by Thanda Win on Friday, 26 October 2012 at 21:14 ·
- ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ ႏိုင္ငံေရး ဆို တဲ့ ေခါင္း စဥ္တ ခုကို စျပီးသိခြင့္ရတုန္းက အံ့ၾသတၾကီးျဖစ္ ခဲ့ရ တာ။ ႏိုင္ ငံေရးဆိုတာ လူတိုင္းနဲ႔ဆိုင္တယ္ဆိုတာေလးတခုကိုပဲ မသိခဲ့ တာႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကိုး။ သင္ခဲ့တဲ့စာေတြ ဖတ္ခဲ့တဲ့စာေတြ ၾကားဖူး တဲ့ပံုျပင္ေတြ ျမင္ဖူးတဲ့သတင္းေတြ အားလံုးထဲ က ေဖာက္ ထြက္ လာတဲ့ ဘာသာရပ္အသစ္တခုပါပဲ။ ဒီဘာသာရပ္ကို ငယ္စဥ္ က တည္းက သင္ၾကားထားရမွာ ကြ်မ္း၀င္ရင္းႏွီးျပီးသား ျဖစ္ေနရမွာ ဆိုတာကို နားလည္လာေတာ့ ေရတြင္းကေလး ထဲမွာ ေနလာတဲ့ ဘ၀ ကို ရွက္မိသား။ ကိုယ့္အတြက္ သိပ္မထူးေတာ့ဘူးဆိုရင္ေတာင္ သမီးေလးအတြက္ေတာ့ အနည္းဆံုးအသံုး၀င္ႏိုင္ေကာင္းရဲ့လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ လက္လွမ္းမွီသမွ် ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။ လံုး၀ မရင္းႏွီးတဲ့စကားလံုးေတြ အယူအဆေတြ အျမင္ေတြ အားလံုးကို အေျခခံေလးေလာက္ပဲ သိႏိုင္ေအာင္ အပန္းတၾကီးၾကိဳးစားလိုက္ရတာ ႏွစ္နဲ႔ခ်ီၾကာပါတယ္။ မတူညီမွဳမ်ားကို လက္ခံျခင္း ဆိုတဲ့ တလံုးကေလးအတြက္ေတာင္ ေတာ္ေတာ္က်င့္ယူရတာကလား။ အခုထိလည္း ေအာင္ျမင္ျပီလို႔ မဆိုႏို္င္ေသး။

- ဒီအေတာအတြင္းမွာ ဆရာေဖျမင့္ရဲ့ Sociology မိတ္ဆက္ဆိုတာ ဖတ္မိျပန္ေတာ့ ေနာက္ထပ္ဘာသာရပ္အသစ္တခုေတြ႔ျပန္ပါတယ္။ ကမၻာၾကီးက ေတာ္ေတာ္က်ယ္တာပဲ။ မေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မိုးကုတ္စက္၀ိုင္း ဟိုမွာဘက္ အထိေအာင္ပဲကိုး။ ဒီအထဲကမွ Public Psychology နဲ႔ Propaganda ဆိုတဲ့ဘာသာရပ္ေတြ ကို ေလ့လာရဦးမယ္လို႔ ဂ်ာနယ္တခုက ဆိုျပန္ေတာ့ ေတာ္ေလာက္ျပီထင္တယ္လို႔ ေတြးမိတာပါပဲ။ ဘာေတြလုပ္ေနတာလဲလို႔ သူငယ္ခ်င္းေတြက ေမးလာျပီေလ။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္မလို႔ထင္တယ္လို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳသူေတြကလည္း ျပဳကုန္ျပီ။ မဟုတ္ရပါဘူးလို႔ ေျပာရုံအျပင္ ဘယ္လိုရွင္းျပရမွန္းလဲ မသိဘူးေလ။ကိုယ္ကပဲ လူစိတ္မ၀င္စားတာေတြကို စိတ္၀င္စားေနမိတဲ့ အူေၾကာင္ေၾကာင္လို။
- ဒီလိုအံ့ၾသဘနန္းေတြၾကားထဲမွာမွ နီးလြန္းလို႔ မျမင္ခဲ့တာေတြကို ေတြ႔ ရျပန္ေတာ့ ျဖစ္မွျဖစ္ ရေလျခင္းလို႔သာေျပာရေတာ့မွာပါပဲ။ ႏုိင္ ငံတခုၾကီးပြားတိုးတက္ဖို႔ ရာ ျပည္ တြင္းစစ္ေတြရပ္ရမယ္လို႔ေတာ့ အၾကမ္းျဖင္းသိထားခဲ့တာပါပဲ။ အိတ္ေပါက္နဲ႔ ဖားေကာက္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ မွန္း လြယ္လြယ္ကေလးစဥ္းစားခဲ့တာကလား။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ လက္နက္ေတြဖယ္လိုက္ျပီး လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္ရုံေလာက္သာမက ေဒသဖြ႔ံျဖိဳးေရးေတြပါမွရမယ္လို႔ ေအာက္ေမ့ေနမိတာ။ ျငိမ္း ခ်မ္းေရးဆႏၵျပပြဲဆိုေတာ့လည္း ဘယ္သူကပဲျပျပ ေကာင္းတဲ့လကၡဏာပဲလို႔ ေထာက္ခံေနမိတာ။
- က်ဥ္းက်ဥ္းကေလးမွာ ေနလာရတဲ့အခါ ကိုယ့္တေယာက္စာကလြဲျပီး မျမင္ႏိုင္တာ၊ မျမင္ရတာ သဘာ၀ပဲထင္ပါရဲ့။ က်ဥ္းတယ္ဆိုတဲ့ေနရာမွာ အျမင္က်ဥ္းတာျဖစ္ႏိုင္ သလို ေနရာက်ဥ္းတာ တနည္းအားျဖင့္လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရးခက္ခဲ တာေၾကာင့္ ေ၀းေ၀း မျမင္နိုင္တာမ်ဳိးလည္း ပါေနတာကို အခုမွပဲသိပါေတာ့တယ္။ တေျမတည္းေနလို႔ သတ္မွတ္ထား တဲ့ ေသြးခ်င္းေတြရဲ့အေၾကာင္းကို ဘယ္လိုမွ ေတာ္စပ္ျခင္းမရွိသူမ်ား က ေျပာျပမွပဲ ေရးေတးေတးေပ ၚ ရုံ ရွိေသးတာ။ တကယ္ဆို ေမာင္ရင္းႏွမေတြလို အတြင္းသိ အစင္းသိ ျဖစ္ေနရမွာမ်ား။ ဘယ္လိုအေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္မ်ား ေရတြင္းကေလးတခုထဲမွာေတာင္ အကန္႔ေတြျခား ထားေနပါလိမ့္။
- မေကာင္းခဲ့တဲ့အေၾကာင္းေတြကို ေဘးဖယ္ထားျပီး ပသီပံုျပင္ေတြလို နားေထာင္ၾကည့္တဲ့အခါ ၀မ္းနည္းစရာလည္းေကာင္း ရင္နာစရာလည္းေကာင္းလိုက္တာ။ ဘယ္လိုအေျဖရွာၾကမယ္ဆိုတာအထိမ်ား ဆက္ေတြးၾကည့္ရင္ ေတာင္ဆယ္ လံုးတက္တာ အထိေတာင္ ေမာမိပါ့။
- လမ္း၊ တံတားေတြ၊ ေက်ာင္းေတြ မလိုခ်င္တဲ့။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆုိတာမ်ား မလိုခ်င္ၾက ဘူးလား။ မျငိမ္းခ်မ္းတာၾကာေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတဲ့ စာလံုးေပါင္းကိုေတာင္ မသိရွာေတာ့ဘူးလား။ ရာစုႏွစ္၀က္ခ်ီျပီး တိုက္ခဲ့တဲ့စစ္၊ ဆံုးရွဴံးခဲ့တဲ့ အသက္ေတြ၊ က်ခဲ့ရတဲ့ေသြးေတြ၊ ပ်က္စီးခဲ့တဲ့ ဘ၀ေတြ အတြက္ တိုင္းရင္းသားေမာင္ႏွမအားလံုး တညီတည္းလိုခ်င္တာက Identity တဲ့။ ကိုယ္ပို္င္ အမ်ဳိးသားေရးလကၡဏာ၊ ကိုယ္ပို္င္အမွတ္တံဆိပ္၊ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္။ တသက္လံုး ကိုယ္တုိင္မၾကံဳေတြ႔ခဲ့ဘူးတဲ့ ေတာင့္တမွဳမ်ဳိးပါပဲ။ လိုအပ္လိမ့္မယ္လို႔ စဥ္းေတာင္မစဥ္းစားမိပါဘူး။ ကိုယ့္မွာအလြယ္တကူရွိေနတာေတြအတြက္ အမွတ္တမဲ့ျဖစ္ေန တတ္တဲ့သေဘာလဲပါမွာေပါ့။ က်င္းပခဲ့တဲ့ ျပည္ေထာင္စုေန႔ေတြ၊ တိုင္းရင္းသား ၀တ္စံုလွလွေတြနဲ႔ ကခုန္ခဲ့တဲ့ စည္းလံုးျခင္းအတြက္ သီခ်င္းတပုဒ္။ ဒါေတြအားလံုးဟာ အေပၚယံေတြ၊ Propaganda ေတြ ပါတဲ့။ အမ်ားစုၾကီးထဲေရာေနတဲ့အခါ အနည္းစုရဲ့အေတြးေတြကို နားလည္ႏိုင္ဖို႔ ခက္လွပါလား။ တသီးတသန္႔စီ ေနလာၾကရလို႔လည္း ပါမယ္ထင္ပါတယ္။ ကိုယ္တုိင္ကလည္း ေထာင္တတ္တဲ့နား မရွိခဲ့တာလဲ ခ်ဳိ႔ယြင္းခ်က္တခုပါပဲ။
- အဂၤလိပ္ကြ်န္ခံျပီးေနာက္ ဗမာကြ်န္ခံၾကရတယ္တဲ့။ တို႔မ်ားလည္း သခင္မျဖစ္ ခဲ့ပါဘူးကြယ္။ အာဏာနဲ႔အုပ္စိုးသူမ်ားေအာက္ တိုင္းျပည္ကိုျပိဳကြဲေစတယ္ လို႔ ျခိမ္းေျခာက္ မွဳမ်ားေအာက္ အတူတကြ ဒုကၡခံခ႔ဲၾကသူခ်င္းပဲ မဟုတ္ဖူးလား။ ဒုကၡၾကီးနဲ႔ ဒုကၡေသး ကြာတယ္ ဆိုရင္ေတာင္ ဒါေတြဟာ ျပိဳင္ဆိုင္ စကားႏုိင္လုစရာ မေကာင္းလွဘူးထင္ပါရဲ့။
- သမိုင္းအေမြအႏွစ္ေတြ အမ်ဳိးသားေရးလကၡဏာေတြကို စနစ္တက်ဖ်က္ဆီးခဲ့တာတဲ့။ မဟုတ္ဘူးလားလို႔ ေမးရင္ဟုတ္ပါတယ္လို႔႔ပဲ ေျဖရမွာေပါ့။ ဒါေတြအားလံုးကို ဗမာမင္းမ်ားက ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ က်ဳးလြန္ခဲ့တယ္လို႔ မွတ္တမ္းတင္ထားပါ။ ဒါေပမယ့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဗမာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ ခံဗမာမ်ားကိုေတာ့ ခြဲျခားလို႔ ျမင္ေစခ်င္ပါရဲ့။ အတိတ္ဆိုတာ ေမ့ေဖ်ာက္ပစ္ဖို႔မဟုတ္သလို ပစၥဳပၸန္မွာ တနင့္တပိုးလက္စားေခ်ဖို႔လည္း မဟုတ္တန္ေကာင္းပါဘူး။ ေရွ့ကို အတူေလွ်ာက္ၾကမယ့္လမ္းမွာ အေနာက္ကိုျပန္ဆြဲေနတာအားလံုးထားခဲ့ဖို႔သာ ေတာင္းပန္ခ်င္တာပါပဲ။ ေတာင္းဆိုစရာရွိတာ၊ လိုခ်င္တာ လိုအပ္တာမ်ားကို စုစုစည္းစည္း ညီညီညြတ္ညြတ္ လြတ္လပ္စြာေတာင္းဆိုဖို႔ တိုက္တြန္းပါတယ္။တအိမ္တည္းေနၾကတဲ့ ေမာင္ႏွမမ်ားလို သူၾကီးပြားတာ ငါမနာလိုျဖစ္ဖို႔ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ပိုင္အရည္အေသြးမ်ားနဲ႔ တျပည္လံုးၾကီးပြားေအာင္ ၀ိုင္း၀န္း ရမယ္လို႔ပဲ နားလည္ထားပါတယ္။ တို႔မ်ားအားလံုး အတူတကြေနထိုင္ၾကတဲ့ေျမလို႔ အေျခခံစိတ္ ကေလးခ်င္းတူၾကမယ္ဆိုရင္ လူခ်င္းမေ၀းလွေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကြဲကြာေနတဲ့ အိမ္သားေတြျပန္ ဆံုၾကရတာ ေပ်ာ္စရာအလြန္ေကာင္းမွာပါ။
CHOSEN FATE
*****
You know me not
and I don't know you.
Oh, better not to know
but do what to do.
For this.....for that.....
we face each other.
Who is right or wrong
is another matter.
In the name of duty
our lives are at stake.
In the name of history
''pawns'' we are made.
History is just paper
words of one's will.
But on the battle field
our blood shall spill.
So, pull your trigger
and certainly will I.
One or both of us
in the end must die.
If your wife a widow
and my son a fatherless
will be......inherit they
our chosen tragedy. ( Moe Hein )

မြန္ေမာင္ႏွမေတြေျပာၾကတဲ့ တို႔ဗမာ
မိမိလူမ်ဳိး၊ မိမိသမိုင္းကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ဖို႔ ႀကဳိးစားသူမွန္သမွ်ကို ရန္သူလို႔ သတ္မွတ္တယ္။ ေစ့စပ္ၫႈိႏႈိင္းစရာ မရွိ။
- ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ဗမာ့ဦးစြန္းကို အဂၤလိပ္တို႔ ရိုက္ခ်ိဳးပစ္ခဲ့ျပီးေနာက္ ယခင္ရွိခဲ့ေသာ ဌာေန လူမ်ိဳးတို႔၏ ေနရာေဒသ ပထ၀ီသည္ အႀကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲျခင္းကို ခံခဲ့ ၾကရသည္။ ဗမာျပည္ အႏွံ႔တြင္ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ေနရာေကာင္း၊ သဘာ၀ေကာင္း၊ ရာသီဥတုေကာင္း၊ ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရား လြယ္ကူေစရန္ ေျမေနရာတို႔ကို ေရြးခ်ယ္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ယၡင္ဌာေနလူမ်ိဳးတို႔ ပိုင္ဆိုင္ရာေဒသသည္ ႀကံဳ႕၀င္သြားျပီးလွ်င္ လြပ္လပ္ေရး ရရွိလာေသာအခါ ဗမာပိုင္နယ္ေျမ ျဖစ္သြားေလေတာ့သည္။
- ဗမာဘုရင္မ်ား လက္ထက္တြင္ ေအာက္ဗမာျပည္၌ ဗမာတို႔မွာ မဆိုစေလာက္ သာရွိခဲ့ျပီး မြန္ႏွင့္ ကရင္မွာ လူမ်ားစု ျဖစ္ခဲ့သည္။ရန္ကုန္ကို အေျချပဳ၍ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ သည္မွ စ၍ ေအာက္ဗမာျပည္သို႔ ဗမာမ်ား အလံုး အရင္းႏွင့္ ၀င္ေရာက္ေနထိုင္လာၾကသည္။ ေျမႏုကို မျမင္ဖူးေသာ မိုးေခါင္ေရရွား ကႏၱာရတြင္ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကေသာ ဗမာတို႔မွာ ေနရာေကါင္းကို လက္လြတ္ရမည္ကို စိုး၍ ကရင္ႏွင့္ မြန္တို႔ ကို ဗမာျပည္ေအာက္ပိုင္း ပုသိမ္၊ ရန္ကုန္၊ ပဲခူး၊ စသည့္ နယ္ေျမတို႔မွ လူမ်ိဳးေရးျဖင့္တဖံု၊ စစ္တိုက္၍ တမ်ိဳး၊ အႏု၊ အၾကမ္း၊ အရမ္း၊ မ်ိဳးစံုသံုးကါ ႏွင္ ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ေနရာေကါင္းကို အျပီးအပိုင္ ရယူခဲ့ၾကသည္။
- ဗမာႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္တြင္ ရခိုင္တို႔၏ ဧရိယာမွာ နတ္ျမစ္ ၀မွ ေမာ္တင္စြန္းထိ ဟုေဖၚျပပါရွိသည္။ ၁၉၇၅ ခု ဒီဇဘၤာ ၁၅ ရက္ေန႔ ရခိုင္ကိုျပည္နယ္ ေပးေသာ အခါမူ နတ္ျမစ္၀မွ ဂြ အထိသာ ရရွိလိုက္ျပီး မိုးေခါင္ေရရွား ရပ္၀န္းေဒသတြင္ ေနထိုင္ေသာ ဗမာတို႔မွာမူ ရခိုင္ပိုင္ နယ္ေျမ အေနာက္ကေလးဟု ေခၚေသာ နယ္ေျမ တခုလံုးကို ဗမာတို႔ ဘိုးဘြားပိုင္ နယ္ေျမ အျဖစ္ ရယူသြားေလသည္။ ထို႔ျပင္ ရွမ္း ေမျမဳိ႕၊ မိုးကုတ္ ကခ်င္ ဖါးကန္႔ ဆင္ကလိန္ခႏၱီး ရခိုင္ ပလက္၀၊ စသည္တို႔ အျပင္ လူမ်ိဳးစု ဆိုင္ရာေဒသ အသီးသီးကို အဂၤလိပ္တို႔ နည္းေပး လမ္းျပခဲ့မႈေၾကာင့္ ဗမာတို႔ ခ်ယ္လွယ္ခ်င္တိုင္း ခ်ယ္လွယ္၍ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ရန္တိုက္ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားကို လုပ္ခ်င္တိုင္း လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ (နမူနာ။ ဂိုလန္၊ ဟီနန္ ရွမ္းႏွင့္ ၀ ၊ ကခ်င္ ႏွင့္ခ်င္း၊ ရခိုင္ႏွင့္ခ်င္း၊ ကရင္ႏွင့္ မြန္၊ တို႔ကိုရႈပါ) အဂၤလိပ္တို႔၏ ဗမာျပည္ကို သိမ္းယူမႈသည္ ဗမာတို႔အတြက္ နယ္ေျမေဒသ ပိုမိုရရွိ လာသည့္အတြက္ ေရရွည္တြင္ အႀကီးအက်ယ္ အျမတ္ထြက္ခဲ့ ေလသည္။ ဂတိမတည္ေသာ မုသ၀ါဒမ်ားေသာ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ မ်ားေသာ ဗမာ့စစ္၀ါဒေအာက္၌ ေနထိုင္လာၾကရေသာ တိုင္းရင္းသားတို႔မွာ မူ ဗမာတို႔၏ လူမ်ိဳးေရးအရ နယ္ေျမတိုးခ်ဲ႕လာမႈ၊ သယံဇာတ ေကါင္းမ်ားရွိရာ ေဒသကို ဗမာပိုင္ နယ္ေျမျပဳလုပ္မႈ၊ စသည့္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟ အလိမ္အေကါက္ မ်ားလွေသာ ဗမာတို႔ႏွင့္ အတူ လြပ္လပ္ေရး ယူခဲ့ေသာ အရသာကို ခံစားရင္း ယေန႕တိုင္ ဒုကၡပင္လယ္ ေ၀ခဲ့ၾကေလ ေတာ့သည္။"
- "ဗမာတြင္စာမရွိ၊ ဗမာစာကို မြန္တို႔ထံမွရသည္ဟု ဗမာပညာရွင္တို႔ လက္ခံထားၾက သည္။ ဗမာဟုျဖစ္လာေသာ အေနာ္ရထာမင္း မတိုင္မွီ ပုဂံတြင္ ပ်ဴစာေပ ထြန္းကါးခဲ့သည္။ အေနာ္ရထာမင္း နန္းရျပီးေနာက္ အရည္းႀကီးသာသနာကို အယံုအၾကည္ မဲ့လာခဲ့သည္။ ထိုအေၾကာင္းကို သိေသာ အရည္းႀကီးတို႔သည္ မိမိတို႔ အမူအက်င့္ႏွင့္ တေထရာတည္း တူေသာ ပိဌကဋ္ကို ႏြားသားေရျပားတြင္ ေရး၍ သေရေခတၱရာ ရေသ့ျပည္၌ သခြပ္ပင္ႀကီး ကိုထြင္းကါ ထိုက်မ္းစာကို ထည့္ထားေလသည္။ သံုးႏွစ္အၾကာ အသားမာတက္၍ အသား ေစ့ေလလွ်င္ သာသနာပိုင္ အရည္းႀကီးရဟန္းက ဘိုးေလာင္းေတာ္ ဒြတၱေပါင္ မင္းႀကီး၏ ျမိဳ႕ေတာ္ သေရေခတၱရာ ရေသ့ျပည္တြင္ ျမိဳ႕လည္၌ရွိေသာ သခြတ္ပင္ႀကီးထဲတြင္ ပိဌကဋ္ က်မ္းစာ ရွိေၾကာင္း နတ္တို႔အိမ္မက္ ေပးလွာေၾကာင္း ထိုက်မ္းစာကို သြားယူရန္ အေနာ္ ရထာမင္း ထံ ေျပာၾကားေလသည္။ အေနာ္ရထာမင္း သြား၍ ရွာေလလွ်င္ လံုးပါတ္ ၃၂ ေတာင္ရွိ သခြတ္ပင္ ႀကီးထဲတြင္ အရည္းႀကီးတို႔၏ အက်င့္ႏွင့္ တေထရာတည္း တူေသာ ပိဌကဌ္က်မ္းစာကို ရေလသည္။ ဤသည္မွာ ပ်ဴစာရွိေၾကာင္း အေထာက္အထား ပင္ျဖစ္ သည္။ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈသည္ မြန္ယဥ္ ေက်းမႈထက္ ေရွးက်သည္။ မြန္စာ၊ ပ်ဴစာ၊ ရခိုင္စာ၊ လူမ်ိဳး ၃ မ်ိဳးမွာ အႏြယ္မတူေသာ္လည္း စာမွာ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။
- ဗမာစာ ဟုေခၚေသာ ျမမၼာစာကို မြန္တို႔ထံမွရသည္ဟု အလြယ္ တကူ လက္ခံလိုက္ၾကျခင္း အားျဖင့္၄င္း ပ်ဴ ကိုေဖ်ာက္၍ ဗမာ ဟုျဖစ္လာျပီးမွ ျမန္မာဟု တဖန္ လူမ်ိဳးေျပာင္းလာျခင္းကို အလြယ္တကူႏွင့္ လက္ခံလိုက္ ၾကျခင္းျဖင့္၄င္း ဗမာ့စစ္၀ါဒ၏ ဆိုးခဲ့ မိုက္ခဲ့ ေပခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာတို႔ကို အလြယ္တကူ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း ထဲသို႔ ေမ်ာပါသြားႏိုင္ ခဲ့ေလသည္။တႏွစ္အရ သႀကၤန္က်ဟု ဌာနျမန္ျပည္ သမုဒ္သည္ကို အတည္တြက္ဆ ခဆပဥၥာ သကၠရာကို ရာဇာအမြန္ ေစာရဟန္တည့္ ပုဂံေရႊေမာက္ ေျခေဖ်ာက္ၾကြင္းရစ္ အစႏွစ္မွ တြက္စစ္ေကာ ဇာ ႏွစ္သခ်ၤာကါး၊ ဤသည္မွာ အမ်ိဳးအႏြယ္ကို ေအာက္ေမ့စြာျဖင့္ ဗမာအစ ပ်ဴမွ ဟု ေရးဖဲြ႔ထားေသာ ႏွစ္စဥ္ထုထ္ သႀကၤန္စာပင္ျဖစ္ပါသည္။"
- နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္ပါ။ ဒီမင္းလက္ထက္မွာ မြန္စာကို နန္းေတာ္မွာ မသုံးေတာ့ဘဲ မြန္စာအစား ျမန္မာစာကို သုံးတယ္။ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ကေန စၿပီး သံဃာ့ရာဇာ (မင္းဆရာ)ကို မြန္သံဃာေတာ္မ်ားကိုပဲ ခန္႔ခဲ့တယ္။ ဒီဘုန္းႀကီးေတြက ဓမၼသတ္ဥပေဒေတြကို တည့္မတ္ေစခ့ဲတယ္။ ဒါေပမယ့္ နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္ေရာက္ေတာ့ ျမန္မာေတြက အင္အားေကာင္းလာခဲ့ၿပီး သံဃာ့ရာဇာျဖစ္ရမဲ့ဓမၼဝိလာသမေထရ္ကို အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး တြံေတးဘက္မွာ သာသနာျပဳဖို႔ ေစလႊတ္လိုက္တယ္။ တြံေတးဘက္ မသြားခင္ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ သူ႔အတြက္ ဓမၼသတ္တစ္ေစာင္ ေရးေပးရေသးတယ္။ ဓမၼဝိလာသဓမၼသတ္လို႔ နာမည္ေက်ာ္ခဲ့တယ္။ ဒီအေၾကာင္းကို ဆန္႔က်င္ခ်င္လို႔ ဆပၸဒမေထရ္တို႔က သီးျခားဂိုဏ္းထူေထာင္ၾကတယ္။ ရွင္အရဟံဂိုဏ္းက ျမန္မာဂိုဏ္းျဖစ္သြားလို႔ ပုဂံေရာက္မြန္ေတြက ပစၧိမဂုိဏ္း ထပ္ၿပီး ထူေထာင္ၾကရျပန္တယ္။ မၾကာပါဘူး။ ဒီဂိုဏ္းဝင္မ်ားကိုလည္း နရပတိစည္သူက လာဘ္လာဘမ်ားနဲ႔ ဖ်က္ဆီးလိုက္လို႔ ေရရွည္မတည္တဲ့ႏိုင္ခဲ့ဘူး။
- "၁၁၄၆ ခုႏွစ္မတိုင္မွီက ဗမာျပည္တြင္ အဌကဌာ မရွိေပ။ ရခိုင္ျပည္ကို သိမ္းယူျပီး ေနာက္မွ ဗုဒၶတရားေတာ္ အဌကဌာမ်ားကို ဗမာတို႔ ရရွိသြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအဌကဌာ နီကါ မ်ားသည္ အသွ်င္မဟာ ဗုဒၶေဃာသ မေထရ္၏ ပါဠိအသံ အတိုင္း မရမာဘာသာ ရခိုင္စာ ျဖင့္ ေရးခဲ့ ေသာ က်မ္းစာမ်ား ျဖစ္သည္။ထိုအဌကဌာမ်ားကို ပါဠိ(အနက္) ကို မတတ္သူတို႔ အတြက္ ေညာင္ကန္ ဆရာေတာ္ သည္ စကါးေျပျဖင့္ ေရးသားခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶစာေပမ်ားကို ဗမာတို႔ တတ္သိ နား လည္ လာျခင္း ျဖစ္သည္။"
- "ႏုတ္ခမ္းေမြးႏွင့္ဘုရား"
- မြန္သမိုင္းမွာ ေရႊတိဂုံဆံေတာ္ဌာပနာကို ဖြင့္ဖို႔ ပ်ဴဘုရင္ဒြတၴေဘာင္မင္းက စစ္ခ်ီသတဲ့။ မိုးႀကဳိးပစ္၊ လ်ပ္စီးလ်ပ္ႏြယ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလို႔ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ထြက္ေျပးရသတဲ့။ ဒီဒြတၴေဘာင္မင္းေတြက ဗိႆႏိုးဘုရင္မ ပန္ထြာမင္းသမီးကိုလည္း တိုက္ခဲ့သူျဖစ္တယ္။ ဗိႆႏိုးၿမဳိ႕ေဟာင္းကို ပ်ဴၿမဳိ႕ေဟာင္းမဟုတ္ဘဲ မြန္ခမာၿမဳိ႕ေဟာင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာဦးရီစိန္က သုံးသပ္ထားပါတယ္။
- "တေကါင္းျမိဳ႕တြင္ ကံရာဇာငယ္သည္ နန္းရလိုမႈျဖင့္ အမ်ိဳးအႏြယ္ကို လိမ္သည္မွစ၍ ဗမာတို႔၏ ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈ စနစ္ကို လိမ္သည္ဆိုက ဆိုႏိုင္၏။ သေရေခတၱရာ ရေသ့ျပည္ တြင္ မွ်က္ရွင္ေတာ္သခင္ ဒြတၱေပါင္ မင္းႀကီးကို မယား ပန္ထြာမင္းသမီးသည္ ထမိန္ကို မွ်က္ႏွာ သုတ္ရန္ ပ၀ါဟု လိမ္၍ေပးသည့္ အျဖစ္မွ ေဆြမ်ိဳးေတာ္ စပ္မႈ စနစ္ကို လိမ္သည္ ဆိုက ဆိုႏိုင္ ၏။ ပ်ဴလူမ်ိဳးဟု မခံ၀န္႔ေသာ ပုဂံေခတ္ စုကၠေတးမင္း ပုတၱလင္ အမ်ိဳးမွစ၍ ေဆြမ်ိဳး ေတာ္စပ္မႈ စနစ္ကို လိမ္သည္ဆိုက ဆိုႏိုင္၏။"
- "သမိုင္းကိုဤသို႔ ေဖၚျပရသည္မွာ ဗမာတို႔၏ ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈ စနစ္မွာ သင္ပုန္းေျခ၍ မရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဗမာတို႔၏ သမိုင္းမွန္ အက်င့္ဆိုးကို ဘုရင္ေခတ္တြင္ ခ်န္ထားခဲ့ လွ်င္ ခြင့္လြတ္တန္ရာ၏။ သို႔မဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုေခတ္တြင္ ခ်န္ထားခဲ့လွ်င္ ခြင့္လြတ္တန္ရာ ၏။ သို႔မဟုတ္ မဆလေခတ္တြင္ ခ်န္ထားခဲ့လွ်င္ ခြင့္လြတ္တန္ရာ၏။ သို႔မဟုတ္ နအဖေခတ္ တြင္ဥပေဒ ျပဳ၍ ခ်န္ထားခဲ့လွ်င္ ခြင့္လြတ္တန္ရာ၏။ ဘုရင္ေခတ္မွစ၍ ဗမာတို႔အုပ္ခ်ဳပ္သမွ် ကါလပါတ္လံုး လူမႈေရး ေဖါက္ျပန္မႈမ်ားမွာ ေအာ့ႏွလံုးနာစရာပင္ျဖစ္သည္။ သားႏွင့္အမိ၊ မရီး ႏွင့္မတ္၊ တူႏွင့္၀ရီး၊ လိင္ေဖါက္ျပန္မႈ အျပင္ ၾကာခိုမႈ၊ မုဒိန္းမႈ၊ အေျမွာင္ထါးမႈ တို႔မွာ တရားေရး ဌာနႏွင့္ ဗမာလူမႈ အသိုင္းအ၀န္းထဲတြင္ မျမင္ခ်င္အဆံုး မၾကားခ်င္အဆံုး ၾကားေနရ ျမင္ေနရ သည္။ ေဖတရာမွ စ၍ ဆဲရာတြင္ သူမတူေအာင္ ရိုင္းစိုင္းလွေသာ ဗမာ့လူ႔ အဖဲြ႔အစည္းကို တိုင္းရင္းသားတို႔ မည္သို႔ အတုယူရ ပါမည္နည္း။"
- "ယခင္ သမိုင္းအဆက္ဆက္ ကိုျပန္ၾကည့္ပါကလည္း ဗမာမင္းမ်ားသည္ မိမိ အေမႏွင့္ ႏွမ မ်ားကို မိဖုရားေျမွာက္ခဲ့သည္ကို လည္းအခိုင္အမာ ေတြ႕ရွိခဲ့ရပါသည္။ထို႔ျပင္ ဗမာတို႔သည္ တိုင္းရင္းသားတို႔၏ ေနရာေဒသသို႔ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ေရာက္လာ ၾကေသာအခါ တိုင္းရင္းသူတို႔ကို အတည္တက် ေပါင္းေဖၚျခင္း မရွိဘဲ ခေလးႏွင့္ တဖံု ကိုယ္၀န္ႏွင့္တမ်ိဳး အေပ်ာ္မယားအျဖစ္တနည္း ျပဳက်င့္ကါ ျပစ္ထားခဲ့ၾကေလသည္။ဤသို႔ဗမာတို႔၏ လူမ်ိဳးေရး လိင္ေဖါက္ျပန္မႈေၾကာင့္ ဘ၀ပ်က္သြားရေသာ တိုင္းရင္းသူ အမ်ိဳး သမီးတို႔မွာ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားလွေပသည္။"
- "ႏိုင္ငံတခု၏ အခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏါကို ရယူထားသည့္ ၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဟု အမည္ခံထား သည့္၊ ဗမာတို႔သည္ ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္မႈ စနစ္ကို၊ တိုင္းရင္းသားတို႔ အတုယူရေလာက္ ျပဳျပင္မႈ မရွိလွ်င္ လူမ်ိဳးႀကီးဟုခံေနျခင္းသည္ အလဟသပင္ ျဖစ္ပါသည္။
- "ပုဂံေခတ္ က ဒုသနေသာ က်န္စစ္သား ႏွင့္ အဏာရူး လူသတ္သမား အေနာ္ရထာ"
- "က်န္စစ္သားသည္ လက္ရံုးရည္ႏွလံုးရည္ႏွင့္ျပည္စံုတယ္ ျမင္းစီးကၽြမ္းက်င္သလို႕ စကားေျပာကလည္းေကာင္းတယ္ေလ ဒါေၾကာင့္လဲ အေနာ္ရထာ မိန္းမ မဏိစႏၵာကို ေတာ္ကီနဲ႕ ခ်ဴပ္ျပီး အပုိင္ ၾကံလိုက္တာေပါ့။ ဒုသနေသာ (ၾကာကူလီ) အလုပ္ကို လုပ္ခဲ့ေပမဲ့ သမိုင္း လွေအာင္ ေရးဖို႕ၾကေတာ့ ဘုရားတရားသိပ္ၾကည္ညိဳ တယ္ေပါ့ေလ။ အေနာ္ရထာမင္း က က်န္စစ္သား သူ႕မယားကို ၾကာခိုေနတာကို ပထမေတာ့မသိေသးဘူး၊ ေနာက္သူ႕သား ေစာလူးမင္းက ေျပာမွ သိေတာ့ စိတ္ဆိုးတာေပါ့ အဲ့ဒီေတာ့ က်န္စစ္သားကို သူ႕ရဲ႕ လက္စြဲေတာ္ အရိႏၷမာ လွံနဲ႕ ပစ္လိုက္သတဲ့ ပစ္လိုက္တာ က်န္စစ္သားကို မထိ ဘူးျဖစ္သြားတယ္။ က်န္စစ္သားလဲ ေျပးႏိုင္မွ လြတ္မယ္ဆိုတာ သိေတာ့ ေျပးတာေပါ့။ အဲ့ဒီမွာထဲက က်န္စစ္သား ဇာတိျပပံုကေတာ့ အေနာ္ရထာမင္း ပစ္လိုက္တဲ့ အရိႏၷမာ လွံကို ပါ ခိုးေျပးသြားလိုက္ေသးတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာထဲမွာ အေနာ္ရထာက ကိုလဲ သိကၡာအက်မခံႏိုင္ဘူးေလ ဒါေၾကာင့္ ေရွးရာဇဝင္ ဆရာၾကီးေတြက အေနာ္ရထာကို ဖာေထးေပးရတာေပါ့။ ဘယ္လိုဖာေထးလဲဆိုေတာ့။။။"က်န္စစ္သားက သူ႕မယားကိုထိလို႕ လွံနဲ႔ပစ္သတ္ေပမယ့္ က်န္စစ္သား သစၥာတရားကို လွံက သိတာေၾကာင့္ မထိပဲ လဲြေခ်ာ္ခဲ့ရတယ္တဲ့"
- "အခ်ိဳ႕က်ျပန္ေတာ့လည္း အေနာ္ရထာမင္းက လွံပစ္ အရမ္းကိုတိက်တာတဲ့ မိန္းမတစ္ေယာက္အတြက္နဲ႕ အင္မတန္အားထားရတဲ့ သူရဲေကာင္းတစ္ဦးကို သတ္ရတယ္ဆိုျပီး ရာဇဝန္မတင္ေအာင္ မထိေအာင္ေခ်ာ္ပစ္လိုက္တာဆိုဘဲ။ အေနာ္ရထာ လွံပစ္တာ တိက်လား မတိက်လား ေတာ့မသိဘူး။ ျမိဳ႕တံခါးဝမွာ လူတကာလိုက္ေခြ႕ေနတဲ့ ကၽြဲ တစ္ေကာင္ကို အေနာ္ရထာက ငါကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဒီကၽြဲဆိုးကို သုတ္သင္မယ္ဆိုျပီး ဆင္နဲ႕ခ်ီတက္သြားခဲ့တယ္။ ကၽြဲနဲ႕ေတြ႕တဲ့အခါ လွံပစ္တိက်ပါတယ္ဆိုသူၾကီး လွံနဲ႕ ပစ္လိုက္တာ လွံက ကၽြဲကို မထိဘဲ ကၽြဲ ေခြ႕လို႕ အေသဆိုးနဲ႕ ေသပါေလေရာလား။"
- "အီဂ်စ္ သမိုင္း မွာ ဆိုးလြန္းပါတယ္ဆို တဲ့ "ေဖ႐ိုဘုရင္" အဆက္ဆက္ တို႕ ကို အေနာ္ရထာက သနားတယ္။ အေနာ္ရထာလည္း အာဏာရူး တစ္ေယာက္ဘဲ။ အေနာ္ရထာရဲ႕ ပုဏၰား ႏွစ္ေယာက္က ျဖစ္တဲ့ ဟူးရားျဖဴ၊ ဟူးရားညိဳ တို႕က အရွင္ရဲ႕ ဘုရင္ရာထူးကို လူ႕ယူမဲ့သူက အခုဆိုရင္ အမိဝမ္းထဲမွာ သေႏၶတည္ ေနျပီးလို႕ တြက္ခ်က္ေတြ႕ရွိထားပါတယ္ဆိုျပီး ေျပာပါေလေရာ။ အာဏာရူး အေနာ္ရထာ တစ္ေယာက္ ဘာေျပာေကာင္းမလဲ ႏုိင္ငံလံုးမွာရွိတဲ့ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ မိန္းမေတြအကုန္လံုးကို လိုက္သတ္ပစ္ခိုင္းပါေလေရာ။ ကာလ အေတာ္အၾကာမွာ သတိရျပီးထပ္ေမးေတာ့ အခုဆိုရင္ျဖင့္ အရွင္မင္းရဲ႕ ဘုရင္ရာထူးကို လုယူမဲ့သူဟာ ႏို႕ဆိုအရြယ္ သို႕ေရာက္ရွိေနပါျပီး လို႕ ေလွ်ာက္ထားျပန္ေတာ့ အေနာ္ရထာ ဟာ တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ ႏို႕စို႕ ကေလးေတြ အကုန္လံုးကို သတ္ခိုင္း ျပန္ေရာ။ ပုေရာဟိတ္တို႔ကို ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ ထပ္ေမးေတာ့ ႏြားေက်ာင္းသား အရြယ္ကို ေရာက္ေနျပီလို႕ ဆိုျပန္ေတာ့လည္း တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ ႏြားေက်ာင္းသားအရြယ္ ကေလးေတြ အကုန္သတ္ခိုင္းျပန္ေတာ့ အျပစ္မဲ့ ကေလးေတြ အစုလိုက္ အျပံုလိုက္ ေသပြဲဝင္ခဲ့ၾကရရွာတယ္။ "
- "ယခု ဗမာျပည္ က ဗိုလ္ခ်ဴပ္ေတြ နဲ႕ အာဏာရူးတာျခင္းတူေပမဲ့ ရက္စက္တဲ့ေနရာမွာေတာ့ ဗိုလ္ေနဝင္း၊ ဗုိလ္သန္းေရႊ တို႕ အေနာ္ရထာရဲ႕ ေျခဖ်ားေတာင္မမွီဘူး။ ဒါေၾကာင့္လဲ ကၽြဲခတ္ျပီး ေသျခင္းဆိုးနဲ႕ ေသရတာ။ ေနာက္နွစ္အတန္ၾကာတြင္ ထပ္၍ ေမးေသာ အခါ ယခု ရဟန္းျပဳေနၿပီ လို႕ ပေရာဟိတ္ေတြက ေျဖေတာ့ ရဟန္းေတြကို သတ္ဖို႕ နန္းေတာ္ထဲမွာ ထမင္းဖိတ္ေၾကြးတယ္။ ဒီတစ္ခါ ပေရာဟိတ္ေတြက ဘယ္လို ထပ္ျပီးၾကပ္လဲဆိုေတာ့ ထိုသူအား ေရတိုက္ပါက အာခံတြင္းမွ စက္ေရာင္ထြက္ တာကိုျမင္ရလိမ့္မယ္တဲ့ .. ခင္ဗ်ားတုိ႕ စဥ္းစားၾကည့္ဘယ္သူက ေရေသာက္ရင္ ပါးစပ္ထဲက စက္ေရာင္ထြက္မွာလဲ.... ဒါနဲ႕ ဟူးရားျဖဴ၊ ဟူးရားညိဳ ေမးျပန္ေရာ ဒီတစ္ခါေတာ့ ေက်းဇူးရွင္ႏွစ္ေယာက္က ဘာျပန္ေျဖလဲ ဆိုတာ မင္းၾကီးနဲ႕ ေနာက္မင္းတစ္ဆက္ ျခားမွ သူက ဘုရင္ျဖစ္မွာလို႕ ျပန္ေျပာင္းေျဖမွ ရဟန္းေတြ အေနာ္ရထာ သတ္မဲ့ေဘးက လြတ္ခဲ့ရတယ္။ အဲ့ဒီ လူက ေနာက္ေတာ့ က်န္စစ္သားျဖစ္ သြားတယ္ဆိုဘဲ ... က်န္စစ္သား ပါးစပ္က စက္ေရာက္ထြက္လို႕လည္း သမိုင္းမွာ တခါမွ မၾကားဖူးဘူး။ က်န္စစ္သားလိုလူလား သူ႕ပါးစပ္က စက္ေရာင္ထြက္လို႕ကေတာ့ ေရးလိုက္မဲ့ ေက်ာက္စာေတြ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး ေက်ာက္စာ ေတြျပည့္သြားလိမ့္မယ္။ ဒီအတိုင္းေတာင္မွာ သူ႕အေဖက ေနမ်ဳိးေနႏြယ္၊ အေမက အုန္းသွ်စ္သီးထဲက ေမြးလာတာလို႕ ေလွ်ာက္ျဖီးျဖန္း ေနတာ အာေခါင္က စက္ေရာင္မ်ား ထြက္လို႕ကေတာ့လား ေျပာမဆံုးေပါင္ေတာသံုးေထာင္ဘဲ။"
- "အေနာ္ရထာမင္းဟာ ဗုဒၶသာသနာကို စတင္အုပ္ျမစ္ခ်ခဲ့တယ္လို႕ ဆိုျပန္တယ္။ အမွန္ကေတာ့ သူ႕အာဏာေမွးမိန္မႈ႕ကို ဗုဒၶသာသနာနဲ႕ ပြတ္တိုက္ျပီး ေျပာင္ေအာင္လုပ္ခဲ့တာလို႕ေျပာရင္ ပိုမွန္မယ္။ တခ်ိန္က ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြမွာ အရည္းၾကီး သာသနာဘဲရွိခဲ့တာပါ။ အရည္းၾကီးမ်ားဟာ သူ႕တို႕အား ကိုးကြယ္သူ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား အေပၚမွာ အေနာ္ရထာထက္ ပိုျပီး ၾသဇာေညာင္းပါတယ္။ အေနာ္ရထာ အေမကိုယ္တိုင္လည္း အရည္းၾကီးမ်ားက ပန္းဦး ေခၽြတာ ခံခဲ့ရသူပါ။ ဒါကိုဘဝင္မက်တဲ့ အေနာ္ရထာက သူ႕ၾသဇာပိုၾကီးေအာင္ မြန္ျပည္က ရဟန္းေတြကို စစ္ခင္းဓါးျမတိုက္ယူကာ ပုဂံမွာ သာသနာျပဳခိုင္းပါတယ္။ ေနာက္က်ေတာ့ ဗုဒၶတရားေတာ္ ကိုးကြယ္ရာဆိုျပီး အရည္းၾကီးေတြကို သုတ္သင္လိုက္တာဘဲျဖစ္တယ္။ အေနာ္ရထာ ဘယ္လိုနန္းရခဲ့လဲ ဆိုတာ ေျပာရင္ေတာ့ ကိုယ့္အေမ ကို မိဖုရားျပန္ေျမာက္တဲ့ ေနာင္ေတာ္ စုကၠေတးမင္း သတ္ျပီးနန္းရခဲ့တာပါ။"
- "ထိုစဥ္က စုကၠေတးမင္းသည္ အေနာ္ရထာအား "ညီသားေနာင္မယ္"ဟု ေခၚလိုက္ေလသည္။"
- ျမန္မာေတြ လာတဲ့အရပ္ကို သိခ်င္ရင္ သူတို႔သုံးတဲ့အေလးခ်ိန္၊ သူတို႔သုံးတဲ့ျပကၡဒိန္၊ သူတို႔အေခၚအေဝၚကို ၾကည့္ရတယ္။ ျမန္မာနဲ႔ပ်ဴကို ေရာပစ္တာေလာက္ အဆင္မေျပတာ ဘာရွိလဲ။ မြန္နဲ႕ကေမၻာဒီးယားလူမ်ဳိးမတူသလိုပဲ။ မြန္နဲ႔ပေလာင္မတူသလိုပဲ။ ပေလာင္ကို ခင္ဗ်ားတို႔ မြန္ပဲ သြားေျပာလို႔ ဘယ္ရမလဲ။ ဒီလိုပါပဲ။ ရခိုင္လည္း ရခိုင္ပဲ။ ထားဝယ္လည္း ထားဝယ္ပဲ။ ေမာင္ပိုင္စီးလို႔ မရဘူး။
၁။ အေရွ႕ (ေနထြက္ရာအရပ္) ဒါဟာ သူတို႔အိမ္ေတြက ဘယ္ဘက္မ်က္ႏွာလွည့္သလဲ သိရတယ္။
၂။ အေနာက္ (ေနဝင္ရာအရပ္) သူတို႔အိမ္ဘယ္ဘက္ေခါင္းထားလဲ သိရတယ္။
၃။ ေတာင္ (ေတာန္တန္းေတြ ရိွတယ္)
၄။ ေျမာက္ (ေျမာက္ကို ပုဂံေခတ္မွာ မႅစ္ေအာက္လို႔ ေရးတယ္)။ ေတာင္ေပၚက်ေရ စီးဆင္းရာအရပ္ပါ။
ဒီေတာ့ ရွင္းေနပါၿပီ။ သူတို႔ရဲ႕ မူလေနရာဟာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကန္စုနယ္ေပါ့။ ကမၻာမွာ ေျမာက္ဘက္စီးတဲ့ျမစ္ ရွားတယ္။ ဒီနယ္မွာပဲ ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာအစ ေက်ာက္ဆည္က လို႔ ပညာရွင္ေတြ အဆိုအမိန္႔ျပဳခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္။
- စိတ္ထဲ အမွန္ရွိတာ ေျပာရရင္ မိမိ လူမ်ိဳး ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ျပည္နယ္ (သို႕) မြန္ႏိုင္ငံ ေတာင္းႏိုင္တဲ့ အေနအထား ရွိတဲ့ ယခု လိုအခ်ိန္သမယမ်ိဳးမွာ ေတာင္းဆိုသင့္ျပီ။ ဒီ အ႐ူး ေတြနဲ႕ကဘယ္လိုမွ တြဲမေနေကာင္းေတာ့ဘူး ဆိုတာ အထက္မွာ တင္ျပခဲ့တဲ့ ရာဇဝင္ေၾကာင္းေတြအရ ဘဲ ၾကည့္ၾကည့္ သားဖ်က္ခ် ( ကန္ေတာ့ပါ) ေနတဲ့ လက္ရွိအေျခအေန ကိုဘဲေျပာေျပာ ဘယ္လိုမွ ယွဥ္တြဲမေနသင့္ေတာ့ပါ။ မေန႕တေန႕ ကမွ ေပၚလာတဲ့ "႐ိုဟင္ဂ်ာ" ေတာင္ ပိုင္နက္နယ္ေျမ ေတာင္းရဲေသးတာ က်ေနာ္တို႕လို ရာဇဝင္ ရွိတဲ့ အမ်ိဳး က သူတို႕ လုပ္တိုင္း ခံျပီး မသိေက်းကြၽံျပဳ ေခါင္းရွာင္ ေနၾကမယ္ ဆို တာဝန္မေက်ရာေရာက္ပါလိမ့္မည္။"

ထား၀ယ္ေမာင္ႏွမတို႔ရဲ့ အသံ
- ျပည္ေထာင္စုကိုခ်စ္သေလာက္ ဒုကၡေရာက္ရပါတယ္။ ခ်စ္ေလ နစ္ေလပါပဲ။ ထားဝယ္ေတြဆို ပိုေတာင္ဆိုးပါေသးတယ္။ မွတ္ပုံတင္လုပ္တဲ့အခါ လူမ်ဳိးေနရာမွာ ထားဝယ္လူမ်ဳိးကို ဗမာ (ျမန္မာ) လူမ်ဳိးလို႔ မထည့္ခ်င္ပဲ ထည့္ေနရပါတယ္။ ထားဝယ္လူမ်ဳိးတိုင္း မႏွစ္သက္ပါ၊ မထည့္ခ်င္ၾကပါ။ လူမ်ဳိးေနရာမွာ ထားဝယ္လို႔ ထည့္ခ်င္ၾကတယ္။
- ထားဝယ္လူမ်ဳိးကို ဗမာ (ျမန္မာ) ေျပာမယ္ဆိုရင္ ရခိုင္၊ ဓႏု၊ အင္းသား၊ ၿမိဳ၊ မရမာ၊ ကဒူးကန္းေတြဟာ ဗမာ (ျမန္မာ) ေျပာဆိုရပါမယ္။ ရခိုင္ဆိုရင္ ထားဝယ္ထက္ ပိုၿပီး ဗမာနဲ႔ နီးစပ္ပါတယ္။ နယ္နိမိတ္ထိစပ္မႈ၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ၊ ဘာသာစကား အားလုံးနီးပါး မထူးျခားနာပါပဲ။
သင့္သမုိင္းအေျဖ
။။။။။။။။။။။။။။။။။။။
သမုိင္းေၾကာင္း ေကာင္းခ်င္လုိ႔
သမုိင္းဘယ္ေလာက္ပဲ ေျပာင္းေျပာင္း
သမုိင္းေဟာင္းေတြထဲမွာေတာ့
သမုိင္းဗေလာင္းဗလဲေတြ တစ္ပုံတစ္ပင္ ၊
သမုိင္းေၾကာက္လုိ႔
သမုိင္းဘယ္ေလာက္ပဲေဖ်ာက္ေဖ်ာက္
သမုိင္းေအာက္မွာေတာ့
သမုိင္းေမွာက္သူေတြ တစ္ပုံတစ္ပင္ ၊
သမုိင္းသစ္ခ်င္လုိ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္
သမုိင္းခ်စ္ခင္လိ႔ုပဲ ျဖစ္ျဖစ္
သမုိင္းအျပစ္မျမင္ေစခ်င္လုိ႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္
သမုိင္းအျဖစ္က အျဖစ္ပါပဲ ၊
သင္ ယဥ္ေက်းခဲ့သလား
သင္ ႐ုိင္းစုိင္းခဲ့သလား
သင့္သမုိင္းမွာ အေျဖမွန္ရိွတယ္ .... ။ ။
(စက္ေသြး)
http://www.facebook.com/notes/thanda-win/
No comments:
Post a Comment