Tuesday, June 4, 2013

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒႏွင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ားအေရး


Tuesday, June 04, 2013

ေရးသားသူ- သာဘန္း

ရွစ္ေလးလံုး
...
ဒီမုိကေရစီ ျပည္သူ႔အေရးေတာ္ပံုႀကီး၏ ရလဒ္အျဖစ္ တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ ပ်က္သုန္းၿပီး တစ္ျပည္လံုးတြင္ ပါတီစံုႏုိင္ငံေရးစနစ္ ေပၚထြန္းလာခ့ဲသည္။

ေသြးခ်င္းသားခ်င္း ညီေနာင္ရင္းမ်ားျဖစ္ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျပည္နယ္ခုနစ္ခုႏွင့္တကြ အခ်ိဳ႕တုိင္းေဒသႀကီးမ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားသည္ မိမိတို႔လူမ်ိဳးအလုိက္ ႏုိင္ငံေရးပါတီအဖဲြ႕အစည္းမ်ား ထူေထာင္ၿပီး လူမ်ိဳးမ်ား၏ ဘ၀တံခြန္သ႑ာန္ကုိ ျမင့္မားစြာ လႊင့္ထူလာၾကသည္။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီ အဖဲြ႕အစည္းမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအရ တန္းတူေရး၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ရရိွေရး၊ စစ္မွန္ေသာျပည္ေထာင္စု (Federal Union) ထူေထာင္ေရး၊ ျပည္တြင္းစစ္ရပ္စဲေရး၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးတုိ႔ကုိ အေျခခံမူ၀ါဒလမ္းစဥ္အျဖစ္ ခ်မွတ္ထားခဲ့ၾကသည္။

တုိင္းရင္းသားအဖဲြ႕ခ်ဳပ္

တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းမ်ားသည္ နစ္နာခ်က္မ်ား၊ ခံစားခ်က္မ်ား ရည္မွန္းဦးတည္ခ်က္မ်ား တူညီေနၾကသည္ကုိ ေတြ႕ျမင္ၾကရသည္။ ထုိအခ်က္မ်ားအေပၚ မူတည္၍ ပထမဆံုးဦးဆံုးအႀကိမ္ ပဏာမညိႇႏႈိင္း ေဆြးေႏြးပဲြကုိ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ တတိယအပတ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ကာ ေနာက္ထပ္သံုးႀကိမ္ျပဳလုပ္ၿပီးေ

နာက္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၁၁ ရက္၌ ျပည္ေထာင္စုတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖဲြ႕ခ်ဳပ္ အမည္ျဖင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ႏိုင္ငံေရးတပ္ေပါင္းစုတစ္ရပ္ကုိ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုအဖဲြ႕ခ်ဳပ္တြင္ ျပည္နယ္ခုႏွစ္ခုမွ တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ လူမ်ိဳးစုငယ္မ်ားပါ၀င္ၿပီး အဖဲြ႔(၁၈)ဖဲြ႕ျဖင့္ စတင္ကာ ေနာက္ပိုင္းတြင္(၂၅)ဖဲဲြ႕ပါ၀င္လာခဲ့သည္။
တန္းတူေရး

ျပည္ေထာင္စုတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳ
းမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖဲြ႕ခ်ဳပ္ (UNLD) စတင္ထူေထာင္စဥ္မွအစ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ဒီမုိကေရစီေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ႏုိင္ငံေရးအရ တန္းတူေရးႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္ျပ႒ာန္းခြင့္ရရိွေရး၊ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ တည္ေဆာက္ေရး၊ ျပည္နယ္တစ္ခုစီ၏ သီးျခားကုိယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္မ်ားကုိ ျပည္နယ္တစ္ခုစီအတြင္းရိွ လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ လူမ်ိဳးစုမ်ား၏ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္တကြ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုလံုး၏ အက်ိဳးစီးပြားမထိခိုက္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေရးကုိ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ႀကိဳးပမ္းရန္ စသျဖင့္ လုပ္ငန္းစဥ္ ၁၂ ခ်က္ ခ်မွတ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ထုိလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားခ်မွတ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနဆဲ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္ အဖဲြ႕ခ်ဳပ္ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရွမ္းအမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ (SNLD)မွာ ဖ်က္သိမ္းျခင္း မခံရ၍ တုိင္းရင္းသားမဟာမိတ္မ်ားအဖဲြ႕(UNA)အမည္ျဖင့္ ဆက္လက္လႈပ္ရွားလ်က္ရိွသည္။
ျပည္နယ္သစ္

ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳ
းမ်ား ဒီမုိကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအားလုံး၊ လူမ်ိဳးစုမ်ား၊ လူမ်ိဳးႏြယ္စုအားလံုး ရရိွခံစားထိုက္ေသာ ဒီမိုကေရစီေရးႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္အ၀ခံစားႏိုင္ရန္ ျပည္ေထာင္စုႀကီးတြင္ ျပည္နယ္မ်ားအျပင္ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ရေဒသႏွင့္ တုိင္းမ်ား၊ အမ်ဳိးသားနယ္ေျမမ်ား သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းရန္ မူ၀ါဒရိွခဲ့သည္။ ယေန႔အခ်ိန္အခါတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ျပည္နယ္သစ္ဖဲြြ႕စည္းရန္ ဂုဏ္အဂၤါျပည္စုံေသာ လူမ်ိဳးမ်ားရိွေနသည္။ ထုိညီေနာင္တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားတုိ႔ ရသင့္ရထုိက္ေသာ အခြင့္အေရးမဆံုး႐ႈံးမနစ္နာေစရန္ ျပည္နယ္သစ္ဖဲြ႕စည္းေရးကိုလည္း ခံယူထားသည္။
ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ “ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ” အခန္း(၂) ႏိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံု ပုဒ္မတြင္ (စစ္ကိုင္းတိုင္းရိွ ေလရွီးၿမိဳ႕နယ္၊ လဟယ္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ နန္ယြန္ၿမိဳ႕နယ္တို႔ကုိ စုစည္းၿပီး နာဂကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေ
ဒသ (ခ) ရွမ္းျပည္နယ္ရိွ ရြာငံၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပင္းတယၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကို စုစည္းၿပီး ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ (ဂ)ရွမ္းျပည္နယ္ရိွ ဟုိပုန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဆီဆိုင္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ိကို စုစည္းၿပီး ပအို၀့္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ (ဃ) ရွမ္းျပည္နယ္ရိွ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင္ မန္တံုၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကုိ စုစည္းၿပီး ပေလာင္ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ၊ (င) ရွမ္းျပည္နယ္ရိွ ကုန္းၾကမ္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ေလာင္ကုိင္ၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို စုစည္းၿပီး ကုိးကန္႔ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ေဒသ၊(စ) ရွမ္းျပည္နယ္ရိွ ဟုိပန္႔ၿမိဳ႕နယ္၊ မိုင္းေမာၿမိဳ႕နယ္၊ ပန္၀ုိင္ၿမိဳ႕နယ္၊ နားဖန္းၿမိဳ႕နယ္၊ မက္မန္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပန္ဆန္း(ပန္းခမ္း) ၿမိဳ႕နယ္ ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္တို႔ကုိ ခ႐ိုင္ႏွစ္ခ႐ိုင္ဖဲဲြ႕ၿပီး “၀”ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္း ဟူ၍ ဖဲဲြ႕စည္းေပးထားသည္။
ထုိ႔သုိ႔ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖဲဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားေသာ ဥပေဒ၊ ပုဒ္မအရ ႏိုင္ငံေတာ္နယ္နိမိတ္ကုိ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ရန္ တုိင္းေဒသႀကီး(သို႔မဟုတ္) ျပည္နယ္နယ္နိမိတ္ကုိ လုိအပ္သလုိ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ျခင္းတုိ႔ကုိ ခြင့္ျပဳထားသည္။

“၀”လူမ်ိဳးဆႏၵ

ယခုအခါ “၀”လူမ်ဳိးမ်ားက ၿမိဳ႕နယ္ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္ကုိ ခ႐ိုင္ႏွစ္ခုဖဲြ႕ၿပီး ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္
းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္ကို ၿမိဳ႕နယ္အခ်ိဳ႕တုိးခ်ဲ႕ၿပီး ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ျပည္နယ္အျဖစ္ လုိလားတင္ျပလ်က္ရိွသည္။ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားအျဖစ္ ရရိွထားေသာ နာဂလူမ်ိဳးအပါအ၀င္ အျခားတုိင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္မ်ားကလည္း ၿမိဳ႕နယ္မ်ားတုိးခ်ဲ႕ေရးကို လုိလားဆႏၵျပင္းျပေနၾကသည္။ ကယားျပည္နယ္ (ကရင္နီျပည္နယ္)ရိွ ကယန္းလူမ်ိဳးတုိ႔ကလည္း ကုိယ္ပိုုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအျဖစ္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ လုိလားေနၾကသည္။
လုိလားခ်က္

ျပည္နယ္သစ္မ်ား ဖဲြ႕စည္းေရးႏွင့္ ျပည္နယ္နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ေရးတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႔၀င္တုိ႔၏ သီးျခားျပႆနာတစ္ခုအျဖစ္ မိမ္ိတို႔၏ ကုိယ္ပိုင္ထင္ရွားခ်က္အတိုင္း ေနလိုသည့္ဆႏၵရိွေၾကာင္း လူမ်ိဳး၏ လူဦးေရ ထက္၀က္ေက်ာ္က ဆႏၵျပဳရန္လုိအပ္သည္။ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ နယ္ေျမမ်ားဖဲြ႕စည္းရန္ “၀” ပေလာင္(တအာင္း)၊ ဓႏု၊ ကုိးကန္႔၊ ပအို၀္း၊ ကယန္း၊ နာဂ စသည့္ ျပည္ေထာင္စုဖြား တုိင္းရင္းသားညီေနာင္ရင္းမ်ား၏ ဆႏၵကုိ ျပည္ေထာင္စုတုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳ
းမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖဲြ႕ခ်ဳပ္(တုိင္းရင္းသားႏုိင္ငံေရး တပ္ေပါင္းစု) စတင္ဖဲြ႕စည္းစဥ္က သတ္မွတ္သေဘာတူထားၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ လုိလားခဲ့သည္။
တုိင္းႏွင့္ျပည္နယ္

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ သက္ဆိုင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္၊ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္
း သို႔မဟုတ္ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လုပ္ေဆာင္ရန္အခ်က္မ်ားကို ေဖာ္ျပထားေသာပုဒ္မမ်ား ရိွသည္။ သို႔ေသာ္ တိုင္းႀကီးခုနစ္တုိင္းႏွင့္ ျပည္နယ္ခုနစ္ျပည္နယ္ဟူ၍ တန္းတူေဖာ္ျပထားျခင္းမွာ တုိင္းရင္းသားမ်ားလုိလားသည့္ လူမ်ိဳးကုိ အေျခခံေသာ ျပည္နယ္မ်ားျဖစ္ေရးဆိုေသာ သေဘာထားႏွင့္ ကုိက္ညီျခင္းမရိွ၊ ဗမာတစ္က်ပ္၊ တုိင္းရင္းသားတစ္က်ပ္ဟူေသာ မူမဟုတ္ဘဲ ဗမာခုနစ္က်ပ္ တုိင္းရင္းသားခုနစ္မ်ိဳး တစ္က်ပ္စီ (ခုနစ္က်ပ္) မူျဖစ္ေနသည္။
ေခါင္းႏွင့္ပန္း

ဒီမုိကေရစီေရးႏွင့္အတူ တိုင္းရင္းသားမ်ား ႏုိင္ငံေရးတန္းတူ အခြင့္အေရးရရိွေရးဟူေသာ ေငြဒဂၤါးတစ္ျပား၏ ေခါငး္ႏွင့္ပန္းပမာ တစ္စိတ္တည္း တစ္၀မ္းတည္းျဖစ္ေသာ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥေပဒ (၂၀၀၈ခုႏွစ္)ကုိ ျပန္လည္ျပဳျပင္ ေရးဆဲြရန္ တိုင္းရင္းသားႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ာ
းက ေတာင္းဆိုေနျခင္းျဖစ္သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ အေျခခံမူမ်ားပါ အခ်က္အလက္အခ်ိဳ႕ႏွင့္တကြ အခန္းက႑ အမ်ားအျပားတြင္ လက္ခံႏုိင္ရန္ ခဲယဥ္းသည့္ အခ်က္မ်ားပါ၀င္သည္ဆုိကာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကလည္း ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆဲြရန္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ေနၾကသည္။ စစ္မွန္ေသာ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတာ္ တည္ေထာင္မည္ဆုိလွ်င္ ျပည္သူအမ်ားက လုိလားေသာ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ ရိွရမည္ျဖစ္ေပသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ တုိင္းရင္းသားျပည္သူအားလံုး ဆႏၵႏွင့္ညီေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းသည့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံႀကီးကုိ ခ်ီတက္ႏုိင္မည္ဟု ခံယူပါသည္။
ဓာတ္ပုံ- ေဂ်ေမာင္ေမာင္ (အမရပူရ)
7Day News Journal

No comments: