Tuesday, August 27, 2013

မွ်တတဲ့အေရးယူ အျပစ္ေပးမႈ ဟုတ္ပါရဲ႕လား

နိဒါန္း
            ၈ ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ေန႔ အခမ္းအနားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေဆြးေႏြးပြဲ တက္ခဲ့သည့္ အလယ္တန္းျပဆရာမ တစ္ဦးျဖစ္သူ ေဒၚစိုးစိုးခုိင္အေပၚ ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ အမွတ္ (၂) အေျခခံပညာ ဦးစီးဌာန၏ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္မႈအေပၚ ယခုတေလာ သတင္းမ်ားစြာ ထြက္ေပၚေနသျဖင့္ အဆုိပါကိစၥသည္ သက္ဆိုင္ရာ တည္ဆဲဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ျခင္း ဟုတ္-မဟုတ္ သိႏိုင္ရန္ ေလ့လာတင္ျပအပ္ပါသည္။
တည္ဆဲဥပေဒ
            ၀န္ထမ္းဆုိင္ရာ လက္ရွိတည္ဆဲဥေပဒကို ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၈ ရက္  ေန႔တြင္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ ၅ အျဖစ္ ျပ႒ာန္း အတည္ျပဳခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းဥပေဒကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ အဆုိပါဥပေဒသည္ အခန္းေပါင္း ၁၄ ခန္းႏွင့္ ပုဒ္မေပါင္း ၇၆ ခု ပါ၀င္ပါသည္။
            အဆိုပါဥပေဒ အခန္း(၄) တာ၀န္ႏွင့္အခြင့္အေရးမ်ားအခန္းတြင္ ပုဒ္မ ၁၀ တြင္ ၀န္ထမ္းလိုက္နာရမည့္ အခ်က္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
တာဝန္မ်ား
၁၀။ ဝန္ထမ္းသည္ ေအာက္ပါတို႔ကို လိုက္နာရန္ တာဝန္ရွိသည္ -
(က) ႏိုင္ငံေတာ္၏ေက်းဇူးသစၥာကို ေစာင့္သိ႐ိုေသျခင္း၊
( ခ ) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာျခင္း၊
( ဂ ) ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ႏိုင္ငံသားတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အေလးထား၍ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊
(ဃ) ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ပစၥည္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဘ႑ာမ်ား ေလလြင့္ ဆံုး႐ံႈးမႈ မရွိေစေရးႏွင့္ အလြဲသံုးစားမႈ မျပဳေရးတို႔အတြက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊
( င ) မိမိအား ေပးအပ္ထားေသာ တာဝန္ႏွင့္ဝတၲရားမ်ားကို ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ျခင္း၊
( စ ) ဤဥပေဒအရျပဳလုပ္ေသာ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ား၊ အမိန္႔၊ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ား၊ ဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္းအလိုက္ သီးျခား သတ္မွတ္ထားေသာ လုပ္ငန္းခြင္စည္းကမ္းမ်ား၊ အမိန္႔ႏွင့္ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လိုက္နာျခင္း၊
(ဆ) ပါတီႏိုင္ငံေရး ကင္းရွင္းျခင္း၊
( ဇ ) ရာထူးဝန္အဖြဲ႕က သတ္မွတ္ထားေသာ သင္တန္းမ်ားကို တက္ေရာက္ျခင္း၊
( စ ် ) အက်င့္စာရိတၲပ်က္ျပားျခင္းႏွင့္ သိကၡာမဲ့စြာ ျပဳမူ ေနထိုင္ျခင္းတို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊
(ည) တာဝန္အရ အပ္ႏွင္းထားသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အလြဲသံုးစားျပဳျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊
( ဋ ) လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ ျပဳလုပ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊
( ဌ ) ျပည္သူကို ႐ိုေသေလးစားျခင္း။
 အဆိုပါဥပေဒ အခန္း (၁၀) တြင္ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို ပုဒ္မ ၃၇ မွ ပုဒ္မ ၅၂ အထိ ေအာက္ပါအတိုင္း ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ 
ဝန္ထမ္းက်င့္ဝတ္ႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္ စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာရျခင္း
၃၇။ ဝန္ထမ္းသည္ ဤဥပေဒအရ ျပဳလုပ္ေသာ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို ေစာင့္ထိန္း လိုက္နာရမည့္ အျပင္ ဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္း၏ လုပ္ငန္းသဘာဝႏွင့္ ဝန္ထမ္းအမ်ိဳးအစားအလိုက္ သီးျခားသတ္မွတ္ထားသည့္ က်င့္ဝတ္ႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္ စည္းကမ္းမ်ားကိုလည္း ေစာင့္ထိန္း လိုက္နာရမည္။ 
ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူျခင္း
၃၈။ ဝန္ထမ္းက်င့္ဝတ္ ပ်က္ယြင္းမႈ၊ စည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္မႈႏွင့္ တာဝန္ ပ်က္ကြက္မႈတို႔အတြက္ ဝန္ထမ္း စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရး ဆိုင္ရာ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ ဌာနဆိုင္ရာနည္းလမ္းအရ အေရးယူ ႏိုင္သည္။ ဝန္ထမ္း၏ ျပဳလုပ္မႈ (သို႔မဟုတ္) ပ်က္ကြက္မႈသည္ ျပစ္မႈေျမာက္ႏိုင္သည့္ ကိစၥျဖစ္ပါက ဥပေဒေၾကာင္းအရ အေရးယူရန္ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
၃၉။ ဝန္ထမ္းသည္ တရား႐ံုး၏ ျပစ္မႈ ထင္ရွား စီရင္ျခင္းခံရပါက ယင္းက်ဴးလြန္သည့္ျပစ္မႈႏွင့္ ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္တို႔အား ေထာက္႐ႈ၍ ထိုဝန္ထမ္းကို စီမံခန္႔ခြဲမႈဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္အရ ဝန္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္တစ္ရပ္ရပ္ ခ်မွတ္ရန္ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္း အႀကီးအမွဴးက ဌာနဆိုင္ရာ နည္းလမ္းအရ အေရးယူႏိုင္သည္။
၄၀။ ဝန္ထမ္းအား တရားစြဲဆိုေသာအမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ တရား႐ံုးက စြဲခ်က္မတင္မီ လႊတ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) အၿပီးျပတ္ လႊတ္ျခင္း အမိန္႔ တစ္စံုတစ္ရာ ခ်မွတ္ေစကာမူ ယင္းတရားစြဲဆိုေသာ အမႈသည္ ဝန္ထမ္းက်င့္ဝတ္  ပ်က္ယြင္းျခင္း (သို႔မဟုတ္) စည္းကမ္းေဖာက္ဖ်က္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) တာဝန္ပ်က္ကြက္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားျခင္းႏွင့္ အက်ံဳးဝင္သည့္ကိစၥျဖစ္ပါက သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္း အႀကီးအမွဴးသည္ ယင္းဝန္ထမ္းကို ဌာနဆိုင္ရာ နည္းလမ္းအရ အေရးယူႏိုင္သည္။
၄၁။ ဝန္ထမ္း၌ အျပစ္ရွိေၾကာင္း ေပၚလြင္ထင္ရွားေနသည့္ကိစၥတြင္ ဌာနဆိုင္ရာ စံုစမ္း စစ္ေဆးျခင္း မျပဳဘဲ ထိုက္သင့္သည့္ ဝန္ထမ္း ဆိုင္ရာျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည္။
တာဝန္မွ ယာယီရပ္ဆိုင္းျခင္း
၄၂။ ဝန္ထမ္းကို ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူရာတြင္ ေရွးဦး စံုစမ္းမႈျပဳလုပ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈဖြင့္၍ စစ္ေဆးၾကားနာျခင္းတို႔ ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္ ယင္းဝန္ထမ္းအား တာဝန္မွ ယာယီ ရပ္ဆိုင္းထားႏိုင္သည္။ တာဝန္မွ ယာယီ ရပ္ဆိုင္းထားသည့္ ဝန္ထမ္းအား သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ စားစရိတ္ ေထာက္ပံ့ေၾကးႏွင့္ အျခား ရခြင့္ရွိသည့္ စရိတ္ေၾကးေငြမ်ားကို ခံစားခြင့္ျပဳရမည္။
ေရွးဦး စံုစမ္းမႈ ျပဳလုပ္ျခင္း
၄၃။ ဝန္ထမ္းအား လိုအပ္ခ်က္အရ ေရွးဦး စံုစမ္းမႈျပဳလုပ္ရာတြင္ -
(က) ေရွးဦး စံုစမ္းမႈ ခံရသည့္ ဝန္ထမ္း၏ အဆင့္ကို မူတည္၍ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္း အႀကီးအမွဴးက ေရွးဦးစံုစမ္းေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းသည့္ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္ၿပီး ယင္းအမိန္႔တြင္ ေရွးဦး စံုစမ္းေရးအဖြဲ႕၏တာဝန္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ကာလတို႔ကို သတ္မွတ္ရမည္။
( ခ ) ေရွးဦးစံုစမ္းေရးအဖြဲ႕သည္ ေရွးဦးစံုစမ္းမႈ အမႈတြဲ ဖြင့္လွစ္၍ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္ ဆိုင္ရာ စာရြက္ စာတမ္းမ်ား၊ သက္ေသထြက္ဆိုခ်က္မ်ားႏွင့္ အျခားအေထာက္အထားမ်ားကို စနစ္တက် မွတ္တမ္းတင္ ထားရွိရမည္။
( ဂ ) ေရွးဦးစံုစမ္းေရးအဖြဲ႕သည္ စံုစမ္းေတြ႕ရွိခ်က္၊ သံုးသပ္ခ်က္ႏွင့္ သေဘာထား ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား ပါရွိသည့္ အစီရင္ခံစာကို ယင္းအဖြဲ႕အား ဖြဲ႕စည္းေပးေသာ သက္ဆိုင္ရာ အႀကီးအမွဴးထံ တင္ျပရမည္။
၄၄။ စံုစမ္းျခင္း ခံရသည့္ဝန္ထမ္းကို ရွင္းလင္း ေခ်ပခြင့္ ေပး၍ ယင္း၏ေရွ႕၌ သက္ေသမ်ားကို စစ္ေဆးရမည့္အျပင္ ျပန္လွန္ ေမးခြန္းမ်ားကိုလည္း ေမးျမန္းခြင့္ျပဳရမည္။
ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္ျခင္း
၄၅။ ေရွးဦးစံုစမ္းမႈ ေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအရ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈ ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ပါက ေဆာလ်င္စြာ စစ္ေဆး ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူထံ ေထာက္ခံ တင္ျပရမည္။
၄၆။ ဝန္ထမ္းအား ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈျပဳလုပ္ရာတြင္ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈခံရသည့္ ဝန္ထမ္း၏အဆင့္ကို မူတည္၍ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္း အႀကီးအမွဴးက ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းသည့္ အမိန္႔ကို ထုတ္ျပန္ၿပီး ယင္းအမိန္႔တြင္ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕၏ တာဝန္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ကာလတို႔ကို သတ္မွတ္ရမည္။
၄၇။ ဝန္ထမ္းက ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ ဥကၠ႒ကိုလည္းေကာင္း၊ အဖြဲ႕ဝင္ တစ္ဦးဦးကိုလည္းေကာင္း ကန္႔ကြက္ႏိုင္သည္။
၄၈။ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕သည္ -
(က) ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈ အမႈတြဲဖြင့္လွစ္၍ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ခ်က္ဆိုင္ရာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား၊ သက္ေသ ထြက္ဆိုခ်က္မ်ား၊ အျခား အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားကို စနစ္တက် မွတ္တမ္းတင္ ထားရွိရမည္။
(ခ) ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးျခင္းခံရသည့္ ဝန္ထမ္းကို ေရွးဦးစြာ စြဲခ်က္တင္၍ စြဲခ်က္လႊာကို ဝန္ထမ္းထံေပးပို႔ၿပီး အခ်ိန္ လံုေလာက္စြာေပး၍ ေခ်ပလႊာ တင္ျပခြင့္ ေပးရမည္။
(ဂ) ဝန္ထမ္း၏ ေခ်ပလႊာကို လက္ခံရရွိသည့္အခါ သက္ေသမ်ားကို စစ္ေဆး၍ သက္ေသထြက္ဆိုခ်က္ မ်ားအား စနစ္တက် မွတ္တမ္းတင္ရမည္။ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးျခင္းခံရသည့္ ဝန္ထမ္းကိုယ္တိုင္ လာေရာက္၍ ထုေခ်ေျဖရွင္း ထြက္ဆိုလိုပါက ခြင့္ျပဳရမည္။ ယင္းသို႔ ဝန္ထမ္းကိုယ္တိုင္ လာေရာက္၍ ထုေခ် ေျဖရွင္းသည့္အခါ ဝန္ထမ္းက ေတာင္းဆိုလွ်င္ ယင္းကို ကူညီရန္ ေရွ႕ေန (သို႔မဟုတ္) ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးအား ခြင့္ျပဳႏိုင္သည္။
(ဃ) စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခ်က္ အစီရင္ခံစာကို ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္းအႀကီးအမွဴးထံ တင္ျပရမည္။
(င) ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕၏ အစီရင္ခံစာတြင္ အမႈအေၾကာင္းအရာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္၊ စြဲခ်က္၊ စစ္ေဆး ေတြ႕ရွိခ်က္၊ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕၏ သံုးသပ္ခ်က္ႏွင့္ သေဘာထားေဖာ္ျပခ်က္တို႔ကို ေဖာ္ျပရမည္။
၄၉။ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္းအႀကီးအမွဴးသည္ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အမိန္႔ခ်မွတ္ၿပီး အမိန္႔စာ ထုတ္ျပန္၍ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းထံသို႔ ေပးပို႔ရမည္။ ထိုအမိန္႔ကို မေက်နပ္ပါက အမိန္႔စာကို လက္ခံရရွိသည့္ ေန႔ရက္မွစ၍ ေျခာက္လအတြင္း သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာန အႀကီးအမွဴးထံ အယူခံလႊာ တင္သြင္းႏိုင္ေၾကာင္း အမိန္႔စာတြင္ ေဖာ္ျပရမည္။
၅၀။ ပုဒ္မ ၄ အရ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဆိုင္ရာ ဝန္ထမ္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ ခန္႔ထားျခင္းခံရေသာ ဝန္ထမ္းမ်ားအား ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ခ်မွတ္သည့္အမိန္႔ကို သက္ဆိုင္ရာဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္း အႀကီးအမွဴးက အမိန္႔စာ ထုတ္ျပန္၍ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ ဝန္ထမ္းထံသို႔ ေပးပို႔ရမည္။ ထိုအမိန္႔ကို မေက်နပ္ ပါက အမိန္႔စာကို လက္ခံရရွိသည့္ ေန႔ရက္မွစ၍ ေျခာက္လအတြင္း သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာန အႀကီးအမွဴးထံ အယူခံလႊာ တင္သြင္းႏိုင္ေၾကာင္း အမိန္႔စာတြင္ ေဖာ္ျပရမည္။
၅၁။ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး ထိေရာက္ လ်င္ျမန္ေစရန္ႏွင့္ လုပ္ငန္းတာဝန္ လစ္ဟင္းမႈ မရွိေစရန္အလို႔ငွာ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈမ်ားကို ၾကန္႔ၾကာျခင္းမရွိေစဘဲ ၿပီးျပတ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္။
၅၂။ ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈၿပီးဆံုးသည့္အခါ ဝန္ထမ္းတြင္ အျပစ္ မရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိပါက စစ္ေဆးမႈခံခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ ယင္းဝန္ထမ္း၏ ဝန္ထမ္းေရးရာ အခြင့္အေရးမ်ား ဆံုး႐ံႈးနစ္နာမႈ မရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္။
            ထို႔ျပင္ ဥပေဒ အခန္း (၁၁) ဝန္ထမ္းစည္းကမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ျခင္းႏွင့္ အယူခံျခင္းတြင္ ပုဒ္မ ၅၃ မွ ၅၅ ထိ ျပ႒ာန္းထားသည္ကိုေတြ႔ရပါသည္။
ျပစ္ဒဏ္မ်ား
၅၃။ ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူမႈမ်ားတြင္ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ျပစ္ဒဏ္တစ္ရပ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ျပစ္ဒဏ္တစ္ရပ္ထက္ ပို၍ျဖစ္ေစ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ ခ်မွတ္ႏိုင္သည္ -
(က) စာျဖင့္ သတိေပးျခင္း၊
( ခ ) ႏွစ္တိုးလစာ ရပ္ဆိုင္းျခင္း၊
( ဂ ) ရာထူး တိုးျမႇင့္ျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းျခင္း၊
(ဃ) လစာႏႈန္းအတြင္း လစာေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊
( င ) ရာထူးအဆင့္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊
( စ ) ေပါ့ေလ်ာ့မႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ အမိန္႔ႏွင့္ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို မလိုက္နာမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ေပၚေပါက္သည့္ ဆံုး႐ံႈးမႈတန္ဖိုး အျပည့္အဝ (သို႔မဟုတ္) တစ္စိတ္တစ္ေဒသကို ေပးေလ်ာ္ေစျခင္း၊
(ဆ) တာဝန္မွ ယာယီရပ္ဆိုင္းခဲ့သည့္ ကာလအတြက္ လစာအျပည့္ခံစားခြင့္မျပဳျခင္း (သို႔မဟုတ္) ထိုကာလကို တာဝန္ခ်ိန္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ျခင္း၊
( ဇ ) ရာထူးမွ ထုတ္ပယ္ျခင္း၊
( စ် ) ဝန္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပစ္ျခင္း။
၅၄။ ဝန္ထမ္းအား ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္သည့္အခါ -
(က) ပညာေပးျပဳျပင္ေရးႏွင့္ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းမႈ ထိေရာက္ေရးတို႔ကို ဦးတည္ခ်က္ ထားရမည္။
( ခ ) ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေစရမည္။
၅၅။ ဝန္ထမ္းသည္ ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူမႈတြင္ ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အယူခံခြင့္ရွိေစရမည္။
            ဥပဒအခန္း (၁၄) အေထြေထြ တြင္ ပုဒ္မ ၇၅ အျဖစ္ “တည္ဆဲဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းမ်ား၊ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာ၊ အမိန္႔ၫႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားတြင္ ပါရွိသည့္ ဝန္ထမ္းေရးရာႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားသည္ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္သေရြ႕ အတည္ျဖစ္သည္။”ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္ျဖစ္ရာ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္း စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးလက္စြဲ စာေစာင္ပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားမွာ ျပည္ေထာင္စု ရာထူး၀န္အဖြဲ႔သည္ သက္ဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒမ်ားကို ထုတ္ျပန္ျခင္းမျပဳႏုိင္ေသးသျဖင့္ ဆက္လက္ က်င့္သံုးေနရမည့္ အေနအထား ျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။
            ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးလက္စြဲ စာေစာင္ အခန္း (၃) ၀န္ထမ္းက်င့္၀တ္ႏွင့္ စည္းကမ္းမ်ား အခန္းတြင္လည္း ေအာက္ပါ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကို ေတြ႔ရွိရမည္ျဖစ္သည္။
ေစာင့္ထိန္းရမည့္ က်င့္၀တ္မ်ားႏွင့္ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္းမ်ား
၄။ ၀န္ထမ္းမ်ားသည္ ေအာက္ပါက်င့္၀တ္ႏွင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းလိုက္နာရမည္-
(က) ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေက်းဇူးသစၥာကို ေစာင့္သိ ရိုေသရမည္၊
(ခ) အေျခခံဥပေဒႏွင့္ တရားဥပေဒမ်ားကို ေလးစားလိုက္နာရမည္၊
(ဂ) ျပည္သူတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားကို အေလးထား၍ ေဆာင္ရြက္ရမည္၊
(ဃ) ျပည္သူပိုင္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြ ယိုဖိတ္ ဆံုးရံႈးမႈ မရွိေစရန္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရမည္၊
(င) တာ၀န္ႏွင့္ ၀တၱရားမ်ားကို ရိုးသားေျဖာင့္မတ္စြာ ထမ္းေဆာင္ရမည္၊
(စ) ေပးအပ္သည့္တာ၀န္ကို ေက်ပြန္စြာ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ျပင္ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈအဆင့္ျမင့္မား လာေစရန္ႏွင့္ အရည္အခ်င္း တိုးတက္ေနေစရန္ အစဥ္ႀကိဳးစားရမည္၊
(ဆ) အလုပ္ခြင္ စည္းကမ္းမ်ား၊ အမိန္႔၊ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို လိုက္နာရမည္၊
(ဇ) အက်င့္စာရိတၱ ပ်က္ျပားျခင္း၊ သိကၡာ ကင္းမဲ့စြာ ျပဳမူ ေနထိုင္ျခင္းတို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္၊
(စ်) တာ၀န္အရ အပ္ႏွင္းထားသည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို အလြဲသံုးစားျပဳ၍ ကိုယ္က်ဳိးရွာျခင္း၊ တံစိုးလက္ေဆာင္ ယူျခင္းတို႔ကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္၊
(ည) တရားသျဖင့္ ရရွိအပ္ေသာ ၀င္ေငြမွတပါး မရိုးသားေသာ နည္းျဖင့္ အျခား ၀င္ေငြရွာျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္၊
            ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရး လက္စြဲ စာေစာင္ အခန္း (၄) ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ားတြင္ အပိုဒ္ ၅ တြင္အလုပ္ခ်ိန္ဆိုင္ရာျပစ္မႈမ်ား အပိုဒ္ ၆ တြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္မႈႏွင့္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ား အပိုဒ္ ၇ တြင္ ၀န္ထမ္းက်င့္၀တ္ႏွင့္ စည္းကမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္မႈမ်ား အပိုဒ္ ၈ တြင္ တရားဥပေဒကို ေဖာက္ဖ်က္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ျပစ္မႈမ်ားကို ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရမည္ျဖစ္သည္။
            ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရး လက္စြဲ စာေစာင္ အခန္း(၆) ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာျပစ္ဒဏ္မ်ား ကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပထားသည္။
ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ရာတြင္ လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အခ်က္မ်ား
၅၆။ ျပစ္ဒဏ္ အမ်ဳိးအစားမ်ား။ အေရးယူျခင္း ခံရသည့္ ၀န္ထမ္းတြင္ အျပစ္ရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရွိ၍ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္သည့္အခါ ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ မွ်တေစရန္ ခ်င့္ခ်ိန္၍ ေအာက္ပါ ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္မ်ား အနက္မွ ထိုက္သင့္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည္-
(က) သတိေပးျခင္း၊
(ခ) ႏွစ္တိုးလစာ ရပ္ဆိုင္းျခင္း၊
(ဂ) ရာထူးတိုးျမႇင့္ျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းျခင္း၊
(ဃ) လစာႏႈန္းအတြင္း လစာေလွ်ာ့ခ်ျခင္း၊
(င) ရာထူးအဆင့္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း
(စ) လစာမွေပးေလ်ာ္ေစျခင္း၊
(ဆ) တာ၀န္မွ ယာယီရပ္ဆိုင္းခဲ့သည့္ ကာလအတြက္ လစာအျပည့္ ခံစားခြင့္မျပဳျခင္း (သို႔မဟုတ္) ထိုကာလကို တာ၀န္ခ်ိန္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ျခင္း၊
(ဇ) ရာထူးမွရပ္စဲျခင္း၊
(စ်) ၀န္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပယ္ျခင္း၊
၅၇။ ျပစ္ဒဏ္မ်ား၏ အဓိပၸါယ္ႏွင့္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ။ အပိုဒ္ ၅၆ ပါ ျပစ္ဒဏ္မ်ားသည္ ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸါယ္ႏွင့္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ရွိေစရမည္-
(ဇ) ရာထူးမွရပ္စဲျခင္း ဆိုသည္မွာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္အရ တရားစြဲဆိုျခင္း ခံရၿပီး ႀကီးေလးေသာ ျပစ္ဒဏ္ စီရင္ခံရျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္မွာ အေလ့အက်င့္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ၀န္ထမ္းအား လက္ရွိရာထူး၌ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ျခင္းမွ ရပ္စဲျခင္းကို ဆိုသည္-
(စ်) ၀န္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပယ္ျခင္း ဆိုသည္မွာ က်င့္၀တ္လြန္ကဲစြာ ပ်က္ယြင္းမႈ၊ လိမ္လည္မႈ၊ မရိုးသားမႈ၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ တမင္သက္သက္ တာ၀န္ပ်က္ကြက္မႈ၊ ကိုယ္က်င့္တရား ပ်က္ျပားမႈ အက်ဳံး၀င္သည့္ ျပစ္မႈတစ္ခုခု ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္အရ တရားရံုး၏ ႀကီးေလးေသာ ျပစ္ဒဏ္ စီရင္ ခံရမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ၀န္ထမ္းအဖြဲ႔အစည္း၌ ဆက္လက္ထားရွိရန္ မသင့္ေလ်ာ္သျဖင့္ ၀န္ထမ္းအား ၀န္ထမ္းအျဖစ္မွ ထုတ္ပယ္ျခင္းကိုဆိုသည္-
            သို႔ျဖစ္ရာ အဆိုပါ အလယ္တန္းျပဆရာမကို အေရးယူရာတြင္ ႏုိင္ငံ့၀န္ထမ္း ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း ရွိ-မရွိ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုးမွ ၁၉၈၅ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္း စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရး လက္စြဲ စာေစာင္ပါ အခ်က္မ်ားကို လိုက္နာခဲ့ျခင္း ရွိ-မရွိတို႔မွာ စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။
အဆိုပါ စာေစာင္ အပိုဒ္ ၅၇  အပိုဒ္ခြဲ (ဇ) ႏွင့္ အပိုဒ္ခြဲ (စ်) ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ထိုကဲ့သို႔ အေရးယူသည့္ အဆင့္အထိ ေဆာင္ရြက္ရန္ လို-မလိုလည္း စဥ္းစားရန္ျဖစ္သည္။
            ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၁။ အရ “ဝန္ထမ္း၌ အျပစ္ရွိေၾကာင္း ေပၚလြင္ ထင္ရွားေနသည့္ ကိစၥတြင္ ဌာနဆိုင္ရာ စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္း မျပဳဘဲ ထိုက္သင့္သည့္ ဝန္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္သည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ဌာနဆိုင္ရာ စံုစမ္း စစ္ေဆးျခင္း မျပဳဘဲ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ျခင္းကို ေစာဒက မတက္လိုေသာ္လည္း ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္သည္ ပုဒ္မ ၅၄။ ပါ “ဝန္ထမ္းအား ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္သည့္အခါ -
(က) ပညာေပးျပဳျပင္ေရးႏွင့္ စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းမႈ ထိေရာက္ေရးတို႔ကို ဦးတည္ခ်က္ထားရမည္။
( ခ ) ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြရွိေစရမည္။”
ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္ ကိုက္ညီပါ၏ေလာ ဟုေတာ့ ေမးခြန္း ထုတ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ခြင့္မဲ့ ၃ ရက္ ပ်က္ကြက္ျခင္းကို အလုပ္မွ ထုတ္ပယ္သည္ ဆိုပါက ထိုကဲ့သို႔ေသာ ခြင့္မဲ့ ပ်က္ကြက္သည့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကို အလားတူ အေရးယူျခင္း ရွိ-မရွိဆိုသည္မွာလည္း စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။   
            အဆိုပါျပစ္ဒဏ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးလက္စြဲ စာေစာင္ အခန္း (၂) ၀န္ထမ္း စည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးဆိုင္ရာ အေျခခံမူမ်ားတြင္ ေအာက္ပါ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ကာ ေလ့လာသင့္သည္။
စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ လိုက္နာရမည့္ အေျခခံမူမ်ား
၃။ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးကိစၥတြင္ ေအာက္ပါ အေျခခံမူမ်ားကို လိုက္နာရမည္-
(က) ၀န္ထမ္းတို႔သည္ သတ္မွတ္ထားသည့္ က်င့္၀တ္ႏွင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းလိုက္နာၾက၍ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈ အစဥ္ တိုးတက္ေနေစျခင္းျဖင့္ ၀န္ထမ္းအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမင့္မားေစေရးကို ဦးတည္ခ်က္ထားရွိသည္၊
(ခ) ၀န္ထမ္းက်င့္၀တ္ ပ်က္ယြင္းျခင္း၊ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း၊ လုပ္ငန္းတာ၀န္ ပ်က္ကြက္ျခင္း တို႔အတြက္ ၀န္ထမ္းကို အေရးယူ အျပစ္ေပးရာတြင္ ၀န္ထမ္းေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္လာေစရန္ ပညာေပး ျပဳျပင္ေရးကို ေရွးရႈရမည္၊
(ဂ) ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူ အျပစ္ေပးျခင္းႏွင့္ တရားဥပေဒေၾကာင္းအရ အေရးယူ အျပစ္ေပးျခင္းတို႔၏ နယ္ပယ္ ကြဲျပားျခားနားမႈကို ဂရုျပဳ၍ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း မွန္ကန္စြာ ေဆာင္ရြက္ရမည္၊
(ဃ) အေရးယူ ခံရသည့္ ၀န္ထမ္းကို ရွင္းလင္းေခ်ပခြင့္ လံုေလာက္စြာ ေပးရမည္၊
(င) ဌာနဆိုင္ရာ စစ္ေဆးမႈဖြင့္၍ စစ္ေဆးၾကားနာရာ၌ ဤလက္စြဲပါ ျခြင္းခ်က္ျပဳထားသည့္ ကိစၥမ်ဳိးတြင္မွတပါး အေရးယူခံရသည့္ ၀န္ထမ္း၏ ေရွ႕တြင္ စစ္ေဆးၾကားနာရမည္၊
(စ) အေရးယူခံရသည့္ ၀န္ထမ္းတြင္ အျပစ္မရွိေၾကာင္း ေတြ႔ရွိပါက အေရးယူခံခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ ၀န္ထမ္းေရးရာ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ဆံုးရံႈးနစ္နာမႈ မရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္၊
(ဆ) အေရးယူခံရသည့္ ၀န္ထမ္းတြင္ အျပစ္ ထင္ရွားေတြ႔ရွိ၍ အျပစ္ေပးရာ၌ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းမႈ ထိေရာက္ေစမည့္ ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္မ်ဳိး ခ်မွတ္ရမည္၊
(ဇ) ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္ကို ခ်မွတ္ရာ၌ ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိေစရမည္၊
(စ်) အယူခံပိုင္ခြင့္ရွိေစရမည္၊
(ည) ဌာနဆိုင္ရာ အေရးယူမႈ၊ အယူခံမႈ၊ ျပင္ဆင္မႈတို႔တြင္ တရားမွ်တမႈ ရွိေစရမည္၊
            ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၅ တြင္ “ဝန္ထမ္းသည္ ဌာနဆိုင္ရာအေရးယူမႈတြင္ ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အယူခံခြင့္ရွိေစရမည္။” ဟု ျပ႒ာန္းထားရာ အယူခံခြင့္ ျပဳ-မျပဳမွာလည္း စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။ ယခု အခ်ိန္အထိေတာ့ အယူခံ၀င္ခြင့္ ကို မၾကားရေသးေပ။
            ထို႔ျပင္ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးလက္စြဲ စာေစာင္ပါ ျပစ္မႈအလိုက္ ထိုက္သင့္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္း က႑တြင္လည္း
၉။ ဤအခန္းပါ ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္မႈတစ္ခုခုႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျပစ္ထင္ရွား ေတြ႔ရွိသျဖင့္ ၀န္ထမ္းကို အျပစ္ေပးရာ၌ ျပစ္မႈ၏ သဘာ၀ႏွင့္ ၀န္ထမ္း၏က်ဴးလြန္မႈ သို႔မဟုတ္ ပ်က္ကြက္မႈတို႔ကို ေထာက္ရႈၿပီး အခန္း (၆) တြင္ သတ္မွတ္ထားေသာ ၀န္ထမ္းဆိုင္ရာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားအနက္မွ ထိုက္သင့္ရာ ျပစ္ဒဏ္ကို ခ်င့္ခ်ိန္၍ ခ်မွတ္ႏိုင္သည္။
၁၀။ ၀န္ထမ္းကို အျပစ္ေပးရာ၌ တရားမွ်တေစေရးႏွင့္ စည္းကမ္းထိန္းသိမ္းမႈ ထိေရာက္ေစေရးအတြက္ ခ်မွတ္သည့္ ျပစ္ဒဏ္သည္ ထိုက္သင့္သည္ထက္ ပိုမိုႀကီးေလးျခင္း သို႔မဟုတ္ ေလ်ာ့ေပါ့ေစျခင္း မရွိေစပဲ ျပစ္မႈႏွင့္ျပစ္ဒဏ္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိေစရန္ ဂရုျပဳ၍ ေဆာင္ရြက္ရမည္။ အျပစ္ရွိေသာ ၀န္ထမ္းကို အျပစ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ ထိုက္သင့္သည့္ ျပစ္ဒဏ္ေပးရန္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ၀န္ထမ္းဘ၀တြင္ နာလန္မထူ အညြန္႔တံုးေမည့္ အျပစ္ေပးျခင္းမ်ဳိး မျဖစ္ေစပဲ ၀န္ထမ္းေကာင္းတစ္ဦး ျပန္လည္ ျဖစ္လာေစရန္ ျပဳျပင္ေရးကို ေရွးရႈရမည္။
ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရမည္ျဖစ္သည္။
            သို႔ျဖစ္ရာ အထက္ပါတင္ျပခ်က္မ်ားအရ ၈ ေလးလံုး ႏွစ္ပတ္လည္ အခမ္းအနားကို တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ ဆရာမအေပၚ အေရးယူ အျပစ္ေပးမႈသည္ မၾကာမီကာလကမွ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းထားေသာ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီရံုး မွ ၁၉၈၅ ခု၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ ၀န္ထမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးလက္စြဲ စာေစာင္ပါ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မႈ ရွိ-မရွိဆိုသည္မွာ လြန္စြာပင္ ထင္ရွားေနပါသည္။
            ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၇ တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္သည္ မည္သူ႔ကိုမဆို ဥပေဒအရာတြင္ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရးရရွိေစရမည္။ ထို႔ျပင္ ဥပေဒ၏အကာအကြယ္ကိုလည္း တန္းတူညီမွ်စြာ ရယူပိုင္ခြင့္ ေပးရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္ျဖစ္ရာ ယခုကိစၥသည္ ဥပေဒအရာတြင္ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရရွိျခင္း ရွိ-မရွိကို ေဖာ္ျပေတာ့မည့္ ကိစၥရပ္ တစ္ခုျဖစ္လာမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းဥပေဒႏွင့္ အညီ အယူခံခြင့္ အခြင့္အေရး ေပး-မေပး၊ အလားတူ ခြင့္မဲ့ပ်က္ကြက္မႈမ်ားကို ယခုအမႈကဲ့သို႔ အေရးယူမယူ ေစာင့္ၾကည့္ရမည္လည္းျဖစ္ပါသည္။
စံပယ္မ 


No comments: