Written by ၀င္းၿငိမ္း |
Monday, 06 August 2012 16:53 |
၂၀၁၂
ခုႏွစ္ ဧၿပီလထုတ္ The Writer မဂၢဇင္းမွာ စာေရးဆရာမ ဆူဇန္ဘရင္းက
စာေရးသားဖို႔ ႀကိဳးစား ေနၾကသူမ်ား မေရွာင္ႏိုင္ၾကတဲ့ အမွား ၉ ခ်က္ကို
ထုတ္ႏုတ္ တင္ျပထားပါတယ္။
ဆရာမ ဆူဇန္ရဲ႕ The Fiction Class ၀တၳဳကို
Penguin စာအုပ္တုိက္ရဲ႕ တိုက္ခြဲ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ Plume စာအုပ္တိုက္က
ထုတ္ေ၀ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာမက မဂၢဇင္းမ်ားမွာ ၀တၳဳတိုေပါင္း မ်ားစြာ ေရးသားေနသူ
ျဖစ္ၿပီး Gotham Writers’ Workshop မွာ စာေရးသား နည္းမ်ားကုိ သင္ၾကား
ပို႔ခ်ေနသူ ျဖစ္ပါတယ္။
နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ မန္ဟက္တန္မွာ အေျခစိုက္တဲ့ စာေရးနည္း သင္တန္းမ်ားမွာ ကၽြန္မ သင္ၾကား ပို႔ခ်ခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ခု မကေတာ့ပါဘူး။ ကၽြန္မ စာသင္ခန္းထဲမွာ ဘေရာ့ဒ္ေ၀း ဇာတ္ခံုေပၚက မင္းသား၊ မင္းသမီးမ်ားမွ အစ အၿငိမ္းစား အဂၤလိပ္စာ ေက်ာင္းဆရာမ်ား အလယ္ ဘယ္လို လူတန္းစားရယ္လို႔ ခြဲျခား မရတဲ့သူေတြ အဆံုး လူတန္းစား ေပါင္းစံုကို တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီလို အလႊာစံု တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကေပမဲ့ သူတို႔အားလံုး အံ့ၾသစရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ တူညီတဲ့ အမွားေတြ က်ဴးလြန္တတ္ၾကတယ္ ဆိုတာ ကၽြန္မ အေတြ႕အၾကံဳအရ သိခဲ့ရပါတယ္။ ဒီအမွားေတြကို ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာလိုက္ရင္ အမွား ၉ ခ်က္ရွိတယ္လို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးဖို႔ စိတ္၀င္စား ေနၾကသူမ်ား ေရွာင္ရွားႏိုင္ဖို႔ ေဖာ္ျပ ေပးလိုက္ပါတယ္။ ၁။ဇာတ္ေၾကာင္းကို ေစာေစာစီးစီး ေဖာ္ျပလိုက္ျခင္း စာေရးဆရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သူတို႔ေရးတဲ့ ၀တၳဳဇာတ္ေၾကာင္းကို စိတ္၀င္စားစရာ ေနရာ မေရာက္ခင္မွာ ေဖာ္ျပ လိုက္ၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ၀တၳဳ တစ္ပုဒ္ကို ေရးတဲ့ ေနရာမွာ အခင္းအခက္ေတြ မပါေသးဘဲ ဇာတ္ေၾကာင္းကို ခ်ေရး လုိက္မယ္ဆိုရင္ စာဖတ္သူ အတြက္ စိတ္၀င္စားမႈအား နည္းပါး သြားေစပါတယ္။ ဒီလို ၀တၳဳမ်ဳိးကို ထုတ္ေ၀သူထံပဲ ပို႔ပို႔၊ အယ္ဒီတာဆီပဲ ပို႔ပို႔ စိတ္၀င္စားမႈ ရွိေစေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆိုၾကပါစို႔၊ အမ်ားသိတဲ့ စင္ဒရဲလား ပံုျပင္ေလးနဲ႔ပဲ ဥပမာ ျပခ်င္ပါတယ္။ ဒီပံုျပင္က မိေထြး ျဖစ္သူရဲ႕ ႏွိပ္စက္ ညႇဥ္းပန္းမႈကို ခံေနရတဲ့ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ အေၾကာင္းပါ။ ဒီမိန္းကေလးက တစ္အိမ္လံုးရဲ႕ ေမတၱာကို မရရွိခဲ့တာ ျဖစ္လို႔ သူ႔အေနနဲ႔ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ၾကင္ၾကင္နာနာ ရွိမဲ့သူ တစ္ေယာက္ကို တမ္းတ ေနပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေၾကာင္းကို ဘယ္လို စဖြင့္မလဲ။ ဘယ္လို စာပိုဒ္နဲ႔ စၿပီး ဆြဲေဆာင္မလဲ။ စင္ဒရဲလားေလးကို ကယ္တင္မဲ့ နတ္သမီး ေရာက္လာတဲ့ ေနရာကေန စေရးမလား။ “ဟယ္...ဘယ္သူလဲ မသိဘူး၊ လွလိုက္တာ” လို႔ စင္ဒရဲလားက တအံ့တၾသ ဆိုလိုက္တယ္။ သူ႕ေရွ႕မွာ ေပၚလာတဲ့ နတ္သမီးကို အံ့ၾသတဲ့ မ်က္လံုးမ်ားနဲ႔ ေငးၾကည့္ ေနမိပါတယ္။ ဒီလို စာပိုဒ္နဲ႔ စလိုက္မယ္ဆိုရင္ စာဖတ္သူ အတြက္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတဲ့ ဇာတ္လမ္း တစ္ပုဒ္ကို စၿပီးသားျဖစ္သြားပါမယ္။ ဒီဇာတ္လမ္းရဲ႕ ေနာက္ပိုင္းမွာ စာေရးသူက စင္ဒရဲလား ဆိုတာ ဘယ္သူလဲလို႔ ေဖာ္ျပ သြားပါလိမ့္မယ္။ အခုစာေၾကာင္းက ပထမဆံုး စာဖတ္သူ ဖတ္လိုက္ရမဲ့ စာေၾကာင္း ျဖစ္တာေၾကာင့္ စာဖတ္သူရဲ႕အာ႐ံုကို ဖမ္းစားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ မစဘဲ တျခား တစ္နည္းနဲ႔လည္း စလို႔ ရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီနည္း ကေတာ့ နတ္သမီး ေပၚမလာခင္ စင္ဒရဲလားေလး ဒုကၡဆင္းရဲ ခံရတာေတြကို ေဖာ္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စင္ဒရဲလားက မ်က္ရည္ ေတြေတြက်ရင္း ၾကမ္းျပင္ကို အႀကိမ္ ၅၀ ေျမာက္ အျဖစ္ တိုက္ေနပါတယ္။ ဒီလိုစာပိုဒ္နဲ႔ စလိုက္မယ္ ဆိုရင္ စာဖတ္သူက စင္ဒရဲလားရဲ႕ဒုကၡကို စၿပီး စိတ္၀င္စား သြားမယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီကေလးမက အလုပ္ေတြ ဒီေလာက္ လုပ္ရတာလဲ။ ဒီေလာက္ အလုပ္လုပ္ ရတာေတာင္ ျပန္မေျပာႏိုင္ေလာက္ ေအာင္ သူ႔ကို ခိုင္းေစေနသူက ဘယ္သူျဖစ္လုိ႔လဲ။ စာဖတ္သူက ဒီစာပိုဒ္မွာတင္ ဆက္ၿပီး ေတြးစရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိလာပါၿပီ။ စာေရးဆရာ အမ်ားစု မွားတတ္ၾကတဲ့ အမွားကေတာ့ စင္ဒရဲလား ပံုျပင္လိုဟာမ်ဳိးကို အဲဒီလို စိတ္၀င္ စားစရာ ေကာင္းတဲ့ ေနရာမ်ဳိးက မစဘဲ စင္ဒရဲလား အိပ္ရာက ထခါစ အခ်ိန္မ်ဳိးကေန စေရးတတ္ၾကပါတယ္။ စင္ဒရဲလားက မ်က္လံုး ႏွစ္လံုးကို ဖြင့္လိုက္တယ္။ ေက်းငွက္ကေလးေတြ ေအာ္ျမည္သံကို နားစြင့္ေနမိတယ္။ အိပ္ရာက ထလိုက္ၿပီး မ်က္ႏွာသစ္ သြားတိုက္ လိုက္ပါတယ္။ ဒီေန႔ တစ္ေန႔လံုး အဆင္ေျပေျပ ကုန္ဆံုး ပါရေစလို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိတယ္။ အဲဒီလို စေရးလိုက္မယ္ ဆိုရင္ ကၽြန္မ အေနနဲ႔ေတာ့ လံုး၀ စိတ္မ၀င္စားပါဘူး။ သာမန္လူတစ္ေယာက္လို အိပ္ရာက ထ၊ မ်က္ႏွာသစ္ သြားတိုက္တာမ်ဳိးကေတာ့ လူတိုင္း လုပ္ေနက် အလုပ္ပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စင္ဒရဲလား အေနနဲ႔လည္း ဘာထူးမွာလဲ။ အိပ္ရာထစ နံနက္ခင္း ပတ္၀န္းက်င္ အလွအပ ဖြဲ႕ေနျခင္း က ၀တၳဳရဲ႕ အဖြင့္ အပိုဒ္အေနနဲ႔ ဆိုရင္ ဘယ္လိုမွ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါကို ျဖဳတ္ခ်လိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ စင္ဒရဲလား အိမ္အလုပ္ေတြ မရပ္မနား လုပ္ရတဲ့ အခန္းကို ေရာက္သြားမယ္။ ဒါဆိုရင္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းသြားပါၿပီ။ ၀တၳဳတိုင္းမွာ ဒီလိုပါပဲ။ အစအပိုဒ္ကုိ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းေအာင္ ဖန္တီးမယ္ဆိုရင္ ဖတ္ရတဲ့ သူအတြက္ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိပါလိမ့္မယ္။ ၂။ဇာတ္ကြက္မွ ခြဲထြက္ျခင္း ၾကံဳဖူးၾကပါလိမ့္မယ္။ သူငယ္ခ်င္း တစ္ေယာက္ေယာက္က “ငါ့မွာ သိပ္စိတ္၀င္ စားစရာေကာင္းတဲ့ ဇာတ္လမ္း တစ္ခုရွိတယ္။ မင္းကို ေျပာရဦးမယ္” လို႔ ဆိုေပမဲ့ သူ ေျပာတဲ့ဇာတ္လမ္းက ထူးထူးျခားျခား ဘာမွ ျဖစ္မသြားတာမ်ဳိးေပါ့။ ဒါမ်ဳိးေတြက လူတိုင္း ၾကံဳဖူးၾကမွာပါ။ ၀တၳဳရယ္လို႔ ေရးဖြဲ႕ ရေလာက္ေအာင္ ဘာမွမျဖစ္တဲ့ အျဖစ္ အပ်က္မ်ဳိးက စာဖတ္ ပရိသတ္ကို ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ မိခင္တစ္ေယာက္ က အိမ္မွာ ကေလးမ်ားနဲ႔ အတူထိုင္ ေနရင္း သူမ ဘ၀ အခက္အခဲေတြကို ေတြးေနတာမ်ဳိး။ အမ်ဳိးသားႀကီး တစ္ေယာက္က လုပ္ငန္းခြင္ကို သြားၿပီး သူ႔အလုပ္က ၿငီးေငြ႕စရာေကာင္းလိုက္ တာလို႔ စဥ္းစားတာမ်ဳိး။ ကေလး တစ္ေယာက္က အိမ္စာေတြမ်ား လိုက္တာလို႔ စဥ္းစားတာမ်ဳိး။ အဲဒီလို ဘာမွ မထူးျခားတဲ့ ကိစၥမ်ဳိးေတြကို ကၽြန္မ အႀကိမ္ေပါင္း မေရမတြက္ ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဖတ္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ သာမန္ အေၾကာင္းအရာမ်ားသာ ျဖစ္ေပမဲ့ ဒီအေၾကာင္းအရာေတြကို အျဖစ္ အပ်က္မ်ားနဲ႔ ဖန္တီး လိုက္မယ္ဆိုရင္ ၀တၳဳေကာင္းေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။ ဆိုၾကပါစို႔၊ ကေလးငယ္မ်ားနဲ႔ ထိုင္ၿပီး သူ႔ဘ၀အခက္အခဲေတြ ေတြးေနတဲ့ မိန္းမ တစ္ေယာက္ရဲ႕ နာမည္က ကာရီ ဆိုၾကပါစို႔။ ထိုင္ေတြး ေနတာကိုပဲ ေရးမယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာ စိတ္၀င္စားစရာ ရွိပါ့မလဲ။ ကာရီက သူမရဲ႕ မိတ္ေဆြတစ္ ေယာက္ထံမွ လက္ဖက္ရည္ ေသာက္လာဖို႔ ဖိတ္တဲ့ E-mail တစ္ေစာင္ရတယ္ ဆိုၾကပါစို႔။ တကယ္ေတာ့ ကာရီက သူ႔မိတ္ေဆြ ဖိတ္တဲ့ ေနရာကို သြားၿပီး ေအး ေအးေဆးေဆး လက္ဖက္ရည္ေသာက္ ၾကရင္း ေထြရာေလးပါးေတြ ေျပာခ်င္ပါရဲ႕။ ဒါေပမဲ့ ကေလးေတြခ်ည္းပဲ အိမ္မွာ ထားခဲ့လို႔ မျဖစ္ျပန္ဘူး။ ကေလးထိန္းတဲ့ အိမ္ေဖာ္ မိန္းကေလးက အလုပ္ ထြက္သြားတယ္။ အေမ့ကို အကူအညီ ေတာင္းမယ္လို႔ စဥ္းစား ျပန္ေတာ့လည္း အေမက ဒီေန႔ အေရးႀကီးတဲ့ လုပ္ငန္း အစည္းအေ၀း တစ္ခုတက္စရာ ရွိေနျပန္တယ္။ အဲဒီေတာ့ သူငယ္ခ်င္း ဖိတ္တဲ့ လက္ဖက္ရည္ ပြဲကို ဘယ္သြားႏိုင္ပါမလဲ။ ဒီလို ဖန္တီးလိုက္ရင္ ေစာေစာက ေရးထားသလို ဘ၀ အခက္အခဲေတြကုိ ထိုင္စဥ္းစားေနတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ ဆိုတာထက္ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းလာတယ္။ ဇာတ္ေကာင္က အိမ္ကေန အျပင္ကို ထြက္ခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ မွာ အခက္အခဲေတြ ရွိေနတယ္။ မိခင္ ဘ၀ေရာက္ေနတဲ့ အတြက္ ကေလးေတြ ကို ထားခဲ့လို႔ မျဖစ္ဘူး။ ကေလးထိန္း တစ္ေယာက္ လိုအပ္ေနတယ္။ ဒီေတာ့ ၀တၳဳဆိုတာ အျမဲတမ္း ေပ်ာ္စရာေတြ ခ်ည္း ျဖစ္မေနႏိုင္ဘူး။ တစ္ခါတေလမွာ ၀မ္းနည္း ေၾကကြဲစရာေတြ ရွိေနႏိုင္ၿပီး တစ္ခါတေလမွာေတာ့လည္း ေပ်ာ္ရႊင္မႈနဲ႔ ေၾကကြဲမႈၾကားမွာ ရွိတတ္ပါတယ္။ သတိ ျပဳသင့္တာက အခု ကၽြန္မ ေပးလိုက္တဲ့ ဥပမာဟာ ကာရီဆိုတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္ သူငယ္ခ်င္း ခ်ိန္းတဲ့ လက္ဖက္ရည္ ပြဲကို သြားဖို႔ အခက္အခဲ ရွိတာေလးကိုသာ ေရးျပထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာမဟုတ္တဲ့ ကိစၥေလးပါ။ ဒီထက္ ႀကီးက်ယ္တာေတြကို ဖန္တီး ႏိုင္ပါတယ္။ ေတာ္ေနဒိုမုန္တိုင္း က်ေတာ့မယ္လို႔ သတင္း ရထားၿပီး အိမ္မွာ သူနဲ႔ ကေလးေတြက လြဲရင္ ဘယ္သူမွ မရွိတာမ်ဳိးေပါ့။ ကၽြန္မတို႔ ၾကံဳေနရတဲ့ ေန႔စဥ္ ဘ၀ေတြထဲမွာ ဇာတ္လမ္းေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ စာေရးသူက သူ႔ဇာတ္ေကာင္ကို ဘယ္လိုဇာတ္ေကာင္ မ်ဳိးျဖစ္တယ္လို႔ ဖန္တီးဖို႔ အေသအခ်ာ စဥ္းစားရပါမယ္။ ၃။ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို အခက္အခဲမ်ား မွ အလြယ္တကူ ေက်ာ္လႊားေစျခင္း ဇာတ္ေကာင္ကို စာေရးဆရာက ဖိအားမ်ားစြာ ေပးထားၿပီးမွ အဲဒီဖိအား ေတြကေန အလြယ္တကူ သူရဲေကာင္း တစ္ေယာက္လို လြတ္ေျမာက္သြားတယ္ လို႔ ဖန္တီးျခင္းဟာ မွားတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ လြတ္ေျမာက္တယ္ ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ ေက်ာ္လႊားျခင္း အားျဖင့္ လြတ္ေျမာက္ျခင္းနဲ႔ ထြက္ေျပးျခင္း အားျဖင့္ လြတ္ေျမာက္ျခင္း ႏွစ္မ်ဳိး ရွိေနျပန္ပါတယ္။ စစ္ေနာက္ခံ ၀တၳဳမ်ားမွာ စစ္သားမ်ားဟာ ရင္ဆိုင္ တုိက္ခိုက္ရမဲ့ ရန္သူ ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ မုခ် စိတ္ဖိစီးမႈ ရွိေနၾကပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဒီအခက္ အခဲကို မေက်ာ္လႊားႏိုင္ရင္ သူတို႔ အသက္ေတြကို စြန္႔ၾကရမွာပါ။ ကိုယ့္ ဇာတ္ေကာင္က စစ္သားတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနရင္ အသက္မေသေတာင္မွ စိတ္ဖိစီးမႈ မ်ားစြာေတာ့ ရွိေနရမွာပါ။ ဥပမာ-ေဘလီ ဆိုတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ကို ဖန္တီး ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ သူက ေဂါ့ဖ္႐ိုက္တာကို ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႐ိုက္တတ္သလား ဆိုေတာ့ ေကာင္းေကာင္း မ႐ိုက္တတ္ပါဘူး။ သူက မိန္းမ တစ္ေယာက္နဲ႔ ေတြ႕တယ္။ အဲဒီမိန္းမက ေဂါ့ဖ္ေကာင္းေကာင္း ႐ိုက္တတ္တဲ့ အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဘလီက ေဂါ့ဖ္ကို ပိုၿပီး ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ ကစားတတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဲဒီ မိန္းကေလးရဲ႕ ဖခင္ကလည္း ေဂါ့ဖ္ ခ်န္ပီယံ တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ေဘလီကို တျခား တစ္ေနရာ သြားေရာက္ လည္ပတ္ရင္း ေဂါ့ဖ္ကစား ရေအာင္လို႔ ဖိတ္ေခၚထား ပါတယ္။ ဒီအေျခအေနမွာ ကၽြန္မတို႔ ဇာတ္လိုက္ႀကီးက ေဂါ့ဖ္ ကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ ကစားတတ္မွ ျဖစ္မွာမို႔ အႀကီးအက်ယ္ ႀကိဳးစား ပါေတာ့တယ္။ ေယာကၡမေလာင္းႀကီးက ေဘလီ ေဂါ့ဖ္ ေကာင္းေကာင္းမကစားတတ္တာကို သိ ထားေတာ့ သူ႔သမီးကို သိပ္အေရာ မ၀င္ဖို႔ သတိေပးထားတယ္။ ဒီေတာ့ ေဘလီက ခရီး မထြက္ခင္မွာ ကၽြမ္းက်င္ေအာင္ အေသအလဲ ႀကိဳးစား ရၿပီေပါ့။ သူ႔ကို အထင္ေသးတဲ့ ေယာကၡမေလာင္းႀကီးကို အႏိုင္ ကစားျပဖို႔ စိတ္ထက္သန္ေနၿပီ။ အားလပ္ရက္အပန္းေျဖ ခရီးထြက္ ၾကေတာ့ သူတို႔ ေဂါ့ဖ္ကစားမဲ့ ေနရာမွာ မိန္းကေလးရဲ႕ ခ်စ္သူေဟာင္းနဲ႔ သြားဆံုမိၾကတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဲဒီလူက မၾကာေသးခင္ကမွ ေဂါ့ဖ္ၿပိဳင္ပြဲ တစ္ခုမွာ အႏိုင္ ရထားတဲ့ သူျဖစ္ေနတယ္။ အေျခအေနေတြကို ဆိုးသထက္ ဆိုးေအာင္ စာေရးဆရာက တစ္ဆင့္ၿပီး တစ္ဆင့္ ဖန္တီးသြားလုိ႔ ရပါတယ္။ ဇာတ္ေကာင္ အေပၚမွာ စိတ္ဖိစီးမႈေတြ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ဆင့္သြားတာေပါ့။ ဒါေတြကို ဇာတ္ေကာင္က ဘယ္လို ေျဖရွင္းသြား မလဲ။ ဒီလို ေရးလိုက္ရင္ စာဖတ္သူက ဇာတ္ေကာင္နဲ႔ ထပ္တူထပ္မွ် စိတ္ဖိစီး မႈေတြ ရွိလာေနမွာ ျဖစ္သလို ေျဖရွင္း ႏိုင္တဲ့ အခါမွာလည္း ဇာတ္ေကာင္နဲ႔ အတူ စိတ္လက္ ေပါ့ပါးသြားမွာပါ။ စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ကိုယ့္ ဇာတ္ေကာင္ရဲ႕အေပၚမွာ စိတ္ဖိစီးမႈေတြ မ်ားမ်ားေပးေလ ဇာတ္ရွိန္က ျမင့္တက္ လာေလ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ အခက္အခဲေတြ ေက်ာ္ႏိုင္ပါ့မလား ဆိုတာကို စာဖတ္သူ ကိုယ္တိုင္ကလည္း စိတ္ေမာစြာနဲ႔ ဖတ္ေနမွာပါ။ ကိုယ့္ဇာတ္ေကာင္ကို စိတ္ဖိစီးမႈေတြ ဖန္တီးမယ္ ဆိုရင္ စာေရးသူ ကိုယ္တိုင္ကလည္း အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို နားလည္ ရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဇာတ္ေကာင္ေပၚမွာ စိတ္ဖိစီးမႈ ဖန္တီးမယ္ ဆိုရင္ အဲဒီဖိစီးမႈ အေၾကာင္းကို စာေရး သူ ကိုယ္တိုင္က နားလည္ တတ္ကၽြမ္း ရပါမယ္။ ကၽြန္မ ေျပာခဲ့တဲ့ ဇာတ္ ေကာင္နဲ႔ဆိုရင္ စာဖတ္သူက ေဘလီဆိုတဲ့လူ ေဂါ့ဖ္ ဘယ္ကေန တတ္လာသလဲ။ ဒီမိန္းမကို ဘယ္လို စေတြ႕တာလဲ။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ အေျခအေနက ဘယ္လိုလဲ။ ေဘလီက ေဂါ့ဖ္ကစားနည္းကို ဘယ္ကေန စတတ္ လာတာလဲ။ သူ ဘယ္မွာ အလုပ္ လုပ္တာလဲ။ သူက ဘယ္လို လူစားမ်ဳိးလဲ။ သူ႔ကိုယ္သူ ယံုၾကည္မႈ ဘယ္ေလာက္ ရွိသလဲ။ ဘယ္ လို၀တ္စား ဆင္ယင္တတ္သလဲ။ သူ႔မိဘေတြက ဘာေၾကာင့္ ေဘလီဆိုတဲ့ နာမည္ ေပးခဲ့တာလဲ စသျဖင့္ ဇာတ္ေကာင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သိခ်င္စရာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဇာတ္ေကာင္အေၾကာင္း ျပည့္ျပည့္ စံုစံုသိေလ စာဖတ္သူ အတြက္ ဒီဇာတ္ေကာင္ဟာ သက္၀င္ လႈပ္ရွားေလေလပါပဲ။ ၄။ဇာတ္လမ္းထဲတြင္ မထည့္ခ်င္သည့္ ကိစၥမ်ား ကၽြန္မတို႔ အားလံုး စာေရးခါစမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ဇာတ္ေကာင္ ေနရာမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ထားၿပီး ေရးတတ္ၾကပါတယ္။ ဇာတ္လမ္းထဲမွာ ကိုယ္ ျဖစ္ခ်င္တာေတြကို ထည့္ၿပီး ဖန္တီးတတ္ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၀တၳဳ တစ္ပုဒ္ကို ဖန္တီးရာမွာ အဲဒီလို ေရးတတ္သူေတြက ျပႆနာ ၾကံဳတတ္ပါတယ္။ ျပႆနာ မပါျပန္ရင္လည္း ဒီစာမူက ၀တၳဳမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဂ်ာနယ္မွာ ထည့္ရတဲ့ စာမ်ဳိး ျဖစ္သြားျပန္ေရာ။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ကိုယ့္အေၾကာင္း မဟုတ္ဘဲ နီးစပ္ရာ ပုဂိၢဳလ္ တစ္ေယာက္ေယာက္ကို စံထား ၿပီး ဇာတ္ေကာင္အျဖစ္ ေရးတတ္ၾကပါ တယ္။ စံထားတဲ့ ပုဂိ္ၢဳလ္ရဲ႕ အေၾကာင္း အရာမ်ားကို ထည့္ေရးၾကတယ္။ ဆို ၾကပါစို႔၊ အန္ကယ္လူး၀စၥ ဆိုသူကို စံ ထားတယ္ ဆိုၾကပါစို႔။ သူက ကုန္ပစၥည္း တစ္ခု တီထြင္ၿပီး မူပိုင္အျဖစ္ မွတ္ပံု တင္ခြင့္လည္း ရထားတယ္။ အဲဒီလို ေရးၿပီး ကၽြန္မကို ဖတ္ၾကည့္ဖို႔ ေပးတဲ့ အခါမွာ ကၽြန္မက “အန္ကယ္လူး၀စၥက ပစၥည္းတစ္ခု တီထြင္ၿပီး မွတ္ပံုတင္ခြင့္ ရသြားတာ ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၀တၳဳဆိုတာက အခက္အခဲ၊ ဖိစီးမႈေတြ ရွိမွသာ ဖတ္လို႔ ေကာင္းတာ။ အဲဒီေတာ့ မွတ္ပံုတင္ခြင့္ ရမယ့္အစား မရဘူး ဆိုရင္ ပိုၿပီး ဖတ္လို႔ ေကာင္းလိမ့္မယ္”ဆို ေတာ့ စာေရးသူက “မဟုတ္ဘူးေလ၊ အန္ကယ္လူး၀စၥက မွတ္ပံုတင္ခြင့္ရခဲ့ တာပဲ”လို႔ ဆိုတယ္။ “ဟုတ္ပါတယ္... ဒါေပမဲ့ ၀တၳဳဆိုေတာ့ မရတာက ပိုၿပီး ဖတ္လို႔ေကာင္းမယ္”ဆိုျပန္ေတာ့ သူက “မဟုတ္ဘူးဗ်၊ မွတ္ပံုတင္ခြင့္ ရခဲ့တယ္။ နံပါတ္ ၃၃၃၃ နဲ႔ကို ရခဲ့တာ”လို႔ ျငင္း ျပန္တယ္။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္မက “ဟုတ္ပါၿပီ၊ ရွင့္အန္ကယ္လူး၀စၥက မွတ္ပံုတင္ ရခဲ့ တာ မွန္ပါတယ္။ မွတ္ပံုတင္ မရဘူးလို႔ မေရးခ်င္ရင္ ေနာက္တစ္နည္း စဥ္းစား ရေအာင္၊ အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္က သူ႔ကုန္စည္ မွတ္ပံုတင္ကို ဦးသြားတယ္ ဆိုပါေတာ့”လို႔ ဆက္ျငင္းၾကည့္ပါ တယ္။ “ဟုတ္ဘူးေလဗ်ာ...တျခား အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္ ယူလို႔ ဘယ္ရ မလဲ။ အန္ကယ္လူး၀စၥက အန္တီ အိုင္ရင္းနဲ႔ လက္ထပ္ထားတာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ရွိၿပီေလ”လို႔ ဆက္ျငင္း ေနေလရဲ႕။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္မ ေျပာခ်င္တာကို သေဘာ ေပါက္သလား မသိဘူး။ ဒီလူက အန္ကယ္လူး၀စၥကို စံထားၿပီး ေရးလိုက္တဲ့ အတြက္ သူ စံထားတဲ့ သူရဲ႕ဘ၀မွာ မျဖစ္ခဲ့တာေတြကို မေရးခ်င္ေတာ့ဘူး။ စာေရးသူရဲ႕ဉာဏ္ကြန္႔ျမဴးၿပီး ဇာတ္လမ္း ဇာတ္ကြက္ မဖန္တီး ခ်င္ေတာ့ဘူး။ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ အတၳဳပၸတိၱကို ေရးေနသလိုမ်ဳိး ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ဘာမွ ဉာဏ္ကြန္႔ျမဴးမႈ မရွိေတာ့ဘဲ လမ္းေၾကာင္း ပိတ္ဆို႔သြားတယ္။ စိတ္ ကူးယဥ္ႏိုင္စြမ္း ရွိတဲ့ စာေရးဆရာရဲ႕ အားထုတ္မႈ မပါေတာ့ဘူး။ ဒီလိုဆို ဘာဆက္လုပ္ၾကမလဲ။ စာေရးသူက ဘာေၾကာင့္ အန္ကယ္လူး ၀စၥကို သူ႔ဇာတ္ေကာင္အျဖစ္ ထားခ်င္ ရတာလဲ။ သူ႔အေၾကာင္းကို ဘာေၾကာင့္ ေရးခ်င္တာလဲ။ ဘ၀မွာ ရဲရဲရင့္ရင့္ ရင္ဆိုင္ ျဖတ္သန္းတဲ့ သူ႔သတိၱကို သေဘာ က်လို႔လား။ ဒါဆိုရင္ အဲဒီ သတၱိမ်ဳိး ရွိတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ ဇာတ္ေကာင္ကို ဖန္တီး လို႔ မရႏိုင္ဘူးလား။ အန္ကယ္လူး၀စၥလို သက္ႀကီးရြယ္အို ဇာတ္ေကာင္ မဟုတ္ဘဲ ဆံပင္နီနီနဲ႔ လူငယ္ဇာတ္ ေကာင္ ဖန္တီးလိုက္ၿပီး အဲဒီဇာတ္ေကာင္မွာ အန္ကယ္လူး ၀စၥရဲ႕သတိၱမ်ဳိး ထည့္ေပးလိုက္လို႔ မရဘူးလား။ ဒါမွ မဟုတ္ စိတ္ကူးယဥ္ အမ်ဳိးသမီး ဇာတ္ေကာင္ ဖန္တီးလိုက္ၿပီး အဲဒီ အမ်ဳိးသမီး ဇာတ္ေကာင္မွာ စိတ္ဓာတ္ ထည့္ေပး လိုက္ရင္ေရာ မရႏိုင္ဘူးလား။ အဲဒီလို ဖန္တီး လိုက္မယ္ဆိုရင္ အန္ကယ္ လူး၀စၥ ဆိုတဲ့ သက္ရွိထင္ရွား လူတစ္ေယာက္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အဲဒီ စ႐ိုက္မ်ဳိး ရွိတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ျဖစ္သြားေစ ႏိုင္ပါတယ္။ ၅။မည္သည့္႐ႈေထာင့္က ေရးမည္နည္း စာတစ္ပုဒ္ကို ခ်မေရးခင္မွာ စဥ္းစားရမွာက ဘယ္႐ႈေထာင့္ကေန ေရးမလဲဆိုတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္ ေရြးခ်ယ္ၿပီးတဲ့ ႐ႈေထာင့္ကေန ၀တၳဳတစ္၀က္တစ္ပ်က္မွာ တျခား႐ႈ ေထာင့္ကို ေျပာင္းသြားလို႔ မရပါဘူး။ ေျပာင္းေတာ့ ဘာျဖစ္မလဲလို႔ ေမးခ်င္ လိမ့္မယ္။ ဘာမွေတာ့ မျဖစ္ပါဘူး။ စာဖတ္သူကို နားလည္မႈ ႐ႈပ္ေထြး သြားေစတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္မ စာပိုဒ္ႏွစ္ပိုဒ္ ေရးျပပါမယ္။ ဒီႏွစ္ပိုဒ္ရဲ႕ ျခားနား ခ်က္ကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ စင္ဒရဲလားက နန္းတြင္းမွာ က်င္းပမယ့္ ကပြဲသဘင္ကို သြားေရာက္ခ်င္ ပါတယ္။ သူ႔ကို ဘယ္သူကမွ ေမတၱာ သက္၀င္ခ်စ္ခင္ျခင္း မရွိတာေၾကာင့္ ဒီပြဲမွာေတာ့ ခ်စ္သူခင္သူ တစ္ေယာက္ ေယာက္နဲ႔ ေတြ႕ခြင့္ရလိမ့္မယ္လို႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ အိမ္ေရွ႕မွာရွိတဲ့ ႏွင္းဆီ႐ံုကို ၾကည့္ၿပီး စိတ္ထဲမွာ ႏွင္း ဆီလက္ကိုင္ ပန္းစည္းကေလး အျဖစ္ ျမင္ေယာင္မိတယ္။ တစ္ေန႔ေန႔မွာေတာ့ သူမ လက္ထပ္ပြဲ က်င္းပရင္ ႏွင္းဆီ ပန္းစည္းကေလး ကိုင္ခြင့္ ရေကာင္းရဲ႕ လို႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္မိပါတယ္။ စင္ဒရဲလားက နန္းတြင္းမွာ က်င္းပမဲ့ ကပြဲသဘင္ကို တက္ေရာက္ ခ်င္ပါတယ္။ ေရႊမင္းသားေလးကလည္း သူမကို ဒီပြဲမွာ ေတြ႕ခြင့္ ရလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ သူမက ၀တ္စံုမ်ား လဲလွယ္ လိုက္ပါတယ္။ မင္းသားက ဖိနပ္ ပုိင္ရွင္ကို ရွာေတြ႕ခ်င္ပါတယ္။ ပထမ ဥပမာက ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ကၽြန္မ ထင္ပါတယ္။ စာဖတ္သူမ်ားလည္း ဒီလိုပဲ ထင္လိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒီဥပမာမွာ စာဖတ္သူက စင္ဒရဲလားရဲ႕ မ်က္၀န္းမ်ားက တစ္ဆင့္ ကမာၻႀကီးကို ျမင္ေနရတယ္။ သူ ခံစားသလို လိုက္ၿပီး ခံစားလို႔ ရတယ္။ ဒုတိယ ဥပမာကေတာ့ စင္ဒရဲလားေနရာက ေရးလိုက္၊ မင္းသား ေနရာက ေရးလိုက္ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ႐ႈပ္ေထြးေစပါတယ္။ ၆။အေလာတႀကီး ေရးျခင္း ကၽြန္မတို႔ အားလံုး စာတစ္ပုဒ္ကို စေရးၿပီဆိုရင္ ျမန္ျမန္ ၿပီးခ်င္ေဇာနဲ႔ အေလာတႀကီး ေရးတတ္ၾကပါတယ္။ ကိုယ့္၀တၳဳကေလးကို ပံုႏွိပ္စာလံုး အျဖစ္ ျမင္ခ်င္ၾကတာေၾကာင့္ မဂၢဇင္းတိုက္ကို ျမန္ျမန္ ပို႔ၾကတယ္။ ဒီထက္ တစ္ဆင့္ ျမင့္ေျပာရရင္ ကိုယ့္၀တၳဳကေလးကို ႐ုပ္ရွင္အျဖစ္ ပိတ္ကားေပၚမွာ ျမင္ခ်င္ၾက တယ္။ အဲေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ စာမူခလည္း ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ ရခ်င္ၾကတယ္ ေပါ့။ ကၽြန္မ စာေရးခါစက ဆိုရင္ စာပိုဒ္ သံုးပိုဒ္ေလာက္ ေရးၿပီးတာနဲ႔ ကၽြန္မ ဇာတ္ေကာင္ေတြ ခ်ထားမဲ့ ေနရာေဒသအေၾကာင္း မသိတာေၾကာင့္ အဲဒီ ေနရာေတြ အေၾကာင္း ေရးထားတဲ့ စာအုပ္ေတြကို ရွာၿပီး ဖတ္ရပါတယ္။ ေနရာ ေဒသအေၾကာင္း ေရးတဲ့စာက ကၽြန္မေရး ၿပီးတဲ့စာထက္ သံုးဆေလာက္ ပိုသြား ေရာ။ ပထမ စာမူၾကမ္း ေရးၿပီးတာနဲ႔ ဘာမွ လုပ္မေနေတာ့ဘဲ ေနရာ ၂၀ ေလာက္ကို ပို႔ျဖစ္လိုက္တယ္။ အားလံုး က ပယ္ပါတယ္။ စာေရးတယ္ ဆိုတဲ့ ေနရာမွာ အေလာသံုးဆယ္ ေရးရင္ အမွားေတြ အမ်ားႀကီး ၾကံဳရမွာပါ။ အနည္းဆံုး ႏွစ္ေခါက္ေလာက္ေတာ့ ျပန္ေရးသင့္ပါတယ္။ ျပန္ေရးရင္းနဲ႔ ဇာတ္ေကာင္စ႐ိုက္ ေတြကို ျပင္သင့္တဲ့ေနရာမွာ ျပင္ရပါမယ္။ ဇာတ္ကြက္ကိုလည္း ျပင္ရမွာ ျဖစ္သလို စကားေျပာမ်ားကလည္း က်စ္က်စ္လ်စ္လ်စ္ ျဖစ္ေအာင္ ျပင္သြားရမွာပါ။ စာေရးသူတုိင္းက စာမူၾကမ္းကို ျပန္ဖတ္တိုင္း ျပင္ရမွာ ျဖစ္လို႔ အေလာသံုးဆယ္ လုပ္စရာမလိုဘဲ အခ်ိန္ ယူရပါမယ္။ စာေရးဆရာ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက သူတို႔ စိတ္ကူးေကာင္းေလးေတြကို စာမ်က္ႏွာေပၚ ခ်ေရးၿပီးရင္ လိုအပ္တာ ေတြကို အယ္ဒီတာေတြက ျပင္လိမ့္မယ္လို႔ ေတြးၾကပါတယ္။ ကၽြန္မ အေတြ႕ အၾကံဳအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အယ္ဒီတာ မ်ားဟာ စာမူမ်ားစြာကို ဖတ္ရသူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ကိုယ့္စာမူ တစ္ပုဒ္ခ်င္း ကို ျပင္ေပးႏိုင္ဖို႔ အခ်ိန္ မရၾကပါဘူး။ စာေရးသူက အယ္ဒီတာေတြကို အလုပ္ ပိုျဖစ္ေအာင္ မလုပ္သင့္ပါဘူး။ ကိုယ့္ အလုပ္ကို ကိုယ္ၿပီးေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ၿပီးမွသာ မဂၢဇင္း တိုက္မ်ားကို ပို႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္ႏိုင္တာတစ္ခုကေတာ့ ကိုယ့္ အတၱမာနကို ခ်ဳိးႏွိမ္ၿပီး စာမူကို ေ၀ဖန္ ေပးႏိုင္တဲ့ စာဖတ္သူမ်ားကို ဖတ္ခိုင္း ၿပီး ေ၀ဖန္ေစျခင္းပါပဲ။ ေ၀ဖန္ေရး ေကာင္းေကာင္း ခံရတဲ့ စာမူမ်ားဟာ ၀တၳဳေကာင္း တစ္ပုဒ္ျဖစ္ဖို႔ အခြင့္အလမ္း အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ စာေပနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ ဂ်ာနယ္မ်ားကိုလည္း ဖတ္႐ႈသင့္ပါတယ္။ ၇။မွန္ကန္သည့္ ပံုစံကို အသံုးျပဳျခင္း ေျပာရမယ္ ဆုိရင္ ဒီကိစၥက ဘာမွ အေရးမထားေလာက္ဘဲ အလြယ္တကူ ျပင္ဆင္ႏုိုင္တဲ့ကိစၥလို႔ မွတ္ယူၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ စာေရးဖို႔ ႀကိဳးစားေနတဲ့ သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မွားတတ္ၾကတဲ့ ကိစၥေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ စာတစ္ ပိုဒ္ကို စေရးေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေဘးမ်ဥ္းနဲ႔ ႏွစ္လက္မ အကြာကေန စေရးရပါ မယ္။ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ စာစီသူမ်ား အတြက္ ၁၂ ပိြဳင့္ကိုသာ သံုးရပါမယ္။ စာတစ္ ေၾကာင္းနဲ႔တစ္ေၾကာင္း Double Space ျခားရပါမယ္။ စာေရးတဲ့ပံုစံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စည္းမ်ဥ္း ခ်မွတ္ထားတာ မ်ားမ်ားစားစား မရွိေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥမ်ား ျဖစ္ ပါတယ္။ ကၽြန္မအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ စာမူ တစ္ပုဒ္ကို ေကာက္ကိုင္လိုက္လို႔ စာေရးတဲ့ ပံုစံ စနစ္တက် မရွိဘူးဆိုရင္ စာေတာင္မွ စည္းကမ္းတက် မေရးတတ္ဘူး ဆိုရင္ သူ႔စာမူကလည္း ေကာင္းစရာအေၾကာင္း မရွိဘူးလို႔ အလိုလို အေတြး ၀င္လာပါတယ္။ အဲဒီ လို ေတြးတာဟာ မတရားဘူးလို႔ ထင္ ေကာင္းထင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္မကေတာ့ အဲဒီလိုပဲ ေတြးပါတယ္။ ကၽြန္မနည္းတူ အယ္ဒီတာမ်ားလည္း ေတြးၾကမွာ အမွန္ပါပဲ။ ၈။စည္းကမ္း လိုက္နာျခင္း တစ္ခါတေလမွာ စာေရးခ်င္သူ တစ္ေယာက္ေရးထားတဲ့ စာမူတစ္ပုဒ္ကို ဖတ္ၾကည့္ရင္ စည္းကမ္းနည္းလမ္း ေတြ တိတိက်က် လိုက္နာထားေပမဲ့ စိတ္၀င္စားစရာ မရွိဘဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါ တယ္။ ဘာေၾကာင့္မေကာင္းတာလဲလို႔ ေတြးၾကည့္မယ္ဆိုရင္ သူ႔စာမူမွာ စာ ဖတ္သူတစ္ဦး ရင္ခုန္စိတ္လႈပ္ရွားေစ မဲ့အေၾကာင္းအရာမ်ဳိး မပါ၀င္လို႔ပါပဲ။ ကၽြန္မ စာသင္ခန္းမွာ ေျပာသမွ်ကို လိုက္လံမွတ္သားၿပီး ႀကိဳးလည္း အင္ မတန္ႀကိဳးစားတဲ့ စာသင္သားတစ္ ေယာက္ ေတြ႕ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအမ်ဳိး သမီးကေလးက စာေရးျခင္းနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး စည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္မႈ လံုး၀ မရွိဘဲ ေရးထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူ႔ စာမူမွာ စြန္႔စားမႈ၊ ရင္ခုန္စိတ္ လႈပ္ရွားမႈ လံုး၀ မရွိတဲ့ အတြက္ စည္းကမ္းနဲ႔ ညီၫြတ္တိုင္း စာမူေကာင္း တစ္ပုဒ္ မျဖစ္လာႏိုင္ျပန္ပါဘူး။ စာေရးတယ္ ဆိုတာ ကိုယ့္စိတ္ကိုယ့္ အသည္း ႏွလံုးထဲမွာ ရွိသမွ်ကို သြန္ခ်ၿပီး ျပတဲ့အလုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးဆရာမ်ားရဲ႕ အလုပ္က ကိုယ့္အေတြးမ်ားကို စာမ်က္ႏွာေပၚမွ ခ်ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတေလမွာ စာေရး ၀ါသနာပါသူမ်ားဟာ မိသားစုနဲ႔ေတာင္ ကင္းကြာၿပီး ကိုယ့္အေတြးနဲ႔ ကိုယ္ ရွိေနတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ကၽြန္မ ကိုယ္တိုင္သည္ပင္လွ်င္ ေက်းဇူးေတာ္ ေန႔ မိသားစုနဲ႔ အတူ ညစာစားရင္း ကိုယ့္ အေတြးနဲ႔ကိုယ္ နစ္ေမ်ာေနတတ္တာကို ၾကံဳဖူးပါတယ္။ အဘြား အသုဘကို ေရာက္ေနေပမဲ့ ကိုယ့္အေတြးက တျခားေနရာ ေရာက္တတ္တာမ်ဳိး၊ ပထမဆံုး ရည္းစားက ဘယ္သူပါလိမ့္လို႔ ေတြးေနတတ္တာမ်ဳိး ရွိပါတယ္။ ဒါေတြက အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ စာေရးသူ တစ္ေယာက္ဟာ စာဖတ္ပရိ သတ္အေပၚမွာ ႐ိုးသား ပြင့္လင္းမႈ ရွိေလေလ ေအာင္ျမင္မႈ ရေလေလ ျဖစ္ပါတယ္။ စာေရးနည္း မမွန္ကန္ေသာ္ လည္း စိတ္ထဲမွာရွိတဲ့ အမွန္တရား အတိုင္း ခ်ေရးျခင္းက အလွအပ တစ္ခု ျဖစ္လာၿပီး ပရိသတ္လက္ခံမႈ ရႏိုင္ပါ တယ္။ ကၽြန္မ သင္တန္းသားမ်ားထဲက ထူးျခားတဲ့ အျမင္ရွိသူ သင္တန္းသား တစ္ဦး ၾကံဳဖူးပါတယ္။ သူက လိင္ခြဲ ျခားမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေတြးအေခၚ ဆန္းျပားပါတယ္။ သူ႔အေတြးအေခၚနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အေသးစိတ္ မေျပာလို ေတာ့ပါဘူး။ တစ္ေန႔မွာေတာ့ သူ ၀တၳဳ တစ္ပုဒ္ ေရးလာပါတယ္။ သူ႔၀တၳဳကို ကၽြန္မ ဖတ္လိုက္တဲ့အခါ ရွက္ေသြးျဖာ သြားတဲ့ အထိ ခံစား လိုက္ရပါတယ္။ အဲဒီ၀တၳဳေၾကာင့္ သင္တန္းသားတခ်ဳိ႕က သူ႔အနားမွာ ထိုင္ဖို႔ေတာင္ ၀န္ေလး သြားၾကပါတယ္။ တစ္ေန႔မွာေတာ့ သူ ၀တၳဳ တစ္ပုဒ္ ေရးလာျပန္ပါတယ္။ ဒီ၀တၳဳ က သူ ကေလးဘ၀မွာ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တာကို အမွန္အတိုင္း ခ်ေရးလာျခင္းပါ။ သူ႔၀တၳဳဟာ ကၽြန္မ ဖတ္ဖူးသမွ် ၀တၳဳ ေတြထဲမွာ အေကာင္းဆံုးလို႔ မေျပာႏိုင္ ေပမဲ့ ႐ိုးသားမႈအရွိဆံုး၊ အမွန္ကန္ဆံုး ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ကၽြန္မ ၀န္ခံရပါမယ္။ ဒီ၀တၳဳနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး တျခား သင္တန္းသားေတြက ဘယ္လိုမ်ား တု႔ံျပန္ၾကမလဲလို႔ ကၽြန္မ စိတ္ပူခဲ့ေပမဲ့ တစ္တန္းလံုးက လက္ခံ ၾကၿပီး ၾသဘာေပးတာကို ၾကံဳရပါ တယ္။ သူ စြန္႔စားၿပီး ေရးလာတဲ့ အမွန္ တရားေၾကာင့္ သူ႔၀တၳဳဟာ အမ်ားလက္ ခံတဲ့ ၀တၳဳတစ္ပုဒ္ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္မ ေျပာခ်င္တာက စာေရးဆရာ တစ္ေယာက္ဟာ အမွန္တရား ကို ေရးေလေလ စာဖတ္ပရိသတ္က လက္ခံေလေလ ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို သတိ ထားေစခ်င္ပါတယ္။ ၉။အေပ်ာ္ေတြကို စြန္႔ၿပီး... စာေရးျခင္းဆိုတာ အစဥ္အျမဲ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းတဲ့ အလုပ္တစ္ခုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ခါတေလမွာ အနိ႒ာ႐ံုေတြနဲ႔လည္း ၾကံဳတတ္ပါတယ္။ ကိုယ့္၀တၳဳကို ပစ္ပစ္ခါခါ ေ၀ဖန္ခံရတဲ့ အခါမွာ စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚသို႔ ေသြးေပါက္ ေပါက္က်သလို ခံစားရတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးဆရာမ်ားက ခက္ခဲ နက္နဲတဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ားထက္ အေပ်ာ္မ်ားမွာ နစ္၀င္ေရးသားေနၾကတာ မ်ားပါတယ္။ တခ်ဳိ႕စာေရးဆရာမ်ားက ဇာတ္ ေကာင္မ်ားကို ေမြးထားၾကၿပီး ဆယ္စု ႏွစ္တစ္ခုေလာက္ ဒီဇာတ္ေကာင္နဲ႔ပဲ ဇာတ္လမ္းမ်ား ဖန္တီး ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတတ္ ၾကပါတယ္။ ဒီဇာတ္ေကာင္ကို မသံုး ခ်င္ေတာ့တဲ့ အခါမ်ဳိးမွာ ဇာတ္ေကာင္ကို သတ္လိုက္မွသာ ဇာတ္လမ္းက ဆံုး သြားပါေတာ့တယ္။ ကၽြန္မအျမင္ေျပာ ရရင္ အဲဒီလို ဇာတ္ေကာင္အေသ ေမြးၿပီး ဇာတ္လမ္းေျပာင္း ေရးေနတဲ့ စာေရး ဆရာမ်ားအေနနဲ႔ တကယ္ေတာ့ ေရးခ်င္ ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဇာတ္ေကာင္ ေျပာင္းခ်င္ေပမဲ့ ေျပာင္းခြင့္မရႏိုင္ ေတာ့တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးေၾကာင့္သာ ေရးေနေတာ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအေျခအေနမ်ဳိးက ၀တၳဳတိုေရးတဲ့ စာေရးဆရာမ်ားမွာ ၾကံဳရခဲၿပီး လံုးခ်င္း ၀တၳဳေရးတဲ့သူမ်ားမွာသာ ၾကံဳရတတ္ပါတယ္။ ကၽြန္မကိုယ္တိုင္လည္း Courting Disaster ၀တၳဳမွာ ၾကံဳဖူးပါ တယ္။ ဒီ၀တၳဳမွာ ေစ့စပ္ေၾကာင္း လမ္း ျခင္း ၁၇ ႀကိမ္ ပ်က္ခဲ့ဖူးတဲ့ အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္က Chuck Jones ဆိုတဲ့ အမ်ဳိးသား တစ္ေယာက္နဲ႔ ေမတၱာသက္ ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ပုဒ္ျဖစ္တဲ့ The Fiction Class ၀တၳဳကို ေရးတဲ့အခါမွာ ကၽြန္မက စာေရးဆရာသင္တန္း ဖြင့္တဲ့ အမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္အေၾကာင္း ေရး ပါတယ္။ ဒီသင္တန္းကို လာတက္တဲ့ သူတစ္ေယာက္နဲ႔ ၿငိမွာျဖစ္ၿပီး ဘယ္လို လူမ်ဳိးနဲ႔ ၿငိရမလဲလို႔ စဥ္းစားေတာ့ ကၽြန္မ ဇာတ္ေကာင္ေဟာင္းျဖစ္တဲ့ Chuck Jones ကိုပဲ သတိရတာေၾကာင့္ သူ႔ကို ျပန္သံုးခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ၀တၳဳသစ္ တစ္ပုဒ္စ ၿပီဆိုရင္ ဇာတ္ေကာင္ေတြကလည္း အသစ္ေတြနဲ႔သာ စသင့္ပါတယ္။ ကိုယ္ ဖတ္မွတ္ ေလ့လာခဲ့တာေတြကို ခ်ေရးတဲ့ အခါမွာ လက္ေတြ႕အသံုးခ်ပါ။ ဒါေပမဲ့့ စာေရးတယ္ဆိုတာ အ႐ူးေတြရဲ႕ အလုပ္လို႔ ဆိုၾကတာေၾကာင့္ ဒီအလုပ္လုပ္ရတဲ့ အတြက္ မေပ်ာ္ပိုက္ဘူး ဆိုတာေတာ့ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ဆရာမ ဆူဇန္ဘရင္းက သူ႔အေတြ႕ အၾကံဳအရ စာေရးသူမ်ား ၾကံဳေလ့ၾကံဳထ ရွိတဲ့ အမွားမ်ားကို စုစည္းၿပီး ေဖာ္ျပ ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်က္ ၉ ခ်က္နဲ႔ စုစည္းထားတာေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာစာေရးဆရာမ်ားနဲ႔လည္း ေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ား တူေနပါတယ္။ အထူး သျဖင့္ စာေရးဖို႔ႀကိဳးစားေနသူ အမ်ားစု နဲ႔ တူေနတာေၾကာင့္ သူ ေျပာသလို ေလ့က်င့္ၾကည့္ရင္ ေအာင္ျမင္တဲ့စာေရး သူမ်ား ျဖစ္လာၾကလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္ လင့္ေၾကာင္းပါ။
၀င္းၿငိမ္း
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ဩဂုတ္လ ၂၀၁၂) |
Thursday, August 23, 2012
မေရွာင္ႏုိင္ၾကတဲ့ အမွား ၉ ခ်က္
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment