Monday, December 12, 2011

ဆူးထြင္းအပ္

သူ႕စည္း ကိုယ့္စည္း


ကၽြန္မအိမ္အနီးက မီးပြိဳင့္ကေလးမွာ တေန႕တုန္းက ယာဥ္တိုက္မွဳ တခုျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္က အျပန္မွာ ကားလမ္းပိတ္ထားတာေၾကာင့္ ဘာမ်ားျဖစ္လဲလို႕ အနီးအနားက လူေတြကို ေမးျမန္းၾကည့္ေတာ့မွ ယာဥ္တိုက္မွဳဆိုတာ သိရတာပါ။ ဆိုင္ကယ္နဲ႕ လူက ပြဲခ်င္းျပီး ေသဆံုးသြားျပီး၊ ကားေမာင္းသူကေတာ့ ေဆးရံုကို အေရးေပၚကားနဲ႕ ေခၚသြားခဲ့ရပါတယ္။ မီးပြိဳင့္မွာ ဆိုင္ကယ္က မရပ္တာလား၊ ကားက မရပ္တာလား၊ တဘက္ရဲ႕ အမွားလား၊ ႏွစ္ဘက္စလံုးရဲ႕ အမွားလားဆိုတာကို တာ၀န္ရွိသူေတြက ျပန္လည္စံုစမ္းေနၾကဆဲပါပဲ။ သို႕ေပမယ့္ ေသခ်ာတာကေတာ့ လူတေယာက္ရဲ႕ အသက္ဆံုးရွံဳး သြားခဲ့ပါျပီ။ လူတေယာက္ ေဆးရံုေရာက္သြားခဲ့ပါျပီ။

ဒီအျဖစ္ေလးက ကၽြန္မရဲ႕ လူငယ္ဘ၀ကို ျပန္ျပီး အမွတ္တရ ျဖစ္ေစပါတယ္။ ကၽြန္မ ဆယ္ေက်ာ္သက္ လူငယ္ဘ၀တုန္းကလဲ အေတာ္ကားေမာင္းၾကမ္းတာကလား။ ေတာင္ၾကီး- ဟဲဟိုးကားလမ္းမွာ ေရွ႕က ေက်ာ္တက္သြားတဲ့ ကားကို ေနာက္ကေန အတင္းလိုက္ျပန္ေက်ာ္တက္တာ ကံေကာင္းလို႕ ကားေရာ၊ လူပါ ေခ်ာက္ထဲ မက်ခဲ့တာပါ။ တခါ ဟန္ျမင့္မိုရ္- ရြာငံလမ္းမွာလဲ ေဘးမွာပါလာတဲ့ ကားဒရိုင္ဘာ ဦးေလးၾကီးက Handbrake ဆြဲတာ ျမန္ေပလို႕။ အဲဒါလဲ ျဖစ္ျပီးေရာ၊ အဲဒီ ကားဆရာၾကီးလဲ အလုပ္က ထြက္သြားပါေလေရာ။ သူ႕ကို မေမာင္းခိုင္းပဲ ကၽြန္မက ယူေမာင္းေနေတာ့ တခုခုျဖစ္ရင္ သူ႕တာ၀န္ မကင္းျဖစ္မွာ ေၾကာက္တယ္ ထင္ပါရဲ႕။

အဲလို ဟိုင္းေ၀း မဟုတ္တဲ့ ျမိဳ႕တြင္းလမ္းေတြမွာလဲ ဟိုထိ၊ ဒီထိ၊ ဟိုခ်ိတ္မိ၊ ဒီခ်ိတ္မိေတြ ရွိေသးရဲ႕။ ရွိဆို၊ တခုခုျဖစ္ရင္လဲ ေမေမ့မိတ္ေဆြ ဆရာ၀န္ေတြဆီ အလြယ္တကူ ေခၚသြားလို႕ ရတာက တေၾကာင္း၊ ကား၀ပ္ေရွာ့ေတြဆီ အခ်ိန္မေရြး ကားသြားထိုးလိုက္လို႕ ရတာက တေၾကာင္း၊ ျပန္ျပင္လိုက္တို႕လိုက္ လုပ္ျပီးရင္ အျမန္ေရာင္းထြက္ေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္မယ့္ ကားပြဲစားေတြကလဲ မ်ားတာကတေၾကာင္း၊ ဖြားဖြားနဲ႕ ေမေမတို႕က နာရီမဆိုင္းပဲ အေလ်ာ္အစား လိုက္လုပ္ေပးတာက တေၾကာင္းေၾကာင့္ ကၽြန္မမွာလဲ လူငယ္စိတ္နဲ႕ ကိုယ္မွန္တယ္ထင္ရင္ ဘယ္သူ႕မွ လွည့္မၾကည့္ပဲ ရမ္းေနေတာ့တာပါပဲ။ ေနာက္ဆံုးမေတာ့ အသက္ရွစ္ဆယ္ေက်ာ္ ဖြားေအၾကီးကို ကားေနာက္ခန္းမွာတင္ျပီး၊ အရွိန္နည္းနည္း လြန္သြားတဲ့အဆံုး ေမေမက ရန္ကုန္ခဏပို႕ထားလိုက္မွ အရွိန္ျပန္ေသသြားပါတယ္။ ရန္ကုန္မွာက်ေတာ့ ကိုယ့္နယ္ျမိဳ႕ေလးလို အလြယ္တကူ resource mobilization လုပ္လို႕ မရတာေၾကာင့္ပါ။

ဒီလိုနဲ႕ ႏိုင္ငံရပ္ျခားေရာက္လာခ်ိန္မွာေတာ့ ကားလံုး၀ မေမာင္းျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဖြားဖြားက ကတိႏွစ္ခု ေတာင္းခဲ့ပါတယ္။ ပထမ ကတိက ႏိုင္ငံေရးနဲ႕ လံုး၀ မပတ္သက္ပါဘူးဆိုတဲ့ ကတိ၊ ဒုတိယကတိက ကားလံုး၀ မေမာင္းပါဘူးဆိုတဲ့ ကတိပါ။ ပထမကတိကိုေတာ့ ဘာမွ ျပန္မေျပာပဲ၊ ဒုတိယကတိကိုေတာ့ အသက္အႏၱရာယ္ေဘးနဲ႕ ၾကံဳတဲ့အခ်ိန္ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ တည္ႏိုင္ေအာင္ ၾကိဳးစားပါမယ္လို႕ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယူေက ေရာက္လာခ်ိန္မွာ ကားလံုး၀ မေမာင္းျဖစ္ခဲ့ပါ။

သို႕ေပမယ့္ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ေတာ့ ခရီးရွည္ေတြ ထြက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီမွာ တခုသတိထားမိသြားတာက ေမာ္ေတာ္ေ၀း (Motorway) ေပၚမွာ ကားေတြဟာ အျမန္ႏွဳန္းနဲ႕ ေမာင္းတဲ့ကားေတြကလဲ သူ႕လမ္းနဲ႕သူ၊ သာမန္ႏွဳန္းနဲ႕ ေမာင္းတဲ့ကားေတြကလဲ သူ႕လမ္းနဲ႕သူ၊ အျမန္ႏွဳန္းကေန သာမန္ႏွဳန္းေပၚ ေျပာင္းတဲ့ ကားေတြကလဲ သူ႕စည္းကမ္းနဲ႕သူ၊ သာမန္ႏွဳန္းကေန အျမန္ႏွဳန္းကို ေျပာင္းတဲ့ကားေတြကလဲ သူ႕စည္းနဲ႕သူ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာပါပဲ။ အရွိန္ျမန္ခ်င္တဲ့ကားက အရွိန္ေႏွးတဲ့ကားကို ေႏွးရပါမလားလို႕ ဟြန္းတီးျပီး အတင္းေက်ာ္တက္ေနစရာလဲမလို၊ အရွိန္ေႏွးတဲ့ ကားကလဲ ေနာက္ကေန ဟြန္းတီးေနလိုက္ၾကတာ၊ ဘာလို႕မ်ား ဒီေလာက္ျမန္ခ်င္ ေနၾကပါလိမ့္လို႕ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္စရာလဲ မလိုပဲ သူ႕စည္းကမ္းနဲ႕သူ လမ္းအေျပာင္းအေရႊ႕ေလးေတြ လုပ္သြားၾကရံုပါပဲ။

ဒီလိုပါပဲ။ ျမိဳ႕တြင္းလမ္းေတြမွာလဲ လမ္းေလွ်ာက္သူေတြက သူ႕ဘာသာသူ ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ၊ စက္ဘီးစီးသူကလဲ သူ႕ဘာသာသူ စက္ဘီးလမ္းေပၚမွာ၊ လူသြားလမ္းေပၚတက္လာရင္လဲ အရွိန္ေလွ်ာ့ျပီး သတိထားလို႕၊ ကားေတြကလဲ သူ႕စည္းကမ္းနဲ႕သူ ဥဒဟို ျဖတ္သန္းသြားလာၾကပါတယ္။ ကားေတြက မီးပြိဳင့္ေက်ာ္ေမာင္းလိုက္တာတို႕၊ လူေတြက ေတာင္ေျပးေျမာက္ေျပးလုပ္တာတို႕က အေတာ္ရွားပါတယ္။ လူငယ္ေတြသဘာ၀ ေသာက္စားျပီး ယာဥ္အႏၱရာယ္ျဖစ္တတ္တာေတြကိုေတာ့ ဥပေဒနဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္ထား ပါတယ္။ မူးယစ္ေသစာေသာက္စားထားမွဳ သတ္မွတ္ခ်က္တခုထက္ ေက်ာ္တဲ့အခါ ကားေမာင္းခြင့္ မရွိပါဘူး။ အရက္မူးျပီး ကားေမာင္းရင္ လူငယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကုမၸဏီ ဒါရိုက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ျပစ္ဒဏ္ကို ခံယူရပါတယ္။ ဥပေဒစည္းကမ္းေတြနဲ႕ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတာေၾကာင့္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ စိတ္တိုင္းက် ကားေမာင္းခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး။

ေနာက္တခုက ေလ်ာ္ေၾကးကိစၥေတြ၊ ညွိယူတာေတြကလဲ လုပ္ခ်င္တိုင္းလုပ္လို႕ မရပါဘူး။ ဥပေဒနဲ႕အညီ ညွိႏွိဳင္းတာေတြကိုပဲ လုပ္လို႕ရတာေၾကာင့္ ေလ်ာ္ေၾကးလိုခ်င္လို႕ ကားတိုက္ခံ ဂြင္ရိုက္တယ္ဆိုတာေတြ၊ ကားတိုက္ျပီးရင္လဲ ေလ်ာ္ေၾကးေပးလိုက္လို႕ ရတာပဲ ဆိုတာေတြ မရွိေတာ့ပါဘူး။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမွဳရဲ႕ ေအာက္မွာ အေတြးအေခၚဆိုးေတြ၊ စိတ္ရိုင္းေတြ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါတယ္။

ကားေပၚက လူေတြကလဲ လမ္းေပၚက လူေတြကို ေလးစားသလို၊ လမ္းေပၚက လူေတြကလဲ ကားေပၚက လူေတြကို အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳ ရွိျပီး၊ သူ႕စည္းကိုယ့္စည္းနဲ႕ ေနၾကတာေၾကာင့္ ကားေပၚက လူေတြက လမ္းေပၚက လူေတြကို မေထမဲ့ျမင္လုပ္တယ္၊ လမ္းေပၚကလူေတြက ကားေပၚက လူေတြကို ကားစီးႏိုင္တယ္ဆိုျပီး ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြလဲ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မရွိၾကေတာ့ပါဘူး။ စည္းေတြကို ခ်ိဳးေဖာက္လာသူ အခ်ိဳ႕ေတာ့ ရွိၾကပါတယ္။ ဒီအခါမွာလဲ ကိုယ့္အသက္ေတြ၊ ေျခလက္အဂါၤေတြ ေပးဆပ္လိုက္ရတာေတြ၊ ဥပေဒရဲ႕ တင္းတင္းၾကပ္ၾကပ္ အဆံုးအမကို ခံယူလိုက္ၾကရတာေတြ ရွိလာပါေတာ့တယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ မီးပြိဳင့္မွာမီးနီတဲ့အခါ ယာဥ္ရပ္နားရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ လမ္းျဖတ္ကူးတဲ့အခါ ဘယ္ညာၾကည့္ရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ အျမန္ႏွဳန္းနဲ႕ ကိုယ္က ေမာင္းခ်င္ရင္ အျမန္လမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေရွ႕က အေႏွးႏွဳန္းတဲ့ ေမာင္းေနတဲ့ကားကို အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစပဲ အသာတၾကည္ ကူးေျပာင္းသြားရမယ္ဆိုတဲ့အသိ၊ အေႏွးႏွဳန္းနဲ႕ ေမာင္းေနတဲ့ကားကလဲ အျမန္ႏွဳန္းနဲ႕လမ္းေပၚက ပိတ္ျပီး မေမာင္းရဘူးဆိုတဲ့အသိ၊ တရားဥပေဒရဲ႕အထက္မွာ ဘယ္သူမွ မရွိေစရပဲ ဥပေဒကို လိုက္နာရမယ္ ဆိုတဲ့အသိ၊ ကားေမာင္းသူေတြ၊ အေႏွးယာဥ္ေမာင္းသူေတြ၊ လမ္းေလွ်ာက္သူေတြကလဲ သူ႕စည္းကိုယ့္စည္းထားျပီး အျပန္အလွန္ေလးစားရမယ္ ဆိုတဲ့ အသိေတြ က်ယ္ျပန္႕လာဖို႕ လိုအပ္တယ္လို႕ေတာ့ ယူဆမိပါတယ္။ သူ႕စည္း၊ ကိုယ့္စည္းရွိျပီး၊ သူ႕တာကိုယ္တာ လံုၾကတဲ့အခါ မျဖစ္သင့္ပဲျဖစ္ရတဲ့ အသက္ဆံုးရွံဳးမွဳေတြ၊ ဘ၀ဆံုးရွံဳးမွဳေတြေတာ့ ေလ်ာ့နည္းလာတန္ေကာင္းပါရဲ႕။



ခင္မမမ်ိဳး (၈၊ ၁၂၊ ၂၀၁၁)





တခါတရံမွာ လူတဦးတေယာက္ကို အျခားလူတေယာက္က တမင္တကာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အမႈ မဲ့ အမွတ္မဲ့ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေစတနာနဲ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ျပဳမူဆက္ဆံေျပာဆိုမႈေလးေတြဟာ တဘက္ သားရဲ႕ ရင္ထဲမွာ ဆူးစူးသလို ဒဏ္ရာအနာတရေလးေတြ ျဖစ္သြားတတ္ပါတယ္။ အထူး သျဖင့္ လူႀကီးမိဘ၊ ဆရာသမားေတြရဲ႕ ပဲ့ျပင္ဆံုးမမႈေတြကို ကေလးငယ္ေတြက မတရား ဘူးလို႔ လက္ခံသြားမိတဲ့အခါ ဒီကေလးငယ္ေတြရဲ႕ ႏုနယ္တဲ့ ႏွလံုးသားေတြမွာ ဆူးေလး ေတြ စိုက္ဝင္သြားတတ္ၾကပါတယ္။ ပဲ့ျပင္ဆံုးမမႈဆိုတာမွာ ေစတနာႏွင့္ အက်ဳိးကို ေမွ်ာ္ ၿပီး ဆံုးမၾကတာ မ်ားေပမယ့္ တခါတရံမွာ ေဒါသအေလ်ာက္ လက္လြန္ေျခလြန္ ျဖစ္သြား တတ္တာေတြ ရွိပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ လူတေယာက္ဟာ ထိခိုက္နာက်င္ ခံစားရၿပီဆိုရင္ မတရားမႈ (injusti ce) ရဲ႕ အရိပ္အေငြ႔ေလးေတြက သူ႔အာ႐ံုကို လႊမ္းမိုးလာတတ္ပါတယ္။ အဲဒါကို injust ice gap လို႔ ပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီ injustice gap က ႀကီးထြားရင္ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ဖို႔ ပိုၿပီးခက္ခဲပါတယ္။ ဒီထက္ပိုဆိုးတာက negative emotions ေတြ ထြက္ ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ခံျပင္းစိတ္၊ လက္စားေခ်လိုစိတ္၊ အရြဲ႕ တိုက္လိုစိတ္ စတာေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ အနည္းဆံုးေတာ့ တိုက္ဆိုင္မႈေတြ ရွိလာတဲ့အခါ စိုက္ဝင္ေနတဲ့ ဆူးေလးေၾကာင့္ တႏုံ႔ႏံု႔ ခံစားရတတ္ပါတယ္။
ပဲ့ျပင္ဆံုးမမႈမွာ ဆံုးမသူရဲ႕ ေစတနာကို နားလည္ခဲ့ရင္ injustice gap ေသးငယ္ေပမယ့္၊ ေစတနာကို နားမလည္ခဲ့ရင္ (သို႔မဟုတ္) ဆံုးမသူ ကိုယ္တိုင္က ေဒါသအေလ်ာက္ လုပ္ ခဲ့တာဆိုရင္ injustice gap က ႀကီးထြားတတ္ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ အေသးအဖြဲေလးေတြ လို ထင္ရတတ္ေပမယ့္ လူတေယာက္ရဲ႕ အနာဂတ္ မိသားစုဘဝ ပံုေဖာ္မႈ၊ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုင္းအဝိုင္းႏွင့္ ဆက္ဆံေရး စတာေတြေပၚမွာ သက္ေရာက္မႈေတြ ရွိလာတတ္ပါ တယ္။
ဒါေၾကာင့္ မိဘ၊ ဆရာ၊ လူႀကီးသူမေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆူးေလးေတြ ကိုယ့္ရင္ထဲမွာ ရွိ ေနတဲ့အခါ ဆူးထြင္းအပ္ေလးေတြနဲ႔ ဖယ္ရွားပစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ injustice gap နည္း တဲ့ ဆူးေလးေတြကို ခြင့္လႊတ္ျခင္း (forgiveness) နဲ႔ ဖယ္ရွားပစ္ၿပီး၊ injustice gap မ်ား တဲ့ ဆူးေလးေတြကိုေတာ့ သက္ဆိုင္သူေတြနဲ႔ ျပန္လွန္ေဆြးေႏြးမႈကေန တဆင့္ျဖစ္ပြားခဲ့ တဲ့ ျဖစ္ရပ္မွာ သူ႔ေနရာမွ ဝင္ေရာက္ေနရာယူၾကည့္ၿပီး နားလည္ေပးရန္ ႀကိဳးစားျခင္း (at empt to understand) နဲ႔ ဖယ္ရွားပစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ သက္ဆိုင္သူေတြ မရွိေတာ့တဲ့ အခ်ိန္မွာ ဆိုရင္ေတာ့ ခြင့္လႊတ္ျခင္းနဲ႔ ေမ့ေပ်ာက္ရန္ႀကိဳးစားျခင္း စတဲ့ဆူးထြင္းအပ္ေလး ကို အသံုးျပဳဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
က်မဘဝမွာလဲ ဆူးေလးေတြ အမ်ားအျပား စိုက္ဝင္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆူးေလးေတြက် ေတာ့ injustice gap က နည္းပါတယ္။ ေစတနာကို နားလည္ခံစားမိတာေၾကာင့္ ခႏၶာ ကိုယ္ကို ထိခိုက္နာက်င္မႈ ျဖစ္ေစတဲ့ ရိုက္ႏွက္ဆံုးမမႈေတြကိုေတာင္ ေက်းဇူးတရားလို႔ပဲ ျပန္လွန္နားလည္ရင္း ခြင့္လႊတ္ျခင္းဆိုတဲ့ ဆူးထြင္းအပ္နဲ႔ အလြယ္တကူ ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အသက္ ကိုးႏွစ္အရြယ္မွာ ဆူးခဲ့ဖူးတဲ့ ဆူးေလးတေခ်ာင္းကိုေတာ့ ကိုယ္တိုင္ အတတ္လဲသင္၊ ပဲ့ျပင္ဆံုးမသူ ေနရာကို ေရာက္ေနတဲ့ အသက္ႏွစ္ဆယ့္တ ႏွစ္ အရြယ္အထိ မဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။
အျဖစ္က ဒီလိုပါ။
က်မ ေလးတန္းေရာက္တဲ့ႏွစ္မွာ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္း ေတြ ပိတ္ထားတာေၾကာင့္ က်မ အေမက ဆရာမတေယာက္ဆီမွာ က်ဴရွင္ အပ္ထားပါ တယ္။ ဆရာမကလည္း ေက်ာင္းက ဆရာမပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်မက ဆရာမရဲ႕ အခန္းက မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းပိတ္ခ်ိန္မွာ စာလုပ္ျဖစ္ေအာင္ ဆိုၿပီး ေမေမက ဆရာမ ဆီ က်ဴရွင္ထားခဲ့တာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္ကာလမွာ ေက်ာင္းေတြ ပိတ္ထားတာဆိုေတာ့ အဖိုး ရဲ႕ စာဖတ္ခန္းႀကီးကို က်မက အပိုင္စီးထားခ်ိန္ပါ။ အရွင္ဇနကာဘိဝံသရဲ႕ အနာဂတ္သာ သာနာေရး၊ ဆရာသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ အေရွ႕ဘက္က ေနဝန္းထြက္သည့္ပမာ၊ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္ မမေလးရဲ႕ သူမ၊ ဆရာျမသန္းတင့္ ဘာသာျပန္တဲ့ စစ္နဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဦးကုလားရဲ႕ ျမန္ မာရာဇဝင္ႀကီး၊ ဆရာေမာင္ထင္ရဲ႕ ငဘ စတဲ့ စာအုပ္ေတြနဲ႔ အေမ့ကိုယ္ပိုင္ေဆးခန္း အ နီးက သပိတ္စခန္းက ျဖန္႔ေဝတဲ့ စာေစာင္ေတြကို ဖတ္ရင္း စာေပစည္းစိမ္ကို ခံစားေနတဲ့ အခ်ိန္ပါ။
မေတာက္တေခါက္ လူမမယ္ေလးေပမယ့္ ဆရာမ သင္ေပးေနတဲ့ ေလးတန္း သမိုင္းသင္ ႐ိုးထဲက စာေတြကေတာ့ အလြန္ကို ပ်င္းစရာေကာင္းသလို ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ သံုးတန္း မွာ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူတဲ့ အေၾကာင္းအထိ သင္ခဲ့ၿပီးေလေတာ့ ေလးတန္းသမိုင္းမွာ ကို လိုနီ နယ္ခ်ဲ႕ ေခတ္အေၾကာင္းေတြ ပါလာပါေတာ့တယ္။ သင္ရိုးထဲမွာ ဘယ္လိုေရးထား သလဲဆိုတာေတာ့ က်မ မမွတ္မိေတာ့ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဆရာမက နယ္ခ်ဲ႕ ကိုလိုနီဆိုၿပီး မွတ္စုေပးပါတယ္။ က်မကလဲ ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕ ျဖစ္သင့္တယ္လို႔ ေျပာရင္း ဆရာမနဲ႔ ျငင္း သလို ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဘယ္က ဘယ္လို ေခါင္းထဲ ေရာက္ေနခဲ့မွန္း မသိတဲ့ နီရိုကိုလို နီဝါဒ၊ စီးပြားေရးကိုလိုနီဝါဒေတြကို အေၾကာင္းျပၿပီး နယ္ခ်ဲ႕တယ္ဆိုတာက ကိုလိုနီကၽြန္ ျပဳျခင္း ရဲ႕ အမ်ဳိးအစားတခုပဲ ျဖစ္လို႔ နယ္ခ်ဲ႕ကို ေနာက္က ထည့္သင့္တယ္ဆိုၿပီး ကပ္သီး ကပ္သတ္နဲ႔ကို ျငင္းခဲ့တာပါ။
ဒီအျဖစ္အပ်က္ကိုေတာ့ က်မ လံုးဝ မေမ့ႏိုင္ေတာ့ပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေနာက္ေန႔ မွာ က်မ အႀကီးအက်ယ္ အရိုက္ခံရလို႔ပါပဲ။ ပထမတရက္မွာ က်မနဲ႔ ဆရာမ ျငင္းၾက တုန္းက က်ဴရွင္ဆင္းခ်ိန္ ျဖစ္သြားလို႔ ဘာမွ ဆက္မေျပာျဖစ္ေတာ့ပါ။ ဒုတိယေန႔ ေရာက္ ေတာ့ ျပႆနာက စပါၿပီ။ ဆရာမက တေန႔စာတေန႔ က်က္ခိုင္းၿပီး အလြတ္ျပန္ေရးခိုင္း တတ္ပါတယ္။ တခါတေလက်ေတာ့လဲ တေယာက္က စာစဆိုၿပီး၊ ဆရာမ ရပ္ခိုင္းတဲ့ ေန ရာမွာ ရပ္လိုက္ရပါတယ္။ ေနာက္တေယာက္က ေရွ႕မွာရပ္ထားတဲ့ ေနရာကေန ၏သည္ မေရြး ဆက္ဆိုရပါတယ္။ စာကို ေသခ်ာမက်က္လာသူေတြအတြက္ကေတာ့ ဆရာမရဲ႕ ၾကက္ေမြး ႀကိမ္လံုးနဲ႔ ေတြ႔ၾကေတာ့တာပါပဲ။
အဲဒီေန႔ကေတာ့ ဆရာမက အလြတ္ေရးခိုင္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သခ်ၤာတြက္ခိုင္းထားရင္း နဲ႔ စာစစ္ပါတယ္။ စာစစ္ေနရင္းနဲ႔ ဆရာမက က်မကို အတန္းေရွ႕ေခၚထုတ္ပါေတာ့တယ္။ ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕လို႔ ေရးထားတဲ့ ျပႆနာပါပဲ။ မင္နီေတြနဲ႔ ဝိုင္းလိုက္ေတာ့ အမွားက အ မ်ားႀကီးလို ျဖစ္သြားပါတယ္။ တခ်ဳိ႕အမွားေတြက်ေတာ့လဲ ၏နဲ႔သည္ လြဲတဲ့ အမွားေတြ ပါ။ ျမန္မာျပည္က ဆရာမေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ ၏ နဲ႔သည္ လြဲတာကို အျပစ္ရွာတတ္ၾက သလဲ ဆိုတာ က်မ ေသခ်ာမသိပါ။ ဒါေပမယ့္ ၏ နဲ႔သည္ ျပႆနာေၾကာင့္ က်မ လက္ဝါး ေပၚမွာ က်ခဲ့တဲ့ ႀကိမ္ခ်က္ေတြကေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားခဲ့ပါတယ္။
ဆရာမက အတန္းေရွ႕ေခၚထုတ္ေတာ့ က်မ ေအးေအးေဆးေဆးပဲ ထြက္သြားလိုက္ပါ တယ္။ မင္နီေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႔ေပမယ့္ က်မစိတ္ထဲမွာ လံုးဝ ေၾကာက္လန္႔စိတ္ မရွိခဲ့ပါ ဘူး။ ဆရာမက အမွားေတြကို ေရတြက္ၿပီး က်မ လက္ကို သားေရကြင္း စြတ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ သားေရကြင္းကို အမွားအေရအတြက္အလိုက္ ဆြဲဆန္႔လိုက္ ျပန္လႊတ္လိုက္ လုပ္တာပါ။ ေတာ္ေတာ္ၾကံၾကံဖန္ဖန္ႏိုင္တဲ့ အျပစ္ေပးနည္းပါ။ အရမ္း ႀကီးနာတာ မဟုတ္ ေပမယ့္ ခပ္စပ္စပ္ေလးေတာ့ ထိပါတယ္။ အျပစ္ရွိလားလို႔ ေမးၿပီး ျပစ္ဒဏ္ေပးတာ မ ဟုတ္တဲ့အတြက္ က်မကလည္း ေအးေအးေဆးေဆးပဲ အျပစ္ခံလိုက္ပါတယ္။ စိတ္ထဲမွာ ေတာ့ ကိုယ့္အျပစ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေတြးထားလိုက္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဆရာမက ဒီေလာက္နဲ႔ မရပ္ပါဘူး။ ေနာက္ကို မမွားေစနဲ႔လို႔ ေျပာၿပီး သခ်ၤာ တြက္ၿပီးရင္ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီ ဆိုတဲ့ စာလံုးကို အေခါက္ ငါးဆယ္ ေရးၿပီးမွ စာအုပ္ထပ္ရ မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီမွာတင္ က်မရဲ႕ မဟုတ္မခံ၊ စေန ဇာတိက ျပလာပါေတာ့တယ္။ သခ်ၤာတြက္ခိုင္းထားၿပီး ဆရာမက စာဆက္စစ္ေနပါတယ္။ က်မကလဲ သခ်ၤာမတြက္ပဲ ငုတ္တုပ္ ထိုင္ေနလိုက္ပါတယ္။ တတိယခံုတန္းမွာ ထိုင္ေနတာမို႔ ဆရာမကပဲ မေတြ႔တာ လား၊ ေတြ႔ရက္နဲ႔ မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနလိုက္တာလား ဆိုတာကိုေတာ့ က်မ မသိ ပါ။ စာအုပ္ေတြ လာထပ္လို႔ ဆိုလိုက္ခ်ိန္မွာ က်မ ရင္ထဲ ဒိန္းကနဲ ျဖစ္သြားတာေတာ့ အ မွန္ပါပဲ။
စာအုပ္လာမထပ္ပဲ ေခါင္းငံု႕ထိုင္ေနတာေၾကာင့္ ဆရာမက က်မ နာမည္ကို ေခၚပါတယ္။ က်မလည္း တြက္လက္စ အပိုင္းကိန္း ပုစာၦေလးေတြကို ၾကည့္ရင္း ဆက္ထိုင္ေနလိုက္ပါ တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဆရာမက မၿပီးေသးဘူးလား၊ ဘယ္နားေရာက္ၿပီလဲ ဆိုၿပီး က်မ အ နီးကို ေရာက္လာပါတယ္။ စာအုပ္ကို ျမင္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာ့ သခ်ၤာတြက္ရင္ အရမ္းျမန္ တဲ့ က်မအေၾကာင္းကို သိေနတဲ့ ဆရာမတေယာက္အေနနဲ႔ က်မ ဘာလုပ္ေနတယ္ဆို တာ ရိပ္မိသြားေလာက္ပါၿပီ။ လာစမ္း၊ ေရွ႕ထြက္ခဲ့စမ္းလို႔ ဆိုတာနဲ႔ အေျခအေနကို က်မ လည္း ရိပ္မိသြားခဲ့ပါၿပီ။ ဆရာမရဲ႕ ႀကိမ္ခ်က္ေတြက အေတာ္ပဲ ျပင္းထန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မ ရင္ထဲကိုလဲ ဆူးတေခ်ာင္းက အရွိန္နဲ႔ စူးဝင္သြားခဲ့ပါတယ္။
ဒီလို ဆူးေလးေတြဟာ ဘဝအနာဂတ္ကို သက္ေရာက္ေစတယ္ဆိုတာ သိလာတဲ့ အခ်ိန္ ေတြမွာ ဆူးေလးေတြကို ႏႈတ္ဖို႔ က်မ ၾကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အသက္ႏွစ္ဆယ္ ေက်ာ္ အခ်ိန္အထိ ႏႈတ္လို႔ မရခဲ့ပါဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ႏိုင္ငံျခား မထြက္ခင္ တေန႔မွာေတာ့ ေမြး ဖြားရာ ဇာတိၿမိဳ႕ေလးဆီ ေခတၱျပန္ရင္း ဆရာမကိုလည္း သြားႏႈတ္ဆက္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာမနဲ႔ စကားေျပာရင္း ဒီအျဖစ္အပ်က္ေလးကို အစေဖာ္ၿပီး ျပန္ေျပာျပျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ထူးျခားစြာပဲ ဆရာမကလဲ ဒီအျဖစ္အပ်က္ကို မွတ္မိေနခဲ့ပါတယ္။ သမီးငါးတန္းတုန္းက လက္ကိုင္ပုဝါ အျဖဴေလး တထည္ တီခ်ာလက္ေဆာင္ေပးဖူးတာ မွတ္မိလားလို႔ ျပန္ေမး ပါတယ္။ ဒီတုန္းက ေက်ာင္းအဝင္ဂိတ္မွာ အလည့္က် ဂိတ္ေစာင့္ေနတဲ့ ဆရာမနဲ႔ ဆံုခဲ့ တာပါ။ ဘာအတြက္မွန္း မသိေပမယ့္ ေလးတန္းမွာ ဆုရလို႔ ဆုထပ္ခ်တာလို႔ပဲ ထင္ခဲ့မိပါ တယ္။
ဆရာမကေတာ့ တီခ်ာ့ဘက္က လြန္သြားတယ္ ဆိုတာ ရိုက္မိၿပီးကတည္းက သိတယ္လို႔ ဆိုလာခဲ့ပါတယ္။ ကိုလိုနီ နယ္ခ်ဲ႕၊ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီ စကားလံုး ေဝါဟာရေတြရဲ႕ အမွန္တ ရား ဆိုတာေတြထက္ က်မဘက္က ကလန္ကဆန္ လုပ္လာခ်ိန္မွာ ဘာေၾကာင့္ လုပ္သ လဲ ဆိုတာကို မစူးစမ္းပဲ အလ်င္စလို ရိုက္လိုက္မိတာက ဆရာ့အာဏာစက္ ျပသလို ျဖစ္ သြားတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လက္ကိုင္ပုဝါျဖဴေလး ေပးဖို႔ကို ေလးတန္းဆုရတဲ့ သူေတြ ေၾကျငာတဲ့ အထိ ေစာင့္ေနခဲ့တာလို႔ ဆိုပါတယ္။ က်မကေတာ့ အဓိပၸာယ္ မေဖာ္တတ္ပဲ ရင္ထဲမွာ ဆူးသြားတဲ့ ဆူးတေခ်ာင္းကို ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ သိမ္းထားျဖစ္ခဲ့တာပါ။
ဆရာမက အဲဒီလို ေျပာလိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ေဝါဟာရျပႆနာေတြနဲ႔ အျငင္းပြားမႈေတြက က်မအတြက္ အဓိက မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ က်မကို ရုပ္ပိုင္းအရ၊ စိတ္ပိုင္းအရ ထိခိုက္နာ က်င္ေစမႈ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ တာဝန္ရွိသူက ဒီလိုျဖစ္ေစခဲ့မႈကို သူ႔အမွားလို႔ သိျမင္ခဲ့တယ္။ အမွားအတြက္ ေတာင္းပန္မႈကို သေကၤတ တစံုတရာနဲ႔ ျပသခဲ့တယ္။ တ ဘက္နဲ႔ တဘက္ ရန္သူလို႔ မသတ္မွတ္ၾကတဲ့ အေျခအေန တခုမွာ၊ အထူးသျဖင့္ တ ဘက္နဲ႔တဘက္ ရန္လိုမႈေတြ၊ လက္စားေခ်မႈေတြ၊ အာဃာတ တရားေတြ မပါတဲ့ မိဘနဲ႔ သားသမီး၊ ညီရင္းအစ္ကို ေမာင္ႏွမ၊ ဆရာနဲ႔ တပည့္တို႔အၾကားမွာ ဒီလို အေျခအေနမ်ဳိး ဟာ ဆူးေလးေတြကို ဆူးထြင္းအပ္နဲ႔ ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ခ်ိန္ေလးေတြပါပဲ။
ဆရာမနဲ႔ မဆံုေတြ႔ခင္တုန္းက ဒီအျဖစ္အပ်က္ေလးကို ျပန္သတိရမိရင္ စိတ္ထဲမွာ တႏံု႔ႏံု႔ နဲ႔ sense of injustice က ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ သခ်ၤာ အပိုင္းဂဏန္းေလး ေတြကို ျမင္ရတဲ့ အခ်ိန္ေလးေတြမွာပါ။ ဆရာမနဲ႔ ဆံုၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာက်ေတာ့ တိုက္ ဆိုင္မႈ ရွိလာတဲ့အခါ ဆရာမနဲ႔အတူ ငယ္စဥ္တုန္းက အျဖစ္အပ်က္ေလးကို ျပန္သတိရမိ တတ္ေပမယ့္ ဒီလို မခံစားရေတာ့ပါဘူး။ က်မတို႔ၾကားမွာ ရွိခဲ့တဲ့ injustice gap က ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ပါတယ္။
တကယ္တမ္းက်ေတာ့ လူ႔ဘဝ ခရီးဟာ တိုတိုေလးပါ။ မိဘဆရာဆိုတာကလဲ လူတေယာက္ရဲ႕ ဘဝမွာ ဘဝခရီးသြားရင္း ေခတၱခဏ အရိပ္ဝင္ခိုခဲ့ရတဲ့ ရင္ခြင္ေတြပါ။ မိသားစုဆက္ဆံေရး၊ ဆရာတပည့္ ဆက္ဆံေရးေတြမွာ အမုန္းတရားေတြ၊ နာက်ည္း ခ်က္ေတြ၊ အာဃာတ တရားေတြ ေရရွည္မရွိသင့္ပါဘူး။ မေတာ္တဆ ဆူးေလးေတြ စိုက္ဝင္သြားခဲ့ရင္လဲ ဆူးထြင္းအပ္ေလးေတြ အသံုးျပဳၿပီး ဆူးေလးေတြကို ဖယ္ပစ္လိုက္ ႏိုင္ရင္ ဘဝရဲ႕ စိတ္ေအးခ်မ္းမႈ တစံုတရာကိုလည္း ရရွိလာမွာ မလြဲဧကန္ပါပဲ။
ခင္မမမ်ဳိး
(၂၊ ၁၁၊ ၂ဝ၁ဝ)

No comments: