Tuesday, January 28, 2014

ျမန္မာႏိုင္ငံသမၼတ စနစ္

ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ အေရးအပါဆံုး အာဏာ သံုးရပ္ျဖစ္ၿပီး .... ႏိုင္ငံ့ မ႑ိဳင္ေတြလို တင္စား ေခၚေဝၚၾကတဲ့ "အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး" ဆိုတဲ့ အာဏာသံုးရပ္ဟာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု သက္ေရာက္လႊမ္းမိုးမႈ၊ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈ ကင္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ႏိုင္ငံေရး သီအိုရီေတြမွာ ေတြးေခၚ သံုးသပ္ၾကတယ္။ လက္ေတြ႔မွာေတာ့ လံုးဝ အၿပီးတိုင္ ကင္းဖို႔ကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဒါကိုလည္း ႏိုင္ငံေရး သိပၸံ ပညာရွင္ေတြက ေထာက္ျပၾကပါတယ္။

ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ .... ႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ပံုစံေတြ နည္းနည္း ကြဲၾကပါတယ္။ သမၼတ စနစ္၊ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ စနစ္၊ ႏွစ္ခု ဖက္ဆက္ျဖစ္တဲ့ တစ္စိတ္တပိုင္း သမၼတ စနစ္ (Semi-presidential system) ဆိုၿပီး ရွိၾကပါတယ္။ အဓိက စနစ္ ၂ ခုကေတာ့ သမၼတ စနစ္ နဲ႔ ပါလီမာန္ စနစ္ ျဖစ္ၿပီး .... နာမည္ေခၚေဝၚရတာကေတာ့.... အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္ကို ၾကည့္ၿပီး ေခၚၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

သမၼတက တိုင္းျပည္ရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္မွာ အဓိက အာဏာရွိတာကို သမၼတ စနစ္၊ ပါလီမန္ထဲက ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ကေန အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကို ယူထားတာကို ပါလီမန္စနစ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္း နားလည္ႏိုင္ပါတယ္။

ဒီ စနစ္ ႏွစ္ခုမွာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အာဏာ သံုးရပ္ကို တိတိက်က် ခြဲျခားထားႏိုင္ဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ့ စနစ္ဟာ သမၼတ စနစ္ျဖစ္ပါတယ္။ ပါလီမန္ စနစ္ကေတာ့ ဥပေဒျပဳေရး အာဏာနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ၂ ခုဟာ သီးျခား မျဖစ္ဘဲ ထပ္ေနတာမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီလို အေျခအေနေတြမွာ အဆင္ေျပေစဖို႔ ႏိုင္ငံ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု မတူညီတဲ့ ထိန္းေၾကာင္းမႈ ပံုစံေတြကို တည္ေဆာက္ၾကပါတယ္။ အခုက ဒါေတြကို အေသးစိပ္ ေျပာလိုတာေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ဒီအတြက္ ခ်န္လွပ္ထားလိုက္ပါတယ္။

အဓိက ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ... ဘယ္လိုပဲ ထိန္းေၾကာင္းမႈေတြ တည္ေဆာက္ တည္ေဆာက္ .... သမၼတ စနစ္မွာ ေရွာင္လႊဲလို႔ မရတဲ့ ျပႆနာကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးမွာ ဥပေဒျပဳေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးၾကား ေရွ႕တိုး ေနာက္ဆုတ္လို႔ မရတဲ့ အားၿပိဳင္မႈ အၾကပ္အတည္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ထင္ရွားတဲ့ ဥပမာ ဆိုရင္ .... ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္က အေမရိကန္ ႏိုင္ငံရဲ႕ အစိုးရက စနစ္ ပိတ္ဆို႔ခံရမႈ (Government Shutdown) ျဖစ္ခဲ့တာက အထင္ရွားဆံုး သက္ေသပါပဲ။ ဒီလို ျပႆနာမ်ိဳး ပါလီမန္ စနစ္မွာ မရွိပါဘူး။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာလည္း သမၼတ စနစ္က်င့္သံုးတာ သက္တမ္း ၄ ႏွစ္ေတာင္ မျပည့္ေသးေပမယ့္ .... ဒီလို အၾကပ္အတည္ ၃ ၾကိမ္ ၾကံဳေတြ႔ေနရပါတယ္။ အၾကီးဆံုး အၾကိမ္ကေတာ့ .... အေျခခံ ဥပေဒ ခံုရံုးက လူေတြပါ အနားယူသြားခဲ့ရတဲ့ အထိ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အခုလည္း လႊတ္ေတာ္က ျပဌာန္းမယ့္ ဥပေဒကို သမၼတက မေက်နပ္လို႔ .... လက္မွတ္မထိုးဘဲေနပါတယ္။ အေျခခံ ဥပေဒအရ သမၼတ လက္မွတ္ မထိုးလည္း ဥပေဒျဖစ္လာတာကို သမၼတက မေက်နပ္ဘဲ ... ဒီကိစၥကို အေျခခံ ဥပေဒ ခံုရံုးမွာ တင္ၿပီး ဆံုးျဖတ္မယ္ ဆိုတာကို သတင္းစာေတြထဲ ထည့္ေၾကျငာတဲ့ အထိ ျဖစ္လာပါတယ္။ (လႊတ္ေတာ္က ဆိတ္ရွာတဲ့ ျပႆနာဟာလည္း အဆိုပါ လႊတ္ေတာ္ နဲ႔ အစိုးရၾကားက မေက်နပ္မႈရဲ႕ ေဘးထြက္ ဆိုးက်ိဳး တစ္ခုပါပဲ။)

ဒီေတာ့ .... သမၼတ သက္တမ္း ၃ ႏွစ္ေက်ာ္ ၄ ႏွစ္ ဝန္းက်င္မွာ အခုလို အၾကပ္အတည္း ခဏ ခဏ ေတြ႔ၿပီး ျပႆနာ ျဖစ္ေနရင္ .... ေနာင္ကာလေတြမွာ ဘယ္လို လုပ္မလဲ။ ....

ကၽြန္ေတာ့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး သေဘာကေတာ့ ... ဒီလို ျပႆနာေတြကို ေျပလည္ဖို႔လည္း ပါသလို .... အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကို လူတစ္ေယာက္ လက္ထဲမွာထည့္ထားတဲ့ သမၼတ ပံုစံထက္ .... ကိုယ္စားလွယ္ေတြ စုေပါင္း အစိုးရဖြဲ႔ၿပီး လႊတ္ေတာ္ တစ္ခုလံုးက အာမခံရတဲ့ အစိုးရမ်ိဳး ... အစိုးရ လုပ္တာမွားရင္းလည္း အခ်ိန္မေရြး အစိုးရက ဖ်က္သိမ္းလို႔ ရတဲ့ ... ပါလီမန္ စနစ္ကို ေျပာင္းလဲႏိုင္ဖို႔သာ ဆႏၵရွိမိပါတယ္။

(ကိုထုိက္)

(မွတ္ခ်က္ ... တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ အေသးစိပ္ ေရးလိုေသာ္လည္း FB ထံုးစံအရ စာရွည္ရင္ မဖတ္ၾကသလို .... technical term ေတြ ျဖစ္တဲ့ အခါ ပိုၿပီး ပ်င္းေစမွာမို႔ .... တခ်ိဳ႕ေနရာေတြရဲ႕ အေသးစိပ္ ဆက္သြယ္ခ်က္ေတြမွာ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ပါတယ္။ ... အေသးစိပ္ ေဆြးေႏြးလိုသူမ်ား ရွိလွ်င္ သီးျခား ေဆြးေႏြးႏိုင္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။)

No comments: