Friday, October 19, 2012

တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ မဟာတံတုိင္းသစ္


   
   ခရစ္မတိုင္မီ ဘီစီ ၃ဝဝ ေလာက္မွာ ခ်င္မင္းဆက္ Qin dy-nasty  ရဲ႕ ပထမ ဧကရာဇ္ဘုရင္ ႀကီးဟာ တ႐ုတ္ျပည္ႀကီးကုိ ေပါင္း  စည္းခဲ့တယ္။ အာရွအလယ္ပုိင္းက  ျမက္ခင္းလြင္ျပင္ႀကီးေတြမွာ ေရ ၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာ လွည့္လည္ေန ထုိင္ၾကတဲ့ မ်ဳိးႏြယ္စုေတြက တ႐ုတ္ ျပည္ႀကီးကုိ မၾကာမၾကာလာ ေရာက္ တိုက္ခုိက္ဖ်က္ဆီးေလ့ရွိ တာေၾကာင့္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ သမုိင္းေမာ္ကြန္း တြင္ က်န္ရစ္မယ့္ ဧရာမမဟာတံတုိင္းႀကီးကုိ တ႐ုတ္ ျပည္ ေျမာက္ပုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္။
    ကမၻာက  The Great Wall of China  လုိ႕ ေခၚၾကတဲ့ တ႐ုတ္ ျပည္ မဟာတံတုိင္းႀကီးကုိ ျမင္ေတြ႕ ၾကရသူတုိင္း တအံ့တၾသ ခ်ီးမြမ္း ၾကရတယ္။ တ႐ုတ္ရဲ႕ေဆာက္လုပ္ ေရးနည္းပညာ ကြၽမ္းက်င္ႏုိင္နင္းမႈ သေကၤတတစ္ခုလည္း ျဖစ္တယ္။ တ႐ုတ္ေတြရဲ႕ ႀကီးမားတဲ့ လူအင္ အားနဲ႕ ျမင့္မားတဲ့ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္ စြမ္းကုိ ေဖာ္ျပတယ္။ ၿပီးေတာ့ တ႐ုတ္တုိ႕ရဲ႕ ျပင္ပကမၻာအေပၚ သူတို႕ရဲ႕ သေဘာထားအျမင္ကုိ လည္း ေဖာ္ညႊန္းတယ္။
    ဒီမဟာတံတုိင္းႀကီးရဲ႕ေတာင္ ဘက္ ေဒသနယ္ပယ္တစ္ဝန္းလံုး ကုိ ''တ႐ုတ္ျပည္မ'' လို႕ ေခၚၾက တယ္။ တ႐ုတ္တုိ႕က ခြၽမ္းခုေဝါ့ Chung Kuo လို႕ေခၚတယ္။ အဓိပၸာယ္က အလယ္ႏုိင္ငံ Mid-dle Kingdom ပါတဲ့။ ခုေတာ့ မဟာတံတုိင္းႀကီးဟာ အိုမင္းေဆြး ျမည့္စ ျပဳလာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ တ႐ုတ္တို႕ရဲ႕ မဟာတံတုိင္းစိတ္ ဓာတ္ကေတာ့ မူဝါဒေရးဆြဲၾကတဲ့ တ႐ုတ္ေခါင္းေဆာင္ ႀကီးေတြရဲ႕ စိတ္သႏၲာန္မွာ ကိန္းေအာင္းေန ဆဲပါ။
   သေဘာထားတင္းမာတဲ့ ကြန္ ျမဴနစ္ပါတီ ႀကီးစိုးစဥ္က ႏုိင္ငံျခား သားအရင္းရွင္ေတြ တ႐ုတ္ျပည္ထဲ ဝင္မလာရေအာင္ တ႐ုတ္စီးပြားေရးကုိ တံခါးပိတ္ထားခဲ့ၾကတယ္။ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ားရဲ႕ အေစာပုိင္း ကာလမွာ တ႐ုတ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ေတြရဲ႕ သေဘာထားအျမင္ ေျပာင္း လဲသြားၿပီး ပိတ္ထားတဲ့ တံခါးကို ဖြင့္ေပးကာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ က်င့္သံုးလာခဲ့ၾကတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္လည္း ေန႕ခ်င္းညခ်င္း ဆိုသလို အံ့ၾသရေလာက္ေအာင္ စီးပြားေရး တိုးတက္သြားခဲ့တယ္။
    ဒါေပမယ့္ ခုေနအခါမွာ ႏုိင္ငံ ျခားသားေတြ မဟာတံတိုင္းႀကီး သစ္တစ္မ်ဳိးနဲ႕ ရင္ဆုိင္လာၾကရ တယ္။ ဒီတံတုိင္းသစ္က အုတ္ေတြ၊ ေက်ာက္ေတြနဲ႕ တည္ေဆာက္ထား တဲ့ တံတုိင္းႀကီး မဟုတ္ဘူး။ စည္း ကမ္းေတြ၊ စည္းမ်ဥ္းေတြ၊ ကန္႕ သတ္ခ်က္ေတြနဲ႕ တည္ေဆာက္ ထားတဲ့ တံတိုင္းသစ္ႀကီး။ ဒီတံတိုင္း သစ္ကို ဗ်ဴ႐ိုကရက္ တပ္မဟာက ေစာင့္ၾကပ္ေပးလ်က္ရွိတယ္။ ရည္ ရြယ္ခ်က္ ကေတာ့ ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ အျမတ္ရႏိုင္တဲ့ တ႐ုတ္စားသံုးသူေစ်းကြက္ေတြထဲကုိ ႏုိင္ငံျခားသား ေတြ ဝင္ခြင့္မရေအာင္ ခ်ဳပ္ကုိင္ဖို႕ ျဖစ္ တယ္။
   ဒီေတာ့ ႏုိင္ငံတကာစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြအတြက္ ကစား ကြင္း ရြဲ႕ေစာင္းသြားတယ္။ ကုမၸဏီ အခ်ဳိ႕က သူတို႕ရဲ႕ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈ ေတြကုိ အျခားကုိ ေရႊ႕ေျပာင္းေတာ့ မယ္လို႕ ၿခိမ္းေျခာက္ေျပာဆုိလာ ၾကတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ႐ံုးခန္း ဖြင့္လွစ္ထားတဲ့ ဥေရာပ သမဂၢကုန္ သည္ႀကီးမ်ားအသင္း- European Union Chamber of Commerce ရဲ႕ မၾကာေသးမီက ထုတ္ျပန္ခဲ့ တဲ့ ေလ့လာ ဆန္းစစ္ခ်က္တစ္ခုမွာ ၄င္းတို႕ရဲ႕ ေမးျမန္းခ်က္ကုိ ေျဖၾကားခဲ့သူ ၄၂ ရာခိုင္ႏႈန္းက တ႐ုတ္အစိုးရ မူဝါဒမ်ား ဟာ ႏုိင္ငံျခား ကုမၸဏီမ်ား အေပၚ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ကနဲ႕ ႏႈိင္းစာရင္ သိပ္ၿပီး မွ်တမႈမရွိဘူးလို႔ျမင္ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ၄င္းတုိ႕အေနနဲ႕ အေျခ အေန ျပန္ေကာင္း လာလိမ့္မယ္လို႕ ေမွ်ာ္ လင့္မထားၾကဘူး။
   ေျဖၾကားသူ ၄၃ ရာခိုင္ႏႈန္းက လာမယ့္ ႏွစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ ခြဲျခား ဆက္ဆံမႈဟာ ပုိၿပီးဆိုးရြားလာလိမ့္ မယ္လို႕ ယူဆၾကတယ္။ အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ အထိၾကာေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္မေန ခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ၂၂ ရာခိုင္ႏႈန္းက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈေတြကုိ တ႐ုတ္ျပည္ မွ အျခားႏုိင္ငံေတြဆီ ေရႊ႕ေျပာင္းဖို႕ ျပင္ဆင္ေနေၾကာင္း ဆုိခဲ့ၾကတယ္။ ေပက်င္းၿမိဳ႕ အေျခစုိက္ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈနဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ေရးအဖြဲ႕- Organisation for Economic Co-operation and Developement  မွ အႀကံေပး Joerg Wuttke  က ''ကုမၸဏီေတြ ဟာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ သူတို႕ရဲ႕ ေငြ ေတြကုိ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွဖို႕ အႀကိမ္ႀကိမ္ အခါခါ စဥ္းစား လာၾကတယ္။ ခင္ ဗ်ားရဲ႕ ကားမွန္ျပတင္းေပါက္က အျပင္ထြက္ၾကည့္လိုက္ပါ။ လမ္း ပိတ္ဆို႕ထားတာ ခင္ဗ်ားေတြ႕ရ လိမ့္မယ္'' လို႕ ေျပာၾကားခဲ့တယ္။
  ဒါကေတာ့ တ႐ုတ္အတြက္လည္း မေကာင္းဘူး။ ကမၻာႀကီးအတြက္လည္း မေကာင္းဘူး။ တ႐ုတ္ဟာ လူအထင္ ႀကီးေလာက္ေအာင္ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေနတယ္ဆို ေပမယ့္ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီေတြ သယ္ေဆာင္လာမယ့္ အလုပ္အကုိင္ေတြ လိုတယ္၊ ကြၽမ္းက်င္မႈေတြ လိုတယ္၊ နည္းပညာေတြ လိုတယ္။ အေမရိ ကန္ျပည္ေထာင္စုနဲ႕ ဥေရာပႏုိင္ငံ ေတြဟာ ၂ဝဝ၈ ခု ဘ႑ာေရး အက်ပ္အတည္းမွ ႐ုန္းထြက္ႏုိင္ဖို႕ ႀကိဳးပမ္းေနရဆဲျဖစ္တယ္။ ၄င္းတို႕ အေနနဲ႕ ၄င္းတုိ႕ရဲ႕ ပုိ႕ကုန္ေတြကို တ႐ုတ္ျပည္သို႕ တင္ပုိ႕ေရာင္းခ်ၿပီး ¤င္းတုိ႕ရဲ႕ စီးပြားေရး ၾ<ြကတက္လာ ေအာင္ လုပ္ဖုိ႕ ေမွ်ာ္မွန္းထားၾက တယ္။
    ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့ အေျခ အေန ဆိုးရြားလာတယ္။ တ႐ုတ္နဲ႕ ကုန္သြယ္ဖက္ႏုိင္ငံေတြက သူတို႕ ရဲ႕ မေက်နပ္ခ်က္ေတြကို ဖြင့္ခ်လာ ၾကတယ္။ ''တ႐ုတ္ဟာ ေစ်းကြက္ ဝင္ခြင့္ အတားအဆီးေတြကုိ ကုိင္ တြယ္ေျဖရွင္းဖို႕လိုတယ္။ မဟုတ္ ရင္ တုိ႕ကလည္း တုိ႕ရဲ႕ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ေတြကုိ က်င့္သံုးဖုိ႕ ေႏွာင့္ေႏွးေနမွာ မဟုတ္ဘူး'' လို႕ အေမရိကန္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ ကုန္သြယ္ေရး ဆပ္ေကာ္ မတီဥကၠ႒- Kevin Brady  က ဆုိတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီျပႆ နာဟာ နက္႐ႈိင္းလာဖြယ္ရွိတယ္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအေနနဲ႕ အျခား ႏုိင္ငံေတြမွာ ကုမၸဏီ တိုးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ မယ္ဆုိရင္ အျခားႏုိင္ငံေတြက ကုမၸဏီေတြကုိလည္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ မွာ ဖြင့္လွစ္ ခြင့္ျပဳ ဖုိ႕လိုတယ္။
ဘရိတ္အုပ္ျခင္း
တ႐ုတ္ႏုိင္ငံနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီတစ္ခုရဲ႕ အေတြ႕ အႀကံဳဟာ အဲဒီကုမၸဏီအေနနဲ႕ ဘယ္လုိလုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္သလဲ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ မူတည္တယ္။ တ႐ုတ္အစိုးရက တ႐ုတ္ျပည္ အနာဂတ္အတြက္ အင္မတန္ အေရးပါတယ္လို႕ သတ္မွတ္ထား တဲ့ အဆင့္ျမင့္စက္မႈလုပ္ငန္းေတြ မွာ ပါဝင္လုပ္ကုိင္တဲ့ ကုမၸဏီျဖစ္ ခဲ့ရင္ အင္မတန္ ခက္ခဲက်ပ္တည္း တဲ့ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ ခုခံတုိက္ခိုက္ မႈေတြ နဲ႕ ရင္ဆုိင္ရဖြယ္ ရွိတယ္။
    ႏုိင္ငံျခားကားကုမၸဏီေတြဟာ အၿမဲလိုလို ျပင္းထန္တဲ့ အကန္႕ အသတ္၊ အခ်ဳပ္အခ်ယ္ေတြနဲ႕ ရင္ ဆုိင္ၾကရတယ္။ အဲဒီကား ကုမၸဏီ ေတြဟာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ စက္႐ံု အလုပ္႐ံုေတြ တည္ေဆာက္မယ္ဆုိ ရင္ တ႐ုတ္ကုမၸဏီေတြနဲ႕ ဖက္စပ္ လုပ္ကုိင္ၾကရတယ္။ တ႐ုတ္ကုမၸဏီေတြကလည္း အမ်ားအားျဖင့္ ႏုိင္ငံပုိင္ကုမၸဏီေတြ ျဖစ္ေနတတ္ တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တ႐ုတ္ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ စက္မႈလုပ္ ငန္းကုိ အစိုးရပုိင္လုပ္ငန္းေတြက ႀကီးစိုးလႊမ္းမုိးထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။
  ကားထုတ္လုပ္သူတစ္ဦးဟာ ကားထုတ္လုပ္မႈစြမ္းရည္ကုိ တိုးျမႇင့္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ေပက်င္းအာဏာ ပုိင္ေတြဆီက သေဘာတူခြင့္ျပဳ ခ်က္ ေတာင္းခံၾကရတယ္။ အိႏၵိယ၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႕ အျခားအဓိကထြန္း သစ္စေစ်းကြက္ေတြမွာ ဆိုရင္ ႏုိင္ငံ ျခား ကားကုမၸဏီေတြကို ၁ဝဝ ရာခိုင္ႏႈန္း ပုိင္ဆိုင္လုပ္ကုိင္ခြင့္ျပဳ တယ္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာ ဒီလုိေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲကန္႕သတ္မႈေတြ ရွိေပမယ့္ တ႐ုတ္ေစ်းကြက္ ထဲကုိ ေစာေစာစီးစီး ဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကသူ ေတြဟာ ဧရာမလုပ္ငန္းႀကီးေတြကို ထူေထာင္တည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။
   ဒီလိုေစာစီးစြာ တ႐ုတ္ေစ်း ကြက္ထဲ ဝင္ေရာက္ခဲ့တဲ့ ကုမၸဏီ ႀကီးတစ္ခုကေတာ့ General Motors  ျဖစ္တယ္။ မႏွစ္က တ႐ုတ္ ျပည္မွာ စံခ်ိန္တင္ေလာက္ေအာင္  ကားစီးေရ ၂.၅ သန္း ေရာင္းခ်ႏုိင္ ခဲ့တယ္။ ကမၻာ့အႀကီးမားဆံုး ကား ေစ်းကြက္မွာ အေမရိကန္ကားကုမၸ ဏီႀကီးဟာ နံပါတ္တစ္ ႏုိင္ငံျခား ကားထုတ္လုပ္သူ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။
    ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့ Chrysler တို႕ကုိ ကားကုမၸဏီႀကီးေတြ ဟာ တ႐ုတ္ေစ်းကြက္ထဲ ဝင္ ေရာက္ဖို႕ မလြယ္ေတာ့ဘူး။ ျပည္ တြင္းေစ်းကြက္မွာ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီ ေတြ ႀကီးစိုးလာတာေၾကာင့္ တ႐ုတ္ မူဝါဒေရးဆြဲၾကသူေတြဟာ ေနာက္ ထပ္ ႏုိင္ငံျခားကား ကုမၸဏီေတြ ဝင္ မလာရေအာင္ အခက္အခဲေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိး ဖန္ဆင္းလာၾကတယ္။ လိုအပ္တဲ့ သေဘာတူခြင့္ျပဳမိန္႕ ေတြကုိ အခ်ိန္ ဆြဲၿပီး ၾကန္႕ၾကာ ေႏွာင့္ေႏွးေအာင္ လုပ္ၾကတယ္။
    Subaru ကားမ်ား ထုတ္လုပ္ တဲ့ ဂ်ပန္ Fuji Heavy Industries ဟာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ကားထုတ္လုပ္ မယ့္ စီမံကိန္းကုိ ရက္အကန္႕ အသတ္မရွိ ေရႊ႕ဆုိင္းထားလိုက္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း လြန္ခဲ့တဲ့ ေမလ အတြင္းက ေၾကညာခဲ့တယ္။ ကား ထုတ္လုပ္သူေတြ အတြက္ အရင္လြယ္ကူခဲ့ေပမယ့္ ခုေတာ့ မလြယ္ ေတာ့ဘူး။ လြယ္လင့္တကူ ဝင္ခြင့္ ရေရးဟာ ညီမွ်ကိန္းရဲ႕ တစ္စိတ္ တစ္ပုိင္း မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို႕ ေထာက္ျပလာၾကတယ္။
   ၂ဝ၁၁ ခု အေစာပုိင္းေလာက္ ကစၿပီး တ႐ုတ္အစိုးရဟာ တကယ္ လို႕ ႏုိင္ငံျခားကားကုမၸဏီေတြက ထုတ္လုပ္မႈ စြမ္းရည္ ကို ျမႇင့္တင္လို ၾကတယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္း တ႐ုတ္ ကုန္အမွတ္တံဆိပ္ေတြနဲ႕ ကား ေတြ ထုတ္လုပ္ဖို႕ တိုက္တြန္းခဲ့ တယ္။ ႏုိင္ငံျခား ကုမၸဏီ အေတာ္မ်ားမ်ားက လိုက္နာေဆာင္ရြက္ ထုတ္လုပ္ေပးခ့ဲၾကတယ္။ အစိုးရ က ကားကုမၸဏီေတြကို ပတ္ဝန္း က်င္ ညစ္ညမ္းမႈမရွိတဲ့ လွ်ပ္စစ္ ကားေတြ ထုတ္လုပ္ၾကဖို႕နဲ႕ အဆင့္ ျမင့္နည္းပညာ ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ေတြကို သူတို႕နဲ႕ ဖက္စပ္လုပ္ကုိင္ေန ၾကတဲ့ တ႐ုတ္ကုမၸဏီေတြကို လႊဲေျပာင္း ေပးဖုိ႕လည္း ေတာင္းဆိုခဲ့ျပန္ တယ္။
   တ႐ုတ္ေစ်းကြက္မွာ ေအာင္ ျမင္ေနၾကတဲ့ ႏုိင္ငံျခားကားထုတ္ လုပ္သူေတြအေပၚ တ႐ုတ္ဗ်ဴ႐ိုက ရက္ေတြရဲ႕ ေတာင္း ဆိုမႈေတြဟာ တစ္စတစ္စ အေႏွာင့္အယွက္ေပး သလို ျဖစ္္လာတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ မွာ အႀကီးမားဆံုး ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီ ႀကီး တစ္ခုျဖစ္တဲ့ Volkswagen က တ႐ုတ္ျပည္အေနာက္ပုိင္း ရွင္ က်န္း- Xinjiang ေဒသမွာ အေမရိ ကန္ ေဒၚလာ သန္း ၂၁ဝ ရင္းႏွီး ၿပီး စက္႐ံုႀကီးတစ္႐ံု တည္ေဆာက္ မယ္လုိ႕ ဧၿပီလက ေၾကညာခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အစုိးရက ဂ်ာမန္ကားကုမၸဏီႀကီး ကုိ ေဝးလံေခါင္ ဖ်ား သဲကႏၲာရေဒသမွာ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံဖုိ႕ တြန္းအားေပးလ်က္ရွိ ေၾကာင္း သတင္းထြက္ေနတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ အဲဒီေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ အစိုးရကလုပ္ ဖို႕ ရည္ရြယ္ထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္လို႕ အေၾကာင္းျပတယ္။
   ဒါေပမယ့္ တ႐ုတ္ျပည္ရဲ႕ အမ်ဳိးသားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးနဲ႕ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေကာ္မရွင္- National Development and Reform Commission-NDRC  က တ႐ုတ္ေစ်းကြက္ထဲမွာ ႏုိင္ငံျခားကားထုတ္လုပ္သူေတြရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္မႈကုိ ေႏွးေကြး သြားေအာင္ လုပ္ဖို႕ ဆႏၵမရွိေၾကာင္း ရွင္းလင္း ေျပာၾကားခဲ့တယ္။
အမ်ဳိးသားခ်န္ပီယံ
   မွ်မွ်တတ ေျပာရရင္ မဟာ တံတုိင္းသစ္ဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သိသာထင္ရွား ပြင့္လင္းခဲ့မႈကုိ ျပန္ လည္တံု႕ျပန္မႈ လည္း ျဖစ္ႏုိင္တယ္။ တိန္႕ေရွာင္ဖိန္- Deng Xiaoping  ဟာ ၁၉၈ဝ ျပည့္ႏွစ္မ်ားရဲ႕ အေစာ ပုိင္းကစၿပီး ကမၻာကုိ တ႐ုတ္ျပည္ သုိ႕ ဝင္ေရာက္ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီးေနာက္ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ားအေပၚ ကန္႕ သတ္ခ်က္မ်ားကုိ တစ္စတစ္စ ေျဖ ေလွ်ာ့ေပးခဲ့တယ္။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္မွာ ကမၻာ့ကုန္သြယ္ေရးအဖြဲ႕-World Trade Organization-WTO  ထဲ  ပါလာခဲ့ၿပီးေနာက္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈ ျဖစ္စဥ္ ဟာ ျမန္ဆန္ လာခဲ့တယ္။
   ေပက်င္းဟာ အရင္းအႏွီး အလုပ္အကုိင္နဲ႕ နည္းပညာေတြ သယ္ပိုးလာတဲ့ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီ ေတြကုိ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ လက္ခံ ႀကိဳဆိုခဲ့တယ္။ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ကုမၸဏီႀကီးေတြက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာ တိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အေမရိ ကန္ေဒၚလာ ၇၁ဝ ဘီလီယံ ျမႇဳပ္ႏွံၿပီး တံု႕ျပန္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ မၾကာေသးမီက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕အမ်ဳိးသားဦးစားေပးမႈ အစီအစဥ္ ေတြ ေရြ႕ လ်ားသြား တယ္။ တ႐ုတ္ တို႕ရဲ႕ လက္ထဲမွာ ေငြေတြ တစ္ပံု ႀကီး ရွိလာၿပီး ျပည္တြင္းျဖစ္ ကုန္ အမွတ္တံဆိပ္ အမ်ဳိးသား ခ်န္ပီယံ ေတြ ထုတ္လုပ္ခ်င္လာၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကုိယ္ပုိင္အဆင့္ျမင့္ နည္း ပညာ စက္မႈလုပ္ငန္းႀကီးေတြ တည္ေဆာက္ခ်င္လာၾကတယ္။
   တ႐ုတ္အစိုးရကို ႏုိင္ငံျခား သားေတြက လြန္လြန္ကဲကဲ လြတ္ လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ေဆာင္ဖို႕ အလ်င္အျမန္ တြန္းအားေပးခဲ့ၾက တယ္လို႕ တ႐ုတ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ က ျမင္တဲ့အေၾကာင္း Heritage Foundation မွ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံကြၽမ္း က်င္သူ Derek Scissors က ေထာက္ျပခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တ ႐ုတ္ဟာ ျပန္ၿပီးေနာက္ဆုတ္လ်က္ ရွိတယ္။ လက္ရွိ တ႐ုတ္သမၼတ ဟူ က်င္ေတာင္- Hu Jintao ရဲ႕ လက္ ထက္မွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြ ကုိ ေနာက္ျပန္ဆုတ္ၿပီး ႏုိင္ငံပုိင္ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကုိ ခ်ဲ႕ကား လ်က္ရွိတယ္။
    ''ကြၽန္ေတာ့္အျမင္မွာေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္ကာလအတြင္း သိ သာထင္ရွားတဲ့ ေစ်းကြက္ဖြင့္လွစ္ ေပးမႈေတြ လုပ္ခဲ့တယ္လို႕ မျမင္ ဘူး'' လုိ႕ တ႐ုတ္ျပည္ အေျခစုိက္ အေမရိကန္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း American Chamber of Commerce (Amcham) ရဲ႕ ဥကၠ႒ Chirstian Murck  က ေထာက္ျပ ခဲ့တယ္။
   ျပႆနာကေတာ့ ႏုိင္ငံျခား လုပ္ငန္းေတြဟာ တ႐ုတ္ႀကိဳးနီ စနစ္ထဲမွာ ၿငိတြယ္ေနၾကၿပီး ျပည္ တြင္းတ႐ုတ္လုပ္ငန္းရွင္ေတြ က ေတာ့ အရွိန္အဟုန္ျပင္းျပင္းနဲ႕ ေရွ႕သုိ႕ခ်ီတက္ေနၾကျခင္း ျဖစ္ တယ္။ Amchamရဲ႕ ဆန္းစစ္ခ်က္ တစ္ခုမွာ ႏုိင္ငံျခာသား လုပ္ငန္း ရွင္ အေတာ္မ်ားမ်ားက တ႐ုတ္အစိုးရ ရဲ႕ လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ႕ခြင့္ လုိင္စင္ခ် ေပးမႈဟာ ႏုိင္ငံျခားသားေတြ အတြက္ ေႏွးေကြးသြား ၿပီး ႏုိင္ငံျခား နဲ႕ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ေတြကုိ တူညီတဲ့အခြင့္အေရး မေပးဘူးလို႕ ျမင္ ၾကေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့တယ္။
   ဘ႑ာေရးက႑မွာဆုိရင္ နည္းမ်ဳိးစံုနဲ႕ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြရဲ႕ ေႏွာင့္ယွက္မႈေၾကာင့္ လုပ္ငန္းေတြ  တိုးတက္မႈမရွိ ျဖစ္ေန တယ္။ ႏုိင္ငံျခားဘဏ္ေတြရဲ႕ ဘဏ္ခြဲေတြ တုိးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ထားေပမယ့္ အမ်ဳိးသားဘဏ္လုပ္ငန္း အက္ဆက္ထဲမွာ ႏုိင္ငံျခား ဘဏ္ေတြရဲ႕ အက္ဆက္ က ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္ပဲ ရွိ တယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ႏုိင္ ငံျခားဘဏ္ခြဲေတြ တုိးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ ေရး အတြက္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘ႑ာေရး ထုတ္ကုန္သစ္တစ္ခု ပြဲထုတ္ေရး အတြက္ပဲျဖစ္ျဖစ္ အစုိးရရဲ႕ ခြင့္ျပဳ ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြဟာ ခက္ခဲၿပီး ႐ႈပ္ေထြးမႈရွိတယ္။
    Amcham ရဲ႕အဆုိအရ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ အာမခံလုပ္ ငန္း တ႐ုတ္ျပည္တြင္းမွာ လုပ္ကုိင္ ခြင့္ရဖို႕ အတားအဆီး အဟန္႕ အတားေတြနဲ႕ ႀကံဳေတြ႕ေနရဆဲ ျဖစ္တယ္လို႕ဆုိတယ္။ ခြင့္ျပဳၿပီး အာမခံလုပ္ငန္းေတြဟာလည္း လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ႕ခြင့္ရဖို႕ အခက္ အခဲ ေတြ ရွိေနဆဲျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအာမခံကုမၸဏီေတြရဲ႕ ေစ်းကြက္ ေဝစုဟာ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္က ေျခာက္ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိခဲ့ေပမယ့္ ၂ဝ၁၁ မွာ ေတာ့ ၃.၁ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ရွိေတာ့ တယ္။
    ႏုိင္ငံျခား အေသးစားစီးပြား ေရးလုပ္ငန္းေတြကလည္း တ႐ုတ္ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြရဲ႕ စက္ကြင္းက မလြတ္ဘူး။ သူတို႕လည္း အေႏွာင့္အယွက္ေပးတာ ခံေနရတယ္။ ဆြစ္စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦး ျဖစ္တဲ့ Claudia Masuger  ဟာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ သူမရဲ႕ ပထမဆံုး ဝုိင္အရက္တင္သြင္းေရာင္းဝယ္ေရး ကုမၸဏီေသးေသးေလးတစ္ခု ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္မွာ လာေရာက္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ တယ္။ ၿပီးေတာ့ ဆုိင္ခြဲကေလးေတြ ဖြင့္ဖုိ႕ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တယ္။ ဒီအတြက္ ပံုစံေတြ တစ္ပံုတစ္ေခါင္း ျဖည့္ရ တယ္။ သူမဟာ တ႐ုတ္ျပည္မွာ စီး ပြားေရး လုပ္ကုိင္ခြင့္ရဖို႕ အြန္လိုင္း ကေနၿပီး တ႐ုတ္ဘာသာစကားနဲ႕ စားေမးပြဲတစ္ခုလည္း ေျဖဆိုခဲ့ရ ေသးတယ္။ သူမရဲ႕ လုပ္ငန္းထဲမွာ အလုပ္သမား ၇ဝ ရွိတယ္။ သံုး ေယာက္ကုိ ဗ်ဴ႐ိုကရက္ေတြနဲ႕ ဆက္သြယ္ေရးအတြက္ သီးသန္႕ ထားရတယ္။
    တကယ္လုိ႕ ႏုိင္ငံျခားသား လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဗ်ဴ႐ိုကရက္ ေတြရဲ႕ မေကာင္းတဲ့ အမူအက်င့္ ေတြကို သက္ဆုိင္ရာကုိျဖစ္ေစ ဒါ မွမဟုတ္ မီဒီယာေတြကတစ္ဆင့္ ေဖာက္သည္ခ်ခဲ့ရင္ ဒါေတာ့ ကုိယ္ လုပ္ကုိယ္ခံပဲ။ တ႐ုတ္အရာရွိႀကီး ေတြက တုိင္ေတာသူကုိ ဘယ္ေတာ့ မွ အလြတ္မေပးဘူး။ နည္းမ်ဳိးစံုနဲ႕ အေႏွာင့္အယွက္ ေပးေတာ့တာပဲ။ သူတုိ႕ရဲ႕ လက္တံု႕ျပန္တာက ျမန္ တယ္။
ေလကုိ ႐ိုက္ခ်ဳိးသူမ်ား
   တ႐ုတ္အစိုးရက မဟာဗ်ဴ ဟာေျမာက္ စက္မႈလုပ္ငန္းလို႕ သတ္မွတ္ထားတဲ့ နယ္ပယ္ထဲကုိ ႏုိင္ငံျခားကုမၸဏီေတြက တိုးဝင္လာ ခဲ့ရင္ ႀကီးမားတဲ့ျပႆနာေတြနဲ႕ ႀကံဳေတြ႕ၾကရတတ္တယ္။ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္က ဂ်ာမန္ေလစြမ္းအင္ကုမၸ ဏီ- REpower ဟာ တ႐ုတ္ကုမၸ ဏီတစ္ခုနဲ႕ ဖက္စပ္လုပ္ငန္းထူ ေထာင္ခဲ့တယ္။ ဂ်ာမန္ေတြက ျမန္ ျမန္ဆန္ဆန္ ႀကီးထြားလာေနတဲ့ တ႐ုတ္ေစ်းကြက္ထဲ မွာ ေခတ္မီတာ ဗုိင္- Turbineတြ ေရာင္းခ်ဖို႕ ရည္ရြယ္တယ္။
    ဒါေပမယ့္ တ႐ုတ္အစိုးရက ေလစြမ္းအင္သံုး တာဗုိင္ေတြကုိ ျပည္တြင္းမွာ ထုတ္လုပ္ဖို႕ သတ္ မွတ္ထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တ႐ုတ္ ထုတ္လုပ္သူေတြကုိသာ ဦးစားေပး တယ္။ တာဗုိင္ထုတ္လုပ္ရာမွာ ျပည္တြင္းျဖစ္ အစိတ္အပုိင္း ၇ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း အသံုးျပဳရမယ္လို႕ အစိုး ရက ျပ႒ာန္းျပန္တယ္။ ဒီဥပေဒကုိ ေနာက္ပိုင္းမွာ ပယ္ဖ်က္ေပးခဲ့ တယ္။ ဒါနဲ႔ REpower ဟာ လုပ္ ငန္းေတြ တိုးခ်ဲ႕ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရရဲ႕ ေလစြမ္းအင္စီမံကိန္းႀကီး ေတြကုိ ေစ်းၿပိဳင္ေလလံဆြဲၾကတဲ့ အခါမွာ စရိတ္သက္သာတဲ့ ျပည္ တြင္းက တ႐ုတ္ကုမၸဏီေတြပဲ ေလ လံရၾကတယ္။
  တ႐ုတ္ေလစြမ္းအင္ ကုမၸဏီ ေတြ စရိတ္သက္သာရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက တ႐ုတ္အစုိးရ က ေနာက္ကြယ္မွေနၿပီး ေထာက္ပံ့ ေၾကး subsidy ေပးေနလုိ႕ ျဖစ္ တယ္။ တ႐ုတ္ေစ်းကြက္မွာ ဝင္တိုး လို႕မရတာေၾကာင့္ REpower ဟာ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္မွာ တာဗုိင္ထုတ္ လုပ္မႈကုိ ရပ္တန္႕လိုက္ၿပီး သူတို႕ ရဲ႕ စက္႐ံုကို ေရာင္းခ်ပစ္ဖို႕ ဆံုး ျဖတ္ခဲ့ၾကတယ္။ မႏွစ္က မတ္လ မွာ REpower ဟာ တ႐ုတ္ေစ်း ကြက္မွ တပ္ေခါက္ျပန္ခဲ့ရတယ္။ ''တ႐ုတ္ဟာ သူတို႕ရဲ႕ေစ်းကြက္ကုိ သူတို႕အကာအကြယ္ေပးထားတာ ပဲ'' လို႕ REpower ေလစြမ္းအင္ ကုမၸဏီရဲ႕ စီအီးအုိက မွတ္ခ်က္္ခ် ခဲ့တယ္။
မဟာတံတုိင္းသစ္
    ႏုိင္ငံေရးအရ အင္အားႀကီး မားတဲ့ ႏုိင္ငံပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ႀကီးေတြဟာ ႏုိင္ငံျခားသား စီးပြား ေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ မဟာ အတားအဆီးႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေန တယ္။ အဲဒီႏုိင္ငံပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းေတြကုိ အစိုးရက အကာ အကြယ္ေပးထား တယ္။ ေထာက္ ပံ့ ေၾကးေငြ ေပးထားတယ္။ အဲဒီ စီး ပြားေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ ဘယ္ ေတာ့မွ ေဒဝါလီခံရတယ္လုိ႕ ရွိမွာ မဟုတ္ဘူး။
   တ႐ုတ္အစုိးရကေတာ့ ႏုိင္ငံ ျခားကုမၸဏီနဲ႕ ျပည္တြင္းကုမၸဏီ ေတြအေပၚ တန္းတူဆက္ဆံ ေၾကာင္း အခိုင္အမာ ေျပာၾကားခဲ့ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တ႐ုတ္ကုမၸဏီ ေတြဟာ ေတာင့္တင္းခုိင္မာလာၾက ၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏုိင္ငံျခားလုပ္ငန္း ရွင္ေတြအေနနဲ႕ အေျခအေနသစ္ တစ္ရပ္နဲ႕ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ လုပ္ကုိင္တတ္ဖို႕ လုိလာၿပီလို႕ ေထာက္ျပခဲ့တယ္။
   ႏုိင္ငံျခားသား စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းရွင္ေတြက တ႐ုတ္ျပည္မွာ လုပ္ခေတြ ျမင့္တက္လာၿပီ၊ တ႐ုတ္ အစိုးရကလည္း ႏုိင္ငံျခား ကုမၸဏီေတြအေပၚ အကန္႕အသတ္ အခ်ဳပ္အခ်ယ္ေတြ လုပ္လာၿပီလို႕ တဖ်စ္ေတာက္ေတာက္ ေျပာေနၾကေပမယ့္ မႏွစ္က ႏုိင္ငံျခား သားေတြ တ႐ုတ္ျပည္မွာ လာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဟာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၂၄ ဘီလီယံ ရွိခဲ့တယ္။ တစ္ျမန္ႏွစ္ကထက္ေတာင္ ရွစ္ရာ ခိုင္ႏႈန္း ပိုမ်ားတယ္။
    ခရစ္မတုိင္မီ ဘီစီ ၃ဝဝ ေလာက္က ျပည္ပက လူ႐ိုင္းေတြ တ႐ုတ္ျပည္ကို မၾကာမၾကာလာ ေရာက္တိုက္ခိုက္တတ္ၾကလို႕ မ ဟာတံတုိင္းႀကီး တည္ေဆာက္ၿပီး တ႐ုတ္ျပည္ကုိ ကာကြယ္ခဲ့ၾကရ တယ္။ အခုလည္း အရင္းရွင္မုဆိုး ႐ိုင္းေတြရဲ႕ ရန္ကုိ ကာကြယ္ တဲ့ အေနနဲ႕ တ႐ုတ္က မဟာတံတိုင္း သစ္တစ္ခု တည္ေဆာက္ေနတာ မ်ားလား။       
 မင္းေရႊေမာင္

Ref : Michael Schuman: "The New Great Wall of China". TIME Sept 24, 2012.
မင္းေရႊေမာင္
 

No comments: