Tuesday, November 20, 2012

ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္တကယ္တည္ေဆာက္လိုၾကလွ်င္



..............................

.................................................................
ျမန္မာျပည္သူျပည္သား အမ်ားစု ေျပာၾကေသာ စကားတစ္ခြန္းရွိပါသည္ '' ေအးေအးေဆးေဆးပဲေနခ်င္ တယ္၊ ႏိုင္ငံေရးေတြ ဘာေတြလည္း စိတ္မဝင္စား ပါဘူး။ ဘယ္အစိုးရတက္တက္ ကိုယ့္ထမင္း ကိုယ္ရွာ စားရမွာပဲ'' ဟူေသာစကား ျဖစ္ပါသည္။ အလြန္စာနာ နားလည္ဖြယ္ ေကာင္းလွေသာ စက
ားတစ္ခြန္း ျဖစ္ပါ သည္။ ထို႔ထက္ပို၍ ဆိုခြင့္ရလွ်င္အလြန္ လူသား ပီသ ေသာ စကားတစ္ခြန္းလည္း ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္ ပါသည္။

လူ႔ဘဝ၏ အဓိကလိုအပ္ခ်က္မွာ စားဝတ္ေနေရး ျဖစ္ပါသည္။ မိမိတို႔ အသက္ခႏၶာ တည္ၿမဲေရးအတြက္ အဓိက လိုအပ္ေသာ အစားအစာ (ထမင္းတစ္နပ္)။ မိမိတို႔ ကာယိေျႏၵထိန္းသိမ္းကာကြယ္ရန္ ဖံုးလႊမ္း အပ္ေသာ အဝတ္တန္ဆာ၊ မိမိတို႔ မိသားစုအတြက္ မွီခိုရန္ နားေနရန္ အိပ္စက္ရန္ လိုအပ္ေသာေနစရာတို႔သည္ လူသားတို႔အတြက္မရွိမျဖစ္ေတာင့္တ ေၾကာင့္ၾကေနရ ေသာ အရာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ သာမန္ျပည္သူမ်ားအဖို႔ သမၼတျဖစ္ေရး၊ ဝန္ႀကီးျဖစ္ေရး၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ျဖစ္ေရး၊ ပါတီေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေရးဆိုသည္တိ
ု႔မွာ အိပ္မက္ထဲတြင္ပင္ ေပၚမလာသည့္ အေၾကာင္းတရား မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ေနစရာ တစ္ခုရွိ၍ စားေရးႏွင့္ ဝတ္ေရးကို အဆင္ေျပေျပေဖြရွာ စားေသာက္ေနၾကႏိုင္ လွ်င္ သူတု႔ိ၏ ဘဝမွာ ၿပီးျပည့္စံုေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

ထိုသို႔ ႐ိုးစင္းလွစြာ ဘဝကိုျဖတ္သန္းလိုၾကေသာ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားသည္ 'စစ္' ဆိုသည့္အသံကို နားမွ ေလသံပင္ မၾကားလိုၾကပါ။ အေျမာက္သံ၊ က်ည္သံ၊ ဗံုးသံ မ်ားကို မၾကားလိုၾကပါ။ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ေစ၊ ေတာင္ယာလယ္လုပ္ ဓားမခုတ္ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္သူမ်ားျဖစ္ေစ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာဘဝကို ျဖတ္ သန္းလိုၾကသူမ်ားခ်ည္းသာ ျဖစ္ၾကပါသည္။


ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ အဘယ္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္း မၿငိမ္း ခ်မ္းမႈမ်ားျဖစ္ပြားေနရပါသနည္း။ အဘယ္ေၾကာင့္ တစ္ေျမတည္းေန တစ္ေရတည္းေသာက္ၾကေသာ ညီေနာင္ သားခ်င္း တိုင္းရင္းသားခ်င္း တိုက္ခိုက္ သတ္ျဖတ္ေန ၾကရပါသနည္း။ အဘယ္ေၾကာင့္ အျပစ္မဲ့ ျပည္သူ ျပည္သား တိုင္းရင္းသားမ်ား အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္တို႔ ပ်က္ျပားေနရပါသနည္း။ ဤျပႆနာမ်ားကို အျမန္ဆံုး ဘယ္လိုအဆံုးသတ္ၾကမည္နည္း။


အဓိကျပႆနာမ်ားကို ေသြးႏုသားႏု ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံသစ္ ေဆာင္းပါး ေနာက္ဆက္တဲြ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒခံု႐ံုး၏ တာဝန္မ်ား၊ ဖက္ဒရယ္မူ တေစၧ ႏွင့္ အာဏာ(၃)ရပ္၏ တကယ့္ပိုင္ရွင္အစစ္အမွန္ ေဆာင္း ပါးတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတြင္ 'ယခု အေရး တႀကီး ေျဖရွင္းရန္လိုအပ္ေနသည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျပႆနာႏွင့္ အျခားတိုင္းရင္းသား လက္နက္စဲြကိုင္မႈ ျပႆနာမ်ားသည္ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြား ေနရသည္ ဆိုသည္ကို အေျခခံက်က် ေလ့လာ (Conflict Analysis လုပ္)ၾကည့္ပါ' ဟု တင္ျပခဲ့ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ 'အထူးသျဖင့္ တိုင္းျပည္ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိ
ု အရွိန္အဟုန္ျမႇင့္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္ ျပည္တြင္း ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးကို အျမန္ဆံုး ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ရန္ လိုသည္။ ထိုသို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္မွာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ အေၾကအလည္ ေစ့စပ္ ညိႇႏိႈင္းၾကရန္ လိုသည္။ ထိုသို႔ ေစ့စပ္ညိႇႏိုင္းရန္ ျပႆနာ၏ရင္းျမစ္ (root cause) ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္၏လိုအင္ ဆႏၵမ်ား (needs and desires) တန္ဖိုးထားမႈမ်ား (values) မ်ားကို သိရွိနားလည္ရန္ လိုအပ္သည္။ တိုင္းရင္းသား ညီေနာင္ အခ်င္းခ်င္း တိုက္ခိုက္သတ္ျဖတ္ေနၾကရသည့္ ျပႆနာ မ်ားသည္ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡ (Conflict of national cause)ေလာ၊ အယူဝါဒေရးရာပဋိပကၡ Conflict of political conviction) ေလာ။ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဆိုင္ရာ အက်ပ္အတည္း (Constitutional Crisis) ေလာ ဆို သည္တို႔ကို အေျခခံ က်က် ဆန္းစစ္ ေလ့လာမႈမ်ား မပါရွိဘဲ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစစ္အမွန္ကို ဘယ္သို႔ေစ့စပ္ညိႇႏိႈင္းတည္ေဆာက္ ၾကမည္နည္း' ဟု လည္း တင္ျပခဲ့ပါသည္။

ထိုေဆာင္းပါးပါအၿပီး ရက္မ်ားမၾကာမီ ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္မင္း ဦးေဆာင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးအဖဲြ႕ KIO ႏွင့္ ေဆြးေႏြးရန္ ထြက္ခြာသြားခဲ့ပါသည္။ ေအာက္တိုဘာ ၂၉ ရက္တြင္ စတင္ က်င္းပသည့္ ေ႐ႊလီၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစည္းအေဝး တြင္ မည္သည့္အေၾကာင္းအရာကိုမွ် ပီပီျပင္ျပင္ မေဆြး ေႏြးႏိုင္ခဲ့ၾကဘဲ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ထပ္မံညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြး ၾကရန္ဟုဆို၍ ျပန္လာခဲ့ၾကရေၾကာင္းကိုလည္း ျပည္သူ အမ်ား သိရွိၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထိုေဆြးေႏြးပဲြမွ ထြက္ေပၚ လာမည့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးေရာင္နီသစ္ကို ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းႀကီး စြာျဖင့္ ေစာင့္စားေနခဲ့ၾကေသာ ကခ်င္ တိုင္းရင္းသား မ်ားႏွင့္တကြ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အမွန္တကယ္ လိုလား ၾကေသာ လူသားဆန္သည့္ ႏွလံုးသားရွိသူ ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားအဖို႔ ခဲေလသမွ် သဲေရက်ခဲ့ရျပန္ပါသည္။


'ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးၾကၿပီတဲ့' ဟူေသာ ဝမ္းသာအားရ အားတက္သေရာ အသံကေလးမ်ားမွ ေလဝယ္ မေပ်ာက္မီ ေဝသီမႈန္မႈိင္းေသာအၾကည့္မ်ား မ်က္ရည္စို႔ေသာ မ်က္ဝန္းမ်ားျဖင့္ တစ္ေယာက္မ်က္ႏွာ တစ္ေယာက္ ၾကည့္ကာျဖင့္ 'မေအာင္ျမင္ျပန္ဘူးတဲ့' ဟု ယူႀကံဳးမရ တီးတိုးေျပာဆိုၾကရျပန္ပါၿပီ။ အထူး သျဖင့္ ေသနတ္သံမ်ား၊ ဗံုးသံမ်ား၊ အေျမာက္သံ မ်ားၾကားတြင္ အိုးပစ္အိမ္ပစ္၊ လင္တကဲြ မယားတကဲြ၊ မိဘတစ္ကဲြ သားသမီးတစ္ကဲြျဖင့္ စစ္ေဘး စစ္ဒဏ္ ေက်ာေကာ့ခံလ်က္ အထုတ္ကေလးမ်ား ပိုက္ကာ ေတာ ႀကီးေခါင္ေခါင္ အသက္ေဘးမွ ေဝးလြတ္ရာ တိမ္း ေရွာင္ေနၾကရရွာသည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ေဒသခံ တိုင္းရင္း သားမ်ားအဖို႔ေတာ့ မည္မွ် ေၾကကဲြ ဝမ္းနည္း ၾကရွာ လိမ့္မည္နည္း။


တိုင္းရင္းသားမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တဲြ ေနထိုင္ေရး ေ႐ႊျပည္ေတာ္ႀကီးကျဖင့္ ေမွ်ာ္တိုင္း မေဝး ေသာ္လည္း လံုးဝ မနီးေသးသည္ကေတာ့ အမွန္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။


ကခ်င္တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ျဖစ္ေနေသာ ပဋိပကၡ သည္ လူမ်ိဳးေရး ျပႆနာမဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံေရး အယူ အဆ ကဲြလဲြမႈ (ကြန္ျမဴနစ္ ၊ ဆိုရွယ္လစ္ စသည္ျဖင့္) လည္းမဟုတ္ပါ။ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ ျဖစ္ေပၚ ေနေသာ ျပႆနာ (Constitutional Crisis) ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ တန္းတူညီမွ်ခြင္ (ဗမာတစ္က်ပ္ ရွမ္းတစ္က်ပ္ ဟူေသာ စကားကို) လက္ကိုင္ထားခဲ့ ၾကၿပီး ဗမာသည္လည္း ျပည္နယ္တစ္နယ္၊ ရွမ္း၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္ စသည့္ အျခား တိုင္းရင္းသား မ်ားသည္လည္း ျပည္နယ္တစ္နယ္စီ၊ အခြင့္အေရးႏွင့္ အာဏာတူမွ် ရမည္ဟူ၍ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။အကယ္ ၍ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပဲြမ်ားတြင္ ထို Federal State ကို တင္ျပေတာင္းဆိုလာၾကလွ်င္၊ မိမိတို႔ တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္တြင္ ဥပေဒမ်ား သီးျခားစီ ရွိရမည္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုလာၾကလွ်င္ 'မည္သူက ဦးေဆာင္ေျဖရွင္းမည္နည္း၊ မည္သူက တာဝန္ခံ၍ မည္သို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကမည္နည္း။ ခါတိုင္းလိုပင္ ေနာက္ တစ္ခ်ိန္တြင္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးၾကရန္ဟုဆိုကာ ေနာက္ လွည့္ ျပန္လာၾကဦးမည္လား။ ဤမွ် တိုင္းျပည္အတြက္ အေရးႀကီးလွသည့္ ဥပေဒေရးရာ ထိန္းညိႇမႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္ တာဝန္ေပးအပ္ထားေသာ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒခံု႐ံုးမရွိဘဲႏွင့္ ထိုျပႆနာမ်ားကို မည္သူေျဖရွင္းမည္နည္း'ဟု ျပည္သူ တစ္ေယာက္ အေနျဖင့္ ေမးခဲ့သည္။ ယခုလည္း ဤေမးခြန္းကိုပင္ ထပ္ေမးရပါေတာ့မည္။


KIO ဘက္မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖဲြ႕ေခါင္းေဆာင္ ဦးဆြန္လြတ္ဂမ္၊ အဖဲြ႕ဝင္ ဦးဂ်ီးေနာင္ႏွင့္ ကခ်င္ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ (KIA) စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဂြန္ေမာ္တို႔၏ ထိုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပဲြအၿပီး မီဒီယာ မ်ားႏွင့္ ရွင္းလင္း ေျပာၾကားေသာ စကားမ်ားကို ေလ့လာသံုးသပ္လွ်င္ KIO ၏ လိုလားခ်က္မ်ားကို ေတြ႔ျမင္ ရပါသည္ ။ ထိုလိုလားခ်က္မ်ားမွာ -


၁။ ၂ဝဝ၈ ဥပေဒက ျပည့္စံု မႈမရွိပါ။ ထိုအေျခခံ ဥပေဒထဲတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ား အခြင့္အေရးကို အာမခံ ခ်က္ ေပးမထားပါ။ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရးကို အာမခံခ်က္မ်ိဳးကို ေပးထားႏိုင္တဲ့ အေျခခံဥပေဒမ်ိဳး၊ တိုင္းရင္းသားေတြ အတူတကြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္တဲြ ေနႏိုင္သည့္ ဥပေဒတရပ္လိုပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံ ဥပေဒကို ေျပာေနတာ ျဖစ္ပါသည္။


၂။ KIO က မူကို အဓိကအခ်က္ ကိုင္စဲြပါသည္။ လူကို မစဲြပါ။ KIO အား ၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒကို စဲြကိုင္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးလာလွ်င္ မည္သူႏွင့္ မဆို (ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုယ္တိုင္ လာေရာက္ ေျပာဆို လွ်င္ပင္ ) အဆင္ေျပမည္ မဟုတ္ပါ။ ၂ဝဝ၈ အေျခခံ ဥပေဒကို မူေသ မစဲြကိုင္ဘဲ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ညိႇႏိႈင္း ၾကမယ္ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ဆိုပါက မည္သူႏွင့္ ေဆြးေႏြးရသည္မဆို အဆင္ေျပႏိုင္ပါသည္။


၃။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲျခင္းသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မဟုတ္ ပါ။ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲသည္ကို ယာယီ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ားမွ ျပည္သူ႔စစ္ ျဖစ္သြားသည္ကို ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုေနသည္ကို KIO အပါအဝင္ တျခား တိုင္းရင္း သားအဖြဲ႔ေတြလည္း လက္မခံပါ။ ထိုအပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးကိစၥသည္ အခ်ိန္မေရြး ျပန္ၿပီး ျပႆနာ ျဖစ္လာ ႏုိင္ပါသည္။


၄။ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပႏိုင္မွသာလွ်င္ စစ္ေရးေရာ အျခားကိစၥေတြပါ အကုန္အစင္ ေျပလည္ သြားမည္ဟု ယံုၾကည္ၾကပါသည္။ ယခုကဲ့သို႔ တိုက္ပြဲ မ်ား ျဖစ္ပြားေနရျခင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေၾကာင့္ ျဖစ္လာရျခင္း ျဖစ္သျဖင့္။ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ကို ညိႇႏိႈင္းၿပီး ျပဳျပင္ႏိုင္မည္ ဆိုပါက အစြယ္အပြားျဖစ္ေသာ ျပႆနာ မ်ားအားလံုး ေျပလည္သြားမည္ဟု KIO က ယံုၾကည္ သည္။ ၃ဝ ရက္ေန႔ အစည္းအေဝးတြင္ KIO ကိုယ္စား လွယ္အဖဲြ႕ေခါင္းေဆာင္ ဦးဆြန္လြတ္ဂမ္က 'ႀကိဳတင္ ကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားမပါရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ားကို ယခုအခ်ိန္မွစတင္ရန္' ဟု ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ထိုသို႔ေတာင္းဆိုသည္ကို အစိုးရကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔ ေခါင္းေဆာင္က ေနာက္အစည္းအေဝးကို ဘယ္မွာ လုပ္မလဲလို႔ ေမးျမန္းျခင္းသည္ ယခု အစည္းအေဝး တြင္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲကို မစႏိုင္ဘူးဟု ဆိုလိုရာ ေရာက္သည္ဟု KIO က ယူဆသည္။


ဤသည္မွာ KIO ဘက္မွ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုလာ ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚဒဲြဘူ၏ စကား ကို ကိုးကားေျပာဆိုရလွ်င္ ဤသို႔ တိုင္းရင္းသားမ်ားက လိုလားပါသည္ ဟူေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို မေဆြး ေႏြး မညိႇႏႈိင္းဘဲႏွင့္ အဘယ္မည္ေသာပုဂၢိဳလ္ ဦးေဆာင္ ေသာ အဘယ္အဆင့္ရွိ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရး အဖဲြ႕က စစ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ ႏိုင္ပါ မည္နည္း။


စာေရးသူေရးသားေသာ ေဆာင္းပါးတိုင္းတြင္ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသည္ အလြန္လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ မရွိေၾကာင္းကို ေထာက္ျပ ေျပာဆိုထားပါသည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသား တစ္ေယာက္ပင္ လက္မခံႏိုင္ေသာ ဥပေဒကို မည္သည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားက မည္သို႔ လက္ခံႏိုင္ၾက ပါမည္နည္း။ ယခင့္ယခင္ အစိုးရမ်ားလက္ထက္တြင္ အခြင့္အေရးမ်ားကို မိန္႔မိန္႔ႀကီး ခံစားခြင့္ စံစားခြင့္ရခဲ့ေသာ တိုင္းရင္းသား မည္ကာမတၱပုဂၢိဳလ္မ်ားကေတာ့ လက္ခံ ေကာင္းလက္ခံၾကေပလိမ့္မည္။ ဗဟိုအစိုးရ လုပ္ခ်င္ တိုင္းလုပ္သမွ် ေက်ာေကာ့ေအာင္ခံခဲ့ရသည့္ တိုင္းရင္း သား စစ္စစ္မ်ားကေတာ့ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် လက္ခံ ၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။


ဤသို႔ေသာအေၾကာင္းျခင္းရာမ်ားေၾ
ကာင့္ ဖဲြ႕စည္း ပံု အေျခခံဥပေဒခံု႐ံုးကို အျမန္ဆံုးျပန္လည္ဖဲြ႕စည္း၍ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ အခ်က္မ်ားကို တိက်ေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေပးရန္၊ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ျခင္း၊ တိုးခဲ်႕ျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ရန္ တစ္စိုက္မတ္မတ္ တိုက္တြန္းေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ေဆြးေႏြးပဲြတြင္ KIO ဘက္မွ အဖဲြ႕ဝင္ ဦးဂ်ီးေနာင္ က 'ကြၽန္ေတာ္တို႔ လိုခ်င္တာက တန္းတူေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ ျပ႒ာန္းခြင့္ ျဖစ္ပါတယ္' ဟု အတိအလင္း ဆိုလာပါၿပီ။ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရး အဖဲြ႕ ေခါင္းေဆာင္ 'ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္မင္း' ဘာေတြမ်ား တံု႔ျပန္ခဲ့ပါသနည္း။

ဤလုိပံုႏွင့္ေတာ့ ဇာတ္ေမ်ာႀကီးႏွင့္ မိုးလင္း ပါလိမ့္မည္။ အိပ္ေပ်ာ္ေနသူကို ႏိုးထေစရန္ လြယ္ကူ ေသာ္လည္း အိပ္ခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနသူကို ႏႈိးရန္ မလြယ္သကဲ့သို႔ပင္ ရွိပါေတာ့မည္။ မတတ္ႏိုင္ပါၿပီ။ ေျပာေရးရွိလာေတာ့လည္း ေျပာရပါေတာ့မည္။


ကခ်င္ ၊ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ရွမ္း စေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုလားေတာင္းဆိုေနသည္မွာ ျပည္နယ္ အသီးသီး၏ တန္းတူအခြင့္အေရးရွိမႈႏွင့္ သီးျခား လြတ္လပ္ေသာ ဥပေဒမ်ားျပဌာန္းႏိုင္ခြင့္ျဖစ္
ပါသည္။ ဤ အခ်က္သည္ လက္မခံ ႏိုင္စရာ၊ ျငင္းပယ္စရာ မဟုတ္ပါ။ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ သေဘာ တရားသည္ အမ်ိဳးသား လံုၿခံဳေရး (ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ ေရး)၊ ႏိုင္ငံျခားေရးမူဝါဒႏွင့္ ေငြစကၠဴ ထုတ္ေဝျခင္းတို႔မွ လဲြ၍ အျခားေသာလုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား (အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရး)ကို ျပည္နယ္မ်ား တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားသို႔ လံုးဝ ေပးအပ္ရမည္သာ ျဖစ္ပါ သည္။ ထို႔ျပင္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ျပည္နယ္လံုၿခံဳေရး (ျပည္နယ္ျပည္သူ႔ရဲ) စသည့္ က႑ အသီးသီးတြင္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ၏ လႊမ္းမိုး ခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို ေျဖလႊတ္ေပးရပါမည္။

ျပည္နယ္တစ္နယ္သည္ ျပည္နယ္၏ ဖံြ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္ ပိုင္ခြင့္ရွိရပါမည္။ ၄င္း၏ သဘာဝ သယံ ဇာတမ်ားကို ထုတ္ယူသံုးစဲြျခင္း၊ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ ျခင္းတို႔ကို ျပည္နယ္သူ ျပည္နယ္သားမ်ားကို ကိုယ္စား ျပဳေသာ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ျပည္နယ္အစုိးရ အဖဲြ႕တို႔၏ လြတ္လပ္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ ပိုင္ ခြင့္ေပးရပါမည္။ လူ႕အရင္းအျမစ္မ်ားကို ဖံြ႕ၿဖိဳး တိုး တက္ေစရန္ ေဖာ္ထုတ္အသံုးခ်ရန္ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ ေဆာင္ပိုင္ခြင့္မ်ား ေပးရပါမည္။ ၄င္းျပည္နယ္တြင္ ျပည္တြင္းျပည္ပ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မႈမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ စီမံလုပ္ေဆာင္ခြင့္ရွိရပါမည္။ ျပည္နယ္တစ္နယ္၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား သယံဇာတ မ်ားကို ဗဟိုအစိုးရမွ ခ်ဳပ္ကိုင္ထား၍ ကခ်င္ျပည္နယ္ အသံုးစရိတ္ (Budget) ကို ျပည္ေထာင္စုက စီမံခန္႔ခဲြ ေပးေနေသာ အေနအထားကို မည္သည့္ျပည္နယ္ကမွ် လက္ခံႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး စေသာ က႑အသီးသီးကိုလည္း လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခဲြ ခြင့္ ေပးရပါမည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားကို ျပည္ေထာင္စု အစိုးရမွ သြား ေဆာက္ေပးသည္ဆိုသည့္ ကိစၥမွာ ျပည္ေထာင္စုဟု အမည္ခံထားသည့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ေေကာင္းသည့္ ကိစၥမဟုတ္ပါ။ ထိုနည္းတူ လမ္းေဖာက္ျခင္း တံတား ေဆာက္ျခင္း စသည့္ကိစၥမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုက အစစ အရာရာ လိုက္လုပ္ေပးေနရမည္မဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ၏ လက္ေဝခံမဟုတ္ၾကပါ။ မည္သည့္ေနရာတြင္ လမ္းေဖာက္မည္၊ မည္သည့္ေနရာတြင္ တံတား ေဆာက္ မည္။ မည္သည့္ေနရာတြင္ ေက်ာင္းေဆာက္မည္၊ မည္ သည့္ ေနရာတြင္ ေဆးေပးခန္းလိုအပ္သည္။မည္သည့္ ေနရာတြင္ ေဆး႐ံုေဆာက္လုပ္သင့္သည္၊ ျပည္နယ္ တိုးတက္ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ မည္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္မည္ စသည့္အခ်က္မ်ားကို ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖဲြ႕တို႔မွ စီမံခန္႔ခဲြပိုင္ခြင့္ကို အျပည့္အဝ ေပးအပ္ရပါမည္။


ျပည္ေထာင္စု အစိုးရသည္ ျပည္နယ္တစ္နယ္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ စီမံကိန္းတစ္ခုကို လုပ္ေဆာင္လိုပါက ျပည္နယ္သူ ျပည္နယ္သားမ်ားအား ကိုယ္စားျပဳေသာ အာဏာပိုင္အဖဲြ႕အစည္းႏွင့္ ညိႇႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရမွ လုပ္ေဆာင္ေသာ စီမံခ်က္မ်ားသည္ ျပည္နယ္အတြက္ အက်ဳိးထက္ အျပစ္ကပိုမ်ားသည့္ စီမံကိန္းမ်ားျဖစ္လွ်င္ ျပည္နယ္သူ ျပည္နယ္သားမ်ားက လက္ခံၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္နယ္တစ္နယ္မွ တန္ဖိုးထားေသာ သဘာဝ ပတ္ဝန္း က်င္ ပ်က္ျပားေစမည့္ စီမံခ်က္မ်ား (ဥပမာအားျဖင့္ ျမစ္ဆံုစီမံကိန္းကဲ့သို႔ေသာ ကိစၥရပ္မ်ား)၊ ျပည္နယ္ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား ယဥ္ေက်းမႈစံမ်ားႏွင့္ မကိုက္ ညီေသာ စီမံခ်က္မ်ားဆိုပါက လက္ခံႏိုင္ၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုသို႔ ျပည္နယ္သူ ျပည္နယ္သားမ်ားက လက္မခံေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက တစ္ဖက္သတ္ ဆံုးျဖတ္ လုပ္ေဆာင္ျခင္း သို႔မဟုတ္ အတင္းအက်ပ္ လိုက္နာ လုပ္ေဆာင္ ေစျခင္း တို႔ကို လုပ္ေဆာင္ခြင့္မရွိပါ၊ လက္ခံလာေအာင္ ညိႇႏႈိင္း ျခင္းျဖင့္သာ လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရမွ ျပည္နယ္တစ္ခုခုသို႔ ႏိုင္စီးလႊမ္းမိုးျခင္းျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းသည္ ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္ စနစ္ အသြင္ သဏၭာန္မွ ေသြဖည္သြားေစပါလိမ့္မည္။


ဤသည္မွာ တိုင္းရင္းသားမ်ား လိုခ်င္ေသာ စစ္ မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ ပင္လွ်င္ Federal state စနစ္ျဖစ္ပါသည္။ ဖက္ဒရယ္ စတိတ္ မူဝါဒဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေရးပုေရာဟိတ္အခ်ိဳ႕ လိုရာဆဲြ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုသကဲ့သို႔ ျပည္နယ္တစ္ခုသည္ ျပည္ေထာင္စုမွ သီးျခားခဲြထြက္သြားျခင္းကို ဆိုလိုသည္ မဟုတ္ပါ။ ယူဂိုဆလား ဗီးယား ျပည္ေထာင္စုမွ ျပည္ နယ္မ်ား ခဲြထြက္သြားၿပီး သီးျခားႏိုင္ငံမ်ား အျဖစ္ ထူေထာင္ ရပ္တည္ၾကျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ မိမိတို႔ ျပည္နယ္ တြင္ မိမိတို႔ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ဥပေဒမ်ားကို ခ်မွတ္၍ မိမိတို႔ၾကမၼာကို မိမိတို႔ လြတ္ လပ္စြာ ဖန္တီးႏိုင္ခြင့္ကို ဆိုလိုပါသည္။ မိမိတို႔ ၾကမၼာ မိမိတို႔ ဖန္တီးခြင့္ ဆိုသည္မွာလည္း ၄င္းတို႔ ျပည္နယ္မွ သယံဇာတမ်ား၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္မ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို ၄င္းတို႔ ဘာသာ လြတ္ လပ္စြာ စီမံခန္႔ခဲြလိုျခင္းဟု ရွင္းလင္းစြာ နားလည္ ၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ယေန႔ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ ေတာ္ဆိုသည္မွာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွ စတင္သေႏၶတည္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မည္သည့္တိုင္းရင္းသားမွ် ျပည္ေထာင္စု မွ ခဲြထြက္ လိုသည္ဟု မေျပာၾကပါ။ မေတာင္းဆုိၾကပါ။ ျပည္ေထာင္စုဟု အမည္ခံလ်က္ ဗဟိုအစိုးရမွ တိုက္႐ိုက္ ေသာ္လည္းေကာင္း သြယ္ဝိုက္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း လႊမ္းမိုးသည္ကို မခံလိုၾကျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္၊ မခဲြျခားဘဲ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရးကို ရလိုၾကျခင္း သာျဖစ္ပါသည္။


ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ယခင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ျဖစ္ပြား ေနေသာ တိုက္ပဲြမ်ားသည္ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ျပႆနာ (Constitution Crisis)ျဖစ္သည္ ဆိုသည္ကို ေကာင္းစြာ သိရွိႏိုင္ပါသည္။ ထိုသို႔ အနာသိၿပီဆိုပါက ကုသရန္ ေဆးရွိပါသည္။ ယခု ကခ်င္တိုင္းရင္းသားမ်ား ႏွင့္ ျဖစ္ပြားေနေသာ စစ္ပဲြမ်ားကို အျမန္ဆံုးရပ္စဲ၍ စစ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္မွာ ၂ဝဝ၈ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းထားေသာ အခ်က္မ်ားမွ မည္သည့္ အခ်က္မ်ားအား ျပင္ဆင္ရန္ လိုသည္။ မည္သည့္အခ်က္မ်ားကို ျဖဳတ္ပယ္ရမည္၊ မည္သည့္ အခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းရမည္ဆိုသည့္ အခ်က္မ်ားကို တိုင္းရင္းသားမ်ား (ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္ မ်ား)ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး၍ ညိႇႏႈိင္းျပင္ဆင္သြားရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္မွာ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒခံု႐ံုးကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္သည့္ ကိုယ္စား လွယ္မ်ားကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကိုယ္စားလွယ္အဖဲြ႕တြင္ ပါဝင္ေစရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ မပါဝင္ပါက ဦးေအာင္မင္း ကဲ့သို႔ပင္ ေနာက္တစ္ဖန္ ဘယ္ေန႔ ဘယ္ ရက္တြင္မွ ျပန္ေဆြးေႏြးၾကပါမည္ဟု ရက္ခ်ိန္း သတ္မွတ္၍ ျပန္လာရပါဦးမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ (ထို႔ ေၾကာင့္ပင္ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံခံု႐ံုးကို ႏုတ္ထြက္ထားေစၿပီး KIO နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဘယ္လို သြားေဆြးေႏြး ၾကမွာလဲ ဟု စာေရးသူက ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
)

အခ်ိဳ႕က စိုးရိမ္ေနသည္မွာ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ ျပည္နယ္ (Federal state) ခြင့္ျပဳလွ်င္ လြတ္လပ္ေသာ Federal state Army ကို ထူေထာင္လာမည္ကို စိုးရိမ္ ၾကပါသည္။ ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံ တစ္ခုတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးအတြက္ တစ္ခု တည္းေသာ တပ္မေတာ္သာ ရွိရမည္ဟူေသာ မူကို လက္ခံၾကရပါမည္။ သို႔ေသာ္ ျပည္နယ္အတြက္ ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖဲြ႕ကို လြတ္လပ္စြာ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခြင့္ရွိရပါမည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အစစ္အမွန္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ခ်ိန္တြင္ ယခု လက္နက္စဲြကိုင္ထားၾကေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား သည္ မိမိတို႔ျပည္နယ္တြင္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ ျပည္ နယ္တြင္း ေအးခ်မ္းသာယာေရးတို႔အတြက္ ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖဲြ႕အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ နယ္ျခားေစာင့္တပ္မ်ား ဖဲြ႕စည္းရာတြင္ ျပည္နယ္တပ္မ်ားအျဖစ္ျဖင့္ ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္ တြင္ ပါဝင္ၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္ကို ၿငိမ္း ခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပဲြမ်ားတြင္ အေက်အလည္ထည့္သြင္း ေဆြးေႏြးၾကရပါမည္။


ဤသည္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အမွန္တကယ္ လုိလား သူတို႔ ေလွ်ာက္ၾကရမည့္ လမ္းျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ေဆြးေႏြးသည္ဆိုသည္မွာ ဤမူ ဤေဘာင္မ်ားျဖင့္ ေဆြးေႏြးမည္ဟု တစ္ဖက္ဘက္က ႀကိဳတင္ သတ္မွတ္ သြား၍ ရစေကာင္းသည္ မဟုတ္ပါ။ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဘက္ ေတြ႕ဆံုၿပီးမွ ဤကိစၥကို ဤသို႔ေဆြးေႏြးၾကမည္ စသည္ ျဖင့္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္လက္ခံႏိုင္ေသာ မူေဘာင္မ်ားကို ခ်မွတ္ရပါသည္။ သို႔မွသာ ေဆြးေႏြးမႈ အသြင္သဏၭာန္ မွန္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ႏွစ္ဘက္အဖဲြ႕တိုင္းတြင္ အျပည့္အဝ ဆံုးျဖတ္ေပးႏိုင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ပါဝင္လာ ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖဲြ႕ေခါင္းေဆာင္ ဆိုသည္မွာ ျပန္တိုင္ပင္ပါဦးမည္ဟု ခဏခဏ ထုတ္ေျပာ ေနရလွ်င္ အလုပ္မျဖစ္ပါ။ ထိုသို႔ျပဳျခင္းသည္ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး ေဆြးေႏြးပဲြကို တမင္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာေစသည့္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ဟု တစ္ဖက္ဘက္က ထင္ျမင္ ယူဆ သြားလွ်င္ ေနာက္ေနာင္ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္ ခက္ခဲသြားေစပါလိမ့္မည္။ ထိုအခါတြင္ ေရာဂါတစ္ခုကို အျမစ္ျပတ္ မကုသဘဲ ျမႇင္း၍ ကုသ သျဖင့္ ေရာဂါပိုးက ေဆးႏွင့္ ယဥ္ပါးသြားျခင္းကဲ့သို႔ ေနာက္တိုး ျပႆနာ မ်ားေပၚေပါက္လာပါလိမ့္မည္။


ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုိသည္မွာ ျပည္သူျပည္သားတိုင္း ခံုမင္ေတာင့္တေသာ အရာျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္းသည္ အလြန္ပင္ ေကာင္းခ်ီးႏုေမာ္ သာဓုေခၚထိုက္ေသာ အမႈကိစၥျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရး သံတမန္ (ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို အမွန္တကယ္ တည္ ေဆာက္ေပးႏိုင္ေသာသံတမန္) ဟူသည္မွာလည္း အတိုင္းမသိ မြန္ျမတ္ေသာ ဂုဏ္ပုဒ္ကို ပိုင္ဆိုင္ပါသည္။ အႏွစ္ႏွစ္အလလက ေတာက္ေလာင္ခဲ့ေသာ ျပည္တြင္း စစ္မီးကို အၿပီးတိုင္ ၿငိမ္းေပးႏိုင္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သံတမန္ေကာင္းမ်ားကို ျပည္သူလူထုက အေမွ်ာ္လင့္ ႀကီးေမွ်ာ္လင့္ေနပါသည္။ ကိုယ့္ေသြးကိုယ့္သား ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမခ်င္း ရက္စက္စြာ သတ္ျဖတ္ေနၾကရေသာ အဓိပၸာယ္မဲ့ စစ္ပဲြမ်ား အျမန္ဆံုး အဆံုးသတ္ေရးကိုလည္း အေတာင့္တႀကီး ေတာင့္တေနပါသည္။ ဤအခ်ိန္မ်ဳိး တြင္ မိမိတို႔အား အပ္ႏွင္းထားေသာ အခြင့္အာဏာမ်ားကို မွန္ကန္စြာ အသံုးခ်လ်က္ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး ေရဆာ ေရငတ္သလိုေတာင့္တေနေသာ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးကို အျမန္ဆံုးေဖာ္ေဆာင္ ႏိုင္ၾကပါေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳလိုပါသည္။ အစိုးရဟူသည္မွာ တုိင္းသူျပည္သား ကို ရင္ဝယ္သားကဲ့သို႔ မွတ္ရမည္ဆိုသည့္ စကား အတိုင္း ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္နယ္ အသီးသီး၏ လိုလားေတာင့္တခ်က္မ်ားအား ေသခ်ာစြာ ေလ့လာ ဆန္းစစ္လ်က္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ လက္ခံႏိုင္ေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ ႏိုင္ ၾကပါေစေၾကာင္း ထပ္ေလာင္း ဆႏၵျပဳလုိက္ ရပါသည္။


ထင္လင္းဦး (Wisdom Villa)


ခရက္ဒစ္ တူ Messenger Journal

No comments: