္
ေရမကူးတတ္ပဲ ေရနစ္တာကို
ကယ္တင္လို႕ မရႏိုင္ပါဘူး။
ဆႏၵနဲ႕ တြဲျပီး၊
လုပ္ကိုင္စြမ္းရည္ျမင့္မားလာေအာ င္လဲ
ၾကိဳးပမ္းဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္လဲ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားမွာ
ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားရဲ႕
ရွင္သန္ခိုင္မာမွဳ ျမင့္မားလာေစေရး၊
လႊတ္ေတာ္တြင္း ႏိုင္ငံေရး
ေပၚထြန္းေရးႏွင့္ ရွင္သန္ေရး၊
လႊတ္ေတာ္ျပင္ပ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္
အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ား
ေပၚထြက္ေရး၊ ပါလီမန္အမတ္
မ်ားရဲ႕ အသိဥာဏ္ပညာ၊ အတတ္ပညာမ်ား
တိုးတက္ျမင့္မားလာေစေရး
စတဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို
ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ
ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးေနၾကတာ
ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာ
ဘ႑ာေရး အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား
ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး
ကိစၥရပ္ေတြမွာ ပါလီမန္အမတ္မ်ား
ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေရးနဲ႕
ပါလီမန္မ်ားရဲ႕ စြမ္းရည္
ျမင့္မားလာေရးဟာ ႏိုင္ငံတကာဘ႑ာေရး
အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား
(International
Financial Institutions- IFIs) ရဲ႕
ဦးစားေပးရည္မွန္းခ်က္ေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားကို
Foreign
Aid မ်ား
၀င္လာတဲ့အခါ ပါလီမန္မွာ
ျပည္ပေထာက္ပံ့မွဳ ဘတ္ဂ်က္မ်ား
ခြဲေ၀သံုးစြဲေရး၊ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရး
မူ၀ါဒမ်ားအား ေလ့လာဆန္းစစ္ေရး၊
က႑အလိုက္ စနစ္တက် အသံုးျပဳႏိုင္ေရး
စတာေတြကို ေဆြးေႏြးမွဳ၊
အတည္ျပဳမွဳေတြ ျပဳလုပ္ရတဲ့အတြက္
Foreign
Aid ေရးရာမွာလဲ
ပါလီမန္ရဲ႕ အခန္းက႑ ပါ၀င္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္လဲ
IFIs
ေတြအေနနဲ႕
ပါလီမန္အမတ္မ်ားနဲ႕
ပါလီမန္၀န္ထမ္းမ်ားရဲ႕
အရည္အခ်င္းေတြ တိုးတက္ျမင့္မားလာေစေရးအတြက္
သင္တန္းေပးမွဳေတြ၊
ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးမွဳေတြ
ျပဳလုပ္လာေလ့ ရွိပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာ ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္ေရးမွာ
ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳနဲ႕
တာ၀န္ခံမွဳေတြအတြက္
ကိုယ္စားျပဳေလွ်ာက္လဲခ်က္ေတြ
ေပးေနၾကတဲ့ ပါလီမန္အမတ္မ်ား
စုစည္းထားတဲ့ Parliamentary
Network on the World Bank (PnoWB) ဟာ
IFIs
မ်ားနဲ႕
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိျပီး၊
ဖြံ႕ျဖိဳးျပီးႏိုင္ငံမ်ားနဲ႕
ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားမွ
ပါလီမန္အမတ္မ်ားကို
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္း (Poverty
Reduction Strategy Paper) မ်ား
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့
ပေရာဂ်က္မ်ားမွာ ေတြ႕ဆံုေလ့လာေစမွဳေတြ
ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို
ေတြ႕ဆံုျခင္းအားျဖင့္
ကမၻာတ၀ွမ္းမွ ပါလီမန္အမတ္ေတြအေနနဲ႕
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကို
ႏွီးေႏွာဖလွယ္တာ၊ ဘံုလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား
ခ်မွတ္တာေတြ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံေရး
ပတ္၀န္းက်င္ေကာင္းႏွင့္
ဘတ္ဂ်က္ခြဲေ၀သံုးစြဲမွဳျဖစ္စဥ္
တိုင္းျပည္တခုမွာ
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာ
အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႕အတြက္
ေကာင္းမြန္တဲ့
ႏိုင္ငံေရးပတ္၀န္းက်င္ေကာင္းဆို တဲ့
ေရခံေျမခံ လိုအပ္ပါတယ္။
ဒီလို ႏိုင္ငံေရးပတ္၀န္းက်င္ေကာင္း
ရွိမရွိဆိုတာကို
(၁)
ႏိုင္ငံေရးတည္ျငိမ္မွဳႏွင့္
စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွဳ မ်ား
(၂)
စီးပြားေရးတည္ျငိမ္မွဳကို
ဦးစားေပးေသာ monetary
and fiscal မူ၀ါဒမ်ား
(၃)
ျပည္တြင္းရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွဳ
(၄)
လူမွဳအေဆာက္အအံု
(ပညာေရးႏွင့္က်န္းမာေရးက႑
စသည္မ်ား)
တြင္
ႏိုင္ငံေတာ္ အသံုးစရိတ္မ်ားအား
ဦးစားေပး သံုးစြဲမွဳ
(၅)
ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွဳဆိုင္ရာ
တံခါးဖြင့္၀ါဒ က်င့္သံုးမွဳ
စတာေတြပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို
ရည္ညြန္းျပကိန္းဂဏာန္းေတြ
တိုးတက္လာဖို႕အတြက္ ပါလီမန္ရဲ႕
အမွီအခိုကင္းမွဳနဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ
က႑အသီးသီးက အစိုးရအဖြဲ႕၀င္
၀န္ၾကီးမ်ားရဲ႕ တာ၀န္ခံမွဳ
(independence
of parliament and ministerial accountability) ရွိဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။ အစိုးရအဖြဲ႕၀င္
၀န္ၾကီးမ်ားဟာ သူတို႕
ခ်မွတ္ထားတဲ့ မူ၀ါဒမ်ား
(အထူးသျဖင့္
ဘတ္ဂ်က္မ်ားအား မည္သို႕မည္ပံု
ခြဲေ၀ျပီး၊ မည္သို႕ သံုးစြဲမွဳ)
စတာေတြနဲ႕
ပတ္သက္ျပီး ပါလီမန္ကို
တာ၀န္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပါလီမန္အေနနဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ
၀န္ၾကီးဌာနမ်ားရဲ႕
လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားဟာ pro-
poor social agenda နဲ႕
လိုက္ေလ်ာညီေထြမွဳ ရွိမရွိ
ေလ့လာဆန္းစစ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ပါလီမန္တြင္းေကာ္မတီမ်ား
ဖြဲ႕စည္းရာမွာ ပါတီစံုမွ
လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား ပါ၀င္ေရးနဲ႕
သက္ဆိုင္ရာ ေကာ္မတီတခုခ်င္းစီအလိုက္
နားလည္တတ္ကၽြမ္းသူမ်ား
ပါ၀င္ေနဖို႕ လိုအပ္လွပါတယ္။
ပါလီမန္အမတ္မ်ားဟာ အနိမ့္ဆံုး
အဆင့္အေနနဲ႕ တိုင္းျပည္ရဲ႕
ဘ႑ာေငြ ခြဲေ၀သံုးစြဲမွဳ
အေၾကာင္းကို သိနားလည္ထားဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။ ဘတ္ဂ်က္ေရးရာဆိုရာမွာ
တင္ျပလာတဲ့ စာရြက္စာတမ္းနဲ႕
ကိန္းဂဏန္း ညြန္ျပခ်က္ေတြပဲ
မဟုတ္ပဲ budget
cycle process ကို
ေသခ်ာနားလည္ဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႕ခြဲမွဳ၊
ထိန္းခ်ဳပ္မွဳနဲ႕ တာ၀န္ခံမွဳ
စတာေတြ၊ quality
expenditure အသံုးျပဳမွဳ
တိုးျမွင့္ေရး စတာေတြမွာ
အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳေလ့ရွိတဲ့
analysis
tool ကေတာ့
Public
Expenditure Review (PER) ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို
ကၽြမ္းက်င္ေအာင္ ေလ့လာထားဖို႕
လိုအပ္ပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳ
ေလွ်ာ့ခ်ေရးအစီအစဥ္မ်ား
ထိေရာက္မွဳ ရွိမရွိကို
ပါလီမန္အမတ္မ်ား အေနနဲ႕
budgetary
process နဲ႕
ေလ့လာသံုးသပ္မွဳေတြ
ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ျပင္ပႏိုင္ငံေရးႏွင့္
ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ျခင္း
ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံမ်ားမွာ
ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မွဳလုပ္ငန္းေဆာ င္တာမ်ားကို
အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil
Society) မွာ
ပါ၀င္တဲ့ အန္ဂ်ီအို အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊
မီဒီယာမ်ား၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားက
အေရးပါေသာ အခန္းက႑ကေန
ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။
ပဋိပကၡေတြနဲ႕ ကြဲျပားျခားနားမွဳေတြ
ရွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္
အန္ဂ်ီအိုအဖြဲ႕အစည္းမ်ားဟာ
ေနရာစံု၊ က႑စံု၊ နယ္ေျမစံုကို
အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမ်ား
ထက္ပိုျပီး လြယ္လြယ္ကူကူ
ေရာက္ရွိျပီး၊ လူသားေတြရဲ႕
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကို
ျဖည့္ဆည္းေပး ႏိုင္တယ္လို႕
လက္ခံယံုၾကည္ၾကပါတယ္။
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေျချပဳ
အစုအဖြဲ႕ေတြနဲ႕ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ
ကူညီေထာက္ပံ့ေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြဟာ
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳသံသရာကေန
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို ရုန္းထြက္ႏိုင္ေရး
အတြက္ အေကာင္းဆံုး
ၾကိဳးပမ္းေပးႏိုင္သူေတြ
ျဖစ္ပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္ အရပ္ဘက္
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (civil
society) ရဲ႕
အားနည္းခ်က္ကေတာ့ political
legitimacy မရွိတာပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ပါလီမန္အမတ္မ်ားအေနနဲ႕က်ျပန္ေတာ ့လဲ
ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံရျပီးခ်ိ န္မွာ
အလုပ္တာ၀န္မ်ားစြာ
ထမ္းေဆာင္ရတဲ့အတြက္
အေျခခံလူထုလူတန္းစား
ျပည္သူလူထုနဲ႕ ထိေတြ႕ႏိုင္မွဳ
အခ်ိန္နည္းပါးသြားျပန္
ပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္
ပါလီမန္အမတ္ေတြမွာက်ေတာ့
political
legitimacy ရွိလာပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ပါလီမန္နဲ႕ Civil
society က
ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ဖို႕
လိုအပ္လွပါတယ္။ ဥပမာ-
အာဖရိကတိုက္က
Malawi
ႏိုင္ငံမွာ
civil
society က
ပါလီမန္ရဲ႕ Budget
and Finance Committee နဲ႕
ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ျပီး key
Priority Poverty Expenditures ကို
ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္မွဳေတြ
ျပဳလုပ္ပါတယ္။ ရရွိလာတဲ့
ရလဒ္ေတြကို ေကာ္မတီကို
တင္ျပျပီး၊ အစိုးရနဲ႕
ဆက္လက္ေဆြးေႏြးရမယ့္ ကိစၥေတြကို
ပါလီမန္က ဆက္လက္ေဆြးေႏြးပါတယ္။
Uganda
ႏိုင္ငံမွာလဲ
အလားတူပါပဲ။ အစိုးရရဲ႕ Poverty
Action Fund ဆိုင္ရာ
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္မွဳေတြကို
civil
society နဲ႕
ပါလီမန္အမတ္မ်ား က ခရိုင္အဆင့္
ဘတ္ဂ်က္ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေရး
ေကာ္မတီမ်ား ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းျပီး
ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ခဲ့ပါတယ္။
ပါလီမန္ဟာ
ျပည္တြင္းအန္ဂ်ီအိုမ်ားနဲ႕သာ မကပဲ
ႏိုင္ငံတကာ အန္ဂ်ီအိုမ်ားနဲ႕
ပူးတြဲေဆာင္ရြက္မွဳေတြလဲ
ျပဳလုပ္ႏိုင္ပါတယ္။
ပါလီမန္အမတ္မ်ားအေနနဲ႕
မိမိတို႕ကိုယ္စားျပဳရာ
မဲဆႏၵနယ္ေတြရဲ႕ ေျမျပင္ပကတိ
အေျခအေနေတြကို သိျမင္ျပီးျဖစ္တဲ့အတြက္
ႏိုင္ငံတကာအန္ဂ်ီအိုမ်ားရဲ႕
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ထဲက ျဖည့္ဆည္းေပးရန္
လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ရွာေဖြမွဳေတြမွာ
ေထာက္ကူျပဳေပးႏိုင္ပါတယ္။
ဒါတင္မကပဲ ႏိုင္ငံတကာ
အန္ဂ်ီအိုမ်ားရဲ႕ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္
ကူညီေပးမွဳေတြကိုလဲ
အက်ိဳးေက်းဇူးအေနနဲ႕
ရရွိႏိုင္ပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္
ႏိုင္ငံတကာအန္ဂ်ီအိုေတြမွာ
ကၽြမ္းက်င္မွဳ၊ လုပ္ကိုင္စြမ္းရည္၊
နားလည္သိျမင္မွဳ၊ ပညာရွင္မ်ားထံမွ
အၾကံဥာဏ္ ေတာင္းခံႏိုင္မွဳ
စတဲ့ အားသာခ်က္ေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။
ပါလီမန္အမတ္မ်ားအေနနဲ႕
ႏိုင္ငံတကာအန္ဂ်ီအိုမ်ားနဲ႕
အဆက္အသြယ္ရွိမွဳ၊ ပညာရွင္မ်ားထံမွ
အၾကံဥာဏ္ေတာင္းခံႏိုင္မွဳေတြ
လုပ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာ
မူ၀ါဒေရးရာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြမွာ
အေထာက္အကူေတြ ရလာႏိုင္ပါတယ္။
နိဂံုး
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးမွ ာ
ပါလီမန္အမတ္မ်ားမွ
က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ပူးေပါင္းပါ ၀င္ျခင္းျဖင့္
တိုင္းျပည္ရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး
လမ္းျပေျမပံု (national
roadmap) လို႕
ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ
သတ္မွတ္ထားတဲ့
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး မဟာဗ်ဴဟာစာတမ္း
(Poverty
Reduction Strategy Paper) ေပၚထြက္လာေစေရးကို
အေထာက္အကူျပဳျခင္း၊
အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္မွဳမ်ား ကို
ေလ့လာ ဆန္းစစ္မွဳမ်ား
ျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္း၊
အဂတိလိုက္စားမွဳမ်ားအား
တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ျခင္း၊
ေကာင္းမြန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္
တာ၀န္ခံမွဳကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္း၊
pro-poor
policies မ်ား
ခ်မွတ္ႏိုင္ေစရန္
ေထာက္ကူေပးႏိုင္ျခင္း၊
အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏
လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ political
legitimacy ကို
ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ျခင္း
နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္
ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္း
စတဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူးမ်ား
ေပၚထြန္းႏိုင္ပါေၾကာင္း
ေရးသားတင္ျပ အပ္ပါတယ္။
ခင္မမမ်ိဳး
(၅၊
၄၊ ၂၀၁၂)
ရည္ညႊန္းကိုးကား
Overseas
Development Institute (2002) PRSP Connections, Volume 5, May
2002.
United
Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific
(2002) “K. Policy Implications” in Sustainable
Social Development in a Period of Rapid Globalization: Challenges,
Opportunities and Policy Options, New York, United Nations
Luiza
Nora (2006) “Reducing Poverty: The roles of parliaments. Government
and non-state actors”, Report on Wilton Park Conference 817 in
association with the Commonwealth Parliamentary Association and the
World Bank Institute, Monday 5 – Friday 9 June 2006
Center
for International Private Enterprise (2004) Democratic Governance:
The Key to Political and Economic Reform, Economic Reform Issue
Paper No. 0405
OECD
(1997) Guidelines on ‘Participatory Development and Good
Governance’, Paris
Parliament and Poverty Reduction.pdf 234K View Download |
No comments:
Post a Comment